Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naafdynamo

De SON is ongetwijfel de beste en de duurste. Voor uitgebreide informatie zie: http://www.m-gineering.nl/
De diverse Shimano naven zijn minder goed, maar ook goedkoper. Ik zie het meeste nut van een naafdynamo bij een stadsfiets, en dan is een Shimano met rollerbrake toch wel handig (minste onderhoud). Voor een vakantie, audax of wintertrainingsfiets zou ik als ik echt veel licht wilde hebben (en Led verlichting op batterijen afvalt) een SON willen hebben.
Wim

mikefiets schreef:ik zie genoeg grappige reacties, mijn concrete vragen worden helaas vooralsnog echter niet beantwoord.
(overigens werd mijn interesse gewekt toen ik zag dat VSF op de T400 standaard een naafdynamo gaat leveren)

- hoe gebruikszeker, en wat indien de dynamo kapot gaat? en wat als naaf kapot is?
- Ik lees dat je 3 tot 4 % extra moet trappen als hij de dynamo aanstaat? Ik ben vooral benieuwd hoeveel extra energie de naafdynamo vraagt wanneer hij uitstaat??? Het gros van de tijd rijdt je namelijk met licht uit. (ik lees namelijk ook ergens dat wanneer er geen eletriciteit gebruikt wordt/uit staat, je ook 3% extra verbruikt. Licht aan/uit zou dus niets uitmaken!? dit kan ik me echter haast niet voorstellen, zoveel verlies, terwijl je meestentijds je licht op vakantie niet gebruikt)
Deze serie vragen heb ik een tijdje terug al beantwoord, met uitvoerige citaten van metingen verricht door Francis Cooke. Maar dit bericht lijkt in een zwart internetgat verdwenen te zijn.

Hallo
ik heb een Son naafdynamo met een Son E6 lamp. In deze tijd is het echt geweldig met die straal licht.
Of je echt harder moet trappen weet ik niet maar kan mij ook niet zoveel schelen, ik heb geen vergelijk en Ik heb toch geen haast op de fiets en wordt nu in de wintertijd ruim van licht voorzien door mijn Sonnetje.
Eventueel kan je er in de voorjaar/zomer een naafloos wiel inzetten als je je echt grote zorgen maakt. Eigenlijk wel een goed idee dacht ik zo.

marcoschriek schreef:naafloos wiel
:shock: Uh, wa'sdat?

Sorry, naafdynamoloos wiel;
wel een naaf uiteraard, maar geen naafdynamo vanwege de 3-4% wrijving,

Aangezien mijn eerdere reactie verdwenen is, dan maar opnieuw.
Diverse mensen met zeer veel kennis op technisch gebied hebben metingen verricht en vergelijkingen gemaakt. Een tweetal links met serieuze informatie.
Chris Juden (CTC): http://www.myra-simon.com/bike/dynotest.html
Francis Cooke (AUK): http://www.audax.uk.net/lights/gens.htm

Van de laatste pagina heb ik in mijn eerdere reactie geciteerd.

Francis Cooke heeft berekend hoeveel tijd de verschillende dynamo's kosten op het parcours van Parijs-Brest-Parijs:
Chris Juden chose to put his drag figures into 'real terms' by comparing them to slopes of various gradients. Instead, I've tried here to tabulate the sort of delay you might expect over the course of a PBP, and over a typical early summer 400km, by running these generators. This is using the figures taken from the graph on page 49 of CT&C. I've assumed an average riding speed of 20kph, which might give a total time of 75h for the PBP (15h off the bike) and 22h for the 400 (2h off the bike). I've taken a figure for a cyclists' power output under these sort of circumstances as 60W - using data from Fred DeLong's book 'Bicycling Science'. Speed is assumed to be proportional to the square root of the power - this is a compromise figure but seems appropriate to an undulating and exposed course like PBP.


Dyno W W total added total added
Model (day)(night) time time time time

(PBP) (400)
(No dyno) 0 0 60h00 00 20h00 00
Schmidt 0.8 5.6 61h15 1h15 20h25 25m
Shimano I-L 5.8 6.2 63h12 3h12 21h04 64m
FER 2002 0 8 61h23 1h23 20h29 29m
AXA-HR 0 10.2 61h47 1h47 20h37 37m
Union Turbo 0 10 61h45 1h45 20h36 36m
Union Roller 0 12.8 62h15 2h15 20h48 48m
Je ziet dus dat een naafdynamo met het licht aan half zo zwaar loopt als een gewone dynamo van de betere kwaliteitsklasse. De 0.8W die de SON verbruikt met het licht uit is vrijwel te verwaarlozen. De staat van je ketting en het soort banden dat je gebruikt is een belangrijker factor dan de armzalige 0,8W die je nodig hebt voor de SON.

Over verdwenen postings: ook van mij is er laatst wat verdwenen.
Wim

Beste, Marten gerritsen is de importeur van het beste merk naafdynamo dat er op de markt te verkrijgen is. Stuur hem een email met al je vragen.

Mario