Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ortlieb kanotas of rackpack? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ortlieb kanotas of rackpack?

Pedalero schreef:Uit je antwoord kan ik afleiden dat ze ook goed waterdicht blijven?
Ja.
rbregt schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties voor zover. Ik ga eens rustig alles op een rijtje zetten. Zodra ik een beslissing heb genomen, laat ik het hier weten.

Mochten er nog meer ervaringen zijn, dan hoor ik ze natuurlijk graag.
robert,

heb je al een keuze gemaakt en welke dan?
Ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt. (Want nog geen directe noodzaak, kan het nog met achtertassen af). Maar ik neig toch naar de rackpack.
De 10 EUR kostende kanotas van de ALDI (60 liter)

Deze heeft de voortassen vervangen op een 3000km trip. Volledig waterdicht, weegt evenveel als een Ortlieb achtertas. En het materiaal.. tsja je zou ALDI kwaliteit verwachten, maar achteraf bleken de Ortliebs beschadigd te zijn en de ALDI tas niet. Kan natuurlijk ook met de positie te maken hebben. De Ortliebs gingen uiteindelijk in de ALDI tas de bagageband van het vliegveld op want ik wilde geen kapotte Ortliebs
Kanotas Aldi vanaf woensdag 12 juni weer te koop.

Lijkt me erg degelijk spul..
hanzefietser schreef:
De 10 EUR kostende kanotas van de ALDI (60 liter)

Deze heeft de voortassen vervangen op een 3000km trip. Volledig waterdicht, weegt evenveel als een Ortlieb achtertas. En het materiaal.. tsja je zou ALDI kwaliteit verwachten, maar achteraf bleken de Ortliebs beschadigd te zijn en de ALDI tas niet. Kan natuurlijk ook met de positie te maken hebben. De Ortliebs gingen uiteindelijk in de ALDI tas de bagageband van het vliegveld op want ik wilde geen kapotte Ortliebs
Kanotas Aldi vanaf woensdag 12 juni weer te koop.

Lijkt me erg degelijk spul..
Linkje: http://www.aldi.nl/aldi_waterdichte_tas ... _5841.html
Dat model heeft vást geen kampeerspullen in zijn schoudertasje gedaan. :lol:
Maar waarom zou je een 40L - 60L kanotas achterop willen doen? Hooguit in bikepacking-stijl een ~20-25L-tas aan je zadel, een paar frametasjes en klaar ben je.
Of een (niet-waterdichte?) tas achterop je achtertassen als je erg veel nodig hebt. Maar voor dat soort expedities, met minstens een week lang geen bevoorradingsmogelijkheid, heb je meer aan een tas met een makkelijke opening.
Ik wil hierover twee dingen zeggen:
Ik zou nooit mijn natte tent bij andere spullen opbergen. De tent kan los bovenop in zijn (lichte) eigen zak. Dat hoeft niet eens een waterdichte zak te zijn, hoewel tentfoudralen meestal van hetzelfde waterdichte nylon zijn als de tent zelf.
Die Ortlieb tassen wegen verschrikklijk veel, en zijn ook niet goedkoop. Ik zou het geld gebruiken om mijn bagage iets compacter te maken. Binnen Europa red ik me prima met twee achtertassen (soms de grote, soms de kleine) en mijn tent op de drager. Het ontbreekt me niet aan comfort.
Wim
Wim schreef:Ik zou nooit mijn natte tent bij andere spullen opbergen.
Those who say it shouldt be done should not interrupt those who have been doing it for some time.
Meestal, of liever altijd, zijn er genoeg spullen die er prima tegen kunnen om gedurende de dag bovenop de natte tent in de tas te zitten: het grondzeil, je matje, je toch al natte sandalen, de brander, de vochtige handdoek en de toilettas (waarvan de onderkant ook al nat was vanwege die vermaledijde onhandige toiletafdeling van de camping).

Die Alditas is door alle toeters en bellen die er aan zitten uiteraard veel zwaarder dan een standaard Ortlieb kanorolzak.
Leon
Pedalero schreef:Wellicht is gewicht ook een overweging? Een Rackpack M is 800 gram. Die kanotassen/dry bags/bagagezakken van Ortlieb zijn drie tot vier keer lichter. Seo-to-Summit maakt zelfs een dry bag die meer dan tien keer zo licht is dan de Rackpack M en vier liter groter is.
Mijn idee. Ik heb ooit zo'n rackpack via internet gekocht, maar heb hem nooit gebruikt vanwege het gewicht. Nu gebruik ik zo'n simpele lichtgewicht Sea to Summit zak. Die is dan wat minder solide, maar hij bevalt prima.
Misschien wel bruikbaar voor mensen die minder te besteden hebben. Een sts zak is wel lichter maar vreselijk duur.

Ik was van de week bij Bever waar een 20 liter sts zak 29,95 kost.

Mario
Valt wel mee, ze zijn er voor minder dan 2 tientjes. En er zijn wel meer merken. Zo'n rackpack kost meer dan het dubbele.
rbregt schreef:
hanzefietser schreef:
De 10 EUR kostende kanotas van de ALDI (60 liter)

Deze heeft de voortassen vervangen op een 3000km trip. Volledig waterdicht, weegt evenveel als een Ortlieb achtertas. En het materiaal.. tsja je zou ALDI kwaliteit verwachten, maar achteraf bleken de Ortliebs beschadigd te zijn en de ALDI tas niet. Kan natuurlijk ook met de positie te maken hebben. De Ortliebs gingen uiteindelijk in de ALDI tas de bagageband van het vliegveld op want ik wilde geen kapotte Ortliebs
Kanotas Aldi vanaf woensdag 12 juni weer te koop.

Lijkt me erg degelijk spul..
Linkje: http://www.aldi.nl/aldi_waterdichte_tas ... _5841.html
ik Gebruik de Blauwe tas van Aldi al 2 jaar voor mij zoon van 10 nu en voor 10 euris kan je niet verkeerd gaan, hij gebruikt het op de fiets met trekken en voor sports tas en hij gaat er echt :twisted: niet zuinig mee om, en die is nog steeds waterdicht :D ik heb ook 2 Kanotassen van Ortlieb (Large) die kan je altijd meer oprollen om de lengthe kleiner te maken maar die is dan wel lekker breed om die winter slaapzak en slaapmat in op te bergen, ik gebruik het dan zowel in de lenghte als de breedthe als genoodzaakt op het achterrek. :wink:
Leon schreef:
Wim schreef:Ik zou nooit mijn natte tent bij andere spullen opbergen.
Those who say it shouldt be done should not interrupt those who have been doing it for some time.
Meestal, of liever altijd, zijn er genoeg spullen die er prima tegen kunnen om gedurende de dag bovenop de natte tent in de tas te zitten: het grondzeil, je matje, je toch al natte sandalen, de brander, de vochtige handdoek en de toilettas (waarvan de onderkant ook al nat was vanwege die vermaledijde onhandige toiletafdeling van de camping).

Die Alditas is door alle toeters en bellen die er aan zitten uiteraard veel zwaarder dan een standaard Ortlieb kanorolzak.
Leon

Maar zo is een Rackpak Leo en dan 10 maal duurder :P
ik Gebruik gewoon mij tentzak die is (niet waterdicht maar ademt wel) voor de mij tent maar heb een aparte dryzak voor de binnen tent voor als die (meestal) nog droog is, een zeemtje zit er ook bij om de badkuip af te vegen :wink:

Hendrik