Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets advies - Pagina 29 - Forum Wereldfietser

Fiets advies

915 berichten
Dennis SS schreef:
Wim schreef:Inplaats van een echte racefiets denk ik dan toch eerder aan iets als een Surly Cross check. Dan heb je bijna een racefiets, maar ook ruimte voor 37 mm banden en spatborden, en een drager. Een snellere forenzenfiets is moeilijk te bedenken voor normaal geld, en je kunt er ook mee op bospaadjes spelen.
Wim
heb ik ook naar gekeken maar voor 800 euro red ik dat denk ik niet met een frame wat minimaal 450 euro kost...?
Misschien een cross-hybride/race-hybride van Bulls of Cube of zo?
Cyclo Cross (veldrij) fietsen zijn inderdaad de moeite waard, en soms wat goedkoper te krijgen. Tegelijk heb je hier soms ook weer het moderne probleem dat ze minder universeel zijn. Er zitten lang niet altijd oogjes voor spatborden of een dragertje op, en vooral de carbon voorvorken hebben minder ruimte voor brede banden, zeker in combinatie met spatborden. En een naafdynamo moet je er dan alsnog in laten zetten.
Wim
Ik heb een cyclocross fiets gekocht als vakantie fiets. Ik ben net terug van een tocht van Madrid naar Sevilla met een ommetje via Portugal. In mijn optiek een uitstekend alternatief voor een vakantiefiets voor mensen die van snel toeren houden. Ik heb een Kona Jake (zie plaatjes op: http://robgemen.blogspot.nl/2013/03/wee ... fiets.html).

Ik heb de fiets gemonteerd met 28 mm bandjes. Ik heb een alu fiets waar standaard nokken voor een achterdrager opzitten. Ook Ridley en Cannondale levert fietsen met nokken. En je moet dan uiteraard niet naar de dure carbon cyclocrosser zoeken. Die zijn echt bedoeld voor wedstijden. Maar met de alu fietsen kun je zeker een snelle sterke fiets kopen.
Wim schreef:Cyclo Cross (veldrij) fietsen zijn inderdaad de moeite waard, en soms wat goedkoper te krijgen. Tegelijk heb je hier soms ook weer het moderne probleem dat ze minder universeel zijn.
Een echte veldritfiets heeft geen bidonnokken :D
m-gineering schreef:
Wim schreef:Cyclo Cross (veldrij) fietsen zijn inderdaad de moeite waard, en soms wat goedkoper te krijgen. Tegelijk heb je hier soms ook weer het moderne probleem dat ze minder universeel zijn.
Een echte veldritfiets heeft geen bidonnokken :D
Dat is waar. Maar een nepperd cyclocross fiets kan dus verrassend goed werken als vakantie fiets. Mijn 'cyclocrosser' heeft een triple, bidonhouders en bagage nokken. Kona verkoopt het ook niet als crossr. Dat bestaat niet echt in de states. Het zou een fiets moeten zijn voor alle wegen. Niet zeiken en doorfietsen. Zoiets.
bergbeklimmer schreef:
m-gineering schreef:
Wim schreef:Cyclo Cross (veldrij) fietsen zijn inderdaad de moeite waard, en soms wat goedkoper te krijgen. Tegelijk heb je hier soms ook weer het moderne probleem dat ze minder universeel zijn.
Een echte veldritfiets heeft geen bidonnokken :D
Kona verkoopt het ook niet als crossr. Dat bestaat niet echt in de states.
:shock: Laatste WK niet gezien? Cyclocross leeft enorm in de States! :P
Dennis SS schreef:
Polling schreef:Ik lees woon werk verkeer, licht voor 's winters, maar ook niet rijden in de pekel... Hoe dat samen gaat, is me onduidelijk.
Dat betekend dat ik in de winter wil fietsen mits het niet sneeuwt want dan pak ik de auto :)
Als het niet sneeuwt wil dat niet zeggen dat er geen pekel ligt. Als je in de wintermaanden fietst bij nat wegdek krijg je 100% zeker pekel aan je fiets. Of dat weinig is maakt niet uit. Doordat het water verdampt concentreeert het zich toch wel precies op de plekjes waar je het niet wilt.

