Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op zoek nr 2pers tunneltent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op zoek nr 2pers tunneltent

Ik kijk nog steeds rond voor t.z.t. de aanschaf van een betrouwbaar tentje. 2p tunnel met een voortentje/ruime punt met 2 openingen zodat ik wat uit de wind kan kokkerellen. Belangrijk ook is de betaalbaarheid. Ik heb, mede op advies, al de nodige merken en modellen via het www bekeken.
Ik wil in principe een tentje dat ook in de winter voldoende bescherming biedt. Kijk ik naar de vele beschrijvingen dan zie ik tenten voor 3 seizoenen, 3+ seizoenen en 4 seizoenen.

Ik vraag mij nu inmiddels af welke elementen van een tent de tent geschikt maken voor het 4de seizoen, de winter? Is het ook niet iets van het product mooi neerzetten, of bestaan er afgesproken normen voor?

Ik kan mij voorstellen dat de volgende punten van belang zijn:

* Een buitentent die tot laag op de grond kan komen om koude wind te weren en warmte vast te houden;
* Regelbare ventilatie (binnen- en buitentent);
* Een binnentent van 'dichte' stof die de warmte wat vasthoudt;
* Een stevige stokconstructie, sterke stokken, die een stevige wind kunnen doorstaan;
* Een combinatie van doek, constructie en stokken die de last van sneeuw kan hebben;
* Een goede waterdichtheid, ook van grondzeil.

Zijn er nog meer zaken die bepalend zijn?

Groet,

Arno
Niet te klein, want je brengt er meer tijd in door, en je hebt meer volumineuze kleding bij je. Plek voor natte spullen.
Over sneeuw: een goede tunneltent kan aardig wat sneeuw aan, maar voor dikke pakken is een geodeet toch beter.
Wim
Alles bij elkaar denk ik al gauw aan een VAUDE Hogan UL 2P. Voor 1 persoon ruim genoeg in de winter, zonder gelijk te verdwalen. Licht, compact, redelijk sneeuwvast lijkt me. Momenteel zo'n € 280 in een normale winkel, al zal 'ie met wat zoeken vast ook wel goedkoper online te vinden zijn.
Deze is voor mij afgevallen omdat:
- binnentent eerst wordt opgezet, dus nat wordt bij regen
- te kleine vestibule (dit is meestal het geval bij geodetische tenzij er nog en tunnel-uitbreiding aan hangt (zoals sommige Lightwave-modellen die me heel interessant leken, maar boven mijn budget waren).

Mijn keuze is op deze gevallen, die hier inmiddels klaarligt om komend weekend eens op te zetten om er ook nog een grondzeiltje voor te maken.
Dit is wel geen wintertent.

In mijn zoektocht heb ik ook vooral de tegenstrijdigheid opgemerkt omtrent het warm zijn en daartoe afsluiten van de tent tegenover het condensprobleem, waarbij je blijkbaar de keuze heb tussen ofwel nat zijn, ofwel koud hebben, om het wat overdreven uit te drukken.

Ook waren er reacties in de zin van: neem je tent groot genoeg: je zit er veel in en anderzijds: neem je tent niet te groot want dan wordt het vaak kouder...
Daarom dacht ik gelijk aan de VAUDE. De overwegingen voor een dergelijk advies zijn:
1) binnentent eerst opzetten is in mijn ervaring geen enkel probleem.
2) hoogte van de binnentent is 105cm. En dan niet in een puntje, maar op een (beperkt) oppervlak.
3) tassen kunnen met je mee in de binnentent (daarom neem je een 2-persoons, voor alleen aankleden zijn de 1-persoons versies groot zat), als je 's ochtends nog water wilt koken leg je je brander en pannetje in het voorportaaltje, wat daar groot genoeg voor is.
4) sneeuw kan prima van de tent af glijden. Het is weliswaar geen expeditietent (voor winterdoorsteken van de Hardangervidda, Groenland, Spitsbergen of naar de Noordpool laat je je best met een andere tent sponsoren), maar voor het normale winterkamperen met de sporadische 20cm sneeuw voorzie ik geen enkel probleem.
5) door het nog enigszins beperkte inhoudelijke volume zal de tent redelijk makkelijk op te warmen zijn, i.t.t. die Nordisk.

Een ander advies had een Lightwave G20 Ultra kunnen zijn, ware het niet dat die
1) qua prijs een stukje hoger uitpakt, en
2) iets minder hoog is in de binnentent.
Wel is die beter bestand tegen sneeuw en iets zwaarder, beide dankzij de doorlopende stokken.

Overigens is in bergachtig gebied het drooghouden een stuk makkelijker. Met een 'dichte' binnentent ben je beschermd tegen de wind, terwijl de wind wel de warmte tussen binnen- en buitentent wegneemt. Blijft alleen de gebruikelijke condensatie over, welke zich tegen de binnenkant van de buitentent nestelt. Althans, dat is de praktijk. Hoe de theorie erachter precies is, kan een natuurkundige waarschijnlijk beter uitleggen (iets met diffusie?).
is de Eureka Bighorn 2 SUL niet iets voor je?
Wij hebben de 3pers. en die bevalt ons meer dan prima!
-redelijk grote en hoge vestibule
-grote deur
-binnentent kan blijven zitten met op/afbreken
-binnentent van doek en niet van gaas
-meerdere ingangen
Robertjan schreef:Alles bij elkaar denk ik al gauw aan een VAUDE Hogan UL 2P. Voor 1 persoon ruim genoeg in de winter, zonder gelijk te verdwalen. Licht, compact, redelijk sneeuwvast lijkt me.
Afgelopen week is er hier in Zweden veel sneeuw gevallen maar de Vaude blijft als een huis staan. Hij is een beetje puntig dus er vormt zich niet een dikke zware sneeuwmuts.
Hou er rekening mee dat door veel sneeuwval je tent ook aan de zijkanten wordt ingedrukt, hij wordt dus als het ware smaller.
Hier een foto van een paar dagen geleden waar je dat een beetje kunt zien, er was toen 30 cm snö gevallen dus sneeuwvast is hij zeker. :D

Afbeelding
Die Bighorn toch wel wat zwaar en ook niet echt goedkoop. Arno heeft dacht ik een ander prijskaartje in gedachten. Als het 500 euro mag kosten zou ik althans liever even doorsparen voor een Hilleberg Anjan 2 (630 euro) of Nammatj 2 (700 euro).
In het betaalbare segment staan de nieuwe Wildcountry budget modellen van Terra Nova nu op hun site: http://www.terra-nova.co.uk/search/inde ... rch=search
Wim
Ja, de Trisar 2 is daarvan ook een mooie. Wel minder hoog en bijna een kilo zwaarder. Voor mezelf heb ik daar overigens wel een interessante gezien als 1-persoonstent.
De Hilleberg Nallo 2 is voor mij de favoriete Hilleberg tent. Precies genoeg ruimte, mooi gewicht en bewezen kwaliteit. Overigens is de GT versie ook erg mooi. Echter boven mijn budget.
Het valt mij overigens op dat Vaude tenten, Terra Nova tenten, MSR, etc. met een beetje zoeken voor aantrekkelijke prijzen zijn te verkrijgen. Zijn toch regelmatig in een soort aanbieding. Dat ben ik tot op heden van Hilleberg nog niet tegengekomen. Stevige vaste prijzen, ook in de ons omringende landen.

De Trisar 2 van Terra Nova is mooi ruim en hoog en redelijk van gewicht. Wat mij tegenstaat is dat je eerst de binnentent moet opzetten en vervolgens de buitentent er overheen trekt en slechts aan de onderkant van de stokken vastzet. Lijkt mij dat de buitentent dan erg beweeglijk kan zijn in geval van storm/sterke wind. En dat is niet bevorderlijk voor de duurzaamheid.

De Vaude Hogan lijkt mij stevig, ruim en lekker hoog, maar absoluut geen ruimte in dat voorpuntje. En ik wil niet in de tent zelf koken.

De Eureka BigHorn is een mooie ruime tent, niet echt de goedkoopste. Maar hoe is de kwaliteit van Eureka.
Bij elke caravanboer, kampeermarkt, etc. struikel je over Eureka, Vango en nog wat merken. Ik krijg dan altijd het gevoel van leuke goedkope budget tentjes. Of ben ik vooringenomen? :lol:

Aanvulling: Overigens heb ik geen probleem met de wat goedkopere merken, daaronder zijn enkele prima tentjes te vinden, mits de prijs in verhouding staat. De Robens Osprey 2 is met goed zoeken voor 207,- euro verkrijgbaar. Een leuke, waterdichte, en stormvaste tent http://www.robens.de/en/Products/Tents/ ... prey2.aspx. Ook TNF Westwind 2 is nu en dan voor een laag prijsje te vinden http://www.zwerfkei.nl/tenten/tenten/th ... e-westwind. Tentjes waar je volgens mij een hoop plezier van kan hebben.

En hoe meer ik zoek, des te meer moois ik ontdek, des te meer bomen .........

