Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein - hoe zit het nou? - Forum Wereldfietser

Fiets in trein - hoe zit het nou?

Mijn fietsvriend Jan zegt dat je een fiets best tijdens de spits in de trein mag laten als je hem maar vóór de spits erin hebt gezet.
Dus als ik om 16.00 vertrek (werkdagen etc.) kan ik volgens hem gerust doorreizen na 16.30.
Ook op NS.nl vindt ik: "U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein. Daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 06.30 tot 09.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur op werkdagen. Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen én in de maanden juli en augustus."
Als ik om 16.00 uur instap neem ik de fiets dus vóór de spits mee in de trein?
Mijn vraag: is dit zo en waar staat dat?
Leon (die inderdaad morgen met de fiets op de trein wil, eh moet.)
Ja ik heb nog op internet gezocht en vond... dit forum: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=12624
Maar geen antwoord.
Met internationaal reizen incl internationaal fietskaartje (bijvoorbeeld vanuit antwerpen) mag je wel in de spits reizen. Bv vertrek 16u in antwerpen, aankomst 20.30 in amsterdam is geen probleem.

Ik probeer altijd inderdaad voor de spits op mn bestemming te zijn, maar of dat de regel is...
Ik weet niet hoe het nu is, spreek van enige jaren geleden, reizen in daluren bv, de 40% kortingkaart, moest je ook buiten de spits om. Maar als ik de trein van 08.50 uit Leiden naar Utrecht nam was dat in orde, toen
Totnogtoe heb ik de indruk gekregen dat het niet mocht, je moest dan uitstappen voor het moment de spits zou beginnen, dit was met een Nederlands fietskaartje.

Maar het werd gedoogd, en van zodra ik merkte dat het erg druk werd ben ik uitgestapt. Ik vind het wel lastig soms. Maar goed het zij zo.

