Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de regen, tips - Forum Wereldfietser

Fietsen in de regen, tips

Het schijnt de koudste lente te zijn sinds 1901, de natuur ja dat doet maar. volgende week ga ik op de fiets naar Basel. Grote kans dat er nog wel een buitje valt. Mijn gore tex jas en regenbroek liggen alvast klaar. Onderweg zoveel mogelijk in de tent. Maar wat zijn handige tips voor het fietsen in de regen? Tips voor tijdens het fietsen, en voor het opzetten/afbreken van je tent. Hoe om te gaan met kleding?
Alle tips zijn welkom
1 'natte' tas, waar allemaal spul in gaat wat nat mag, maar niet hoeft of moet, worden.
Ikzelf haat natte voeten en koude handen, dus voor mij ook waterdichte sokken en waterdichte overwantjes (natte handschoentjes maken me handen snel koud, veel eerder dan bij een 'gemiddeld' mens).

Petje op het hoofd, onder de capuchon, tegen direct (koud) vocht. Nat wordt je toch wel in je gezicht als het blijft plenzen, maar dan is het vocht inmiddels al wat opgewarmd voordat het in je gezicht komt.

De vaardigheid om snel je tent op te zetten, loont. Daardoor maakt het niet uit of je binnen- of buitentent eerst opgezet wordt. Maar let op, ook op dat vlak zijn er 2 kerken: de binnentent-eerst-kerk en de buitentent-eerst-kerk. Het lijkt wel een milde versie van de alu-staal-discussie. :wink: Zelf vind ik alles prima, want je tent droog inpakken gebeurt zelden. Ofwel door regen, ofwel door condens. Als je tent droog is bij het inpakken, heb je óf veel geluk gehad, óf lang uitgeslapen. 8)

Als je op een camping aankomt in de regen is het handig om, nu je toch nog in regenkleding bent, je water aan te vullen. Dan hoef je later niet je tent uit in de regen. Als je gelijk afrekent, hoef je de volgende ochtend bij evt. regen niet je fiets buiten te laten staan, maar kun je gelijk wegfietsen om al fietsend op te warmen.

Verder is het handig om natte kleren en tassen in de buitentent te houden. Daardoor blijft je slaapzak en de andere spullen in de binnentent zo lang mogelijk droog. Mocht droog koken niet lukken (bijv. bij wildkamperen in de stromende regen), dan is het prettig om vanuit je slaapzak je brander te kunnen bedienen. Maar dat moet je wel veilig doen! Dus niet te dicht bij het tentdoek houden, zeker niet bij een gasbrander waar het tankje onder moet. Een gasbrander geeft namelijk steekvlammen bij plotselinge veranderingen van houding, een benzinebrander (en gasbranders met voorverwarming) heeft dat niet. Een spiritusbrander is wat dat betreft nog het veiligst. Maar nooit je brander in de tent gebruiken vanwege de koolmonoxide. Het kan écht gevaarlijk zijn.

's Ochtends bij het ontbijten en opbreken rekening houden met je 'droge' spullen: slaapzak, kleding, etc. Waarschijnlijk ligt er onder je slaapmat wat vocht van het condens. Dus de slaapmat kan in de 'natte' tas of achterop de drager. Het laatste wat je kunt doen voor het opbreken van de tent is je tanden poetsen. Daardoor hoef je zo laat mogelijk je tent uit.
Na het opbreken van de tent je water bijvullen en: Bon Voyage!
Voor: Zorg ervoor dat je bagage niet nat wordt en jij zo min mogelijk... Bij koud weer ook voldoende warme kleren aantrekken, maar ook weer niet zo veel dat je gaat zweten onder je regenjack...
Tijdens: Zorg ervoor dat je ZICHTBAAR bent... Fluo-hesje oid, geel jack, rood knipperlicht...
Na: Zo snel mogelijk droge kleren aantrekken en goed eten.
Tent: Als hij nat is bij het vertrek, niet strak oprollen en in een dichte zak stoppen als het warm is. Als het onderweg droog is tijdens een pauze de tent laten drogen.
Richting Basel: Blijf aan de oostkant van de Vogezen, daar regent het stukken minder dan aan de westkant...
Hallo,