Meest practische met 800 euro is een T-100 voor als de weg droog is én een leuke tweedehands stadstractor voor als hij nat is. De T-100 heeft dan weinig onderhoud nodig omdat hij niks te lijden heeft en de tweedehands heeft gewoon pech.
Leon
Hoi,

Deze zomer gaan mijn vriendin & ikzelf voor een derde keer een fietsvakantie ondernemen. Omdat haar TREK T70 is gestolen, en ik van de mijne toch niet zo tevreden was op vorige fietsvakanties (Mazurië, Polen & de Provence, Frankrijk) hebben we besloten om te investeren in een nieuwe trekfiets voor deze en hopelijk volgende vakanties.
Ik ben dus benieuwd naar jullie persoonlijk advies.

Mijn checklist ziet er als volgt uit:

Checklist:

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Voor de fiestvakanties. Deze zomer fietsen we van Gent naar Barcelone, dus goed 1500km op een kleine 3 weken, +/- 100km per dag


Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?

Ik wil een fiets voor de trekvakanties, die wel meerdere vakanties kan meegaan. Daarnaast heb ik een stadsfiets voor het weekend, en een plooifiets voor woon-werkverkeer.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
en meerstal in combinatie daarmee:
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Houding rechtop is ok, we gaan om te genieten van het uitzicht, niet om echt hard door te fietsen. Sportieve zit is niet belangrijk, comfort wel

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Ik kan me voorstellen dat we 's avonds nog es een bezoekje met de fiets maken aan een stadscentrum nabij de camping, maar dit is niet het hoofddoel van de fiets natuurlijk. Zowiezo plannen we onze fiestvakanties in de zomer...

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.

Enkel onverhard fietsen als dat als alternatief voor een drukke weg dient. Niet bewust opzoeken, maar ik verwacht wel een fiets die geen problemen geeft op onverharde weg in aanvaardbare staat.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Wees zo specifiek mogelijk en geef land en streek aan. Schroom niet: de Ardennen stellen eisen aan een fiets en streken als Toscane en Engeland hebben steilere hellingen dan menig land in verre werelddelen.

Deze zomer: doorheen de Ardennen, verder langs de Maas & Moezel, stukje Centraal Massief & uiteraard ook over de Pyreneëen heen. Er moet dus wel degelijk geklommen worden!
In de toekomst plannen we andere fietsvakanties binnen West-/Zuid-/Oost-Europa.

* Wat voor vakanties worden dat?
Hebben we het over tochten van hotel naar hotel of gaat het om kampeertochten waar je tent en alle kookspullen bij je hebt?

We kamperen altijd, af en toe ook eens een B&B of hotel om wat meer romantiek & luxe. We hebben al ons gerief al meerdere jaren & hebben geinvesteerd in lichte praktische spullen.

* Je lichaamslengte
1m80

* Je gewicht
72 kg

* Je lichaamsbouw.
normaal

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik schat rond de 15 - 20 kg max.


* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Gent

Ik wil gerust een uurtje rijden voor een fietsaankoop.


* Wat is je budget?
We willen gerust 700€ investeren, maar boven de 1200€ zie ik absoluut niet zitten. Liefst onder de 1000€ tenzij er echt heel goede argumenten zijn.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

* Welke fietservaring heb je?
dagelijks 16 km voor het werk.
vorige fietsvakanties waren 600 en 800km
we zijn ook hardlopers van hobby (halve marathon)

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

100km, snelheid rond de 20 km/u of iets sneller.

* Welke fietsen heb je (gehad)?
De TREK T70 fiets had eigenlijk slechts 2 problemen:
- geen echt klein verzet voor bergop
- regelmatig met hakken contact tegen fietstassen achteraan..
Verder was ik wel tevreden hierover...


* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan banden herstellen, remblokjes vervangen, basis onderhoud ketting.. zou wel graag meer leren (rem- & versnellingskabel, ...) want ik doe het graag & maak er graag tijd voor vrij.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
als dat niet teveel tijd vergt om te zoeken.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
om eerlijk te zijn, ik zie het bos door de bomen niet meer.... jullie spreken over het belang van het juiste frame...maar welk maat past dan bij mijn lengte? En die van mijn vriendin (168cm)? er is zoveel keus & nergens een duidelijk overzicht van beschikbare fietsen vs prijs...

