Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief Hollowtech Deore Crankstel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Alternatief Hollowtech Deore Crankstel

Travelmaster schreef:
Jan Eleveld schreef:
Heel misschien komt het omdat ze niet zo extreem slecht zijn als hier door vele wordt beweerd.
Ik heb 5 fietsen met een trapas met vierkant uiteinde en drie daarvan heb ik een keer moeten vervangen. Ik heb 4 fietsen met hollowtech en geen enkele heb ik hoeven vervangen tot nu toe.
Ik geef toe, deze statistiek is gebaseerd op weinig gegevens, maar toch.
Ah, dus jíj bent de uitzondering die de regel bevestigt:).
Hier nog een uitzondering. Ik heb na (ongeveer) 10.000 km de vierkante trapas op mijn (voormalige) Batavus Vivente aan gort getrapt. De externe lagers aan mijn racefiets doen het na ongeveer net zo veel kilometers nog prima. Aan beiden heb ik nooit onderhoud gepleegd. Ik ben wel benieuwd hoe lang de lagers van mijn mtb het volhouden. Die krijgen toch wat meer voor hun kiezen dan die van een stadsfiets of racefiets. Maar met de mtb gaat het niet zo hard met de kilometers, dus dat zal nog wel even duren...
Het hangt natuurlijk ook wel af van de kwaliteit van de vierkante as. In stadsfietsen wordt daar vaak Chinese kwaliteit van 1 euro in gestopt. Die trap je inderdaad kapot. De vergelijking moet wel zijn met vierkante assen van een klein beetje kwaliteit. Een eigenlijk spotgoedkope (15 euro?) Shimano UN 55 gaat al heel lang mee (enkele tienduizenden kms). Een SKF gaat zeker 100000 km mee, maar kost dan ook 100 euro.
Wim
Ik heb weer wat aanpassingen en tot nog toe komt de fiets er ongeveer zo uit te zien:

- Intec T6 frame
- 28"/700C Xtreme Airline 3/Free Jack wielset
- Sugino RD2 cranks
- Blackspire singlespeed voorblad
- SKF trapas
- Surly achterkransje
- Magura HS11 remmen
- Schwalbe Big Apple's of Big Ben's
- En de nodige onderdelen om de fiets compleet te maken

Het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is de wielset. Ik vraag me af of het zin heeft meer budget vrij te maken voor specifieke singlespeed wielen met bijvoorbeeld Surly naven. Punt is dat ik mijn budget niet kan verhogen dus dan zou ik bijvoorbeeld moeten kiezen voor een tweedehands frame die aan mijn eisen voldoet en op die manier een mooiere wielset pakken...
Mijn two cents over vierkante en Hollow tech assen (n=4):

er staan vier fietsen in mijn berging:
2001 Koga Terra Liner Oval, 28.000 km met de originele vierkante as, loopt als een zonnetje, nooit problemen gehad
2007 Merida MTB, 2.500 km, twee setjes XT Hollowtech lagers versleten en net omgebouwd naar 1x9 met een Octalink crank/as combi die ik nog had liggen
2008 Vittorio racer, 7.500 km, één setje 105 Hollowtech lagers versleten, gisteren nieuwe keramische lagers ingedaan. Bij de volgende problemen gaat er een nieuwe vierkante as met bijbehorende crankset in (als ik die dan nog kan vinden ;-(
2009 Santos TM 2.6 CrMo, 15.000 km met originele vierkante as, loopt als een zonnetje
Ik heb het idee maar het is niet op wetenschap gebaseerd dat:
Met name het te strak aandraaien van hollowtech lagers voor een kortere levensduur zorgt.
Je moet aan 1 kan een dopje in de as draaien en die geeft het geheel voorspanning. Dan draai je de inbussen op de crack vast.
Ik begreep dat het dopje precies zo vast gezet moet worden dat er geen speling meer in zit maar niet verder. Op het shimano tooltje wat ik heb kan je ook geen sleutel vast maken. Dat moet echt handvast en niet verder!

verder wat hier staat:
http://www.fietsonderhoud.eu/2011/11/27 ... ket-lagers
Wimmert schreef:Ik heb het idee maar het is niet op wetenschap gebaseerd dat:
Met name het te strak aandraaien van hollowtech lagers voor een kortere levensduur zorgt.
mijn idee is dat je het wel heel bont moet maken wil de slijtagemodus het winnen van een drupje water en vervolgens roest
Dan trek ik de conclussie:

Niet strak aandraaien.
Water vrij houden door goede afdichting en veel vet.