wij zetten altijd eerst de buitentent op, de binnentent hangen we er pas in op het moment dat we onder de wol gaan kruipen, kwestie van in de buitentent extra ruimte te houden, vooral bij regenweer,

de fietstassen halen we pas van de fiets als de tent staat,

koken doen we vervolgens in de ruime buitentent,

als je geluk hebt dat je op een camping komt waar verwarming in het sanitair gebouw aanwezig is en aan staat, kan je daar eventueel al je natte kledij te drogen hangen, sommige campings hebben een droogruimte, waar je 's avonds je natte kledij hangt en ze 's ochtends droog ophaalt, vertrouwen hebben in medecampeerders is hier natuurlijk wel nodig,

eventueel als je door een stad of dorp komt, naar een wasserette gaan en daar je natte kleren even in een droger steken,

een optie kan ook zijn een bed and breakfast nemen voor een nacht en daar vragen of je je kledij kan en mag drogen,

tijdens het fietsen als het regent en dan ook nog koud is, hebben we vorige "regenzomer" plastic zakken over onze sokken getrokken en zo in onze schoenen, dat hield de sokken toch iets langer droog, want met gewone sportschoenen heb je al na een tiental minuten in regenweer kletsnatte voeten,

als je met een kaart fietst is het handig om de kaart in een extra doorschijnend plastic hoesje te doen, voor je ze in het kaartleesvak van je stuurtas steekt, want regen op het kaartleesvak dringt uiteindelijk wel door op je papieren,

bij een gewone, niet waterdichte stuurtas kan je je spullen in een plastic zak steken, dan blijven ze ook droog,

verder is het zaak om je fiets zo mogelijk op tijd proper te maken van het slijk, vorig jaar op de eerste droge dag na dagenlang in regen gefietst te hebben, heb ik met spons en water uit de rivier onze fietsen gepoetst, kettingolie aanbrengen en je kan weer gerust fietsen,

je fietslicht aan zetten tijdens regen is ook geen overbodige luxe,

regen kan een fietsvakantie echt wel verpesten, maar het weer laat zich inderdaad niet dirigeren, dus proberen ondanks alles, toch te genieten.

Frank en Diane
Op dit moment zittend in onze luxe fauteuil, iPad, glas witte wijn, toastje Brie,... in de stromende regen..., is mijn eerste reactie: een wing!

Verder is de meeste regen al voor mijn voeten weggemaaid, maar toch nog twee toevoegingen.

Niet alles wat droog moet blijven zal ook altijd droog blijven. Zorg in dat geval dat het weer zo snel mogelijk droog is.
Voorbeeld is wat Robertjan noemt: condens onder je slaapmatje. Maar onze slaapzak is altijd langer dan ons matje en dus wordt de onderkant van de slaapzak ook nat. Niet zo erg, mits geen katoenen tijk, maar eerste actie is dan wel om de slaapzak om te slaan zodat deze kan drogen tijdens het ontbijt.

Om droog te krijgen wat nat is (binnentent, voeten, ongelukjes) zijn 1000-dingen-doekjes (wegen niks) of een klein kunststof zeempje (weegt iets meer) handig.

Kamperen in de regen is een kunst en altijd voor verbetering vatbaar. Evalueren en zelfkritiek is het allerbelangrijkste.
Misschien heb ik er overheen gelezen tussen alle tips, maar voor mij zijn (redelijk) droge schoenen het belangrijkst. Daarom naast regenpak ook regenhoesjes over je schoenen. De hoesjes van Agu zijn ongeveer €18 en gaan jaren mee (ik gebruik ze ook naar mijn werk). Je regenbroek valt hier aan de bovenkant overheen waardoor het water niet alsnog je schoenen inloopt. Ook handig bij nat gras. Je kunt er overigens niet ver mee lopen, maar afstanden over campings en naar de winkel zijn goed te doen.
Werkt mijn inziens prettiger dan waterdichte sokken omdat dan alsnog je schoenen kletsnat en koud worden.

Geniet van je reis

Erik Veenstra
Als wij het goed doen dan hebben we eigenlijk alleen een natte tent. Regent het vóór vertrek dan pakken we binnen alles droog in en als de fietstassen eenmaal dicht zitten, blijft alles droog.
Regent het bij aankomst dan zet ik de tent op in regenpak en droog de tassen af voor ze naar binnen gaan.

Voor de tent heb ik altijd twee zakjes. Een voor de (meestal) natte buitentent (condens en/of regen) en een waterdichte voor de relatief droge binnentent. En als ik wel alles droog in kan pakken, passen beide zakjes in elkaar. Als het bij de koffie niet regent dan droog ik altijd de buitentent even. Na een kwartiertje is die meestal wel droog.

Als we meerdere dagen regen hebben, dan pakken we een B&B om even weer alles te drogen.

Een regenpak houdt me redelijk droog maar zeker niet helemaal. Het regenpak dat dit doet moet ik nog ontdekken.

Tenslotte vind ik dat het went. In Ierland hadden we elke dag regen. En toch een prachtige reis.
Bij zomerse temperaturen stappen (sic) wij altijd over op Keen sandalen (die met de mooie dichte neus).
Een beetje Zen, waarom gedoe met waterdichte sokken of hoesjes om het water tegen te houden als je het er door /uit kunt laten lopen.

Ben & Ingrid
Met die sandalen (die ik ook gebruik) zonder sokken moet het echter wel lekker warm zijn. En het probleem met regen is toch vooral dat je er koud van wordt.
Nou, ik word er absoluut niet koud van. Ook niet mijn voeten. Ook niet op 5.000m hoogte in de regen (yep, uitgetest).
Nat is naar of zelfs gevaarlijk als het koud is, of omdat materiaal er niet tegen kan (dons). Hoewel ik Goretex fietsschoenen heb doe ik daar bij meer dan minimale regen toch altijd lichte nylon overschoenen van Vaude overheen. Als mijn schoenen nat worden worden ze namelijk ook heel koud, ook al blijven mijn voeten keurig droog. Verder heb ik net als veel anderen de bagage over twee tassen verdeeld: mijn rechter achtertas heeft mijn kleding en slaapspul, en de linker de rest, inclusief voedsel voor onderweg. De rechter hoeft onderweg dus niet open. Mijn potentieel natte regenjas en regenbroek zitten bovenop de tassen gebonden, en de vaak vieze natte tent in zijn eigen foudraaal bovenop de drager (niet in een aparte waterdichte zak). Ik heb een tent met de binnen en buitenkant aan elkaar, maar ik haal de droge binnentent er 's ochtends apart uit, en doe die in een eigen zak, zodat hij min of meer droog blijft. 's Avonds zet ik dan eerst de buitentent (plus ondergrondzeil) op, en als die lekker uitgewaaid is hang ik de binnentent er weer in. Zoals anderen al schreven kun je natte stukken tent onderweg bij een pauze vaak snel drogen.
Wim
De Vaude overschoenen gebruik ik ook, en dat werkt geweldig; je stapt er zo in en je houdt droge warme voeten/schoenen/enkels. Gecombineerd met een regenjack kun je heel wat hemelwater hebben zo.
Overigens is mij een (toevallig eveneens van Vaude) helm-regenhoes goed bevallen; met een helmhoes over je helm regent het niet 'in' en is een capuchon overbodig, althans op de fiets. Nadien op een kampeerplek vind ik een capuchon erg fijn als het stort, of als je ergens wandelt in de regen.
O ja, een spatlap. Dat houdt je voeten veel droger en je aandrijving schoner.
Wim
Ik heb een tent met een vrij grote voortent. Bij regen kan ik op de rand van mijn binnen- en voortent lekker op mijn thermarest-stoeltje zitten lezen.

Verder vind ik fietsen in de regen niet zo erg. Als ik moet kiezen tussen kamperen in de regen en fietsen in de regen, kies ik zondermeer voor het laatste. Het gebeurt geregeld dat ik een geplande rustdag uitstel omdat het regent.

Gerd
Helemaal mee eens.
Wim
Zorg er voor dat je als je de hele dag in de regen fietst ook genoeg of misschien nog wel meer eet en drinkt dan normaal. Zorg er daarnaast voor dat je niet onderkoelt raakt, zeker als het niet echt warm is in de regen is dat iets wat je zomaar kan overkomen. Probeer daarom iets vaker te stoppen om je kleren droog te krijgen, het kacheltje dat je nodig hebt voor de voortstuwing heb je namelijk ook nodig voor de verwarming.
Een kleine opvouwbare paraplu kan ook handig zijn? Even naar het sanitairgebouw etc, geen druipende kleren in je voortent.



Ben
Een paraplu :?:
Een beetje vent (m/v) kan toch wel een paar spatjes hebben :wink:
Neem dan liever een klein flesje whiskey mee en geniet vanuit je tent van de regen en samen met de whiskey wordt het lekker melancho.
Hoe mooi kan de fietsersblues zijn.

Erik Veenstra
melancho in de voortent met de whisky, van dat drinken moet je weer plassen en dan is die para....
maar dit wordt te veel off topic
ankeric schreef:Kamperen in de regen is een kunst...
Even relativeren.

Het aantal keren dat wij 's morgens met een droge tent zijn vertrokken (in midden Europa) is minimaal.
Aan de andere kant: het aantal keren dat wij de tent in de stromende regen hebben moeten opzetten is nog minder. Mogelijk ook omdat je de werkvolgorde soms kunt aanpassen. Eerst dineren en pas daarna tent opzetten of juist eerst de tent opzetten nog voor het eerste biertje.
Zou me daar dus niet al te druk om maken.

Het komt voor dat het dáágen achtereen regent. Maar hoe vaak? Dus hoe groot is de kans dat je onderweg naar Basel 'alles' nat hebt en 'niets' meer droog is?
Zou me daar dus niet al te druk om maken.

Over je voeten kun je je - blijkbaar - ook enorm druk maken.
Niet doen. Natte voeten zijn niet fijn, maar het zijn geen show-stoppers.
Koude voeten op weg naar Basel in mei?
Zou me daar dus niet al te druk om maken. In het ergste geval een extra horeca stop inlassen. Is ook niet heel erg.

Wel belangrijk vind ik dat je de tijd neemt om je tent in de regen op te zetten. Ga niet overhaast, geïrriteerd of gestrest meteen aan het werk. Zeker als je geen jaren ervaring hebt (ik verwacht dat pjerdulac die niet heeft). Pak zo nodig eerst een bak koffie om je humeur op peil te brengen.
En let dan - zeker bij regen, maar eigenlijk altijd - op de keuze van de kampeerplek:
:arrow: geen dode takken in de bomen boven je tent;
:arrow: een goede ondergrond, geen scherpe objecten die je grondzeil kunnen beschadigen;
:arrow: wat gebeurt er met deze plek als het écht gaat regenen? Wordt het dan een vijver, of blijft dit een droge plek? Soms heb je hierbij het advies nodig van iemand die ter plaatse bekend is, want niet alle plaatsen zijn goed in te schatten zonder lokale kennis;
:arrow: veiligheid. Wij hebben een keer aan de rand van een meer, op een helling, tussen de eerste bomen gestaan. Blikseminslag in de boom vlak achter ons! Vonden we niet leuk. Later vertelden de plaatselijk bekenden dat er een paar jaar geleden op dezelfde plaats iemand om het leven was gekomen en wezen ons op een andere boom die, net als onze boom, de sporen van de blikseminslag had.

Bereid je in gedachten voor op hetgeen misschien fout zou kunnen gaan en hoe je daar dan mee om kunt gaan.
B&B, luxe camping met wasautomaat en droger, extra/andere kleding kopen, onbruikbare kleding per post naar huis sturen, niet zelf koken, een dag niet fietsen omdat het die dag echt niet leuk is, heb je die ruimte in je planning?