Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding Sinai - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding Sinai

130 berichten

ja zo hebben wij dat ook gedaan in de praktijk.

Hee Whiskey, Carolien en Freek,

Wat een grappige discussie is dit en blijft dit! Dat fietstochtje van jullie (C en F) klinkt gezellig!

Effe onze ervaringen met ORS, medicatie, druivesuikers en waterzuivering in het Midden Oosten:

* ORS hadden we niet in standaard pakketjkes bij ons, maar in mijn eet-tas en toiletspultasje (ik was "de keuken" en "de drogist/apotheek") had ik altijd zout en suiker los zitten, gewoon om mee te koken, en we hadden een recpetje van ORS bij ons voor het geval het nodig was. We fietsten in december, januari en februari, dus boven de 40 graden hadden wij niet. Dus ORS maken om zout en suiker aan te vullen was ook nooit nodig. Misschien wel als het heter is??

* Druivesuiker of sportdrank hebben wij nooit gebruikt. Alleen al het meenemen van zulk spul was ondenkbaar omdat we voor een jaar weggingen en in Nl begonnen en via Oost Europa en Turkije, Syrie in Jordanie en Egypte kwamen. Teveel gezeul om al die landen door druivesuiker mee te slepen. En eigenlijk moet ik zeggen dat we er nooit behoefte aan hadden. Gewoon water gedronken, thee waar het kon. Bij bedoeïnen en in dorpjes altijd "chai" met veel suiker te vinden!! Wij zijn geen superatleten en zeker ik had voor deze fietsreis geen heftige sportervaring. Ondanks de zware slag die het dus best was voor mijn lijf 9en ook nog eens achter je snellere man aanmoeten...schat wacht even...hijghijg...) heb ik nooit het idee gehad dat mijn lijf een booster nodig had.

* Medicatie: qua diarree werden onze magen en darmen al eerder aan grote hoeveelheden "vies" (Pakistan en India) blootgesteld en konden dus wel wat hebben, en gedurende deze lange reis waren we ook al weer "gehard". je lijf vecht elke keer weer tegen een andere bacterie, maar als je die ene hebt gehad, kan je er de volgende keer tegen. Het probleem is echter dat er zo heeeel vel soorten bacterïen zijn en voor je ze allemaal hebt gehad woon je denk ik al 20 jaar in India in een sloppenwijk.
"Gewone diarree" (van bacteriën dus) daar deden wij niet heel veel aan, gewoon effe een dagje of twee rustig doen, rustige dingen eten, en dan waren we meestal weer klaar: het gaat vanzelf over! Koorts kregen wij daar ook nooit van.Als het heel rot uitkwam of toch wel erg verslapte (dat kan) nam ik OFLOXINE, of een ander middeltje met het woordje "flox" erin (dit dood bacterïen). Wijd en zijd in elk klein rotdorpje bij de plaatselijke apotheek te krijgen, kost niks en werkt zeer doeltreffend. Niet meenemen van huis, is daar veel goedkoper en zonder doketrsbezoek te koop.

Wat vervelender is en NIET vanzelf weggaat, en zelfs alleen maar erger wordt, is diarree van een amoebe of andere parasiet. Een onuitgenodigt huisdier dus, dat alleen maar sterker wordt als je niks doet. De diarree hiervan is te herkennen (sorry vies praatje) aan de plakkerigheid, slijmerig soms bijna, rare chemische lucht, en de erger wordende darmkrampen, je wordt slapper dan bij gewone diarree. Om zeker te weten dat je zo'n beest hebt laat je je testen: bij elke apotheek (waar men altijd verbazend goed engels kan) in het Midden Oosten kan je uitleggen dat je een "stool-test" wilt laten doen, en dan krijg je ee handig afsluitbaar potje en het adres van een laboratorium waar je zonder afspraak je potje met vieze inhoudt in kan leveren om getest te worden.
(Ik had na twee keer zoiets mee te hebben gemaakt zelf al door dat ik weer zo'n beest had en ging zonder "stool-test" meteen medicatie halen)
De naam van HET wondermiddel is TINIDAZOLE of een ander product met "dazole"erin. Dit is vaak maar 1 a 2 of hooguit 4 tabletten. Hoeveel je nodig hebt hangt af van hoe lang je er al mee loopt, en of het beestje al cystes heeft gevormd. Dat is een verdedigingsmechanisme dat het beestje heeft om beter te overleven in jouw buik. Dan vormt het een hard laagje om zichzelf heen waardoor het moeilijker uit te schakelen is. Uit zo'n stool-test zal dat ook blijken. Meestal koos ik voor 4 tabletten, dan is het monster zeker dood! Ook dit middel is makkelijk en overal te koop in apotheekjes in het gehele Midden Oosten.

* Water zuiveren deden wij met een MSR Mini Waterworks pomp. Dat werkt met een steen waardoor het water wordt geperst. Geeft geen vieze smaak en dood veel (geen chemische dingen zoals kunstmest). Wij kochten in het Midden Oosten ook vaak PETflessen, vulden die later dan weer met zelf gepompt water, en kookten het water voor koffie of thee of avondeten. Alleen in Dahab gaat koken van het water niet op want daar is het water uit de kraan zout/zilt. Bah dus!

* Eten; veel kip inderdaad, veel houmous (kikkererwten puree) en falafel, en we kookten ook wel zelf. (Gewoon groente en rijst of pasta kopen en klaar ben je). Het is een wat eentonig menu in het MiddenOosten en ik kon na 6 maanden in die streek effe geen houmous of kikkererwt meer zien. Als je gaat eten daar waar het druk is, en de doorstroom groot, is het eten meestal vers en schoon.


Wanneer ga je vertrekken trouwens, Whiskey?

Heleen

Hoi!

De planning is om 6 februari te starten in Amman. De hitte valt dan dus erg mee. Ik wil dan in 17 dagen van Amman naar Sharm el Sheik fietsen.
Is dat in te doen? Ik wil nl ook Petra en de dode zee bekijken en wat reservedagen hebben voor de verwachte "reizigersziekten", hopelijk niet zo vies als beschreven :)
Hoe zijn de busverbindingen in Jordanie en de Sinai?
Is nl wel handig om te weten om eventueel tijdverlies in te halen.

Ik heb zelf eens overwogen om een MSR waterfilter aan te schaffen maar dat is voor Jordanie niet echt nodig toch?

Marc

In Jordanie kun je op elke straathoek flessen water kopen. Geen probleem dus.
17 dagen van Amman naar Sharm met reservedagen moet te doen zijn; (wij reden in 14 dagen via Jerusalem naar Katharinaklooster, incl. Petra, Wadi Rum en Dode Zee en snorkelen in Dahab), anders kun je in Egypte altijd en makkelijk de bus nemen vanaf Nuweiba.
Meerdere bussen per dag en goedkoop. Fiets kan onderin. Wel 'problem', maar als je maar vaak genoeg 'no problem' roept, dan kan eht vaak wel :).

Succes,
Freek

Hoi!

Dat is dan zeker te doen, super! Tickets worden eind van de week besteld.

Wat is 'No problem' op z'n arabisch? :wink:
Ik ben nog op zoek naar een zakwoordenboekje nederlands-arabisch en dat is hier in Duitsland natuurlijk niet te krijgen.
Kent iemand van jullie misschien een handig zakwoordenboekje met wat van die standaardzinnetjes en zo?

Whisky

In de Lonely Planet van die regio staan wel wat woorden/zinnen (engels arabisch dan).
Een ander woordenboekje dat ik had was ook engels/arabsich.

Maar no problem kent iedereen wel; zeker bij een busmaatschappij of in een hotel/camping/ daar waar buitenlanders komen...

Ben benieuwd naar je belevenissen!