Willem
Leon schreef:Mijn fietsvriend Jan zegt dat je een fiets best tijdens de spits in de trein mag laten als je hem maar vóór de spits erin hebt gezet.
Dus als ik om 16.00 vertrek (werkdagen etc.) kan ik volgens hem gerust doorreizen na 16.30.
Ook op NS.nl vindt ik: "U mag uw fiets alleen buiten de spits meenemen in de trein. Daarbij geldt als spitstijd: werkdagen van 06.30 tot 09.00 uur en van 16.30 tot 18.00 uur op werkdagen. Deze beperking geldt niet in de weekenden, op feestdagen én in de maanden juli en augustus."
Als ik om 16.00 uur instap neem ik de fiets dus vóór de spits mee in de trein?
Mijn vraag: is dit zo en waar staat dat?
Leon (die inderdaad morgen met de fiets op de trein wil, eh moet.)
Ik heb begrepen dat men over het algemeen niet moeilijk doet over fietsen die voor 16:30 uur ingeladen zijn.
Anita heeft daar met de NS al eens een discussie over gehad. Kreeg geen eenduidig antwoord.
Overigens heb ik afgelopen dagen flink wat fietsen waargenomen in de trein tijdens de (verboden) spitsuren.
De fiets meenemen in de treinen van NS mag van maandag t/m vrijdag alleen buiten de spits. De spits is van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00.
Simpelweg betekent dit dat je dan geen fietsen in de trein mag vervoeren en moet wachten tot de spits voorbij is, ook als je al onderweg bent.
Dat het soms gedoogd wordt hangt vooral van de drukte af. Vraag het i.g.g. aan de conducteur. Nee heb je, ja kan je krijgen....
In de weekenden, de maanden juli en augustus en van 25 december t/m 1 januari geldt geen spitsbeperking.
Fietsen kunnen mee als er plek is op de voor fietsen bestemde plaatsen en tassen e.d. dienen van de fiets verwijderd te worden!!!
Tandems en ligfietsen mogen mee, bagagekarretjes niet.
Fietsruimte is beperkt, dus het kan sporadisch voorkomen dat je in een overvolle trein geweigerd wordt met je fiets.
Je dient de orders van het treinpersoneel op te volgen. Zij zijn er niet op uit om fietsers te pesten maar om treinen op tijd van A naar B te laten rijden en de veiligheid van reizigers en hun eigen persoontjes te waarborgen.
Zet je fiets nooit voor de deur van de machinist!
Ga verder geen zinloze discussies aan met het treinpersoneel. Zij kunnen er persoonlijk niets aan doen dat de fietsruimte in de NS treinen beperkt is.
Klagen over te weinig fietsruimte doe je bij een instantie als Rover of de klantenservice van de NS.
Er is één uitzondering op de spitsbeperking, reis je met de fiets van/naar het buitenland en kan je een internationaal fietsvervoerbewijs tonen dan mag je tijdens de spits wel je fiets meenemen.
Wat ik als 'ervaringsdeskundige' bijzonder vind is dat er door sommige WF'ers eigen regeltjes gemaakt worden wat betreft het meenemen van de fiets tijdens de spits.
Officieel mag het niet. Je zal volgens de regels om 16:30 moeten uitstappen.
Ik heb eens met een conducteur gesproken hierover. Ik wilde
een tijd hebben om 8:47. Heb toen gevraagd hoe de regels zaten.
Hij vertelde me toen dat het voor hem als het niet druk is geen enkel probleem is.
Bij drukte natuurlijk wel. Hij wist wel dat collega's af en toe wel problemen mee hadden maar andere net als hem totaal niet.
Het hangt dus 100% af van de conducteur en de drukte.
Ik zou dus gewoon bij instappen even vragen aan de conducteur.
hester b. schreef:De fiets meenemen in de treinen van NS mag van maandag t/m vrijdag alleen buiten de spits. De spits is van 6.30 tot 9.00 uur en van 16.30 tot 18.00.
Simpelweg betekent dit dat je dan geen fietsen in de trein mag vervoeren en moet wachten tot de spits voorbij is, ook als je al onderweg bent.
Dat het soms gedoogd wordt hangt vooral van de drukte af. Vraag het i.g.g. aan de conducteur. Nee heb je, ja kan je krijgen....
In de weekenden, de maanden juli en augustus en van 25 december t/m 1 januari geldt geen spitsbeperking.
Fietsen kunnen mee als er plek is op de voor fietsen bestemde plaatsen en tassen e.d. dienen van de fiets verwijderd te worden!!!
Tandems en ligfietsen mogen mee, bagagekarretjes niet.
Fietsruimte is beperkt, dus het kan sporadisch voorkomen dat je in een overvolle trein geweigerd wordt met je fiets.
Je dient de orders van het treinpersoneel op te volgen. Zij zijn er niet op uit om fietsers te pesten maar om treinen op tijd van A naar B te laten rijden en de veiligheid van reizigers en hun eigen persoontjes te waarborgen.
Zet je fiets nooit voor de deur van de machinist!
Ga verder geen zinloze discussies aan met het treinpersoneel. Zij kunnen er persoonlijk niets aan doen dat de fietsruimte in de NS treinen beperkt is.
Klagen over te weinig fietsruimte doe je bij een instantie als Rover of de klantenservice van de NS.
Er is één uitzondering op de spitsbeperking, reis je met de fiets van/naar het buitenland en kan je een internationaal fietsvervoerbewijs tonen dan mag je tijdens de spits wel je fiets meenemen.
Wat ik als 'ervaringsdeskundige' bijzonder vind is dat er door sommige WF'ers eigen regeltjes gemaakt worden wat betreft het meenemen van de fiets tijdens de spits.
Let wel op dat de regels voor het meenemen van een fiets in de trein verschillen per vervoerder. NS hanteert andere regels dan bijvoorbeeld Syntus of Ariva.
Ik zorg dat ik buiten de spits reis met de fiets. Zo vat ik het ook op. Alles wat dan wél mag, is mooi meegenomen. Oke, als een trein om 8:59 vertrekt ga ik er wel vanuit dat ik niet 30 minuten moet wachten op de volgende trein... :wink: Morgen ben ik dus vóór 16.30 in Eindhoven als ik daar met de trein naartoe wil. Donderdag maakt het niet uit, omdat Hemelvaart voor de NS officieel weekend is.
Oh ja, en op Roosendaal mag je niet fietsen op het perron (gelukkig hebben ze die belachelijke overstap tegenwoordig bijna 10 minuten gemaakt, wat daar ook écht nodig is). Op andere stations wordt het gewoon toegelaten. :lol: