Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo onder water? - Forum Wereldfietser

Naafdynamo onder water?

Ik was net mijn fiets aan het schoonmaken en toen bedacht ik het volgende. Ik ga over enkele weken naar IJsland. Daar zal ik waarschijnlijk riviertjes moeten doorwaden. Kan er kortsluiting ontstaan in de naafdynamo als deze geheel onder water geactiveerd wordt?
Water geleidt niet zo erg goed. Pas bij hogere voltages wordt de stroom significant. Een naafdynamo kan weliswaar hoge voltages genereren maar die komen ook voor bij hoge snelheid de kans dat jij tegen hoge snelheid tot je assen in het water gaat, lijkt me klein. Bovendien denk ik niet dat kortstondige kortsluiting veel schade zal veroorzaken.

Belangrijker is wel de vraag hoe goed de lagering van de naafdynamo zich zal houden als je hem een paar keer "verdrinkt". Misschien preventief vet aanbrengen zodat water wat extra wordt weg gehouden?
GerdC schreef:Ik was net mijn fiets aan het schoonmaken en toen bedacht ik het volgende. Ik ga over enkele weken naar IJsland. Daar zal ik waarschijnlijk riviertjes moeten doorwaden. Kan er kortsluiting ontstaan in de naafdynamo als deze geheel onder water geactiveerd wordt?
Trapaslagers, pedaallagers, achternaven en voornaven (ook naafdynamo's) lopen vol met water als je ze onder water houdt. En daar kunnen de lagers NIET tegen!

om een handleiding van een bekende naafdynamo te citeren:
Om indringen van water te voorkomen, mag de naaf niet met een harde straal (tuinslang, hogedrukspuit) afgespoten worden of worden ondergedompeld.
m-gineering schreef:
GerdC schreef:Ik was net mijn fiets aan het schoonmaken en toen bedacht ik het volgende. Ik ga over enkele weken naar IJsland. Daar zal ik waarschijnlijk riviertjes moeten doorwaden. Kan er kortsluiting ontstaan in de naafdynamo als deze geheel onder water geactiveerd wordt?
Trapaslagers, pedaallagers, achternaven en voornaven (ook naafdynamo's) lopen vol met water als je ze onder water houdt. En daar kunnen de lagers NIET tegen!

om een handleiding van een bekende naafdynamo te citeren:
Om indringen van water te voorkomen, mag de naaf niet met een harde straal (tuinslang, hogedrukspuit) afgespoten worden of worden ondergedompeld.
Veel van de Iceland-trucks daar hebben daarom ook lichte overduk op hun assen gezet, zodat water er niet in kan. Maar ja, jij zult geen compressortje bij je hebben:). Overigens zullen de ergste rivieren wel weer weg zijn, vermoed ik. Ik ben ook rond die tijd geweest, en de meeste rivieren waren niet diepen dan m'n terreinband. Maar niet allemaal:).
m-gineering schreef:Trapaslagers, pedaallagers, achternaven en voornaven (ook naafdynamo's) lopen vol met water als je ze onder water houdt. En daar kunnen de lagers NIET tegen!
En inderdaad: al die stoere jongens op de TV die hun materiaal door het water zwoegen en raggen krijgen vroeg of laat gezeik met hun spullen, of gewoon nieuwe van de sponsor.
Leon
Bedankt voor de antwoorden. Ik ben geen stoere jongen van de TV en redelijk zuinig op mijn fiets. Dus ik heb - begrijp ik - maar twee opties. Wachten op een lift van een pick-up. Of mijn bagage en fiets afzonderlijk naar de overkant van de rivier tillen. Hopelijk heeft Travelmaster gelijk en kom ik niet teveel diepe doorwaadbare riviertjes tegen.

Gerd
GerdC schreef:. Hopelijk heeft Travelmaster gelijk en kom ik niet teveel diepe doorwaadbare riviertjes tegen.

Ik zou hier alvast eens experimenteren met hoe je het handigst je fiets draagt. Dat gaat hier beter dan wanneer je met je blote voeten al midden in het koude water staat ;)

De drie meest voor de hand liggende methoden zijn vermoedelijk

-Cyclecross, framedriehoek op de schouder en de arm naar het stuur
-Bij een lange zadelpen en navenant kleine framedriehoek: Zadel op de schouder hangen, verder als boven
-Portage in mtb stijl: Fiets met de onderbuis plat op je schouder leggen en met twee handen vast houden. Je hebt twee handen nodig, maar de fiets blijft het minst achter bosjes enz hangen
Rivierdiepte op IJsland is niet direct te relateren aan de tijd van het jaar. Een flinke regenbui of een paar dagen warm weer kunnen rivieren in enkele uren van een kabbelend beekje tot een niet te passeren kolkende stroom maken.
En dat 'niet te passeren' begint bij een flinke stroomsnelheid van het water zo ongeveer halverwege de bovenbenen... Vaak heb je dan al een stok nodig om overeind te blijven, lopen met een fiets op je nek wordt al bij kniehoogte een hachelijke zaak. Die beken hebben namelijk meestal geen vlakke bodem.
m-gineering schreef:
GerdC schreef:. Hopelijk heeft Travelmaster gelijk en kom ik niet teveel diepe doorwaadbare riviertjes tegen.