Groet,

Arno
roosterveld schreef:is de Eureka Bighorn 2 SUL niet iets voor je?
Wij hebben de 3pers. en die bevalt ons meer dan prima!
-redelijk grote en hoge vestibule
-grote deur
-binnentent kan blijven zitten met op/afbreken
-binnentent van doek en niet van gaas
-meerdere ingangen
Vandaag de BigHorn 2 SUL bekeken. Wat mij opviel was hoe lang/groot de vestibule/voortent is. Een "balzaal" vergeleken bij andere merken. Wat mij opviel waren een paar handige en mooie details die bij anderen ontbreken, zoals bijvoorbeeld de opbergvakken in de binnentent, de mooie lussen voor de scheerlijnen, etc. De kwaliteit van de stokken kan ik niet beoordelen, het doek voelde stevig, maar wel wat dik aan. Een mooie tent, maar voor mij iets te zwaar (in de winkel werd een hoger gewicht opgegeven dan op de internetsite).

Groet,

Arno
Mijn dochter heeft een Eureka tent. Het stiksel was erg matig, en moest worden hersteld. De tent was ook veel zwaarder dan op de website stond. Het pakvolume was ook aanzienlijk: ik heb de tent nooit meer in zijn zak gekregen.
Wim
Wim schreef:Mijn dochter heeft een Eureka tent. Het stiksel was erg matig, en moest worden hersteld. De tent was ook veel zwaarder dan op de website stond. Het pakvolume was ook aanzienlijk: ik heb de tent nooit meer in zijn zak gekregen.
Wim
Ik heb vandaag ook de Hilleberg Anjan 2 en de Nammatj 2 bekeken. De Anjan is voor 3 seizoenen, dat komt waarschijnlijk mede door de buitentent die vrij hoog boven de grond blijft. De Nammatj is mooi, maar net zo zwaar als de Nallo 2 GT. Waarom de Nammatj zo 'zwaar' is werd mij niet duidelijk. De Nallo 2 GT is tot nu toe mijn favoriet. Maar ik zag wel dat het ventilatiesysteem anders is dan bij andere modellen van Hilleberg. Zitten bij de meeste tenten van Hilleberg zowel voor als achter 2 grote ventilatie 'kleppen', bij de Nallo 2 GT zit deze alleen aan de voorkant en dien je aan de achterkant de buitentent aan de onderkant iets op te binden. Zal wel een reden hebben.

Helaas geen Wildcountry tent kunnen bekijken, stond wel een Terra Nova. Prachtig ook, super licht, maar behoorlijk aan de prijs.

Al dat moois was even genieten. Wordt voorlopig nog even langer dromen, misschien in het voorjaar het geluk van een goede tweedehands.

Groet,

Arno
Kerlon 1600 is aardig wat sterker dan Kerlon 1200.
De Nammatj heeft zwaarder doek dan de Nallo, een degelijker grondzeil, dikkere stokken, betere ventilatie en is ruimer gesneden. Hij is dus geschikter voor ruw weer en gaat langer mee, maar is zwaarder. De prijs is ongeveer hetzelfde als de vergelijkbare Nallo modellen. Zelf hebben we voor de Nammatj gekozen.
Wim
Robertjan schreef:Kerlon 1600 is aardig wat sterker dan Kerlon 1200.
Robertjan, dank voor de hint, vandaag niet op het door Hilleberg gebruikte materiaal gelet. Ik ging er naief vanuit dat alle tenten van hetzelfde materiaal waren. Je zal waarschijnlijk Kerlon 1800 bedoelen i.p.v. 1600. Vandaar ook de iets dikkere tentstokken (10 mm i.p.v. 9 mm) bij de Nammatj.

Weer wat wijzer. :lol:

Groet,

Arno

Aanvulling: Terwijl ik dit bericht schreef, plaatste Wim net de uitleg (bedankt ook)
Vorig jaar dit onderwerp gestart en dacht zal toch nog even laten weten wat het uiteindelijk geworden is: De Carl Denig Arcturus 2!
Is uitstekend bevallen. OK, paar minpuntjes:
Inderdaad wel wat laag om in je "voortentje" te koken; ben zelf 1.83mtr lang en kwam regelmatig tegen het doek waardoor het regenwater alsnog binnenkwam. Bovendien staat hij door het ontwerp van de stokken/buitentent sleuven altijd wat 'scheef'.
Toch zal ik hem aanraden mede gezien de prijs/kwaliteit verhouding (aug 2012 voor €289 gekocht).
Interest topic, want wij zijn op zoek naar een 3 persoons tent. Kijkend naar ruimte/prijs/kwaliteit neigen we naar een Tatonka. Zijn er mensen die zelf ervaring of een gefundeerde mening hebben over deze 2 opties?

http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/t ... vik-3.html

http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/t ... and-3.html