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
liefst wel ja (smartphone - gps)

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
op korte termijn, we willen kopen binnen nu & ruim een maand zodat we alvast wat kunnen trainen in juni/juli. We vertrekken 1/2 augustus.


Alvast bedankt voor alle feedback!
Leon schreef:Meest practische met 800 euro is een T-100 voor als de weg droog is én een leuke tweedehands stadstractor voor als hij nat is. De T-100 heeft dan weinig onderhoud nodig omdat hij niks te lijden heeft en de tweedehands heeft gewoon pech.
Leon
Ik heb het gevoel dat je wel heel erg veel afkeer hebt van nat en sneeuw. Hier in Vlaanderen wordt er zout gestrooid en ligt er dus geen pekel, maar ook dat zou relatief slecht voor je fiets moeten zijn. Nochtans rijd ik elke dag op dezelfde fiets naar het werk, die even goed in de zomer wordt gebruikt voor alles met bagage dat snel moet gaan. Behalve om de 3-4 weken de ketting smeren en 2 keer per jaar nieuwe ketting en cassette gecombineerd met een kuissessie, gebeurt er praktisch niets qua onderhoud (3*8 shimano XT (+/- '94). Een tweede fiets hebben voor als het nat is vind ik dus wat overkill, zolang je niet zo diep in het water rijdt dat je assen in het water zitten, heb ik niet de indruk dat een fiets daar zo onder lijdt.

On topic: Surly Cross check voor 800 euro is krap, maar ik zou het toch overwegen: met dat frame kan je echt veel kanten op, zodat je ook in de toekomst met beperkte ingrepen een andere richting kan kiezen. Mogelijk kan je wel wat onderdelen recuperen van een afgedankte fiets?
Het frame kost op dit moment 409 euro, kijk eens bij de bestellijst van Lasse, mits wat toegevingen moet het wel lukken, denk ik. Groffe raming: trapas + alivio crank 40 euro, Sram X5 derailleur + shifters 100 euro, ketting + cassette 25 euro, balhoofd 15, stuur 20, zadelpen 20, setje v-brakes + hendels 40 euro, verlichting 30 euro (b&M Lyt + achter). Dan moet je nog wielen vinden en overschreid je waarschijnlijk net je budget, maar dat bespaar je dan weer makkelijk later doordat je perfect weet hoe je je fiets moet onderhouden ;-).
EnriceV schreef:Hier in Vlaanderen wordt er zout gestrooid en ligt er dus geen pekel, maar ook dat zou relatief slecht voor je fiets moeten zijn.
- Ook in Vlaanderen wordt er al met pekel gestrooid op fietspaden. Het is nog geen algemeen gegeven, maar beweren dat het niet gebeurt klopt niet. Ik verwacht de komende jaren trouwens een drastische toename van het strooien met pekel op fietspaden.

- Zout + water/sneeuw = pekel. M.a.w. als er zout gestrooid wordt en er is vocht (waarom zou je anders strooien?), komt er pekel op de fiets.
Het is eigenlijk nog erger, want hoge zoutconcentraties zijn waarschijnlijker bij het strooien van zou dan bij het gebruik van pekel.

Renaat
offtopic: Ik had inderdaad al gehoord dat ze zouden overschakelen op pekel, wist niet dat dit al vaak gebeurde. Mijn voorlopige conclusie dat schade erg beperkt blijft, blijft wel geldig. (woonwerkfiets is alu, maar of dat nu zoveel verschil maakt ...)

Ontopic: JSPiesse:
Wil je een nieuwe fiets, ga dan naar één van de recente VSF dealers die je in Vlaanderen kan vinden. Ik weet niet vanbuiten of er in Gent al één is, maar Brussel (la maison du vélo) en Antwerpen (iBike (en nog andere waar ik minder enthousiast over ben)) hebben al dealers. De maat kan je duizende keren meten, maar op de fiets rondrijden is de beste test.