Ik zou hier alvast eens experimenteren met hoe je het handigst je fiets draagt. Dat gaat hier beter dan wanneer je met je blote voeten al midden in het koude water staat ;)

De drie meest voor de hand liggende methoden zijn vermoedelijk

-Cyclecross, framedriehoek op de schouder en de arm naar het stuur
-Bij een lange zadelpen en navenant kleine framedriehoek: Zadel op de schouder hangen, verder als boven
-Portage in mtb stijl: Fiets met de onderbuis plat op je schouder leggen en met twee handen vast houden. Je hebt twee handen nodig, maar de fiets blijft het minst achter bosjes enz hangen
Optie 4: heel hard gooien!!!
Matthie9000 schreef:
Optie 4: heel hard gooien!!!
ik zou beginnen met de tassen, dan kun je erop de fiets achteraan sprinten
Oh, en wachten kan best eens heel lang duren... één voordeel: het is er lang licht! Haken achter struikjes met je fiets zal ook niet gauw gebeuren, die zijn er nauwelijks...

Ik kan me overigens inderdaad nog herinneren dat wij ergens 200km hebben omgereden, omdat de Icelandtrucks verderop niet door een rivier kwamen, ze dreven weg, volgens zeggen. Dat hebben wij met onze kleine landrovertjes maar niet eens geprobeerd...
Ik zou zeggen: Ga niet naar IJsland, het zand daar in combinatie met wind is niet goed voor je fiets :wink:

Ok, je lagers verslijten sneller, maar als van te voren ziet dat 200 meter verderop je dezelfde rivier weer mag oversteken en als dat je net een kilometer geleden ook al is overkomen, dan is het mogelijk dat je denkt: De fiets is er om mijn geluk te faciliteren, niet andersom.
SjirkM schreef:Ik zou zeggen: Ga niet naar IJsland, het zand daar in combinatie met wind is niet goed voor je fiets :wink:

Ok, je lagers verslijten sneller, maar als van te voren ziet dat 200 meter verderop je dezelfde rivier weer mag oversteken en als dat je net een kilometer geleden ook al is overkomen, dan is het mogelijk dat je denkt: De fiets is er om mijn geluk te faciliteren, niet andersom.
Precies, je kunt altijd thuis weer aan groot onderhoud gaan doen! Wat je natuurlijk wél kunt doen, is je lagers alvast van nieuw vet voorzien, voor zover mogelijk!
Niet dus bij de industrielagers van een SON.
Wim schreef:Niet dus bij de industrielagers van een SON.
Geen naafdynamo meenemen dan:). Voor het licht hoef je het in IJsland in die periode niet te doen...
m-gineering schreef: om een handleiding van een bekende naafdynamo te citeren:
Om indringen van water te voorkomen, mag de naaf niet met een harde straal (tuinslang, hogedrukspuit) afgespoten worden of worden ondergedompeld.
Wij hebben in Dld de afgelopen weken langs (door) rivieren gefietst. Een van de ondergelopen fietspaden waar we doorheen gingen, bleek een stuk dieper dan we dachten, en dus gingen de assen onder water... Alles werkte erna nog, dus in mijn grenzeloze naiviteit ging ik er vanuit dat de Son en de Rohloff er tegen konden...

Wat kan ik nu het beste doen om verdere schade te voorkomen?
Polling schreef:
m-gineering schreef: om een handleiding van een bekende naafdynamo te citeren:
Om indringen van water te voorkomen, mag de naaf niet met een harde straal (tuinslang, hogedrukspuit) afgespoten worden of worden ondergedompeld.
Wij hebben in Dld de afgelopen weken langs (door) rivieren gefietst. Een van de ondergelopen fietspaden waar we doorheen gingen, bleek een stuk dieper dan we dachten, en dus gingen de assen onder water... Alles werkte erna nog, dus in mijn grenzeloze naiviteit ging ik er vanuit dat de Son en de Rohloff er tegen konden...

Wat kan ik nu het beste doen om verdere schade te voorkomen?
Bij de Rohloffnaaf kun je de olie verwisselen, een belangrijke functie daarvan is condens af te voeren.

De Son naaf kun je niet zo veel aan doen (behalve doorfietsen) , tenzij het een Klassik is ipv de latere wide body. De Klassik kan ik openschroeven en droog maken. Een week op de kachel of in de zon werkt momenteel ook niet echt

Een Son loopt makkelijk vol als je hem onder water houdt omdat die is uitgerust met een ontluchting (klein gaatje naar de asboring). Door de ontluchting trekt de naaf zich niet vacuum als die afkoelt, wat bij normaal gebruik juist goed is. Maar de Rohloffnaaf zal het ook wel niet droog gehouden hebben, als je die opeens snel afkoelt in een plens koud rivierwater
Kortom we hebben hier een warm pleidooi voor een fiets met eenvoudige lagers die je na de vakantie voor weinig kosten kunt reviseren of vervangen.
Leon
Leon schreef:Kortom we hebben hier een warm pleidooi voor een fiets met eenvoudige lagers die je na de vakantie voor weinig kosten kunt reviseren of vervangen.
Leon
Als je tenminste door rivieren wil fietsen. Zelf zou ik dat niet aanraden. Als je niet kunt zien hoe diep het is, kun je ook niet zien of je in een gat fietst of tegen een ander obstakel