Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietstassen set maar welke? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietstassen set maar welke?

Hallo, iedereen
Ik wil dus een complete fiets tassen set gaan kopen,
Maar na een beetje onderzoek kom ik toch elke keer uit bij,

de ortlieb classic set dus 2 achter tassen 2 voor tassen en 1 stuur tas,

de goedkoopste set die ik kon vinden was 240 euro,

Vinden jullie dit een goed idee of kan ik beter een andere set kopen? of is deze set nog goedkoper te krijgen,


En hoelang gaan ortlieb tassen gemiddeld mee? en hebben ze nog speciaal onderhoud nodig?

Alvast bedankt iedereen !

gr,
Misschien is het goed nog eens na te denken over de vraag of je wel voortasssen wilt/nodig hebt. Op een fiets met verende voorvork is dat sowieso nooit ideaal. Lees dit eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
diedje1996 schreef:de ortlieb classic set dus 2 achter tassen 2 voor tassen en 1 stuur tas,
De eenvoudige city-versies zijn een stukje goedkoper en - ook erg fijn - een stukje lichter en toch precies even groot.

Ortliebtassen Classic tassen (en city) gaan mee totdat ze zoveel ongelukjes hebben meegemaakt dat er te veel gaten in zitten. Van normaal gebruik hebben ze nauwelijks te lijden. De meeste wereldfietsers fietsen er zeker zo'n 30.000 km mee. De light-versies hebben de eigenschap dat de stof steeds bleker wordt door de zon, maar ze blijven wel heel.
Het onderhoud bestaat uit het controleren of de haken nog goed zijn gemonteerd en de boutjes niet los gaan zitten. Schoonmaken doe je door ze met zeepwater uit te wassen en ze ondersteboven in de zon te hangen.
Leon
Hoi,
Ik heb de tassenset van Vaude en ben, na 3 jaar, nog steeds zeeeer tevreden.
Groet, Petra.
Onze oudste zijn 15 jaar intensief gebruikt, en beginnen nu pas slecht te worden.
Wim
Leon schreef:De eenvoudige city-versies zijn een stukje goedkoper en - ook erg fijn - een stukje lichter en toch precies even groot.
De goedkopere city-versies hebben ook een nadeel. Ze zijn alleen te sluiten, als je ze 3 keer oprolt. Dus je kan er nooit je boodschappen in doen. In gewone Ortlieb of Vaude-tassen kan je bij droog weer je boodschappen opbergen door ze maar 1 of 2 keer op te rollen.

Ook zou over de duurzaamheid van Ortlieb-tassen niet druk maken.

Gerd
hallo, wim
Ik heb het gedeelte over de fiets tassen door gelezen,
de rest ga ik straks nog doorlezen staan nog best handige dingetjes in,

Ik zit dus een beetje te twijfelen, ik fiets liever niet met een rugzak.
alleen mijn fiets steigert nogal snel als ik de achter fiets tassen vol pak,

daarom dacht ik dan compenseer ik dat en dan kun je mooi alles verdelen over de tassen, en niet zegmaar als je je pannensetje nodig hebt dat je eerst de tas uit moet pakken. het is natuurlijk ook de manier van inpakken. maar toch het is wel 1 van de voordelen van meerdere tassen.

en in 1 van de reactie's stond dat die tassen 30000km mee gaan, dus dan lijkt mij als een wereld fietser de wereld rond gaat, daarna de tassen eigenlijk niet meer kan gebruiken?

gr,


edit:

gerdc:

ja de sluiting was anders las ik, en je hebt minder vakjes binnen in. en volgens mij nog een paar kleine dingetjes.
maar wim je hebt misschien ook wel gelijk het is waarschijnlijk erg overdreven om voor mij nu al een 5 dellige tassen set te kopen.

ik denk dat ik het maar gewoon bij 3 hou, dus 2 achter en 1 op het stuur.

en toch heel misschien een rugzakje maar dat is later nog te over wegen,

Maar als ik dus 2 achter tassen en een stuurtasje koop,

Dan gewoon de ortlieb classic?
Rugzakjes op je rug zijn vervelend, vind ik. Binnen Europa red ik het op korte tochtjes met twee voortasjes aan mijn achterdrager, en de tent bovenop. Op langere tochten en in koudere omstandigheden heb ik grote achtertassen nodig, maar dat is wel genoeg. Voortassen heb ik niet nodig (had ik laatst wel bij me op een gezinstocht, maar dat is een ander verhaal). Bij mij blijft mijn fiets zonder voortassen prima stabiel. Wel moet je dan de achterkant niet torenhoog beladen. Het kunstje is dan om je geld te besteden aan compacte spullen zoals een modern matje en een lichte donzen slaapzak die zich piepklein laat opvouwen. Het lichte gewicht komt dan bijna vanzelf.
Voor de duidelijkheid: op een lange tocht in verre streken heb je denk ik meestal wel voortassen nodig.
Wim
oke wim, zou je mij kunnen uitleggen hoe jij dat doet met 2 kleine voortasjes?

Wat neem je allemaal mee? en hoe doe jij dat met kleren,
kleren nemen bij mij de meeste ruimte in,

En mijn tent is redelijk lichtgewicht: 2,9kg ( kan natuurlijk lichter maar voor een beginner zoals ik is het volgens mij niet slecht )

en de slaapzak weegt maar 1100 gram met dons er in ben het merk even kwijt,

Dat neemt allemaal niet echt ruimte in vooral mijn kleren.

Ik ga straks nog die manual/uitleg lezen die je doorstuurde daar zag ik ook iets staan over kleding, dus misschien word daar mijn vraag ook al wel beantwoord.

heb je nog verder tips?,

en heb je zelf ervaring met een stuurtas ? of is dat weg gegooid geld?

gr,
Wim schreef:Onze oudste zijn 15 jaar intensief gebruikt, en beginnen nu pas slecht te worden.
Wim
Mijn jongste Ortliebs zijn nu 12 jaar uit en 1 wordt elke dag gebruikt, sporen van gebruik, ja natuurlijk, maar nog steeds prima. Het oude setje achtertassen is inmiddels de 25 gepasseerd, maar nog prima te gebruiken. Stuurtassen is een ander verhaal maar ook van een ander lichter materiaal gemaakt, deze vertoonden eerder tekenen van slijtage en dan met name op de hoekpunten, overigens nog steeds niet lek. Wat het eerste stuk gaat zijn de sluitingen en de ophanghaken, die zijn dan wel weer als reserveonderdeel te koop. Het is even een investering, als je het terug rekent verzacht dat de pijn behoorlijk.
diedje1996 schreef:oke wim, zou je mij kunnen uitleggen hoe jij dat doet met 2 kleine voortasjes?

Wat neem je allemaal mee? en hoe doe jij dat met kleren,
kleren nemen bij mij de meeste ruimte in,
Daar zijn al talloze posts aan gewijd. Gewoon even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op o.a. paklijst of lichtgewicht, ... en je komt een heel eind. Doet hetzelfde op het www of b.v. op http://www.hiking-site.nl en je hebt een hele dag leesplezier. (Of heb je dat al gedaan?)
diedje1996 schreef: En mijn tent is redelijk lichtgewicht: 2,9kg ( kan natuurlijk lichter maar voor een beginner zoals ik is het volgens mij niet slecht )

en de slaapzak weegt maar 1100 gram met dons er in ben het merk even kwijt,
2,9 kg voor een tent voor één persoon noem ik niet bepaald lichtgewicht.
Of 1100 gram voor een slaapzak zwaar is, hangt ook helemaal af van de omstandigheden waarin je een slaapzak wil gebruiken (er bestaan geen slaapzakken die voor alle omstandigheden geschikt zijn). Maar mijn nieuwe synthetisch slaapzak (ik doe niet aan dons, want ik houd niet van dierenmishandeling) weegt iets minder en is al geschikt voor temperaturen tot een graad of 5.

Ook op een slaapmatje valt tegenwoordig veel te winnen, maar daarvoor verwijs ik weer graag naar de talloze topics die dit onderwerp reeds hebben behandeld.
diedje1996 schreef: Dat neemt allemaal niet echt ruimte in vooral mijn kleren.
Ook hier, gebruik de zoekfunctie! (Prachtige uitvinding, zo'n zoekfuncties :wink: )
Maar dan neem je te veel mee of je hebt 'verkeerde' kleding.

Renaat
De grootste winst is te halen bij de slaapspullen. Ik heb dan een heel kleine PHD Minimus 200 slaapzak (in mijn tekst die in die rood zwarte hoes op het plaatje met de wijnfles). Als matje heb ik dan een Exped Synmat UL. Dat is echt ultraklein en toch heel comfortabel. Samen weegt dat net iets meer dan 1 kilo, en is goed tot een paar graden boven nul. Als kleding een paar stevige fietschoenen die ik aan heb (geen sadalen of iets dergelijks mee in de tas. Een heel lichte en compacte dunne afritsbroek voor 's avonds, net als een net overhemd (gewoon een dun net overhemd met veel kunststof). Twee fietsbroeken en een korte fiets bovenbroek (aan). Een PHD donsvest van 150 gram ter grootte van een tennisbal (ipv fleece). Een warm fietsshirt/truitje en twee gewone dunne voor eronder. Enkele paren wollen sportsokken. Regenjas en regenbroek onder de riempjes bovenop de tassen. Een Trangia 27 brander met pannen, plus spiritus. Wat eten waaronder macaroni voor het geval er niets lekkerders te kopen is onderweg. Twee reservebinnenbanden. Wat heel klein gereedschap, reserveremblokjes. Telefoon met lader, minimaal ehbo spul. Toiletspul in een plastic zakje. Dat is het wel zowat.
Dit is echt minimaal, maar met grote achtertassen lukt het makkelijker, ook in de koude tijd en als je desnoods wat meer voedselvooraad mee moet nemen.
Als je al een redelijke donzem slaapzak hebt zou ik die gebruiken, maar wel eens kijken naar een UL matje. Van die Exped Synmat UL zeggen ze dat hij goed is tot een paar graden onder nul. Dat is wat overdreven maar net boven nul is wel comfortabel. Voor het overige gewoon alle overbodige zooi thuislaten. Het is dna steeds een afweging tussne het comfort dat je hebt van de dingen die je meeneemt en het comfort van het makkelijker fietsen, en dan vooral bij het klimmen. Die afweging moet je zelf maken, maar is de moeite waard de lichtgewicht variant serieus te bekijken.
Veel plezier,
Wim
Wim, wat een opsomming! Denk dat je zeker de helft van die spullen thuis kunt laten. Ik zou eens goed nadenken of je echt twee achtertassen nodig hebt. Eentje is meer dan genoeg, tenzij je naar de noordpool gaat.

;)
perik schreef:Wim, wat een opsomming! Denk dat je zeker de helft van die spullen thuis kunt laten. Ik zou eens goed nadenken of je echt twee achtertassen nodig hebt. Eentje is meer dan genoeg, tenzij je naar de noordpool gaat.

;)
:)
Maar serieus, ik word wel een beetje moe van dat gepredik over alleen achtertassen. Veel plek hebben voor spullen is alleen maar handig. En die paar kilo's, wat maakt dat nu uit!

Dus, diedje, als jij ook voortassen wil, moet je dat gewoon doen. Niets zo lekker als een extra schoon gewassen shirt in je tas. :D
Het is geen preek, maar het suggereren van een optie waar beginners vaak niet op komen. En als je het geld gebruikt voor lichtere slaapspullen zit je zo op een gewichtsverschil van 3-4 kg zonder dat je enig comfort hebt ingeleverd. Wel moet je je vervolgens een klein beetje inhouden met de rest van de bagage, anders past het inderdaad niet. Met kleine voortasjes aan de achterdrager lever je wel comfort in, maar met grote achtertassen niet, althans niet in mijn ervaring. Dan passen ook een warme slaapzak en een Downmat nog prima, net als een extra truitje. Ik heb ook altijd een echte brander en pannen voor echt eten. Als een landloper loop ik er evenmin bij.
Wim
Ik vindt dat iedereen hier gelijk heeft, iedereen heeft zijn voorkeuren,

Alleen in het begin dacht ik zo'n bagagedrager is niet zo duur, maar 100 euro voor een redelijke is toch wel wat, ik doe het gewoon eerst met 2 ortlieb achtertassen, en als dat me toch niet bevalt vervang ik mijn voorvork gewoon voor een vaste en dan een bagagedrager er op, maar dat is pas de toekomst,
Ik antwoord zelf niet al te vaak, maar lees regelmatig mee en ik kan het gebruik van alleen achtertassen best begrijpen, maar die theorie gaat toch niet iedere keer op.

Bij zware hellingen voel je het gewicht achter op je fiets rusten waardoor je weinig stuurgevoel hebt. (Zal bij kleine achtertassen uiteraard beduidend minder zijn, gezien je heel beperkt geladen bent, maar je zal het misschien ook alleen bij fietsen houden? Ik zie namenlijk ook nog wat graag van de natuur, mensen en dorpen om me heen.)

Zelf blijf ik het bij zowel voor als achtertassen houden als ik voor meerdere weken weg ben. De fiets rijd hier veel stabieler mee door het verdelen van het gewicht.

Wim, ik zie ook nergens gereedschap of reserve spullen in zitten waar laat je die dan? Nu kom je af met het excuus dat je in Europa overal wel een fietsenwinkel tegenkomt, maar je vergeet er bij te zeggen, en ik spreek uit ervaring, dat je eerst een 40km met je fiets aan je zij te voet verder kunt. Wel dan los ik graag het probleem ter plaatse op of zoek een alternatief waar ik weer even mee verder kan.

Mijn tassen zijn als volgt onder verdeeld:
- links achter slaapspullen en wat klein gereedschap + reserve
- rechts achter kledij en camera
- links voor kook en eten
- rechts voor toiletartikelen en eten

hangmat of bivi in mijn geval op het rek. (ik gebruik zelden een stuurtas omdat dit pas de stabiliteit van het sturen wegneemt in mijn geval).

Alles bijeengeteld kom ik op een kleine 10 kilo zonder het hondenvoer. Als de hond meereist zoals dit jaar kom ik wel wat zwaarder uit, maar dan kan ik het ook verdelen over de hondenkar.


2 tassen zijn een ideale uitkomst indien je weekendtrips doet, in mijn geval toch. Wat ik wel overweeg in de toekomst is gebruik te maken van een frametas en zadeltas gezien je gewichtsverdeling dan ook mooi in balans is.

Al eens gekeken bij Vlerick fietsen? voor een € 188 heb je een ganse set en verzending is 8 euro.

http://www.vlerickfietsen.be/bagagetran ... et_classic
Oke en heb jij dan de voor tassen heel laag hangen of juist hoog?
want als ik met mijn verende voorvork een bagagedrager wil dan is voor mij de makkelijkste en voordeligste optie de tubus swing alleen die is nogal hoog,

en ik vraag me af of dat nog wel fijn fiets, maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen ervaring.
Ik moet bekennen dat die van mij mooi midden op de naaf terecht komen.

Nu volgens mij zijn er wel meer racks waar je eens naar kan zien.

Ik ben niet zeker, maar volgens mij kan je ook eens kijken naar een rack van Surly. Maar vraag dit beter aan iemand die verstand heeft van verende voorvorken. Er zullen ongetwijfeld wel meerdere opties zijn dan die tubus swing.