Wil je sleutelen, speur dan marktplaats.nl af. Regelmatig zie je daar erg interessante aanbiedingen langskomen, mik op de onbekende maar high-end maatfietsen: weinig mensen zien de waarde en je kan er vaak nog jaren op rekenen. Deze heeft bijvoorbeeld wat liefde nodig, maar verder heb je waarschijnlijk wel jaren plezier. En dit koopje is misschien ook het overwegen waard: klik

Nuttige zoektermen: vittorio, van herwerden, randonneur, ...
EnriceV schreef:Ik heb het gevoel dat je wel heel erg veel afkeer hebt van nat en sneeuw.
Ja dat klopt. :lol:
EnriceV schreef:Een tweede fiets hebben voor als het nat is vind ik dus wat overkill,
Ik doe het uit gemakzucht en kostenbesparing.
Leon
Edit: Ik zie dat hij mijn introductie niet heeft meegepakt. Bij deze alsnog toegevoegd.

Ik ben Geert, een man van 26 die zichzelf als doel heeft gesteld de frontlijnroute te gaan fietsen: http://www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute/ . Ik heb al ervaring met meerdaagse wandeltochten, maar ben nog nooit op fietsvakantie geweest. Nu ben ik me aan het orienteren om een vakantiefiets te kopen. Hiervoor heb ik eerst op dit forum rondgelezen en ben uiteindelijk naar een fietsenmaker gegaan die me heeft opgemeten en waar ik een aantal testritjes heb gedaan. Nu wil ik voor dat ik tot aankoop over ga ook even jullie licht laten schijnen op mijn potentiele keuze. Vandaar dat ik de lijst heb ingevuld.

* Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietstochtjes, Boodschappen, Woon-werk, Weekends, Vakanties/reizen?
Om hoeveel km per dag en hoeveel dagen per week gaat het?


Fietsvakanties en sporadisch woon/werk verkeer. Fietsvakanties: +/- 80 km/dag, afstand tussen woon en werk 10-15km.

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?En wat verwacht je van de levensduur: wil je een fiets die je een paar jaar goed gebruikt of moet hij echt heel lang of heel veel kilometers mee?

Nee, het is met name een testfiets om te kijken of fietsvakanties goed bevallen. Wel wil ik dat als het bevalt ik er een aantal jaren mee vooruit kan.

* Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
en meerstal in combinatie daarmee:
* Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?


Ik wil onderweg veel bekijken, de stukken daartussen zal ik wel gewoon doorfietsen, maar ik wil absoluut niet overal een wedstrijd van maken. Comfort is het belangrijkste!

* Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Ja, verlichting is belangrijk ivm veiligheid en zichtbaarheid.

* Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Variërend van gravel en schelpenpaadjes tot rotsachtige mountainbikepaden.


Alleen als dit een mooiere route is en/of leid tot een mooie bezienswaardigheid. Daarnaast ook als hiermee drukke wegen vermeden kunnen worden. Kortom alleen als er een goede reden voor is.

* Waar gaan de vakanties naar toe?
Wees zo specifiek mogelijk en geef land en streek aan. Schroom niet: de Ardennen stellen eisen aan een fiets en streken als Toscane en Engeland hebben steilere hellingen dan menig land in verre werelddelen.


Als eerste proef ga ik de frontlijnroute fietsen van Nieuwpoort naar Basel. Wat daarna komt weet ik niet, maar richting Spanje lijkt me ook een leuke uitdaging, als het bevalt.

* Wat voor vakanties worden dat?
Hebben we het over tochten van hotel naar hotel of gaat het om kampeertochten waar je tent en alle kookspullen bij je hebt?


Het gaat om kampeertochten waarbij ik alle spullen bij me heb. Ik heb al flink geïnvesteerd in lichte wandelspullen (Cumulus, Neoair, trekkingtent etc.)

* Je lichaamslengte
Zodra je afwijkt van de gemiddelde 170 cm kan dit consequenties hebben voor de keuze, zeker in combinatie met andere gegevens.


Ik ben 1,75 groot

* Je gewicht
Zowel licht als zwaar heeft consequenties. Te lichte mensen hebben baat bij een lichte en minder stijve fiets, zware mensen vooral bij een sterk achterwiel.


