Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand ervaring met Thule Pack 'n Pedal? - Forum Wereldfietser

Iemand ervaring met Thule Pack 'n Pedal?

Ik zag vandaag in de plaatselijke buitensportzaak een bagagedrager (voor montage op de fiets) van Thule, de Pack 'n Pedal Tour Rack. Deze zit zonder schroeven op de staande achterste framebuizen geklemd middels een kort spanbandje, je hebt hiervoor dus geen bevestigingspunten op de fiets nodig. Bevestiging zag er ingenieus en ook degelijk uit.
Ik zag gelijk een mogelijkheid om (kleine) fietstassen mee te gaan nemen op mijn racefiets, voor de dagtochten tijdens de komende vakantie.
Maar voor ik dit systeem aanschaf wil ik graag weten of iemand ervaring heeft met dit systeem? En dan het liefts met gebruik op een hele lichte tour- of racefiets.
Passen hier ook de tassen van Ortlieb op? Die heb ik namelijk al.
Is het aan of af te raden om met deze constructie en niet al te zware fietstassen lange dagtochten te gaan fietsen? Je gaat natuurlijk wel een paar kilo extra meenemen en bevestigen aan een frame dat juist zo licht mogelijk geconstrueerd is.

Met vriendelijke fietsgroet, Vincent
https://www.thule.com/nl-nl/be/products ... k-_-100016
Hier kun je hem zien... Lijkt me ongeschikt voor Ortlieb, maar volgens de specs kan er 25 kg op. De bevestiging aan het frame is me echter niet helemaal duidelijk uit de plaatjes.
De mensen hier http://www.rose.nl/artikel/thule-bagage ... aid:641892 zijn er blij mee. Ik zou het niet op een carbon achtervork monteren, die zijn er niet voor gemaakt.
En dit http://www.rose.nl/artikel/thule-side-frames/aid:641896 voor grotere tassen.
Ik heb op YouTube inmiddels filmpjes gezien waar deze dragers op een racefiets worden gebruikt, ziet er goed uit, ga deze drager gewoon aanschaffen en gebruiken.
Ik heb gelukkig geen Carbon frame, ik had hier nog even niet aan gedacht, bedankt voor de tip.
Wij gaan dit jaar met de caravan naar de Midi-Pyrenees, met vrienden op de racefiets lange dachtochten maken daar, en ik vind een rugzak bij warme temperaturen niet zo prettig. Ik zie wel wat in deze drager, lijkt mij ook gemakkelijk te verwijderen na een tocht, zal na de vakantie mijn bevindingen nog posten.
Ik zag de drager o.a. op You Tube gebruikt worden in het filmpje onder de titel: The Way I Roll- Lucas Brunelle

Groet Vincent
Ik ben deze drager op dit moment aan het testen. Tot nu toe gaat het prima! Beter dan ik had verwacht.

Laatst met 12 kilo in de grote Ortliebs op de ATB een stuiterende tocht door het bos gemaakt en alles bleef prima zitten. Wel de zijbeugels erbij kopen, anders klapperen de tassen tegen de spaken aan. Ik zou er niet meer dan 15 kilo aan hangen.
Dus is meteen mijn andere vraag ook beantwoord, de Ortlieb tassen passen dus ook op het Thule Pack 'n Pedal rack.
Ik was al van plan om morgen weer de stad in te gaan om het rack te gaan aankopen.
Ik wil het rack ook alleen maar voor lichte bagage gebruiken op de racefiets voor lange dagtochten, dus eten, drinken, fototoestel en eventueel wat kleding. Maar ik kan het ook gebruiken voor weekenden wanneer ik niet wil kamperen, maar in een blokhut of hotelletje wil overnachten, dan hoef ik ook niet zo veel mee te nemen.
Ik heb op Youtube al gezien dat dit rack zeer snel en gemakkelijk te monteren en te demonteren is.

Groet, Vincent
Christophorus schreef:Ik ben deze drager op dit moment aan het testen. Tot nu toe gaat het prima! Beter dan ik had verwacht.
Hij is dan ook al een paar jaar op de markt, het ding komt origineel uit Nieuw Zeeland
m-gineering schreef:
Christophorus schreef:Ik ben deze drager op dit moment aan het testen. Tot nu toe gaat het prima! Beter dan ik had verwacht.
Hij is dan ook al een paar jaar op de markt, het ding komt origineel uit Nieuw Zeeland
Klopt, hij was aanvankelijk op de markt als de Freeload: http://www.sintchristophorus.nl/freeloa ... w-zeeland/
De Freeload werd in Nederland geleverd door Merida. Thule heeft het hele concept gekocht en nu is er waarschijnlijk iemand in Nieuw Zeeland aan het genieten van het goede leven.

Thule heeft niets aan het ontwerp veranderd, maar heeft wel de prijs iets omlaag gebracht.
Ik heb het geheel even bekeken bij de winkel met de tanden. Over degelijkheid zeg ik niets. Dat mag Christophorus doen na zijn test. Wat me wel opviel is het gewicht van de tassen ten opzichte van het volume.

Bijna 1,5 kg per tas en een volume wat naar mijn idee kleiner is als een enkele Ortlieb frontroller (1,44 kg voor de Plus per paar en 1,59 kg voor de classic per paar).

Peter
Ik ga de tassen van Thule niet testen. Die zijn simpelweg te zwaar en te complex voor ons vakantiefietsers. Ik heb de drager getest met Ortliebs en dat ging prima.
VincentM schreef:Ik wil het rack ook alleen maar voor lichte bagage gebruiken op de racefiets voor lange dagtochten, dus eten, drinken, fototoestel en eventueel wat kleding.
Daarvoor lijkt het me toch een zwaar geval: 790 gram exclusief het bovendek en exclusief de zijrekken.
Een tubus fly weegt 350 gram.
Leon
Christophorus schreef:Ik ga de tassen van Thule niet testen. Die zijn simpelweg te zwaar en te complex voor ons vakantiefietsers. Ik heb de drager getest met Ortliebs en dat ging prima.
Ik heb een beetje last van leesblindheid. Er staat inderdaad dat je met ortliebs getest hebt.

Peter
De Freeload is al vele malen meegeweest tijdens de offroad trektochten, want op mijn ATB past geen standaard rekje.
Met Ortlieb frontrollers gebruikt, meer dan 15 kg lijkt me inderdaad (sowieso) niet fijn, maar niet geprobeerd.
Zijbeugels met deze combi niet nodig.
De bandjes even naspannen is wel handig, maar dan zit het stuitervast. :D
Nog even, dan mag het weer, op naar de offroad Zuidlimburg!

Yvon
Leon schreef:
VincentM schreef:Ik wil het rack ook alleen maar voor lichte bagage gebruiken op de racefiets voor lange dagtochten, dus eten, drinken, fototoestel en eventueel wat kleding.
Daarvoor lijkt het me toch een zwaar geval: 790 gram exclusief het bovendek en exclusief de zijrekken.
Een tubus fly weegt 350 gram.
Leon
Maar ik heb geen bevestigingspunten voor de Tubus Fly, en het rack blijft ook niet permanent op de fiets. Ik wil het snel en gemakkelijk aan kunnen brengen en weer kunnen verwijderen. Het gewicht maakt mij niet heel erg veel uit, wij gaan lekker touren, het wordt geen wedstrijd.
Ik heb het rack inmiddels aangeschaft en ik heb het in twee minuten op de fiets hangen, eerste keer kostte iets meer tijd. Ik heb er een kleine tas van Thule bij gekocht en ga het tijdens de vakantie gewoon gebruiken.

Vincent
Mijn testverslag staat online: http://www.sintchristophorus.nl/test-th ... agedrager/

Hij beviel me prima.
Is er soms iemand die tips heeft om een set ortlieb frontrollers te gebruiken op een thule pack n pedal bagagedrager?

Ik heb nml beide en de ortliebs passen er goed op.... ik weet alleen niet hoe ik nu het beste kan voorkomen dat ze gaan "klapperen" tegen de side frames. Met iets van een spanband wil ik liever niet gaan werken aangezien ik ze voornamelijk gebruik voor woon-werk verkeer en de oplossing dus gebruiksvriendelijk moet zijn.

De ortliebs hebben zo'n soort van haak aan de achterkant waarmee je ze normaal gesproken vast klemt aan de bagagedrager. Helaas lukt me dat niet bij de thule.

Ik hoor het graag.
Ik heb ook even zitten klooien, maar de beste oplossing is toch echt een spanband. Of niets en gewoon laten klapperen.
Of de tassen van Thule kopen. Ik heb net een set van het nieuwe model binnen gekregen om te testen.
lunitic schreef:Is er soms iemand die tips heeft om een set ortlieb frontrollers te gebruiken op een thule pack n pedal bagagedrager?

Ik heb nml beide en de ortliebs passen er goed op.... ik weet alleen niet hoe ik nu het beste kan voorkomen dat ze gaan "klapperen" tegen de side frames. Met iets van een spanband wil ik liever niet gaan werken aangezien ik ze voornamelijk gebruik voor woon-werk verkeer en de oplossing dus gebruiksvriendelijk moet zijn.

De ortliebs hebben zo'n soort van haak aan de achterkant waarmee je ze normaal gesproken vast klemt aan de bagagedrager. Helaas lukt me dat niet bij de thule.

Ik hoor het graag.
Mogelijk dat een set afspanhaken (Reserveonderdeel van QL1 en 2 tassen) soelaas kan bieden, geen idee hoe dik de buizen van de Thule zijn. Maar dat kan Michiel on s wel vertellen. (of het werkt ook wel want hij vast nog wel wat in de winkel liggen om het uit te proberen) :wink:
Ik werk niet meer in een winkel. Voor grote tassen moet je de Thule Sideframes kopen. Daar kunnen de Ortlieb onderhaken wel achter haken. Werkt ook voor de FrontRollers.