Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe mijn stuurtas stevig monteren? - Forum Wereldfietser

Hoe mijn stuurtas stevig monteren?

Hallo allemaal,
Afgelopen najaar is de draad waar mijn Vaude stuurtas mede mee aan mijn stuur hangt, gebroken. Een maand geleden heb ik voor het eerst mijn stuurtas weer gebruikt met een nieuwe draad uit een doehetzelf-zaak, maar binnen 5 km was deze weer geknapt. Nu zit de stuurtas ook met twee plastic haken aan mijn stuur vast. De buis van mijn stuur lijkt echter te smal, dus ik krijg die twee plastic haken niet muurvast geschroefd. Ik heb er al wat rubber en plakband omheen gedaan om mijn stuur dikker te maken, maar dat lijkt geen definitieve oplossing.
Wat kan ik het slimst doen? En hoe kom ik aan een goede nieuwe draad?
Groet, Petra.
Je kunt waarschijnlijk een nieuwe draad bestellen bij een winkel die Vaude verkoopt. Als ik me niet vergis gebruikt Vaude een Klickfix bevestiging. Bijvoorbeeld hier:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1199
Dun ijzerdraad (tuin) werkt ook prima als je bedoelt wat ik denk.
Duit in het zakje: versnellingskabel van een fiets :lol:
Hoi,
Ik heb al verschillende draden geprobeerd, maar die breken steeds omdat het stuurtasje met die plastic beugels niet goed vast te draaien is. Daardoor hangt het hele gewicht vrijwel alleen aan de draad, en daar kan vrijwel geen enkele draad tegen. Zijn er dus ook nog tips om die stuurtas met de plastic beugels goed aan het fietsstuur te monteren?
Groet, Petra
.
Het verschil in diameter tussen stuur en diameter van de plastic beugels moet je kennelijk zien op te lossen. De stuurdiameter vergroten met tape gaat niet lukken, je hebt dus iets nodig wat meer solide is.

Er bestaan dit soort shimmies, maar dan moet je wel de juiste diameters van stuur en plastic beugels weten.
Afbeelding

Er bestaan verschillende stuurdiameters, zoals 25.4/26.0/31.8.

edit: ik heb een ortlieb stuurtas, die hangt alleen aan de kabels :)

http://www.bikebagshop.com/vaude-handle ... -2061.html
zo te zien heeft vaude een mooi systeem om de kabels te begeleiden, zodat de kabels je stuur niet inschuurt. Er wordt wel gesproken over 31.8mm stuurdiameter en dat daar aparte kunststof beugeltjes voor zijn.
De stuurtas moet aan het kabeltje hangen en niet aan de kunststof beugels. Het is onmogelijk deze zo strak aan te draaien dat de stuurtas er aan blijft hangen. Het is wel vreemd dat het kabeltje steeds knapt, is mij nog nooit gebeurd. Ook niet bij mijn vrouw, die haar zwaar beladen fietsmand er aan hangt.
De tas moet inderdaad voor de volle 100% aan de 'draad' hangen. Daarom is de draad van staal en dus geen draad maar een kabel.
De beugels dienen om de tas links/rechts op zijn plek te houden, niet om de tas te beletten te verdraaien (daarvoor is de kabel). Ze hoeven dus niet heel vast (zeker niet muurvast) te zitten, wat ook niet lukt want ze zijn van plastic.
Er zijn overigens 2 soorten beugels (beide ook los te koop): 1 voor 'gewone' sturen, 1 voor oversized sturen. Verkeerde beugel wordt geen succes.

Als de kabel (en beugels) volgens de handleiding worden gemonteerd zit het geheel muurvast voor de rest van je leven. Dus voor altijd: slijt niet en blijft zitten. Wel netjes volgens de handleiding monteren.
Nu ik er nog eens over nadenk kan ik me eigenlijk alleen voorstellen dat de kabel breekt doordat hij doorgeschuurd wordt (ik ga er van uit dat de kabel goed gemonteerd is en strak staat). Bijv. doordat de tas niet goed vastzit met de beugels en links/rechts beweegt. Een oplossing is dan de 'gewone' smallere beugels te kopen (niet deze http://www.rose.nl/artikel/klickfix-kle ... aid:196741, maar deze http://www.vanvlietbikes.nl/cordo-kf-mo ... 100-2.html, let op het verschil in diameter).

Als de kabel doorgeschuurd wordt zal er nog wel iets anders kapot gaan, nl. waar de kabel tegenaan schuurt. Als dit je stuur of stuurpen is zou ik meteen en zo snel mogelijk een nieuwe monteren.

De kabel is van staal en kan makkelijk tientallen kilo's dragen (vermoedelijk ongeveer 150 kg per mm2 kabeldoorsnede, dus reken maar uit). Dus meer dan sterk genoeg voor de belasting van de tas. Je kunt er zelf aan gaan hangen :lol: .
JaapG schreef:De kabel is van staal en kan makkelijk tientallen kilo's dragen (vermoedelijk ongeveer 150 kg per mm2 kabeldoorsnede, dus reken maar uit). Dus meer dan sterk genoeg voor de belasting van de tas. Je kunt er zelf aan gaan hangen :lol: .
Vergeet niet dat de constructie voor een fikse hefboom in het "voordeel" van de tas zorgt.

.tsooJ
Nog een duit in het zakje, remkabel met daarom heen een buitenkabel, die ervoor zorgt dat je kabel niet in je voorbouw schuurt.
Hallo,
Allemaal mooie tips en ideeën. Ik zal eens contact opnemen met Bike4Travel, daar heb ik m'n stuurtas destijds ook gekocht, om te vragen naar shimmies (dank, AB) en een paar extra kabels, zodat ik de boel weer goed vast krijg.
Dank nogmaals, ik ga ermee aan de slag.
Groet, Petra.
Petra137 schreef: om te vragen naar shimmies
Ik zou nooit voor shims gaan maar gewoon de goede maat beugels kopen. Past veel beter, is handiger en nog goedkoper ook.
Hoi,
Dank voor alle tips. Ik heb inmiddels een nieuwe klickfix stuurtashouder gekocht met twee nieuwe stalen draden. De verkoper verzekerde mij dat het zou passen, waarschijnlijk heb ik bij mijn vorige houder te grote beugels gehad en pasten die niet goed aan mijn stuur.

Wat mij betreft is deze draad gesloten.

Groet, PEtra.