Ik weeg 60 kilo

* Je lichaamsbouw.
Ben je normaal geproportioneerd of heb je bv kortere armen of benen? Fietsen hebben namelijk niet alleen een hoogtemaat, maar ook een lengtemaat. De filosofie daarachter verschilt per merk.


Volgens mij heb ik een vrij normale bouw.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Tel alles mee, dus ook de tassen zelf en gevulde bidons. Om een idee te geven:
- Dagbagage: 3 - 8 kilo.
- Voor op tochten van hotel naar hotel: 8 - 14 kilo.
- Voor kampeertochten: 12 - 30 kilo. Die 12 kilo geldt dan voor iemand die al geïnvesteerd heeft in lichtgewicht spullen. Dit is bij rugzakkampeerders vaak het geval. Mensen die nog niet geïnvesteerd hebben in mooie spullen hebben vaak zwaardere bagage. 30 kilo geldt voor iemand die alles bij zich wil hebben, hetzij voorluxe, hetzij als noodzaak vanwege het gebied.
- Voor kampeertochten waarbij de man meestal meer spullen meeneemt dan de dame tellen we 5 à 10 kilo extra voor de man. (andersom mag ook...)
- Voor kampeertochten waarbij er kinderen of honden meegaan kan het nog verder oplopen.


Ik kom voor meerdaagse wandeltochten uit op ongeveer 15-16 kilo met drinken en eten. Maar wil met fietsen iets meer comfort (e-reader, laptop?) Dus verwacht tussen de 15 en 20 kilo uit te komen.

* Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Dit in verband met de te verwachten wegsituaties (hellingen, onverhard, kasseien) en de beschikbare gespecialiseerde fietsenmakers op reisbare afstand. Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?


Ik woon in Noord-Limburg, en ik ben bereid een uur te rijden voor mijn aankoop.

* Wat is je budget?
Houdt er rekening mee dat er ook een budget nodig is voor zaken als kleding, kampeerspullen en - als het om een goedkopere of tweedehands fiets gaat - voor aanpassingen zoals zadel of bagagedrager.


Voor puur de fiets zit ik rond de 1000 euro. Voor alles erop en eraan (Tassen, usb lader, slot etc.) op ongeveer 1500,-

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:

* Welke fietservaring heb je?
Hoe ver fiets je gemiddeld per dag? Hoeveel jaar al?


Heb jaren lang 20 km per dag moeten fietsen voor alles wat ik zo'n beetje wilde doen. De laatste jaren is dit wel verminderd. Wil het wel weer gaan oppakken.

* Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Voor sommigen is 35 kilometer een flinke tocht, een ander noemt 75 km een klein stukje. Geef ons een idee. Welke gemiddelde snelheid heb je daarbij meestal op de fietscomputer of welke snelheid fiets je bij windstil en op het vlakke?


Ik denk dat afstanden tussen de 60 en 80 kilometer een goede mix zijn tussen dingen bekijken en lekker vooruit komen.

* Welke fietsen heb je (gehad)?
En wat was je ervaring met deze fietsen?


Een zuipfiets en een mountainbike :). De zuipfiets is te gammel, de mountainbike is te groot. Mijn referentiekader is dus niet heel indrukwekkend.

* Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Alle fietsen hebben onderhoud nodig. Hoe slechter de omstandigheden hoe vaker en hoe lastiger. Goedkopere fietsen zijn meestal onderhoudsbehoeftiger dan dure, maar ze zijn daarbij wel eenvoudiger. Dure fietsen zijn daarentegen voorzien van allerlei speciale dingen waar de klant dan weer perfectie verwacht.


Ik denk dat ik vrij veel zelf kan, heb bij de mountainbike de hele aandrijflijn etc zelf vervangen, heb ook jaren aan brommers gesleuteld. Vind het echter ook niet erg om voor goed onderhoud naar de fietsenmaker te gaan.

* Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Afhankelijk van je andere gegevens is er soms veel aanbod dat bij je kan passen, soms ook niet.

Vind ik lastig in te schatten, heb toch liever professioneel advies waarbij iemand me bijstaat in maten etc.

* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Geef een directe link naar informatie en liefst ook een foto op internet.