Freek

whisky schreef:
Wat is 'No problem' op z'n arabisch? :wink:

Whisky
"No problem" in het Arabisch is heel toevallig "No problem"

Groeten, John.

wat ik me afvraag is hoe zeg je 'no problem' in het engels!!! daar zit ik nou mee!



:shock:

Hoi Whiskey,

Klein lijstje handige woordjes arabisch:

No problem op zijn arabisch is Mish Moushkila!!! (je zegt miesj moesjkielaa)
"Meshi"(mesjie) is:OK of "al goed"
Tammam (zoals het er staat) betekent ook: OK, alles is goed
Galas (galasj) betekent "genoeg"
La shoukran (laa sjoekran) betekent "Nee bedankt"
Bes (zoals het er staat) betekent "genoeg"
Falous (feloesj) betekent "geld"
Mish falous is dus "geen geld"
Skoukran Jazeelan (sjoekran djazielan) is "heel erg bedankt!"
Ishallah (insjalla) betekent "als god het wil" en wordt te pas en te onpas gezegd
Kulu tammam? (koeloe tammam) betekent "alles goed?"
Al hamdu lillah (al hamdoe lielaa) betekent "godzijdank"

En zo kan ik nog even doorgaan, maar deze kleine dingen hielpen vaak enorm in het praten met en contact leggen met arabieren.

Wat het kraanwater in Jordanie betreft: IK dronk het niet, en het zou je zeker wat diarree-dagen in je krappe schema schelen als je het niet doet. En ja natuurlijk kna je overal op elke straathoek PETfleswater kopen, maar heb je al bedacht hoeveel PETflessen jij in de natuur gaat gooien, beste fietsende bioloog??
Een waterpomp meenemen, en dan zo nu en dan flessen kopen (okee ik geef toe gemak dient de mens soms...) en die flessen als ze leeg zijn vullen met gepompt (of gekookt) water scheelt wel in jouw bijdrage aan miljoenen PETflessen in het toch al bevuilde Midden Oosten...
Sorry voor deze preek voor het milieu...doe vooral wat je zelf wilt maar dit was onze overweging in elk geval...

Dat van die fiets mee in de bus kan zeker, en inderdaad moet je de busmensen vaak overtuigen van het feit dat het best kan. Maar let wel op dat ze jouw fiets met harde hand behandelen en soms koplampen en derailleurs slopen....

Succes!

Heleen

Tja, dat van de waterflessen, heb je helemaal gelijk in.
Vooral Syrie ligt bezaaid met plastic flessen en tasjes, jerrycans etc. Wij zijn daarom (maar dat was ook toeval) in Damascus bij de milieuvereniging geweest, een Non-gouvernmentele organisatie die de mensen in Syrie wat milieubewustzijn bij kan brengen. Interessant gesprek was dat. Maar het gaf wel aan dat er nog heel veel te doen is aan het milieu(bewustzijn) in die landen. Ook in Jordanie. Maar... (mea culpa).... wij hebben ook overal flessen water gekocht.... (schaam).

Wanneer je de fiets in de bus wilt doen, altijd zelf in de bus proberen te leggen... dat scheelt heel veel sloop en smijtwerk door onhandige arabieren die altijd beter denken te weten hoe het moet :)

Dank voor de woordenlijst, altijd handig!!

Een die mij nog bij gebleven is, is Hafwan (althans, zo spreek je het uit), betekent 'geen dank' (dacht ik tenminste).

Groet,
Freek

Skoukran Jazeelan!

Ja, met dat PET flessen probleem zit ik ook een beetje in mijn maag want al het plastik wat je daar weggooid ligt daar over 100 jaar nog. Vooral in Egypte rond Sharm el Sheikh was de woestijn een grote plastikzee.
Worden die flessen daar niet nogmaals gebruikt? Ik neem een camelbak mee en die wil ik dan met fleswater vullen. De flessen wil ik dan in de winkel weer afgeven. Klinkt een beetje kru maar wat ze dan vervolgens met de flessen doen is niet mijn verantwoordelijkheid. Als ze het dan vervolgens zelf in de woestijn smijten is dat erg jammer maar ik heb mijn best gedaan.

Ik zou best wat voor het milieu willen doen maarja geld voor een dure pomp heb ik op dit moment niet. Erst kommt das Fressen, dann kommt die Morale. En dat geldt denk ik ook voor de milieuproblemen daar helaas. Milieuproblemen zijn helaas vooral luxeproblemen.

Kraanwater meenemen in de camelback en dan 's avonds schoonkoken is misschien wel een goede oplosing...

Whisky

Ok, allemaal waar maar. Ik ben wat cynischer geworden over het milieu door het rond fietsen in het midden-oosten. Want die pet-flessen is erg maar dat lijkt me nog niet het grootste probleem. Wat dacht je van die eeuwige met fijnstof en grof stof zwarte lucht die met bakken uit alle uitlaten daar komen? De lucht was daar eeuwig bruin van de uitlaatgassen en zwarte rook die uit de fabrieken. Pas toen we in het rijke israel kwamen klaarde de lucht een beetje op. Als je moeilijk doet over een pet-fles (die je in een prullenbak kunt doen en daar houdt dan je verantwoordelijkheid op mijns inziens) dan kan je het absoluut niet maken ook maar 1 voet te zetten in een taxi, auto of bus in deze gebieden. De rotzooi die uit die apparaten komt lijkt mij minstens zo schadelijk als het gebruiken van een pet-fles om je gezondheid te bewaren.
Als je je bedenkt dat niet alleen in het midden-oosten deze rotzooi uit de auto's komt maar eens denkt aan China en aan de ontwikkeling die daar aan de gang zijn, dan kun je raden (denk ik) waar we heen gaan met deze wereld. Ik denk dat het (helaas) behoorlijk zinloos is om je er erg druk over te maken, alleen rijken landen kunnen iets doen. En zelfs die landen zijn niet bereid er echt iets aan te doen. Je kan doen wat je redelijkerwijs kan doen. Wat mij betreft: water uit een pet-fles drinken en de fles in een prullenbak weg gooien en niet langs de kant van de weg.
Al het milieu beleid dat we doen/proberen is wat mij betreft uitstellen van exercutie. Ik fiets door het midden-oosten en dacht 'we gaan naar de kloten, zowiezo, al het 'milieubewuste gedoe' zorgt er voor dat we een jaar of 2 later plof zeggen, maar plof gaan we zeggen.Het is uitstellen niet voorkomen.'


Zo en nu krijg ik vast heel veel boze reacties! :twisted:

Hallo Whisky
Laat je niet ontmoedigen voor de reacties wat betreft de vervuiling. Als je geen interesse hebt voor de omgeving is alles negatief. Inderdaad was Cairo en omgeving erg depri maar de Sinai met zijn aparte plantjes vergoed erg veel. Botanisch is de omgeving van Dahab best interessant. Heb een grote verscheidenheid gezien wat betreft plantjes wat toch ook jou doel is. Ik heb er wat determinatie gedaan daar.
Het Katarinaklooster en omgeving ook interressant (de bramenstruik stond er nog!?)
Vergeet vooral niet de Mozes berg met zonsopgang.
Veel plezier en succes
Jordan

Hoi!

Vervuiling in die landen is iets waar je mee moet leven. Zoals gezegd is milieuproblematiek vooral een luxe probleem waar ze daar nog niet aan toe zijn. Ze steken daar net als China midden in een vertraagde industriele revolutie.

Ik wil zeker Ras Mohamed bezoeken, alleen al vanwege de Mangroves. Determineren is niet mijn beste kant maar ik zal proberen een boekje mee te nemen. Wat heb jij gebruikt?
Volgens de laatse info staat de braamstruik (Rubus sanctus) er nog.

