Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Ramsgate of Dover naar Londen - Forum Wereldfietser

Van Ramsgate of Dover naar Londen

Het wordt dus een paar daagjes fietsen in het Zuid-Oosten van Engeland, deze zomer.

Op de planning staat de oversteek naar Ramsgate of Dover en dan fietsen naar Londen.

Ik heb me wat routes betreft al geïnformeerd bij de Fietsvakantiewinkel w.b. kaarten van Sustrans en daar kreeg ik deze reactie:

"Wat kaarten betreft is het een lastig stukje.
De beste oplossing lijkt om de de volgende 2 kaarten te nemen. U mist dan nog een klein stukje naar London, maar je kunt zo langs de Thames het hartje van London in rijden.:
http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/k ... e-map.html
http://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/e ... e-map.html"

Heeft iemand andere tips over dit stukje Engeland?

Lieven
De hart van Engeland route. Gaat vanuit Harwich dwars door Londen naar Lands End.
Mogelijk dat die je het missende deel kan geven?
Wij gaan die over een maand fietsen.
Bedankt voor de tip.

Ga je die samen met Carine fietsen? Die gaf me op een ander forum immers net dezelfde tip :D
Je kan natuurlijk ook zelf even zoeken bij www.sustrans.co.uk in hun shop, maar wat er wordt aangeraden als kaarten is al zo'n beetje het beste in Engeland.
Bij de weg, hoe ga je met de fiets over naar Ramsgate? Van waar wil je dan vertrekken?
livino schreef:Bedankt voor de tip.

Ga je die samen met Carine fietsen? Die gaf me op een ander forum immers net dezelfde tip :D
Geen idee wie Carine is. En ik denk dat Mevr. vd Veeke dat niet zo leuk zou vinden als ik dat zou gaan doen :wink:
erikheijn schreef:Je kan natuurlijk ook zelf even zoeken bij http://www.sustrans.co.uk in hun shop, maar wat er wordt aangeraden als kaarten is al zo'n beetje het beste in Engeland.
Bij de weg, hoe ga je met de fiets over naar Ramsgate? Van waar wil je dan vertrekken?
Erik,

'k Had bij fietsvakantiewinkel.nl al geïnformeerd naar o.m. de kaarten van Sustrans. Voor die regio was de oogst nogal mager.

Mijn eerste idee was naar Calais of Oostende te fietsen en daar de veer te nemen. Aanvankelijk vertrekken we vanuit Gent.

Maar ondertussen heb ik al zoveel positieve reacties gelezen op die Hart van Engeland-route, dat het dat zal worden: Hoek van Holland en dan Harwich. De rest van die route zal dan voor later zijn...

@ Hans: ik had helemaal niet de bedoeling echtelijke problemen te veroorzaken :P

Bedankt voor de reacties.

Lieven
Ik heb vorig jaar heel mooi een fietsroute in die buurt kunnnen samenstellen door in de ANWB routeplanner voor auto's de keus te maken voor kortste route. Dan kom je over veel leuke kleine weggetjes. Je moet wel tevoren de route goed bekijken want er zitten dan wel een paar drukke stukjes bij waar je handmatig de route moet veranderen.
Wim
Mijn eerste idee was naar Calais of Oostende te fietsen en daar de veer te nemen. Aanvankelijk vertrekken we vanuit Gent.
Ik heb de veerverbindingen in het verleden wel onderzocht, maar er kan inmiddels iets veranderd zijn.
Vanuit Oostende nemen ze, voor zo ver ik weet, geen fietsers mee.
Duinkerke i.p.v. Calais is, ook van uit Gent, lijkt mij, een betere optie
k Had bij fietsvakantiewinkel.nl al geïnformeerd naar o.m. de kaarten van Sustrans. Voor die regio was de oogst nogal mager.
Toch zijn de Sustrans kaarten de kaarten 'to go' je kan, daarnaast een goede OpenFietsMAp in je GPS zetten; daar zitten de fietsroutes ook in.
Wat ik ook wel eens doe is een redelijk gedetailleerde auto atlas kopen van vorig jaar (in de 1pond shop of witte boek handel ter plaatse) en dan de bladen die ik nodig heb er uit halen. De rest bij het oud papier. De M- en A- wegen kunnen in een jaar veranderd zijn; de B wegen zelden.

Wat je in de eerste plaats kan doen is: genieten van de vriendelijk bewoners en een prachtig land.....

Groet Erik
Ha Lieven,

ik heb ook in de Zuidoosthoek van Engeland gefietst. Ik was redelijk onvoorbereid op het feit dat veel wegen supersmal en druk zijn. Hier is het niet fijn fietsen. Door locals te vragen heb ik toch leuke weggetjes weten te vinden.