Ik twijfel nu tussen de Stevens Randonneur Lite en de Stevens Primera Lite

http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL
http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Ja ik ben een echte gadget freak!

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?Hoe specialer en persoonlijker de fiets wordt hoe langer het in het algemeen duurt. Het kan tot vier maanden duren, dus samen met een tijdje dat je met de fiets wilt rijden voordat je een reis onderneemt zul je dan op tijd moeten beginnen.

Ik heb mijn fietsvakantie gepland op 16 Juni 2013, dit wil ik ook als uitgangspunt aanhouden, het zou mooi zijn dat ik de fiets dan ook in mijn bezit heb.

Bedankt alvast voor jullie input!
Is er iemand die een licht kan werpen op bovenstaande lijst en me een indicatie kan geven of ik de juiste keuze maak?

Alvast bedankt!
>> Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
> Fietstochtjes, Boodschappen, Woon-werk, Weekends, Vakanties/reizen?
Ja dat willen we allemaal, een fiets die alles kan.

>> Om hoeveel km per dag en hoeveel dagen per week gaat het?
> Fietsvakanties en sporadisch woon/werk verkeer.
OK we houden het op fietsvakanties.

> Ja, verlichting is belangrijk ivm veiligheid en zichtbaarheid.
> Het gaat om kampeertochten waarbij ik alle spullen bij me heb.
> verwacht tussen de 15 en 20 kilo uit te komen.
Fiets moet daar tegen kunnen. Niet elke willekeurige fiets kan dat.
Bij de Stevens zou je dat moeten testen.

> Ik ben 1,75 groot
> Ik weeg 60 kilo
> Volgens mij heb ik een vrij normale bouw.
Dat zijn gemakkelijke waarden. Stelt geen hoge eisen aan de vorm of sterkte van een fiets

> Ik woon in Noord-Limburg,
Fijne fietswegen, geen vervelend onverhard maar weinig vakantiefietswinkels.

> Voor puur de fiets zit ik rond de 1000 euro.
Derailleurfiets dus, of de tweedehands aanbieding van de eeuw met een rohloffnaaf. (onwaarschijnlijk)

>* Wat kun je van fietsonderhoud?
> Ik denk dat ik vrij veel zelf kan, heb bij de mountainbike de hele
> aandrijflijn etc zelf vervangen, heb ook jaren aan brommers gesleuteld.
Goede start :D

> * Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
>Vind ik lastig in te schatten, heb toch liever professioneel advies
> waarbij iemand me bijstaat in maten etc.
€1000 voor een nieuwe geschikte fiets is niet erg veel.

>* Heb je bepaalde fietsen op het oog?
> Ik twijfel nu tussen de Stevens Randonneur Lite en de Stevens Primera Lite
> http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL
> http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL
Geen heel gek idee. Ik denk eerder aan de goedkopere dan aan de duurdere. Belangrijkste twijfelpunt is of het achterwiel goed gespaakt is, daar ben je toch afhankelijk van de fietsenmaker.
Deze?:
> http://www.stevensbikes.de/2013/index.p ... lang=nl_NL


> Wil je de fiets op korte termijn
> Ik heb mijn fietsvakantie gepland op 16 Juni 2013,
Da's krapkes.

Er zijn 3 opties:
* de Stevens bij een winkel in de buurt kopen. (om als het goed bevalt later een betere fiets te kopen)
* een flink eind weg gaan om een fahradmanufaktur te kopen. Dan heb je voor 1000 euro een betere fiets maar het kost je wel moeite.
* een tweedehands kopen. Dat kost als je pech hebt ook veel moeite en heeft een risico aan zich. Een goede tweedehands is echter na een jaar ook opnieuw als tweedehands goed te verkopen. Op een fiets als de Stevens zul je veel meer afschrijven.

