Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bivakzak of Tent - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Bivakzak of Tent

Leuk al die tips hier.
Zelf zat ik te denken aan een ThermARest-Xtherm, deze is iets degelijker aan de onderkant dan de Xlite (je leest veel verhalen over lekke Xlites). Die Quilt van Cumulus is ook erg interessant, vooral in combinatie met thermo-onderkleding.

Nog even en je kunt je TX-800 thuislaten en op de racefiets verder gaan. Scheelt je weer 7245gram!
Afbeelding
Robertjan schreef:Het kan altijd lichter.
Maar is er een foto waarop Igor niet chagrijnig kijkt?

:D
Hahaha, ik dacht precies hetzelfde... je zíet 'm denken "had ik maar wat meer bij me":D!
Robertjan schreef:Het kan altijd lichter.
In dit stukje waar je naar linked staat ten aanzien van gewicht besparen een waarheid als een koe, namelijk:

Big Things First

1) fiets (slot, standaard, spatborden, banden, dragers)
2) tent,
3) slaapzak,
4) slaapmat,
5) kookgerei,
6) dragers en tassen,
7) kleding

Maar bedenk ook:
1) je eigen overgewicht en fysieke vermogens kun je verbeteren
2) bekijk je mee te torsen gewicht ook in relatie tot je eigen (afgetrainde) gewicht
3) hogtemeters per dag, gewenste dagafstand, aantal uren op de fiets
4) eet je "vol" bij de supermarkt, scheelt je weer mee te torsen volume.
5) te verwachten maximale berghelling en wegdekkwaliteit; een asfaltweg van 20% is misschien wel lichter dan een onverharde wegslippende grindweg van 10%
6) in het vlakke NL is aerodynamica en tegenwind weer een factor van belang.
7) strakke kleding, klikpedalen, racestuur, ligstuur, geen voortassen, geen stuurtas, geen spatborden, etc

mooie wetenschap dat fietsen met bagage
AB schreef: ...
6) in het vlakke NL is aerodynamica en tegenwind weer een factor van belang.
7) strakke kleding, klikpedalen, racestuur, ligstuur, geen voortassen, geen stuurtas, geen spatborden, etc

mooie wetenschap dat fietsen met bagage
Doet me denken aan een (wetenschappelijk?) onderzoek van Jan Heine: Aerodynamics of Real-World Bicycles.
Interessante kost :D
Bij Xenos een lichtgewicht slaapzak gezien voor 15euro, 600gram inclusief hoes, comforttemperatuur 5C, tot 195cm.
Kun je nog eens wat condens veroorloven. 8)
AB schreef:Bij Xenos een lichtgewicht slaapzak gezien voor 15euro, 600gram inclusief hoes, comforttemperatuur 5C, tot 195cm.
Kun je nog eens wat condens veroorloven. 8)
Ik heb hem. 5 graden is veel te optimistisch, 14 lijkt mij veel correcter. Hij is van fleece gemaakt met een hoesje eromheen. Het is eigenlijk een slaapzak voor in een slaapzak (als het erg koud is), of een zomerslaapzak voor als het warm is.
Met een warm matje, thermokleding en eventueel een donsjack zou je toch een eind moeten kunnen komen. Als condens erg schadelijk is voor de duurzaamheid van je donzen slaapzak, dan is zo'n spotgoedkope Xenos slaapzak toch een leuk alternatief om te ondervinden of biviën in de praktijk mee- dan wel tegenvalt. Qua lengte is ie in ieder geval beter dan de standaardlengte van cumulus ;).
Weleens buiten gelegen zonder slaapzak? Valt meer tegen dan je denkt. Ook als je beschut ligt in bossen, i.p.v. open terrein. En ook als het net wel/niet regent waardoor de wolken de warmte 's nachts vasthouden.
(Bij de survivaltraining van Bart de Haas ooit enkele nachten zonder slaapzak buiten gelegen. Gelukkig vroor het niet en had ik iets van 3 lagen fleece bij, waardoor de 'extreem'temperatuur tot zo'n +5ºC werd 'afgeschroefd'.)
Robertjan schreef:Weleens buiten gelegen zonder slaapzak? Valt meer tegen dan je denkt. Ook als je beschut ligt in bossen, i.p.v. open terrein. En ook als het net wel/niet regent waardoor de wolken de warmte 's nachts vasthouden.
(Bij de survivaltraining van Bart de Haas ooit enkele nachten zonder slaapzak buiten gelegen. Gelukkig vroor het niet en had ik iets van 3 lagen fleece bij, waardoor de 'extreem'temperatuur tot zo'n +5ºC werd 'afgeschroefd'.)
Ik heb het over een warm matje, thermokleding, donsjack, een bivitent/zak en een slaapzak van de Xenos...... en dan vergelijk je dat met buiten liggen zonder slaapzak??? Lees ik dat nou goed of mis ik enkele gedachtensprongen?

