Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Roemenië, Fagaras bergen - Forum Wereldfietser

Roemenië, Fagaras bergen

Volgende zomer gaan wij fietsen in Hongarije en Roemenië. Ik heb zo al een beetje een route uitgestippeld. Wellicht zullen we ergens in augustus Transylvanië doorkruisen en uitkomen op een bergpas over de Fagaras-bergen, de Trans Fagaras Highway, volgens de Rough Guide. Deze weg loopt tussen Cartisoara en Curtea de Arges en gaat over 2000 meter. Wij hebben weinig ervaring met fietsen in de bergen (wel met fietsen, weinig met bergen) en weten dus eigenlijk niet goed wat ons daar te wachten staat op gebied van het weer.
Moeten we ons, ondanks de zomerperiode, voorbereiden op een koude omgeving? Onze bagageruimte is uiteraard beperkt. Dikke mutsen en handschoenen nemen veel plaats in. Loont het om die maanden mee te dragen, alleen voor die ene bergpas?
Misschien belangrijk om weten: wij zijn een fietsend gezin met drie kinderen van (tegen dan) 8, bijna 10 en 11 jaar.

Geert
Geert Dewit schreef:Moeten we ons, ondanks de zomerperiode, voorbereiden op een koude omgeving? Onze bagageruimte is uiteraard beperkt. Dikke mutsen en handschoenen nemen veel plaats in. Loont het om die maanden mee te dragen, alleen voor die ene bergpas?
Hoi,
Ja, het kan daar vast berekoud zijn op 2000 meter.
Nee, je hoeft je niet voor te bereiden, in Roemenië zijn vast wel warme mutsen en handschoenen te koop voor prijzen waar je hier een kopje koffie voor koopt. Muts en dunne handschoentjes gaan bij mij trouwens altijd mee op vakantie; de handschoenen voor als de kleding of de slaapzak net iets te dun zijn, de muts is tegenwoordig ook een handige camaratas.
Of het verstandig is om met kinderen in Roemenië te gaan fietsen vraag ik me wel af, maar ik weet natuurlijk niet welke reiservaringen jullie hebben in zulke landen. Als ik nog eens naar Roemenië ga, zal ik in ieder geval elke doorgaande route met vrachtverkeer mijden als de pest.
Groeten,
Leon
Geert Dewit schreef:Volgende zomer gaan wij fietsen in Hongarije en Roemenië. Ik heb zo al een beetje een route uitgestippeld. Wellicht zullen we ergens in augustus Transylvanië doorkruisen en uitkomen op een bergpas over de Fagaras-bergen, de Trans Fagaras Highway, volgens de Rough Guide. Deze weg loopt tussen Cartisoara en Curtea de Arges en gaat over 2000 meter. Wij hebben weinig ervaring met fietsen in de bergen (wel met fietsen, weinig met bergen) en weten dus eigenlijk niet goed wat ons daar te wachten staat op gebied van het weer.
Moeten we ons, ondanks de zomerperiode, voorbereiden op een koude omgeving? Onze bagageruimte is uiteraard beperkt. Dikke mutsen en handschoenen nemen veel plaats in. Loont het om die maanden mee te dragen, alleen voor die ene bergpas?
Misschien belangrijk om weten: wij zijn een fietsend gezin met drie kinderen van (tegen dan) 8, bijna 10 en 11 jaar.

Geert
Beste Geert,
In hooggebergte moet je altijd rekening houden met het feit dat het weer snel kan omslaan. Op die pas van 2000m is het ongeveer 10 -15 graden frisser dan beneden (ik weet niet meer precies het hoogteverschil), dus als het beneden 25-30 graden is (in Augustus) zou het daarboven 15-20 kunnen zijn dus over het algemeen hoef je niet al te dikke kleding mee te nemen. Toen ik daar boven was had ik alleen voor de afdaling een jack nodig, geen handschoenen. Je kan bij erge koude het beste gewoon wat laagjes extra kleding aantrekken ie je toch al bij je hebt en bijv. een regenjack en -broek tegen de wind, meestal volstaat dat.

De Fagaras pas is vanaf de noordkant lang maar niet al te steil, een schitterende bergweg. Meer info kan je lezen op mijn website.

Afbeelding
Bovenop de Fagaras pas

Afbeelding

op 19 juni was het op 1800 m hetzelfde weer als nu hier buiten, maar er lag meer sneeuw. In Curtea de Arges kon je op het terrras zitten. Het is een prachtige klim (hors categorie), maar in de afdaling moet je terdege rekening houden met de grote gaten in het overgebleven stuk weg (ook in de tunnel!). Met kleine kinderen doe je er vast twee dagen over,

m-gineering schreef:op 19 juni was het op 1800 m hetzelfde weer als nu hier buiten, maar er lag meer sneeuw. In Curtea de Arges kon je op het terrras zitten. Het is een prachtige klim (hors categorie), maar in de afdaling moet je terdege rekening houden met de grote gaten in het overgebleven stuk weg (ook in de tunnel!). Met kleine kinderen doe je er vast twee dagen over,
Gaten in het wegdek? Toen ik er in 2003 overheen reed verbaasde ik me over het strakke asfalt, zelden vertoond op Roemeense wegen. ;-)
Aan de voet aan de Transylvanische noordzijde, in het dorpje Cârta, is overigens een leuke camping, camping de oude Wilg (Nederlandse eigenaar).