Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsschoen of wandelschoen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

fietsschoen of wandelschoen

Hallo, voor mij is sinds een paar jaar de Keen Commuter 2 de ideale fietssandaal waar je tevens goed mee kunt wandelen. Vorig jaar ben ik ermee naar Rome gefietst. Voor in de bergen en bij evt regen had ik wind- en waterdichte sokken meegenomen, ideaal!

- De zool van de sandaal is over de gehele lengte stijf en SPD compatible (SPD gebruik ik niet)
- Neusversteviging
- Ademende meshvoering.
- Uitneembaar metatomical voetbed.
- Waterproof.
Hallo Allemaal,

Ik zit met hetzelfde dilemma, ik heb heb al goede wandelschoenen http://www.outdoorgearlab.com/Hiking-Bo ... II-GTX-Mid

Ik wil gaan fietsen met als doel ook vaak af te stappen en veel te bezichtingen te voet. Ik ga namelijk de frontlijnroute fietsen en ik weet dat niet alles even makkelijk met de fiets te zien is.

Wat is jullie advies in deze, is het mogelijk om met deze schoenen te fietsen of word dat een drama?

Mvg,

Geert
Ik droeg vorig jaar, zoals elke zomer, Teva's toen we de Frontlijnroute reden. Geen zorgen dus.
Geert B. schreef:Ik zit met hetzelfde dilemma, ik heb heb al goede wandelschoenen http://www.outdoorgearlab.com/Hiking-Bo ... II-GTX-Mid

Wat is jullie advies in deze, is het mogelijk om met deze schoenen te fietsen of word dat een drama?
Als je geen hypergevoelige voeten en goede pedalen hebt en geen heel grote afstanden wil afleggen (aan hoge snelheid), zie ik geen enkel probleem.

Renaat
Geert B. schreef:Hallo Allemaal,

Ik zit met hetzelfde dilemma, ik heb heb al goede wandelschoenen http://www.outdoorgearlab.com/Hiking-Bo ... II-GTX-Mid

Ik wil gaan fietsen met als doel ook vaak af te stappen en veel te bezichtingen te voet. Ik ga namelijk de frontlijnroute fietsen en ik weet dat niet alles even makkelijk met de fiets te zien is.

Wat is jullie advies in deze, is het mogelijk om met deze schoenen te fietsen of word dat een drama?

Mvg,

Geert
Ik fiets 's winters vaak met zo'n bottines van Lowa om te gaan vogelspotten, geocachen, waarbij dus wel eens even door struikgewas, door modderpaadjes te voet moet worden gegaan. Soms worden ze nog aangevuld met van die onderbeen/broekbeschermers. Soms worden dat dan toch ritten van 65km.
's Zomers vervang ik deze toch wel graag door lagere schoenen (in sommige situatie kan ik wat irritatie krijgen door wrijving vlak boven mijn enkels door die hoge bottines). Die lagere schoenen ventileren dan ook wat beter (deels gore-tex) en zijn toch waterdicht voor het natte gras. Die waterdichtheid apprecieer ik toch wel. Er zijn hier ook forumleden die kiezen voor niet-waterdichte schoenen gecombineerd met waterdichte kousen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik zou dus toch eerder kiezen voor lage types die je enkels meer bewegingsvrijheid geven. Ze zijn dan ook lichter en er zijn meer luchtige types te verkrijgen.
Irritatie aan de enkels met hoge schoenen was ook mijn zorg. Toch denk ik dat ik het met deze schoenen gewoon ga proberen. Mocht het echt tegenvallen koop ik onderweg wel nieuwe. Ik lees ook verhalen van mensen bij wie dit prima gaat.
Wij fietsen op onze Avaghon tandem met lage Meindl wandelschoenen. Na 500 km de pedalen vervangen door Ergon PC2 maat L en S. Door het grotere oppervlak betere drukverdeling. Voor de warme uren en de niet fietsuren Teva sandalen. De grote 'voetplaten' van Ergon PC2 zijn ideaal.
Hoi,
ik heb de afgelopen jaren met veel plezier op wandelschoenen van Perry gefietst (type A, rond 90 euro) en die waren ook prima voor wandelen, tochten van een dag. Nu heb ik sinds kort de nieuwe Vaude-schoenen gekocht (zie achterkant Wereldfietser van voorjaar 2013) en die hebben een veel stijvere zool. Ben heel benieuwd of die gaan bevallen, fietsend zeker, maar ook wandelend?
Groet, Petra.
De pedalen bepalen in mijn ervaring ook grotendeels met welke schoenen je kan fietsen.

Op mijn fiets met mtb-kooi pedalen (zo'n rechthoekig stuk ijzer) is het contactoppervlak met het pedaal een smalle lijn met uitsteeksel en het gehele pedaal is ook vrij smal waardoor schoenen met zachte zolen rap pijnlijke voeten opleveren. Met een gewoon stadsfietspedaal is dat geen probleem en met de (grote en vrij zware) Shimano PD-MX80 die ik nu heb is er ook meer contactoppervlak en breedte waardoor dat ook maar zelden problemen geeft (betere spreiding van de breedte dus).
Ik fiets dan ook meestal met gewone, lederen stadschoenen die ik dagelijks draag (ook tijdens ritten van 150km). Bij echt slecht weer en lange ritten doe ik ook een paar overschoenen aan.

Rivendell Bicycles heeft trouwens een gelijkaardig idee over pedalen en schoenen beschreven in een artikel op hun website.
ik ben van de zomer naar Spanje op hardloopschoenen gaan fietsen. Door dat gekke profiel kon ik de zolen achter de pinnetjes haken en zodoende een soort trekvermogen te creëren. verder liepen ze ook nog eens heerlijk als ik een wandeling wilde maken. van tintelingen geen last gehad

Dat het er niet echt mooi uitzag deerde me niet zo, daar was ik niet mee bezig.

Bijkomend voordeel was dat toen ik in de afdaling onderuit ging de geringe bescherming aan de bovenkant ervoor zorgde dat ik mijn grote teennagel niet hoefde te knippen, die was mooi bijgevijld door het asfalt
Even aanhaken teneinde geen nieuwe topic aan te moeten maken.

Na slechts 2 (korte) seizoenen zijn mijn Teva schoenen (Raith Event) helemaal versleten. Mijn tenen komen bloot te liggen en ook aan de zijkanten zijn ze beide bijna volledig gescheurd aan de naden. En eigenlijk vind ik de zool ook reeds te veel afgesleten.

Jammer, ze liepen erg prettig (ook bij brede voeten) en met de stevige zool prima fietsbaar, maar men mag toch een iets langere levensduur verwachten in deze prijsklasse (120euro)? Ik gebruikte ze niet dagdagelijks...

Dus hier op zoek naar een dergelijk degelijk paar, minder onderhevig aan slijtage.

Ook overweeg ik de aanschaf van een hoge wandelschoen, te gebruiken tijdens koude winterdagen en bij het stevigere Ardennenwandelwerk. Maar valt daar nog mee te fietsen?

Joepie, de winterse stilte komt eraan en ook lang leve de paalcampings met kampvuurmogelijkheid!
Slijtage is vaak ook gerelateerd aan het eigen looppatroon. Dat maakt het lastig om aan te geven welke schoen een goede optie zal zijn. Zo is voor mij iedere schoen zonder stevigheid rondom de enkel ten dode opgeschreven. Binnen 6 maanden zal de zool aan de binnenzijde namelijk geheel versleten zijn gezien ik nogal naar binnen loop.

En dat kunnen heel goed schoenen zijn waar een ander jaren lang zonder problemen mee loopt.

Momenteel heb ik al geruime tijd Hanwag schoenen. Lopen dusdanig lekker dat ik ze eigenlijk ook gewoon voor dagelijks gebruik aan trek. En blijven dusver nog altijd vrij van evidente slijtage in mijn geval.



Voor wat betreft hoge wandelschoenen tijdens het fietsen. Het hoeft niet zo zeer een probleem te vormen. Ook een beetje persoonlijke voorkeur. Maar zelf zou ik voor de winterdagen steviegere sokken verkiezen en eventueel thermo-onderkleding, en voor wat betreft het stevigere wandelwerk half-hoge schoenen.
Ik fiets gewoon met Asics hardloopschoenen, perfecte pasvorm, zeer comfortabel, ruimte genoeg rondom de enkels. lekker luchtig en mijn pedalen hebben geen metalen punten http://www.koga-signature.com/nl/signat ... x?Id=13516 maar zijn lekker stroef en drukken dus niet in mijn zolen.
De Meindls staan thuis in de kast voor wandeltochten.
En ik maak gebruik van zgn "approach shoes / aanloopschoenen". Lage wandelschoenen die wel een hele stevige zool hebben, maar verder vrij licht van gewicht zijn (voor wat in feite toch een wandelscheon is). Zoiets, ongeveer:
http://www.mammut.ch/de/productDetail/3 ... X-Men.html

Ze kunnen de pinnetjes van m'n platformpedalen makkelijk hebben.
Ik gebruik een SPD fietsschoen, met de plaatjes eruit. Dus past hij op m'n normale pedaal. De stijfheid van de zol is zo belangrijk in mijn ogen in het overbrengen van de kracht, dat ik absoluut niet met wandelschoenen wil fietsen. Dan maar een tweede stel schoenen in de Ortliebs geprakt. Maar, ik beklim geen bergen, dus een heel lichte A wandelschoen, met meshstukken ipv leer voor als ik niet fiets is voor mij voldoende. Dat verandert de zaak natuurlijk wel.
Ik maak bij voorkeur gebruik van helemaal geen schoenen, hetgeen vermoedelijk hier en daar wat wenkbrauwen doet fronsen. Ook als wandelaar ben ik dat wel gewend. ;-)

Ik heb wel gemerkt dat als ik fietstochten van meer dan een km of 50-60 maak dat de voortdurende druk op vrijwel dezelfde plaats van de voet toch uiteindelijk een vervelend gevoel geeft. Als ik zulke tochten maak trek ik mijn Keen sandalen aan (niet de speciale fietsschoen), en dat fietst heerlijk.

