Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3

125 berichten
Xyuny schreef: Ik interpreteer het dat het hier gaat over de breedte van de lichtbundel bij de lichtbron zelf, niet de breedte van de lichtbundel bij het te verlichten object.
Dus zodat de medeweggebruiker de lichtbron als groter ervaart, dus als dichterbij als ie sneller fietst.
Omdat er twee ledlampjes extra gaan branden binnen een paar vierkante centimeters? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit het beoogde effect gaat hebben.
Ik zou het hele idee met betrekking tot het verhogen van de veiligheid voor E-bikers middels verlichting loslaten.

Mijns inziens zijn er slechts de volgende punten die E-bikers veiliger aan het verkeer deel laten nemen:

- Snelheidsbeperking.
- Verlaging en betere verdeling van het gewicht van de E-bike voor een betere handelbaarheid.
- Betere techniek die ervoor zorgt dat ondersteuning geleidelijk aangrijpt i.p.v. abrupt. (dus niet alleen maar rotatiesensor)
- Rijopleidingen

Bij bepaalde klanten beperk ik de snelheid van de fiets tot 20 km/u en dan nog vind ik dat vaak veel te hard gaan...
Maarten & Line schreef:
Xyuny schreef: Ik interpreteer het dat het hier gaat over de breedte van de lichtbundel bij de lichtbron zelf, niet de breedte van de lichtbundel bij het te verlichten object.
Dus zodat de medeweggebruiker de lichtbron als groter ervaart, dus als dichterbij als ie sneller fietst.
Omdat er twee ledlampjes extra gaan branden binnen een paar vierkante centimeters? Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit het beoogde effect gaat hebben.
Ik ben de nieuwe Axa Nano50 koplamp aan het testen die dit al doet. De twee lampjes die bijgeschakeld worden voegen nauwelijks iets toe... Wat mij betreft een compleet nutteloze innovatie. Drie lampjes vind ik prima, maar laat ze dan gewoon altijd alle drie schijnen.
Wanneer je de oplossing zoekt in een betere frontale zichtbaarheid van e-bikes en dit wil bereiken door meer cm2 licht, waarom ga je dan geen gebruik maken van meerdere lampjes? Bijvoorbeeld door twee lichtjes te monteren aan het stuur? Hierdoor ontstaat i.c.m. de gewone koplamp een driehoek.
Hetzelfde principe wordt ook toegepast bij vrachtwagens d.m.v. omtrekverlichting.
Christophorus schreef: Mijns inziens zijn er slechts de volgende punten die E-bikers veiliger aan het verkeer deel laten nemen:

- Snelheidsbeperking.
- Verlaging en betere verdeling van het gewicht van de E-bike voor een betere handelbaarheid.
- Betere techniek die ervoor zorgt dat ondersteuning geleidelijk aangrijpt i.p.v. abrupt. (dus niet alleen maar rotatiesensor)
- Rijopleidingen

Bij bepaalde klanten beperk ik de snelheid van de fiets tot 20 km/u en dan nog vind ik dat vaak veel te hard gaan...
Op zich een goede lijst, maar - zonder het controleerd te hebben - dacht ik dat de meeste ongevallen met elektrische fietsen gebeuren tijdens het op- en afstappen en de gemiddelde snelheid helemaal niet zo hoog ligt. 2 en 3 zijn volgens mij dan ook een pak belangrijker dan 1 en 4 en wat ontbreekt is lage instap.
En natuurlijk zijn al die opmerkingen maar van toepassing op mensen die (b.v. door de ouderdom) problemen hebben met lenigheid, reflexen, ... en niet voor alle gebruikers van elektrische fietsen.

Ik geloof in ieder geval ook niet in de aangedragen oplossingen met verlichting.

Renaat
Ik sprak laatst een verpleegkundige van de EHBO afdeling en ze zei: "Het wordt weer mooi weer dit weekend, wat betekent dat we weer veel E-bike rijdende oude van dagen op mogen lappen. Het is een zorgelijke trend..."

Volgens haar waren veel voorkomende ongelukken:

- Snelheid en bijbehorende remweg onderschatten en zo bij de stoplichten voor optrekkende auto's de weg op schieten of de bocht uitvliegen en in de berm ten val komen.
- Het niet in de hand houden van de fiets door het hoge gewicht
- Het niet in de hand houden van de fiets door een te hoge instap of verkeerd aangemeten maat.
- Het plotseling de weg opschieten door een voor de berijder overactieve ondersteuning
- Verkeerd opstappen. Met 1 voet op de trapper eerst steppen en dan pas over de fiets stappen, waardoor de ondersteuning al gaat werken voordat de persoon de fiets in balans heeft. Daarbij blijft de voet tegen het frame steken en gaat de berijder met fiets en al plat op het gezicht.
- Niet om kunnen gaan met handremmen wanneer de vorige fiets een terugtraprem had.
- Gezellig kletsen met de fietsmaatjes en dus onvoldoende anticiperen en geen idee hebben van de snelheidsverschillen met de andere weggebruikers.
Christophorus schreef: - Niet om kunnen gaan met handremmen wanneer de vorige fiets een terugtraprem had.
Dat probleem kennen we in België niet gezien hier - in tegenstelling tot Nederland - naar mijn schatting meer dan 99% van de fietsen met handremmen zijn uitgevoerd en fietsen met (alleen maar) terugtrapremmen een zeldzaamheid zijn.

Renaat
Christophorus schreef:Ik sprak laatst een verpleegkundige van de EHBO afdeling en ze zei: "Het wordt weer mooi weer dit weekend, wat betekent dat we weer veel E-bike rijdende oude van dagen op mogen lappen. Het is een zorgelijke trend..."

Volgens haar waren veel voorkomende ongelukken:

- Snelheid en bijbehorende remweg onderschatten en zo bij de stoplichten voor optrekkende auto's de weg op schieten of de bocht uitvliegen en in de berm ten val komen.
- Het niet in de hand houden van de fiets door het hoge gewicht
- Het niet in de hand houden van de fiets door een te hoge instap of verkeerd aangemeten maat.
- Het plotseling de weg opschieten door een voor de berijder overactieve ondersteuning
- Verkeerd opstappen. Met 1 voet op de trapper eerst steppen en dan pas over de fiets stappen, waardoor de ondersteuning al gaat werken voordat de persoon de fiets in balans heeft. Daarbij blijft de voet tegen het frame steken en gaat de berijder met fiets en al plat op het gezicht.
- Niet om kunnen gaan met handremmen wanneer de vorige fiets een terugtraprem had.
- Gezellig kletsen met de fietsmaatjes en dus onvoldoende anticiperen en geen idee hebben van de snelheidsverschillen met de andere weggebruikers.
Mijn vriendin, wijkverpleegkundige, komt regelmatig met dezelfde verhalen thuis. De thuiszorg vaart er wel bij:).
Als er meer ouderen brokken maken vanwege de e-bike, is dat een zorgelijke trend. Echter, als een van een even grote groep ouderen een relatief groot deel brokken maakt op de e-bike, waar ze dat anders op een gewone fiets hadden gedaan, is er alleen sprake van een verschuiving. Maar het aandeel van de e-bike zal nog steeds als opvallend snelgroeiend in het oog springen.

EHBO- en wijkverpleegkundigen lijken me niet per se een goede bron om deze informatie boven tafel te halen. En ze lijken me al helemaal niet noodzakelijkerwijs experts op het gebied van oorzaken van fietsongevallen. Eerder op het gebied van de gevolgen.

On-topic: het schijnt mij toe (HA!) dat men hier op zoek is naar een probleem bij een tevoren bedachte oplossing.

.tsooJ
Alien schreef:Als er meer ouderen brokken maken vanwege de e-bike, is dat een zorgelijke trend. Echter, als een van een even grote groep ouderen een relatief groot deel brokken maakt op de e-bike, waar ze dat anders op een gewone fiets hadden gedaan, is er alleen sprake van een verschuiving. Maar het aandeel van de e-bike zal nog steeds als opvallend snelgroeiend in het oog springen.

EHBO- en wijkverpleegkundigen lijken me niet per se een goede bron om deze informatie boven tafel te halen. En ze lijken me al helemaal niet noodzakelijkerwijs experts op het gebied van oorzaken van fietsongevallen. Eerder op het gebied van de gevolgen.

On-topic: het schijnt mij toe (HA!) dat men hier op zoek is naar een probleem bij een tevoren bedachte oplossing.

.tsooJ
Misschien geen bron die kan spreken voor de hele populatie, maar als ze aangeven dat ze die mensen nu in zorg hebben, waar ze voorheen geen ouderen door fietsongevallen in zorg hebben, zegt het wel iets. Experts op het gebied van de oorzaken van ongevallen zijn ze zeker niet, maar ze horen wel van de slachtoffers wat er is misgegaan...
Je kunt er lang of kort over praten, maar feit is dat 'meer ongevallen en zorgkosten door verwachte vergrijzing van de demografie' een jaar of 30 geleden al bekend van was dat dit eraan zat te komen. Ik zie dus niet de plotselinge behoefte aan actie? Reken maar dat Duurzaam Veilig (20 jaar geleden kreeg dat concept vorm) niet voor niets al lang en breed geïntroduceerd is. Dat de implementatie door zowel CROW als andere overheden wat te wensen overlaat, doet daar niets aan af.
Robertjan schreef:Je kunt er lang of kort over praten, maar feit is dat 'meer ongevallen en zorgkosten door verwachte vergrijzing van de demografie' een jaar of 30 geleden al bekend van was dat dit eraan zat te komen. Ik zie dus niet de plotselinge behoefte aan actie? Reken maar dat Duurzaam Veilig (20 jaar geleden kreeg dat concept vorm) niet voor niets al lang en breed geïntroduceerd is. Dat de implementatie door zowel CROW als andere overheden wat te wensen overlaat, doet daar niets aan af.
Euh... wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Travelmaster schreef:
Robertjan schreef:Je kunt er lang of kort over praten, maar feit is dat 'meer ongevallen en zorgkosten door verwachte vergrijzing van de demografie' een jaar of 30 geleden al bekend van was dat dit eraan zat te komen. Ik zie dus niet de plotselinge behoefte aan actie? Reken maar dat Duurzaam Veilig (20 jaar geleden kreeg dat concept vorm) niet voor niets al lang en breed geïntroduceerd is. Dat de implementatie door zowel CROW als andere overheden wat te wensen overlaat, doet daar niets aan af.
Euh... wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Dat het te danken aan de gemeente is dat duurzaam veilig (het onderste bord) en handig (het bovenste bord samen kunnen gaan?
Afbeelding
Dat 20 jaar voordat ambulancebroeders, wijkverpleegkundigen, etc. een subjectief oordeel konden geven over de demografie van de patiënten (tegenwoordig "cliënten"), het al objectief bekend was hoe de huidige demografie eruit zou zien.
@Leon: dat is dus een helaas verkeerde implementatie/inrichting. Maar dat heeft vooral ook met geld te maken. :roll:
Robertjan schreef:Dat 20 jaar voordat ambulancebroeders, wijkverpleegkundigen, etc. een subjectief oordeel konden geven over de demografie van de patiënten (tegenwoordig "cliënten"), het al objectief bekend was hoe de huidige demografie eruit zou zien.
@Leon: dat is dus een helaas verkeerde implementatie/inrichting. Maar dat heeft vooral ook met geld te maken. :roll:
Maar wil je dan eigenlijk zeggen dat er nu niets hoeft te gebeuren omdat we al te lang hebben zitten slapen, wetende dat onze demorgafie zou zijn zoals deze nu is?
Is het mopperen over scooters vervangen door zorgen over e-bike-berijders?
arnob schreef:Is het mopperen over scooters vervangen door zorgen over e-bike-berijders?
Nee, e-bikerijders komen erbij. Scooterergernis gaat natuurlijk onverminderd door.
Travelmaster schreef:
arnob schreef:Is het mopperen over scooters vervangen door zorgen over e-bike-berijders?
Nee, e-bikerijders komen erbij. Scooterergernis gaat natuurlijk onverminderd door.
+
sms'ende scholiergroepen die met zijn drieën naast elkaar fietsen
groepen wielrenners
automobilisten
ligfietsers
skeeleraars
wandelaars en joggers die je rechts tegemoet lopen en niet aan de kant gaan
muggen, chagrijnig kijkende koeien en onverschillige koolmeesjes
het is allemaal één grote ergernis
AB schreef: het is allemaal één grote ergernis
misschien dat we het maar weer over staal vs aluminium of de bandenkeus moeten gaan hebben? :idea:


:wink:
Robertjan schreef:@Leon: dat is dus een helaas verkeerde implementatie/inrichting. Maar dat heeft vooral ook met geld te maken. :roll:
Gezien het feit dat er in deze stad tussen 2010 en 2020 voor 1,5 miljard aan autoinfrastrustuur wordt geïnvesteerd neig ik naar een andere gedachte. Het excuus hier was overigens de bus: die moet voorrang hebben.
Leon