Heb meteen maar 2 paar Xenos slaapzakjes gehaald, ga ze binnenkort wel even testen zodra de Xtherm binnen is. Het is een simpel slaapzakje, maar goed op lengte en simpel dicht te snoeren. De details zijn uiteraard niet zo mooi als een Cumulus en uiteraard geen dons, maar voor 15euro hoef je dat ook niet te verwachten.... maar wel 200gram lichter, geen gekke prijs/kwaliteit verhouding toch ;).
De Xenos zak is inderdaad groot, zowel qua lengte als breedte. Lekker luxe en comfortabel. Met een lakenzak en zonder iets aan vind ik hem te doen tot 9 graden, daaronder krijg ik koude voeten en kan ik niet meer slapen (paar keer getest thuis, binnen in de winter met open raam en thermometer). Met wat goede kleding moet hij dus makkelijk de 5 graden kunnen halen, misschien nog wel iets lager.
De details vind ik ok, zeker voor de prijs. Ik heb er een beetje aan vernaaid (klitteband andere plaats, koortje korter, etc.) en nu is hij prima voor zijn doel als zomerslaapzak. Hij kan voor dat doel zelfs nog wat lichter door de 'hood' er vanaf te knippen, maar dat gaat wel erg ver....
AB schreef:Met een warm matje, thermokleding en eventueel een donsjack zou je toch een eind moeten kunnen komen.
Ik heb een Haglöfs Lim 50 slaapzak, zeer klein pakvolume, 13°C, 460 gram en met een warm slaapmatje, thermokleding, sokken, klein tentje plus een warme zomernacht prima te doen (voor een vrouw dan). Hij was wel heel wat duurder dan die Xenos, vooral als ik zie wat ze in NL voor een Haglöfs durven te vragen. :shock:

Ook ideaal bij racefietstochten langs Zweedse stuga's (kleine houten vakantiehutjes) en bij extreem koude nachten hoop ik dat hij m'n winterslaapzak met een paar graden gaat opwaarderen. Maar daar wil ik nu niet aan denken, brr.

Een donsvest erbij zou inderdaad geen gek idee zijn. En ik kijk wel eens jaloers naar de wat meer gevulde buiken en heupen, een dikker speklaagje zou nl ook wel handig zijn maar helaas .. van fietsen word je niet dikker. :wink:
Ah, de hoeveelheid isolatie in de kleine onderdakjes. Ik dacht dat het nog over het overnachten zelf ging. :wink:
Eigenlijk hoort daarbij natuurlijk dat je je isolerende kledij ook aantrekt, m.u.v. fleece. Dat is namelijk zo'n beetje de minst efficiënte isolator. Bij gebrek aan beter is het prima, maar dons/kunststof werkt nu eenmaal veel efficiënter dus is het zaak dát zo dicht mogelijk om je lichaam heen te vouwen. Gelukkig heb je al zo weinig mogelijk (dikke) fleece bij als je ultralicht gaat.
Verder uiteraard warme sokken aan en een muts opzetten. Een normale Buff is dan behoorlijk in het nadeel, maar wellicht zou een Polar Buff nog kunnen. I.p.v. warme sokken zouden warme handschoenen rond je tenen wellicht ook nog kunnen, of juist andersom. Vanzelfsprekend zoveel mogelijk multifunctionele uitrusting gebruiken.
JaapG schreef:Met wat goede kleding moet hij dus makkelijk de 5 graden kunnen halen, misschien nog wel iets lager.
Voor jou als individu kan dat kloppen, maar koudegevoeligheid is zo individueel dat andere mensen er niet zoveel aan hebben. Er zullen waarschijnlijk mensen zijn die in dat ding zelf bij 15 graden koud zullen hebben.
Yopie schreef: bij extreem koude nachten hoop ik dat hij m'n winterslaapzak met een paar graden gaat opwaarderen.
Hebben we het dan over -10°C, -15°C, -25°C?
Yopie schreef: En ik kijk wel eens jaloers naar de wat meer gevulde buiken en heupen, een dikker speklaagje zou nl ook wel handig zijn maar helaas .. van fietsen word je niet dikker. :wink:
Herkenbaar!

Renaat
Revanho schreef:
Yopie schreef:bij extreem koude nachten hoop ik dat hij m'n winterslaapzak met een paar graden gaat opwaarderen.
Hebben we het dan over -10°C, -15°C, -25°C?
Na een paar winters in Zweden wonen is dat voor mij onder de -30°C, m'n koudste kampeernachtje was tot nu toe ook tegen de -30°C maar daar werd ik toen niet echt vrolijk van (eerder blauw). Overdag is het wel eens -40°C geweest (overheid raadt dan aan niet naar buiten te gaan) en ik heb ook een zeer groot vermoeden dat ik dat 's nachts in m'n tentje niet zou overleven.
De beste slaapmat/zak is dan denk ik rendierhuid, bont, schapenvacht en/of jezelf ingraven in de sneeuw. Maar zonder enig ervaring jezelf ingraven kan ook je leven kosten .. en met dit soort temperaturen kun je dit ook niet even 'oefenen' .. en eigenlijk is solo fietsen en skiën in onherbergzame wintergebieden zowiezo niet bijster intelligent dus .. kun je maar het beste lekker warm bij de kachel blijven, glaasje wijn erbij en je avonturen dromen.
Maar het "Droom niet je leven, leef je dromen" heeft toch ook zijn aantrekkingskracht. Bij mij althans.

Oeps, geloof dat ik nogal erg offtopic bezig ben, sorry!
-30 °C klinkt stevig. Het koudste dat ik tot heden heb meegemaakt was -19°C en dat met een zeer goede (gehuurde) slaapzak met lakenzak, thermisch ondergoed (merinowol), een rendierhuid, een Thermarest Neo-Air (classic) en dat in een zelf gemaakt sneeuwhol. Dat was eigenlijk nog best aangenaam.

Renaat
Revanho schreef:Het koudste dat ik tot heden heb meegemaakt was -19°C en dat met een zeer goede (gehuurde) slaapzak met lakenzak, thermisch ondergoed (merinowol), een rendierhuid, een Thermarest Neo-Air (classic) en dat in een zelf gemaakt sneeuwhol. Dat was eigenlijk nog best aangenaam.
Een zelf gemaakt sneeuwhol, cool!
Dat vraagt natuurlijk om een foto en misschien kunnen we daar een apart topic voor openen: 'Tent of sneeuwhol?' :wink: