Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Route zuid-Amerika

De kogel is door de kerk, we gaan 6 maanden door Zuid-Amerika fietsen. De route zal er ongeveer als volgt uit moeten gaan zien:
Afbeelding
Ik heb gewoon een rode lijn getrokken (geen rekening gehouden met grensovergangen etc.)

Wat denken jullie van deze route? We willen eind december weg gaan en zouden dan eind juni in Buenos Aires zijn, hoe is bijvoorbeeld het (fiets)weer in Bolivia rond April?

De afstand van deze route zou (volgens eerste inschatting :)) zo´n 8500 km zijn. We hebben eerder in Colombia gefietst en vonden een afstand van 1400 km per maand goed te doen, is het realistisch dit voor een reis van 6 maanden ook aan te houden?

Op dit moment is alles nog open(mogelijk kunnen we zelfs nog 2 maanden langer weg) dus alle feedback op een mogelijke route, alternatieve route's etc. etc. zijn van harte welkom!
Welke rode lijn? Heb je het kaartje misschien iets groter, of een link naar een groter kaartje?
Was inderdaad wel erg klein uitgevallen... Maar zoals gezegd, het is slechts zééér globaal de route, heb niet naar wegen, bezienswaardigheden, grensovergangen etc. gekeken
Mijn ervaring is dat je op langere reizen meer rust/klusdagen nodig hebt dan op korte reizen (tot 1 maand) en dus met flink kleinere afstanden per tijdseenheid rekening moet houden. Ter illustratie: in Europa fiets ik met mijn partner doorgaans 1500-2000 km per maand en in Argentinië/Bolivia kwamen we niet verder dan 4700 km in vier maanden. Dat heeft deels met bovenstaand verschijnsel te maken, deels met slechtere wegen (en hoogte) en deels met herstel van ziekte onderweg. Allemaal dingen die vrij gewoon zijn gedurende een reis van die lengte in die regio.

Anderzijds: als je in tijdnood komt kun je vrij gemakkelijk een bus nemen vanuit Noord-Argentinië (Salta, Tucuman) naar Bs As. Dan mis je overigens wel veel moois en de gastvrijheid van de mensen op de pampa. Als je wel genoeg tijd hebt, is het aardig om in Argentinië wat langer in de Andes te blijven naar het zuiden (vb. tot aan de hoogte van San Juan) en dan via de bergen westelijk van Cordoba naar Bs As te gaan. De stad ingaan door oversteek vanuit Uruguay met de veerboot is een goed idee.
Dag Berger,
1400 km is volgens mij goed te doen. Een klein beetje afhankelijk van of je veel excursies gaat doen en/of lang blijft hangen in steden.
Ik ben geen snelle fietser, maar zelfs in de megasteile Andes in Peru zat ik meestal wel op 60-80 km per dag. Tussen 1500 en 2000km per maand lijkt me goed haalbaar. Op vlakkere stukken rijd je toch al snel 100- 120 km per dag.
Reken dan nog eens gemiddeld een dagje ziek per maand en een paar rustdagen.
Als je van jungle houdt, ga dan in ieder geval proberen een paar dagen in Peru de Manu Jungle in te gaan. Aanrader. Ach en dan ben je toch in de buurt van Machu Pichu, pik je die ook nog mee. In Zuidelijk Peru kun je in de colcha Canyon dan vervolgens weer Condors gaan zien. Hoewel de kustroute veel vlakker is, is het binnenland wel veel en veel mooier, maar ook machtig veel steiler.

Veel plezier met de voorpret.

Erik Veenstra
@Liz: Je hebt gelijk, als de route niet haalbaar blijkt door technische, fysieke, mentale of welke problemen onderweg dan ook. Kunnen we inderdaad altijd nog een stukje de bus nemen, paar uurtjes in de bus en je hebt weer een aantal fietsdagen voorsprong. Maar ons uitgangspunt is alles op de fiets. Als er genoeg tijd is fietsen we zeker verder de Andes af in Argentinië.

@Erik: We zijn eerder in Peru geweest, dat was echter zonder fiets. De bergen hebben onze voorkeur boven de kustroute. Jungle is altijd leuk, We zijn al eens in Iquitos geweest en dat is zeker voor herhaling vatbaar. Machu Picchu zijn we niet eerder geweest, maar als we er langs komen, misschien ook zonde om links te laten liggen.

Ik heb begrepen dat in Ecuador de keuze tussen 2 wegen naar het zuiden is, de bergen of jungle, wie heeft hier ervaring mee?

Koen
Beste Koen,

Misschien is het handig om eerst eens te kijken welke dingen jullie absoluut willen zien en om dan pas een (voorlopige) route uit te stippelen. Ik zou zelf in ieder geval kiezen voor veel meer variatie. Dus niet alleen door de bergen (rode lijn), maar ook zo af en toe eens afdalen naar de kust of het oerwoud. Zo voorkom je dat het fietsen saai wordt.

Zelf heb ik de mooiste herinneringen aan de Cordillera Blanca (Peru), Cusco en omgeving (via Pisac en Paucartambo naar Manu. Bedenk je wel dat Nationaal park Manu erg duur is om te bezoeken), de Atacama-woestijn en de Abra del Acay (een 4900 meter hoge pas ten zuiden van San Antonio de los Cobres).

Ook zou ik overwegen om de fiets onderweg eens te laten staan en de wandelschoenen aan te trekken; dan beleef je de natuur weer op een heel andere manier. Denk bijvoorbeeld aan de beklimming van een van de vele vulkanen of de Golddiggers Way bij La Paz (een inca-pad dat je in 7 dagen van de besneeuwde toppen diep het oerwoud invoert).
@alma: Dank voor je tips. Je opmerking over afwisseling in de route wordt serieus genomen. We gaan eens een lijstje per land maken met dingen die we graag willen zien. Het is ons nu vooral te doen om een begin- en eindpunt. De route vormt zich gaandeweg de reis wel.
@alma: Dank voor je tips. Je opmerking over afwisseling in de route wordt serieus genomen. We gaan eens een lijstje per land maken met dingen die we graag willen zien. Het is ons nu vooral te doen om een begin- en eindpunt. De route vormt zich gaandeweg de reis wel.
Alvast wat mogelijkheden.
Ecuador:
  • Otovalo: traditionele markt
  • Baños: warmwaterbaden, mountainbiken, raften
  • Galápagos: unieke natuur
  • Vilcabamba: hippiedorp, heerlijk ontspannen
Peru:
  • Chiclayo en Trujillo: pre-Incacultuur
  • Huaraz: trektochten (Laguna 69, Santa Cruz-trek)
  • Cajatambo: hoogste stad ter wereld
  • Pisco: Nationaal Park Paracas met de Islas Ballestas
  • Ica: zandboarden bij oase
  • Nasca: de beroemde Nasca-figuren van bovenaf
  • Arequipa: het 'land-in-een-land' (eigen 'paspoort'), architectuur, maar ook Colca Canyon
  • Ayacucho: cultuur
  • Cuzco: Machu Picchu, Salcantay-trek, Choquequirao (mogelijk grotere site dan Machu Picchu), Heilige Vallei (met Pisac, Ollantaytambo en Urubamba), Tipón, raften, mountainbiken, Tertulia's Grill, Hostal de los Niños (al tientallen jaren gerund door een Nederlandse, voor Peruaanse weeskinderen), Spaans leren, etc.
  • Juliaca: wegwezen!
  • Puno: Sillustani-torens, rieteilanden, eilanden op het Titicaca-meer
Wat je NIET wilt doen in Peru: over de Panamericana tussen Lima en San Vicente de Cañete. Iedere 8 minuten een asociale bus van Perú Bus is geen pretje. (Naast de bussen van de vele andere aanbieders op dat traject.)

Bolivia:
  • Copacabana: bedevaartsoord, oorsprong Inca's (Isla del Sol), strand in Rio is naar dit grote dorp vernoemd
  • Huatajata: provinciaalse weekmarkt (vond ik persoonlijk prachtig, alleen de werkwijze van het lokale hostal een stuk minder)
  • La Paz: 's werelds gevaarlijkste weg, die niet meer zo gevaarlijk lijkt sinds de nieuwe snelweg aan de andere kant van het ravijn.
Er zullen vast nog vele andere attracties zijn, maar dit zijn dan ook niets meer dan suggesties. Succes met het voorbereiden!
@Robertjan: Leuke tips, dank je wel
Baños: Hier kun je inderdaad mooi fietsen, ook bergafwaarts richting de oriente/jungle. Wel erg toeristisch.

Als je niet van massatoerisme houdt, zou ik in Ecuador kiezen voor:
*Guamote en omgeving: en een traditionele markt (ik weet zeker dat dit dé meest traditionele markt is van het land) en prachtig gelegen. In de omgeving kun je geweldig fietsen langs dorpjes waar nog nooit een toerist is geweest en waar de lama's gewoon loslopen.
*Cuenca e.o: hier is el Cajas, een park. Ik weet niet of je hier kunt fietsen, het is wel een prachtige omgeving.
*Latacunga en omgeving: de "loup" naar het meer van Quilotao. Rondom Quilotoa en Chuchilan kun je ook prachtig fietsen en wandelen.
*ten noorden van Otavalo ligt de Intag Vallei. Hier kun je prachtig wandelen, ik denk dat je er ook goed kunt fietsen.

Ik heb er niet recent gefietst, maar van 2002 tot 2004 heb ik in Guamote gewoond en gewerkt. Ik heb er voor een educatief project gewerkt dat ook toerisme heeft opgezet (www.intisisa.org). Zij bieden ook fietstochten aan waarvan ik er ook een aantal heb gefietst. Bijv. naar de meren van Atillo. Prachtig en hier is nog zeer weinig tot geen toerisme.

Karin
Dank je wel Karin, ziet er uit als een aantrekkelijke omgeving. Als we die kant op gaan weten we in ieder geval in welk Guesthouse we verblijven :)
Prachtreis. Ik heb zelf met erg veel plezier in Zuid Amerika gefietst. Maar zou je de route niet omdraaien? Je komt nu in de winter in Buenos Aires aan. Wanneer je in december vanuit BA vertrekt, hou je steeds het mooiste weer.
@Klaas: daar hebben we inderdaad ook aan gedacht maar dan zouden we precies in de regentijd door Bolivia heen komen, wat ons weer werd ontraden door andere fietsers. Als we de klimaattabellen bekijken zou het noorden van Argentinië met 15 tot 20 graden nog goed te doen zijn, of hebben we het mis?
Mooie Cumulus Panyam slaapzakken zijn binnen, blijven we in ieder geval lekker warm :lol:
Afbeelding