Whisky

ja hij staat er nog maar ik weet niet veel van determineren maar volgens mij is het geen braamstruik.
Afbeelding
pak er een boek bij en vertel het mij. volgens mij heb ik ook ergens gelezen dat het geen braam is.

lache he met mij! zo lekker tegendraads! 8)

Hoi,

Aiaiai, een bioloog uitdagen 8)

Het is een echt een Braam (Rubus) en wel de Rubus sanctus (Heilige Braam). Een andere naam is Rubus sanguineus. Bramen behoren tot de rozenfamilie (Rosaceae) vanwege de bloeiwijze.
De soort komt voor in de gehele arabische wereld.
Hier een plaatje van de bloemen en het blad: http://www.jerusalemperspective.org/art ... _Artza.jpg
http://www.jerusalemperspective.org/art ... Artza2.jpg

Voor alle info over deze plant:
http://www.ibiblio.org/pfaf/cgi-bin/arr ... CAN=LATIND

Helaas zijn er weinig detailplaatjes van deze Bramensoort te vinden op het web. Als ik er ben maak ik een paar makro opnamen...

De plant heeft redelijk wat vocht nodig en als ik jou foto zie staat hij niet met zijn voeten in de Wadibodem maar meer op een soort dakterras.
Klopt dat? Grondwater krijgt hij zo zeker niet, bramen wortelen niet zo diep.
Het is waarschijnlijk heiligenschennis maar volgens mij hebben ze later gewoon een keertje een nieuwe geplant op een handigere plek en geven nu braaf iedere dag een beetje water.
Bramen hebben niet het eeuwige leven... En misschien was de oorspronkelijke plant wel een heel andere plant met doornen want echt algemeen is deze Braamsoort niet in de Sinai. Of misschien was hij daardoor wel 'heilig'.
Het kan anders goed zijn dat hij is aangeplant voor de Braamvruchten want die zijn erg lekker en vitaminerijk. Wel handig in zo een dorre omgeving.

Hier de text uit Exodus3: 1-20 waar God uitde struik tot Mozes spreekt:
http://www.bibleexplained.com/moses/Exod/ex03.htm

Whisky

PS. Hoe kan ik fotos direct in het forum plakken?

Hallo allemaal!

Ik zei het al eerder, dit is een leuke discussie! En ik zei ook al bij voorbaat sorry voor het milieu gepreek...
Nee hoor Carolien nu vallen we niet allemaal over je heen. Je hebt natuurlijk gelijk wat betreft die uitlaatgassen, ach ja, we proberen allemaal wat om ons geweten te sussen nu en dan, niet waar?

Robin heeft een t-shirt bedrukt met een plaatje van een tandwiel met de tekst ´One less car´ erop, en dat is het meest goeie wat je als fietser doet daar, namelijk niet in die autoos zitten maar fietsen.

Blijf ervan genieten zolang het kan....

Heleen

Hoi Whisky
Mooie uiteenzetting over de heilige braam!!!
Ik was daar in oktober 2002 en de braamstruik stond er inderdaad zoals Carolien deze gefotografeerd heeft. Hij staat dicht bij de oorsprong van een wadie. Mischien krijgt hij daardoor toch wat vocht uit de bergen. Hij bloeide toen niet en er zaten ook geen vruchten aan.
Ik gebruikte de gids over de flora van de middelandse zee. Deze is franstalig en heet oficieel Guide de la flore mediterraneenne.
ISBN 2 218 01736. Waarschijnlijk is hij ook duitstalig!
Veel succes en fiets ze
Jordan

Over gidsen gesproken: misschien heb je ook wat aan de Lonely Planet: Istanbul to Cairo on a shoestring. Met veel info over de plekken waar je langs/doorheen komt op je weg van Amman naar Sharm el Sheikh.

Groet,
Freek

Hoi!

Bedankt, heb de Lonelyplanet besteld :-) Nu maar afwachten hoeveel nieuwzeelanders en Australiers ik tegenkom als ik die gids volg....

Whisky