Ook zijn we op een gegeven moment op de South Downs Way terecht gekomen
(http://www.nationaltrail.co.uk/Southdowns/ ) ; een wandelpad waar het eigenlijk ook aardig fieten is; je gaat dan over de kammen van de heuvels met prachtig uitzicht over zee soms. Het gaat niet erg hard, en je hebt af en toe een klaphekje, maar goed.. Op genoemde website vind je ook veel camping/ b & b info. Ik zou dus zeggen; verdiep je even goed in de rustige weggetjes in het gebied, of volg een wandel of fietsroute.
Ik vertrek met mijn zoontje van 9 eind juli naar London vanuit de Panne (met tandem) Wij nemen de ferry Duinkerke-Dover. Vanuit Oostende kan je als fietser idd (helaas) niet meer over. Ik plan de route via http://ridewithgps.com/ daar kan je verschillende kaarten kiezen om je route te zoeken (ao. googlemaps, satelliet, OSM, OSMCycle,...) en zie je ook ineens je hoogteprofiel (dat wordt stevig duwen vanuit Dover). De track exporteer ik naar mijn smartphone zodat ik onderweg ook nog een backup heb. (heb van te voren al kaarten van de regio via de app LocusPro gedownload, zodat ik ze ook offline kan bekijken). Combinatie van de verschillende online kaarten en streetview leveren volgens mij een goed beeld op van wat er te verwachten is. Je kan zo vaak al zien waar er mogelijks moeilijke poortjes (tandem...) te verwachten zijn en de aard (of aarde, in sommige gevallen) en breedte van de paden of wegen inschatten. Of de "toestand" van het op kaart aangeduide fietspad... een geschilderd lijntje op een drukke weg of een verhoogd of apart van de weg gelegen pad is toch wel verschil in fietsbeleving.

Omdat ik nog steeds ook liefhebber ben van papieren kaarten (en je gps/Phone moest maar eens zonder batterij vallen) heb ik via de website van Ordnance Survey de Landranger kaarten op 1/50.000 besteld. De Engelse schalen 1inch=1mile of 1/110.000 vind ik niet handig. Voor het stuk Dover-London heb ik drie kaarten besteld (nrs. 177-178-179). Om niet steeds met een hele kaart te moeten sukkelen onderweg maak ik op A4 deelkopies om mee te nemen. Op die kopies duid ik ook in stift de route die ik wil nemen aan.

Have fun!
Gunter
Beste Gunther,

Waarom neem je niet de NCN1? Je moet dan nog steeds bij Dover tegen de krijtrotsen omhoog duwen, maar daarna gaat het vrij snel vlak. Je volgt op een gegeven moment via het dal van de rivier de Stour een route naar Canterbury, een veel vlakkere route. De route staat vast ook op de OS kaarten.
Maar ik wens je onwijs veel plezier en genieten in Good Old
Groet Erik
Dag Erik,
Die route lijkt me een stuk langer, zo helemaal via Deal & Sandwich, niet?
De route is langer en inderdaad via Deal en Sandwich, maar nadat je eenmaal boven bent langs Dover castle is het eerst helling af via asfalt en vervolgens via heel rustige B-wegen naar Canterbury. De rouet laat ook een interessant stukje Engelse kust zie (Deal) Bij Sandwich ga je al landinwaarts. Je laat het rechts liggen. Om eerlijk te zijn: ik heb er van genoten; op de ligfiets (en mijn zoon ook). Lamgs de Stour naar Canterbury is ook een mooi stukje. Laat het 20 km om zijn; de beleving is een stuk leuker :D
Groet Erik
PS Kijk maar op de website bij de reis van 2006
Ik had op de kaarten gekeken naar de routes van NCN en de local route 16 leek mij inderdaad vooral korter dan de omweg via Deal & Sandwich (ben ik al geweest trouwens). Nog een reden om (een verkorte versie van) de route 16 te nemen was net om die klim naar Dover Castle te mijden. Ik zie daar percentages van om en bij de 15%, terwijl de klim die ik zou nemen "maar" 10% is. De route via het kasteel lijkt me volgens streetview ook nogal een drukke gevaarlijke weg, terwijl we nu door een woonwijk uphill rijden. Ik heb quasi heel de route op streetview bekeken en het lijkt me best aangenaam fietsen. Ik hoop tegen de middag in Canterbury te zijn, zodat we daar ook nog wat rond kunnen kijken.
De klim langs het kasteel was op de beladen fietsen inderdaad een wandeling naar boven; voldoende stoep om boven te komen.
Als je ook nog in Canterbury rond wil kijken dan is de NCN16 een betere keus; als je het parklandschap van Kent wil zien dan de NCN 1. In alle gevallen is het vet genieten (vind ik, maar ik ben allang niet meer onbevooroordeeld wat Good Old betreft)
Ik wens jullie een fijne tocht; met elkaar en in Engeland. Met een puber op sleeptouw kan het toch een heel feest worden :D
Groet Erik
Dankje! Ik ken trouwens mezelf als het aankomt op "de kortste" of meest "schilderachtige". Ben zo op trektocht een paar jaar terug door het krekengebied rond St.-Laureins (aan de NL-B grens tussen Brugge & Gent) gereden, dat was 5km om op een redelijk lange rit en ik heb echt niet optimaal kunnen genieten van het landschap. Als ik zo de streetview beelden zie kunnen we qua landschap betreft toch ook ons hart wel ophalen op die 30km via de 16en de dagen erna naar London ook. Ik kijk er in elk geval hard naar uit. De zoon is trouwens 9 (nog niet echt een puber dus) en we gaan al voor het 4e jaar met twee op fietstocht. De voorbije 3 jaar naar de Belgische kust, nu wilde hij graag Engeland en vooral London zien.

Langswaar zijn jullie trouwens naar de haven gereden vanuit Duinkerke-stad? Door de industrie via St. Pol sur Mer of via de Digue du Braeck? In het eerste geval hebben we het gevaar voor openstaande sluisdeuren opgehouden te worden, het industriegebied (via de D1) is niet echt fietsvriendelijk.
Volgens mij zijn we via het industrie gebied gegaan. Inderdaad niet pittoreske, of je moet van zware chemische industrie houden. Dan kan je je hart ook ophalen op de Maasvlakte :)