8)
Vreemde conclusie, ik kies meestal gewoon voor een vierkantas oid.
Betonblok schreef:Ik heb weer wat aanpassingen en tot nog toe komt de fiets er ongeveer zo uit te zien:

- SKF trapas

Het enige waar ik nog niet helemaal over uit ben is de wielset. [...] Punt is dat ik mijn budget niet kan verhogen [...]
Heb ik nou goed begrepen dat zo'n SKF trapas ongeveer 100 eu kost, en dat een Shimano UN 55 voor 15 eu voor fietsen die niet de hele wereld over hoeven vrijwel hetzelfde doet? Dan lijkt me dat een mooi 'goed genoeg' onderdeel waardoor je wat meer budget kan vrij maken voor sterke wielen.
Verder geen idee of de wielen die je nu hebt niet goed genoeg zijn, maar die trapas lijkt een beetje overkill op een verder tamelijk budget-georiënteerde fiets.
En voor 15 euro meer dan die shimano bespaar je zo'n 100 gram op de trapas (Token Square Taper) :D (met echt carbon!)
Hollowtech 100 gram
UN55: 300 gram

Gewicht speelt blijkbaar bij velen geen rol van betekenis?
Vierkante trapassen veroorzaken een soort van Pavlov blindheid op het forum. Dan is gewicht geen issue meer.
Jan Eleveld schreef:Hollowtech 100 gram
UN55: 300 gram

Gewicht speelt blijkbaar bij velen geen rol van betekenis?
Wat maakt 100gr minder (wel eerlijk vergelijken natuurlijk) nou uit als je daar rommel voor krijgt dat snel kapot gaat :D
Jan Eleveld schreef:Hollowtech 100 gram
UN55: 300 gram

Gewicht speelt blijkbaar bij velen geen rol van betekenis?

Een lege bidon is ook lichter dan een volle, het is maar net wat je er voor terug krijgt. Voor een vakantiefiets zoek je een mix van voldoende betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid bij een aanvaardbaar gewicht en prijskaartje.
Ik kom op dit Forum vaak allerlei stellige meningen tegen over kwaliteit van materialen die niet met mijn eigen ervaringen overeen stemmen, bv over Hollowtech trapassen, XT naven, schijfremmen. Statistische onderbouwing ontbreekt; is ook moeilijk. Ik kan ook geen statistische onderbouwing geven van mijn eigen ervaring met Hollowtech, maar die is wel zeer afwijkend van wat je verwacht als je de veelschrijvers (Wim, M-Engineering, Leon) zou geloven. Ik heb met mijn Hollowstel trapas twee keer de Great Divide Mountain Bike route gefietst (samen 10.000 km) en recent 5000 km over asfalt maar wel met veel klimmen. Er zijn nog steeds geen signalen dat hij aan vervanging toe is. De GDMTB is echt een zware belasting voor de trapas omdat je vaak met uiterste kracht een helling op probeert te komen in een heel lage trapfrequentie, veel stof en af en toe een waterbad.
math schreef: De GDMTB is echt een zware belasting voor de trapas omdat je vaak met uiterste kracht een helling op probeert te komen in een heel lage trapfrequentie, veel stof en af en toe een waterbad.
Je bedoeld een zware belasting voor degene die trapt ;)

Wat een hollowtech2 nekt zijn IMHO de typisch nederlandse condities van de hele tijd in de regen fietsen (zolang de afdichting nat is trekt die vocht naar binnen) en de fiets vervolgens een aantal dagen wegzetten zodat het vocht zijn werk kan doen
math schreef:Ik heb met mijn Hollowstel trapas twee keer de Great Divide Mountain Bike route gefietst (samen 10.000 km) en recent 5000 km over asfalt maar wel met veel klimmen. Er zijn nog steeds geen signalen dat hij aan vervanging toe is.
Die signalen waren er bij mij na 14.000 km ook nog niet. Na 14.100 km ofzo wel (speling), en toen ik nog weer 100 km later gelegenheid had om de boel open te maken, kon ik gelijk mijn crankstel weggooien. Ik heb er dan ook een mooie vierkante as voor teruggezet. ;)

Groeten,

Carl
m-gineering schreef:
math schreef:
Je bedoeld een zware belasting voor degene die trapt ;)
Inderdaad, de belasting voor degene die trapt is dat wat de trapas primair belast. Maar ook van belang is in hoeverre de uitgeoefende kracht loodrecht op de trapas staat. Scheve krachten belasten de trapas sterk, want ze dragen niet bij aan de voortgaande beweging. Bij een lage trapfrequentie is de vervorming van het frame groter dan bij een 'ronde' trap. Staande op de pedalen zijn die scheve krachten ook groter dan wanneer je in het zadel blijft.
Volgens mij is er niemand die beweert dat het alleen maar slecht is, maar als je de keuze van te voren hebt, en neigt naar degelijkheid, zelfredzaamheid en/of repareerbaarheid (handig bij een vakantiefiets), dan is een vierkantas simpelweg een verstandigere keuze.

Op mijn nieuwe fiets zitten ook buitenboordlagers (GXP); die zitten er nou eenmaal op, ik zie het wel; een token trapas en sugino of W-I dubbel kan altijd nog :wink:.
Matthie9000 schreef:Volgens mij is er niemand die beweert dat het alleen maar slecht is, maar als je de keuze van te voren hebt, en neigt naar degelijkheid, zelfredzaamheid en/of repareerbaarheid (handig bij een vakantiefiets), dan is een vierkantas simpelweg een verstandigere keuze.
Het is voor mij de vraag of de meningen over componenten die in dit Forum met veel aplomb verkondigd worden, gestaafd worden door feiten. Het is maar de vraag of die vierkantsas de verstandigere keuze is.