Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Marokko - Forum Wereldfietser

Tips voor Marokko

Mijn vriend en ik willen begin november ongeveer 16 dagen fietsen in Marokko. Ik heb al wel wat informatie op internet gevonden, maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen. Daarom deze vragen:
- Wat is een aanrader qua route (klimmen in de bergen schuwen we niet)?
- Kun je goed rondreizen zonder tent?
- Hoe koud is het in deze periode in de bergen?
- Kun je als vrouw met een korte (fiets)broek rondfietsen zonder problemen?
Alvast bedankt voor reacties! :D

Groeten, Annelies
Laat die korte fietsbroek maar thuis. Met een beetje planning heb je geen tent nodig, maar omdat de afstanden tussen de accommodaties soms groot zijn en het weer wel eens tegen kan zitten (wind), geeft een tent wel wat meer flexibiliteit. De route die wij vorig jaar in Marokko reden, kan ik zonder meer aanraden. Schitterend! Zie ons reisverslag.
Ik ben net terug van een fietstocht in de bergen van Westelijke Hoge Atlas.
De route ging via Agadir richting noord-oost. Een weinig bekende maar mooie en soms steile route. Een paar foto's: http://tinyurl.com/lm4xsj2

De temperatuur rond deze tijd kan verschillen per regio. Ik klom tot bijna 3000 meter hoogte en had slechts een tarp en liner van katoen bij mij. Boven deze altitude weet ik het niet. Maar regen acht ik onwaarschijnlijk.

De binnenlanden en richting het zuiden en zuid-oosten zijn zeker warm. Houd ook rekening met de wind als je langs de Atlantische kust fietst.

Korte broek bij fietsen is geen probleem, al helemaal niet als je de bergen ingaat. Ze doen alleen moeilijk op stranden als je topless bent.
lekkerfietsen schreef:Mijn vriend en ik willen begin november ongeveer 16 dagen fietsen in Marokko. Ik heb al wel wat informatie op internet gevonden, maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaringen van anderen. Daarom deze vragen:
- Wat is een aanrader qua route (klimmen in de bergen schuwen we niet)?
- Kun je goed rondreizen zonder tent?
- Hoe koud is het in deze periode in de bergen?
- Kun je als vrouw met een korte (fiets)broek rondfietsen zonder problemen?
Alvast bedankt voor reacties! :D

Groeten, Annelies
Je kan prima zonder tent en met korte broek.
Als je meer info wilt, zoek dan op deze site naar de reisverslagen van Blance, zij is er vele keren geweest.
Meer meningen over vrouwen in korte fietsbroeken in Marokko (ook die van Blanche) vind je in een ander topic.
Mijn ervaring in Marokko stamt uit 2005. Dat was een georganiseerde tocht van cycleytours van Agdez via Zagoa naar de Todra kloof.

- Het kan 's nacht in de bergen heeeeel koud zijn. Ik was er in december en op een hoogte van 1800m kon ik 's ochtend de was bevroren van de lijn halen. Om 7 uur ging de zon onder en daarna is het koud.
- Overdag veel zonnig weer gehad en de dames in mijn groep fietsten gewoon in het kort
- Zonder tent reizen kan misschien wel maar niet op de route die ik deed. De stukken tussen de stadjes in waren al snel weer dan 100 km (onverharde butswegen wel te verstaan)
Ooit eind november daar rondgereden in de Hoge Atlas. Op 2000 meter hoogte lag sneeuw en vroor het aardig midden overdag. In combinatie met windkracht 5 was het afzien, 2 paar handschoenen en winterfietskleding was wel nodig.
Maar dit was alleen op die hoogte aan de noordkant van een bergrug. De rest van Marokko was lekker warm overdag, de zuidkant van de bergrug was al weer sneeuwvrij en bovenop te doen met 1 paar handschoenen.
Als de zon onder gaat wordt het inderdaad op hoogte fris, onder 0 is geen uitzondering.

De afstanden tussen hotels oid is soms meer dan 100km, in 1 geval hebben we 140 km moeten rijden. Als je dus lang en hard doorrijdt heb je geen tent nodig.

Edit: oktober moet november zijn, gewijzigd. Locatie toegevoegd
In februari /maart 2011 hebben we een negendaags rondje zonder tent gedaan door de Anti-Atlas. Het was vanuit Fort Bou-Jerif, maar vanuit Tiznit kan ook. Hier staat het verslag:
http://bicitours.blogspot.com.es/2011_0 ... chive.html
Er zaten een paar etappes in van net boven de 100 km. Vanwege de hoogteverschillen, de wind en de lengte is het een pittige -maar ook mooie- tocht geweest.
Als je mooi weer én bergen wilt kun je in november waarschijnlijk beter naar de Anti-Atlas dan naar de Hoge Atlas.
Hoi,

Dank jullie wel voor de reacties!!

Het is duidelijk: fietsen in de Hoge Atlas is erg koud in deze periode.
Een tent is toch wel handig als je niet te veel wilt plannen en de meningen over de korte broek lopen uit een.
Dank ook voor de tips voor routes, daar kunnen we vast wel etappes uit gebruiken.

Voorlopig zijn we nog niet weg, dus meer inspiratie voor mooie routes zijn altijd welkom!

Groeten, Annelies
In 2007 heb ik met vriendin met lang, blond haar door Marokko gefietst, zo een 1000 km. Zij fietste altijd in korte fietsbroek. Mijn ervaring aldaar is, dat mannen, niks ondernemen zodra er een man bij is. M.i. uit respect. Als een vrouw alleen is, zien ze dit als een kans.
Zolang jij dus met jouw vriend aan jouw zijde beweegt, voorzie ik geen probleem.

In steden is het altijd goed om in ieder geval niet al te laat, buiten te zijn.

Fijne reis !
Eten in Marokko is fantastisch !

groet,
Leo van Noort