Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaakbreuk na vastslaande ketting - Forum Wereldfietser

Spaakbreuk na vastslaande ketting

Een angstige ervaring:
Terwijl ik met behoorlijke snelheid een Spaanse helling afreed, schakelde ik zo idioot verkeerd (of misschien toch niet, zie verderop) dat de ketting van mijn Santos Travelmaster tussen het grootste achtertandwiel en de spaken raakte. Het hele achterwiel sloeg vast en met de grootste moeite wist ik slippend en wel tot stilstand te komen, zonder te vallen. Het resultaat: zeven gebroken spaken, mooi verspreid over het achterwiel.

Afbeelding

De losse spaken met tiewraps aan de andere spaken gebonden, een deel van de bagage op de fiets van mijn vrouw geladen en alsnog zonder problemen vijftig kilometer naar in San Lorenzo de El Escorial gefietst, waar de fietsenmaker van Golpe del Pedal de volgende dag korzelig verklaarde dat de tandwielen "de plata" (zilverkleurig) behoorden te zijn in plaats van vet en zwart, zoals de mijne. Of dat nou de oorzaak van het euvel was... Maar goed, de reparatie was verder geen probleem, nieuwe spaken en wiel uitrichten voor € 20, met kwitantie nog wel.
Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt? Mijn ketting is wel eens eerder tussen tandwielen en spaken geslagen als de afstelling niet optimaal bleek, maar niet met dit dramatische gevolg. Ik vraag me ook af of er toch niet een of ander voorwerp in de fiets is geraakt waardoor de ketting ontregeld werd en wellicht ook de spaken braken.
En verder zag ik bij die Spaanse fietsenmaker dat je een plastic plaatje tegen het grootste tandwiel kunt zetten zodat de ketting niet kan doorschieten. Waarom zit dat niet standaard op een fiets?
In principe zou je je derailleur zo moeten kunnen afstellen dat de ketting niet tussen grootste tandwiel en wiel verdwijnt. Zo'n plastic plaatje tussen wiel en cassette zou dus niet nodig moeten zijn. Bovendien wordt dit denk ik door de meesten incl. mijzelf lelijk gevonden.
Nee, nooit meegemaakt. Maar in een afdaling hoort de ketting überhaupt niet in de buurt van het grootste tandwiel te komen. Als het inderdaad de ketting was dan heb je die er, toen je eenmaal stilstond, ongetwijfeld tussenuit moeten vissen want die zal er dan toch nog wel klem hebben gezeten tussen de spaken die nog wel heel waren en de cassette? Dat een tak of steen de boosdoener was lijkt mij waarschijnlijker.
Misschien een iets te lange ketting en is hij er af gedanst ?
Normaal schakel je terug als je boven bent en zit hij met het dalen zeker niet op het grootste tandwiel achter en voor niet op het kleinste tandwiel, met jouw ervaring moet je dat weten, dus ...

Maar ja, zoiets overkwam Gesink ook onlangs in de Giro 8)
Dit is toch gevalletje eigen fout.

De derailleur stond niet goed afgesteld. EN je ketting lag op het grootste kransje tijdens een afdaling.

Dat is 2 keer niet goed bezig. En met een gebklokkeerd achterwiel kun je nog wel veilig tot stilstand komen. Mits er niet te spannende bochten in de weg zitten. Eng blijft zoiets altijd. Een blokkerend voorwiel is nog veel enger.

Er bestaan inderdaad bescherm plastic tussen cassette en achterwiel. Maar ik vind dat persoonlijk spuuglelijk en zou dat ding altijd verwijderen.
peter de rijk schreef:Maar goed, de reparatie was verder geen probleem, nieuwe spaken en wiel uitrichten voor € 20, met kwitantie nog wel.
Heeft iemand zoiets wel eens meegemaakt?
Nee, nog nooit; dat is geen geld! :wink:

Gelukkig ben je er zelf heelhuids uitgekomen; het hadden ook zeven tanden kunnen zijn in plaats van spaken, zo te horen aan je relaas. En goed dat je door kon rijden tot aan de fietsenmaker!
En verder zag ik bij die Spaanse fietsenmaker dat je een plastic plaatje tegen het grootste tandwiel kunt zetten zodat de ketting niet kan doorschieten. Waarom zit dat niet standaard op een fiets?
Omdat ze, zoals door iemand hierboven al vermeld, niet nodig zouden moeten zijn en omdat je je weinig moet voorstellen van plastic dat van zichzelf na een aantal jaren al begint te breken en in stukjes uiteen te vallen (ik had er ooit een, zat inderdaad standaard geleverd op een ATB) in een situatie waarbij spaken, van heel wat steviger materiaal dan plastic gemaakt, als luciferhoutjes breken.

Groeten,

Carl
Een obstakel van buitenaf lijkt mij het meest aannemelijke, niets zien liggen?
Mogelijk sloeg eerst één gebroken spaak in je ketting, en trok die hem in je achterwiel? (wellicht wat vergezocht)

Of idd een te lange ketting... Zwarte tandwielen, daar gaat je ketting niet van dansen.

En een schakel fout lijk mij sterk, toch? :o
Michael W schreef: Maar ja, zoiets overkwam Gesink ook onlangs in de Giro 8)
Bij Gesink sloeg het achterwiel vast door een kettingbreuk...
Typisch was dat :roll:
Verder geen schade? je zou toch ook wat schade aan de derailleur verwachten, of het patje. Staan die nog goed?
Dank voor alle suggesties. Nogmaals, ik sluit een schakelfout niet uit, om vier uur 's ochtends opgestaan, duf uit het vliegtuig gaan fietsen... maar schakelen is toch een redelijk intuïtief gebeuren, zou je zeggen. Schade aan de derailleur heb ik niet ontdekt, maar de ketting zat inderdaad eerst muurvast. Ik zal de hele afstelling van ketting en derailleur nog eens goed controleren. Zo'n plastic plaatje blijkt dus niet echt geen zinnige oplossing; het esthetische aspect daarvan zou mij eerlijk gezegd minder boeien na dit voorval.
Michaël schreef:Een obstakel van buitenaf lijkt mij het meest aannemelijke, niets zien liggen? Mogelijk sloeg eerst één gebroken spaak in je ketting, en trok die hem in je achterwiel? (wellicht wat vergezocht)
Dat één gebroken spaak de rest vernield heeft, lijkt me inderdaad zeker niet onmogelijk. Dit was dan overigens de eerste gebroken spaak in meer dan 20 jaar.
peter de rijk schreef:... om vier uur 's ochtends opgestaan, duf uit het vliegtuig gaan fietsen...
Heel aannemelijk lijkt ook dat luchthavenpersoneel je afstelling verzet heeft (lees: een flinke ram ertegen geven of er negen koffers opleggen en de derailleur staat net even wat anders).
Hoe zijn je resterende spaken er aan toe?
Ik heb het wel eens meegemaakt dat iemand tijdens de eerste steile klim van de dag schakelde naar 3, naar 2, naar 1 en naar de niet-bestaande nulde versnelling met hetzelfde resultaat.
Leon
Dat de derailleur ietwat uit het lood stond, is zeker een optie. Eigenlijk moet je de fiets een controlebeurt geven nadat hij uit een vliegtuig is geladen, maar dat was er die dag bij ingeschoten.
peter de rijk schreef:Dat de derailleur ietwat uit het lood stond, is zeker een optie. Eigenlijk moet je de fiets een controlebeurt geven nadat hij uit een vliegtuig is geladen,
Dat is geen optie maar de default instelling na een vliegrampreis ;)
peter de rijk schreef: En verder zag ik bij die Spaanse fietsenmaker dat je een plastic plaatje tegen het grootste tandwiel kunt zetten zodat de ketting niet kan doorschieten. Waarom zit dat niet standaard op een fiets?
Deze zat standaard op mijn fiets. Heb hem z.s.m. eraf gehaald. Hij zit er namelijk zo strak op dat wanneer je de ketting op het grootste tandwiel hebt hij tegen het plastic ding aanloopt. Dat maakt een irritant geluid.