Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe website fietsers Marokko - Forum Wereldfietser

Nieuwe website fietsers Marokko

Voor Marokko-gangers, een nieuwe website over fietsen:

http://www.maroccycliste.blogspot.com/
Mooi! Wel jammer dat onder het knopje English niet de hele site zit. Mijn engels is nl veel beter dan het frans. Google vertaal is dan wel weer een hele mooi hulpmiddel.

Groet,
Bedankt voor de commentaar.

Het is altijd lastig bij de keuze van de taal. Het land zelf heeft twee officiële talen.
Daarnaast beheersen de meeste het Frans als eerst vreemde taal.

Ik had zelf ook liever Engels al is het maar een kleine samenvatting van de meest relevante informatie op de site.
In een manifest om aandacht te vragen voor de fietsende mensen in Marokko, staat een lijst 34 adviezen om de infrastructuur te verbeteren. Er staat o.a. de noodzaak van gescheiden paden voor fietsers in m.n. de grote steden met veel verkeer.

De adviezen lijken serieus te worden genomen. Een complete stad wordt straks aan de Atlantische kust gebouwd met gescheiden fietspaden. Hopelijk volgen ook andere steden in het land dit voorbeeld!
Voorstellen als een landelijk knooppuntennetwerk, vrijliggende fietspaden en fietsbewegwijzering zijn utopisch. Laat ze eerst maar eens het analfabetisme terugdringen en zorgen dat niet alle afval zo maar in de natuur gedumpt wordt. Met het eerste zijn ze gelukkig hard bezig.

Er wordt in Marokko al veel gefietst en ook zie je veel voetgangers en muilezels. Autovrije ruimte maken op de weg voor al deze kwetsbare weggebruikers lijkt me de eerste stap.
Ook 100 jaar geleden toen men voor het eerst aparte wegen voor auto's voorstelde, vonden ze dat utopisch.

Wij fietsers moeten ook utopisch blijven.

Het is nog steeds niet leuk om deel te nemen aan het verkeer in Marokko. Niemand stopt voor fietsers of voetgangers als er geen verkeerslicht is of een verkeersagent in de buurt. Ook bij zebrapaden stoppen ze vaak niet.

Soms ligt het niet aan de infrastructuur maar aan educatie. Ik zat een keer te observeren langs een weg met een gescheiden fietsenpad. Honderden fietsers gebruikten de autoweg, geen een op het fietsenpad ondanks een fietsenbord en een teken op de asfalt.

Daarom is alle aandacht goed.
Bij mij bezoek afgelopen jaar aan Zwitserland ontmoette ik een bijzondere wereldfietser: Claude Marthaler. Hij heeft de wereld rond gefietst in zeven jaar tijd. En hij koos niet voor de makkelijkste wegen: van de Highway in Alaska tot de pampas van Argentinië, van de savannes in Afrika tot de plateaus en besneeuwde toppen van de Himalaya. Hij heeft zijn lange en eenzame avontuur van meer dan 122.000 km dwars door 60 landen in een boek gepubliceerd: "Le Chant des roues" (Het lied van de wielen): http://www.maroccycliste.blogspot.com/
Een paar foto's van een fietstocht in zuid-west Marokko. Ik vertrok vanuit Agadir richting het noorden langs de zee tot het dorpje Aourir en rechts afgeslagen de bergen in richting Imouzzer. De route is schitterend maar ook een beetje steil. Er is water, eten en onderdak in overvloed. Naarmate je hoger komt, zul je water in kleine afvoerkanaaltjes langs de weg vinden. Dat is schoon en drinkbaar. De kwaliteit van de weg is goed met weinig verkeer. Alleen lokale bewoners en een paar toeristen komen in dit gebied:
http://tinyurl.com/lm4xsj2
Han schreef:Niemand stopt voor fietsers of voetgangers als er geen verkeerslicht is of een verkeersagent in de buurt. Ook bij zebrapaden stoppen ze vaak niet.
Ik ben een keer in Marrakech geweest en het viel me op dat men juist wél voor zebrapaden stopt. Overeenkomst daar was dat mannen lijken te streven naar een donkerblauwe BMW cabrio als ultiem doel. Verschil was dat eenmaal in zo'n cabrio men daar juist heer in het verkeer is: als een eenmaal zo'n fraaie bolide hebt dan heb je immers tijd genoeg!
Leon
Mijn ervaring is dat in elke stad zo'n beschaafd gedeelte bestaat - vaak het centrum - waar gemotoriseerde bestuurders aardig zijn, netjes stoppen voor fietsers en voetgangers en de verkeersregels redelijk respecteren. Misschien komt het door de aanwezigheid van een verkeersagent, stoplicht en tegenwoordig ook camera's. Daarbuiten rijden ze erg hard als of hun leven ervan afhangt.

Over mannen en cabrio's heb ik geen mening, ik vermijd zoveel mogelijk gemotoriseerd verkeer.