Ook de temperatuur is een belemmering bij het blootsvoets fietsen. Kan ik het wandelend tot rond het vriespunt aardig bolwerken (mits het droog is), op de fiets haak ik door de rijwind onder een graad of tien al af. Ik kan dan nog een tijdje uit de voeten met dunne Feelmax-schoentjes, eventueel aangevuld met de waterdichte sokken van Sealskinz. Als het echt koud wordt trek ik mijn Meindl wandelschoenen aan.
Voor mij bestaat de ideale (fiets-)schoen niet, en ik pas mijn keuze aan, aan wat de omstandigheden vragen.
Wij vertrekken deze zomer voor 10 maanden op de fiets via de zijderoute. Start in Turlijke om de winter voor te blijven en gaandeweg bepalen we onze route verder. Feit is dat we regelmatig zullen gaan wandelen en zoveel mogelijk of afgelegen/minder goede routes zullen nemen. Daarom dachten wij qua schoeisel aan teva's en Salomon XA PRO MID GTX schoenen. http://www.salomon.com/nl/product/xa-pro-mid-gtx.html
De mix van een hogere wandelschoen met stevige enkel bescherming in combinatie met zeer lichte, maar toch wel slijtvaste materialen overgenomen uit de trail wereld.
Wat denken jullie van deze schoenenkeuze? Ondertussen is de schoenenindustrie/techniek toch weeral een stuk geëvolueerd sinds het vorige bericht. Wat zijn jullie ervaringen hier mee?
Alle tips zijn meer dan welkom, en onze voetjes zullen jullie eeuwig dankbaar zijn!!!

Ellen en Kevin
Mooi vooruitzicht en alvast heel veel plezier. Het zou mijn keuze kunnen zijn. Op fietsvakantie gaan teva (of andere gelijksoortige sandalen) mee en bergschoenen. Ik heb nog vrij zware logge exemplaren (bergschoenen) en zie de laatste tijd veel mooie nieuwe schoenen voorbij komen. Wandel veel, maar niet of nauwelijks in bergen. Daarom zal volgende vervanging waarschijnlijk een paar lagere schoenen zijn. Voor jullie doel lijkt het wel beter een hoger model te kiezen. Zie ook de avonturen van bycicle junkies. Zij hadden ook af en toe zware tracks, waar ook gewandeld moest worden en hadden daarvoor bergschoenen aan
KevinL schreef:Feit is dat we regelmatig zullen gaan wandelen en zoveel mogelijk of afgelegen/minder goede routes zullen nemen. Daarom dachten wij qua schoeisel aan teva's en Salomon XA PRO MID GTX schoenen.
Alle tips zijn meer dan welkom, en onze voetjes zullen jullie eeuwig dankbaar zijn!!!

Ellen en Kevin
Ik wil je adviseren om, zover jullie dit niet van plan waren, dergelijk schoeisel te gaan passen in een winkel waar ze je voet meten en/ of enige kennis hebben. Met voorkeur voor de middag/ avond, als je al e.e.a. hebt gelopen. Zou zelf mijn wandel- fietsschoenen niet kopen via internet, of het moet exact dezelfde zijn. Veel plezier alvast met de aankomende reis!
Friso* schreef:
KevinL schreef:Feit is dat we regelmatig zullen gaan wandelen en zoveel mogelijk of afgelegen/minder goede routes zullen nemen. Daarom dachten wij qua schoeisel aan teva's en Salomon XA PRO MID GTX schoenen.
Alle tips zijn meer dan welkom, en onze voetjes zullen jullie eeuwig dankbaar zijn!!!

Ellen en Kevin
Ik wil je adviseren om, zover jullie dit niet van plan waren, dergelijk schoeisel te gaan passen in een winkel waar ze je voet meten en/ of enige kennis hebben. Met voorkeur voor de middag/ avond, als je al e.e.a. hebt gelopen. Zou zelf mijn wandel- fietsschoenen niet kopen via internet, of het moet exact dezelfde zijn. Veel plezier alvast met de aankomende reis!
Of gewoon meerdere modellen in meerdere maten bestellen via internet, en de niet-passende modellen retourneren. Dat wordt inmiddels vrij gebruikelijk met kleding kopen.

Zelf heb ik voor onze reis in Ladakh en na het nodige speurwerk op diverse fora Keen fietssandalen icm lichtgewicht maar wel hoge GTX bergschoenen gekocht voor de steile wandelpaadjes. Geen moment spijt van gehad.