Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vouwband advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Vouwband advies gevraagd

Kan iemand mij adviseren over de aanschaf van een (28 ") vouwband voor onderweg?

Bedankt.
Peter Rodenburg schreef:Kan iemand mij adviseren over de aanschaf van een (28 ") vouwband voor onderweg?

Bedankt.
Ik heb een Michelin vouwband voor cyclecross gebruik als reserve buitenband bij me. Zeker niet de ideaalste om een tocht mee te starten, maar als 'noodverband' heel goed.

Je vertelt er niet bij wat je precies verwacht. De Schwalbe Marathon XR is een zware vouwband voor het echt zware werk. De Marathon racer weegt veel minder (465 gram in 40 mm breed), en is veel sneller - en sneller kapot (zet hem daarom bij voorkeur op je voorwiel). Gaat het je om een bandje voor het geval dat, dan is de laatste band misschien een goed idee, maar niet als je een reserve band wilt hebben voor je tocht door Mongolie of de Gobi Woestijn. Er tussenin zit de Conti Travelcontact, waarvan een 37 mm brede vouwbare versie bestaat.
Zelf vind ik een reserve buitenband een goed idee, zeker met 28 inch wielen waarvoor in het buitenland toch vaak slechts racebandjes te krijgen zijn. Echter ook voor onze fietsen met 26 inch wielen neem ik er zelf tegenwoordig eentje mee. Ik heb geen zin meer in ingewikkelde zoektochten naar een winkel waar ze fietsbanden verkopen. Maar goed, als je zoals wij zes buitenbanden hebt die kapot kunnen gaan (waaronder die van een tandem), dan is een reserveband een minder grote beslissing dan wanneer je er maar twee hebt.
Wim

Willem Jongman schreef:Je vertelt er niet bij wat je precies verwacht. De Schwalbe Marathon XR is een zware vouwband voor het echt zware werk. De Marathon racer weegt veel minder (465 gram in 40 mm breed), en is veel sneller - en sneller kapot (zet hem daarom bij voorkeur op je voorwiel).
Een vouwband moet je nooit op je voorwiel gebruiken. Zelfs met de beste band kun je lek rijden (door een kuil bijvoorbeeld). Een vouwband heeft veel minder houvast op de velg dan een reguliere band. Ik heb al gevallen gezien waarbij een fietser onderuit ging omdat hij in de afdaling lek reed van voren en de vouwband de velg verliet. Ziet er meestal beroerd uit.
Zelf vind ik een reserve buitenband een goed idee, zeker met 28 inch wielen waarvoor in het buitenland toch vaak slechts racebandjes te krijgen zijn.
Dat hangt van het soort buitenland af. In Rusland kom je zelfs in de dorpswinkels nog 37mm banden in 28 inch tegen.

Ook in Polen vond ik bij de eerste de beste winkel een 28"-band. Het was nog niet eens een echte fietswinkel, maar een hengelsportwinkel, die ook wat fietsonderdelen verkocht. Na enig zoeken kwam de eigenaar met een - goedkope - 28"-band op de proppen.

Ik denk dat ik niet gauw een reserve buitenband meeneem. Ga je minder dan 3 á 4 maanden weg dan is het bij de huidige kwaliteit banden sowieso niet nodig om een reserve buitenband mee te nemen. Als ik langer weg zou gaan in een land, waarin ik geen goede banden kan kopen, dan zou ik een setje nieuwe banden laten opsturen tegen de tijd dat de oude versleten zijn en ik zou niet maandenlang reservebanden meeslepen.

Gerd

Willem Jongman schreef:Je vertelt er niet bij wat je precies verwacht.
Sorry. Ik rij op 28" banden van 32 mm; tegenwoordig Continental Top Touring. Ik ben het ook een beetje zat om lang te moeten zoeken naar een nieuwe buitenband in geval van nood. Vooral 28" - 32 mm is nauwelijks te krijgen in het buitenland. Ik heb dit jaar een tocht door Engeland af moeten maken op een raceband, en, drie jaar geleden, een tocht door Kreta op een 40 mm band waarvoor ik het achterspatbord voor moest verwijderen (en op de bagagedrager meenemen).

Er is een vouwbare versie van de Panaracer Pasela Tourguard in 28, 32, en 35 mm. Ik zou zelf het liefst een brede band hebben (of rij je zonder veel bagage?). Past er eigenlijk niets breder dan 32 mm?
Wim

Peter Rodenburg schreef:
Willem Jongman schreef:Je vertelt er niet bij wat je precies verwacht.
Sorry. Ik rij op 28" banden van 32 mm; tegenwoordig Continental Top Touring. Ik ben het ook een beetje zat om lang te moeten zoeken naar een nieuwe buitenband in geval van nood. Vooral 28" - 32 mm is nauwelijks te krijgen in het buitenland. Ik heb dit jaar een tocht door Engeland af moeten maken op een raceband, en, drie jaar geleden, een tocht door Kreta op een 40 mm band waarvoor ik het achterspatbord voor moest verwijderen (en op de bagagedrager meenemen).
In dat geval is de Michelin band die ik noemde redelijk te doen, die is 35mm. De Panaracer die genoemd werd is ook goed, alleen erg lastig te krijgen. Je zou het via St. Johnsstreet uit Bridgewater kunnen proberen, die verzenden ook materialen. Op onverharde weg zou ik de Panaracer niet gebruiken, daarvoor zijn de wangen te dun. Op asfalt met weinig bagage is de Panaracer (de gewone versie) mijn 1e keuze.

Bedankt voor de reacties. Beide genoemde banden klinken als een goede keuze. Ik zal kijken welke ik het eenvoudigst kan aanschaffen.
Willem Jongman schreef: Past er eigenlijk niets breder dan 32 mm?
Ja, zonder spatborden wel, maar vind ik 32 mm banden de ideale combinatie van snelheid (op asfalt) en comfort (voor af en toe off-road).