Je zult wel op moeten schieten. Het is namelijk niet heel verstandig om met een fiets die je net hebt meteen op pad te gaan. In de eerste 500 km gebeuren er begin-akkefietjes, ook al is het een nieuwe fiets.*

Leon


*: voor de kenners: afgelopen weekend een spaakbreuk gezien bij een nieuwe Rohloff-Vittorio die er precies 500 km op had zitten direct na een onverhard stukje van 10 km.....
Hallo Leon,

Bedankt voor je kijk op de situatie! Ik merk dat je opteert voor de goedkopere (goedkoopste zelfs) fiets, welke reden heeft dit? Is de Stevens geen fiets waar ik 10 jaar plezier van ga hebben en kan ik dit daarom beter als een tijdelijk testproject zien? Of zit er daadwerkelijk maar weinig kwaliteitsverschil tussen de goedkopere Galant en de duurdere Randonneur en is die laatste zijn geld dus niet waard?

De reden dat ik voor Stevens heb gekozen is dat ik toch wel waarde hecht aan goed advies, ik ben inmiddels al een paar keer gaan kijken bij de fietsenmaker en werd altijd netjes geholpen. Dit schept vertrouwen als "niet expert". Van alle merken die ik hier regelmatig voorbij zie komen op dit forum en die binnen mijn budget vallen; Stevens, Fahradmanufakturer etc. is dit de meest dichtbijzijnde verkoper.

Ik hoop dat je me je kijk hierop nog iets meer kunt toelichten. Alvast bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Mvg,

Geert

Ps. Ik begrijp dat een rohloffnaaf etc. stukken beter en onderhoudsvriendelijker zijn. Maar voor een eerste keer wil ik ergens de grens trekken qua budget. Vandaar +/- €1000 euro. Mocht een fietsvakantie niks voor me zijn dan is dat een verlies wat ik wel wil nemen. Mocht het fantastisch zijn dan is de volgende €3000 euro ook niet zo'n probleem. Mocht het er ergens tussenin zitten dan hoop ik met mijn Stevens nog een keer of 10 prima een week weg te kunnen. Zo kijk ik er nu een beetje tegenaan.
Dit al gelezen: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf ? Een dure fiets is niet nodig. Het probleem met een fiets van 1000 euro is echter dat het teveel geld is om heel relaxed je schouders op te halen als de fiets toch niet ideaal is, en eigenlijk net wat te weinig om er tien jaar plezier van te hebben. Anderzijds kun je ookdenken dat het meeste van zo'n fiets het wel zal houden, en dat je het vermoedelijk zwakste onderdeel (het achterwile). Na een of twee vakanties preventief kunt vervangen door een handgebouwd wiel van een echte wielbouwer. Verder zijn moderne cranks met externe lagers tegenwoordig ook een probleem onderdeel. Je kunt die lagers frequent vervangen, of gewoon andere klassieke cranks monteren. Een goed wiel en goede cranks kosten je samen misschien 300 euro.
Wim
Om op Wim's advies aan te sluiten: ik zie aan de duurdere types niet dat de onderdelen die Wim terecht als belangrijk aanmerkt beter zouden zijn, dus kun je beter de goedkope versie nemen en de paar honderd euro die je overhoud in kas houden voor vervangingen.
Leon
Sommige externe buitenboordlagers slijten voortijdig vanwege slechte dichting of roesten weg door water wat in de bracket blijft hangen (zorg voor een gaatje in de onderkant van de bracketbuis en vet je lagers van binnen goed in). Je echter hebt ook hele goede externe lagers, daar betaal je meer voor net zoals je voor een goede binnenboordlager meer betaalt. Ongelukken gebeuren niet of nauwelijks met externe lagers (tenminste niet dat je hoort/leest). En mijn campa bb-lagers behoren tot de beste die ik ooit heb gehad. Ook veel bangpraterij dus t.a.v. externe bracketlagers.... en ook bijkomende kosten als je perse een vierkante as wilt aangezien ze niet meer in (shimano) groepsets geleverd worden.

Waar gebeuren de meeste fietsongelukken mee? Een derailleur met chainsuck? Gebroken spaken/velgen? Derailleur die het achterwiel in vliegt? Gebroken kettingen? Slecht onderhouden remmen? Oncontroleerbare shimmy in de afdaling? Gescheurde buitenbanden? afgebroken sturen en voorvorken?
AB schreef:Waar gebeuren de meeste fietsongelukken mee?
Schoon, C en Blokpoel, A. (2000).