Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benjaminse of Reitsma? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Benjaminse of Reitsma?

bert sitters schreef:Ik stond 10 dagen geleden op de Reschenpass, waar die Reitsma-route over gaat. Wat een enorme deceptie zeg! Totaal geen echt pas-gevoel; zwoegen en zweten naar de kam van een berg en dan het hoogtepunt van het geweldige uitzicht naar beneden aan de andere kant.
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.
Voor de goede orde: Het is evtl. Oostenrijkse kitsch en geen Italiaanse. De Reschenpas heeft nog niets met Italie te maken!!
Een beetje opletten aub.
santosfietser1 schreef:
bert sitters schreef:Ik stond 10 dagen geleden op de Reschenpass, waar die Reitsma-route over gaat. Wat een enorme deceptie zeg! Totaal geen echt pas-gevoel; zwoegen en zweten naar de kam van een berg en dan het hoogtepunt van het geweldige uitzicht naar beneden aan de andere kant.
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.
Voor de goede orde: Het is evtl. Oostenrijkse kitsch en geen Italiaanse. De Reschenpas heeft nog niets met Italie te maken!!
Een beetje opletten aub.
Inderdaad oplettten, maar dat geldt voor mijnheer Stantosfietser1. De Reschenpas is sinds 1919 Italiaans grondgebied. Je bent echt het bord "Italia" voorbij! De sfeer is nog voornamelijk Tirools, maar duidelijk vermengd met een Italiaanse sausje: Knödel en quattro stagioni. Ondertussen passeert een patrouille van de carabinieri.
bert sitters schreef:Je bent echt het bord "Italia" voorbij!
Al 100 mtr ? :wink:
Dat van de Reschenpas klopt misschien wel Bert, dat is iig jouw ervaring maar de Reitsma route is meer dan de Reschenpas lijkt mij.......
bert sitters schreef:Ik stond 10 dagen geleden op de Reschenpass, waar die Reitsma-route over gaat. Wat een enorme deceptie zeg! Totaal geen echt pas-gevoel;
Je hebt natuurlijk gelijk, Bert, dat de Splügenpas een veel heroïscher ervaring biedt, maar heel wat minder energieke fietsers zullen blij zijn met de lichtere Reschenpas. En waar die subtiele sneer naar "die" Reitsmaroute nou voor nodig is... Het is alleen maar goed dat er meerdere mogelijkheden zijn om Rome te bereiken.
Bedankt Bert; is de Benjaminse over het geheel gezien ook zwaarder of geldt dit alleen voor de pas? (ik heb eerder een voorkeur voor zwaar)

Mijn vraag over welke route meer door bos/onder bomen zou lopen deed kennelijk niemand een belletje rinkelen dus daar zal dan wel geen groot verschil bestaan.
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Ik stond 10 dagen geleden op de Reschenpass, waar die Reitsma-route over gaat. Wat een enorme deceptie zeg! Totaal geen echt pas-gevoel;
Je hebt natuurlijk gelijk, Bert, dat de Splügenpas een veel heroïscher ervaring biedt, maar heel wat minder energieke fietsers zullen blij zijn met de lichtere Reschenpas. En waar die subtiele sneer naar "die" Reitsmaroute nou voor nodig is... Het is alleen maar goed dat er meerdere mogelijkheden zijn om Rome te bereiken.
Mogelijkheden om "eenvoudig te fietsen" zijn er volop. Wat dacht je van een combinatie van de Rijn-fietsroute, de Main Radweg, het liebliches Taubertal, de Romantische Strasse en de Via Claudia Augusta? Zijn allemaal Bikeline-gidsjes van. De Via Claudia Augusta is de meest eenvoudige manier om de Alpen over te komen. Al door de Romeinen ontdekt tijdens het begin van onze jaartelling. De Fernpass is even pittig, maar er gaat een bus, waarin fietsen meegenomen kunnen worden. Ook op het zwaardere stuk vanuit het Inntal naar Nauders gaat een dergelijke bus.
Gelukkig leiden er vele wegen naar Rome!

Tja, en over smaak gaan we maar niet twisten.

Jan
bert sitters schreef:Ik stond 10 dagen geleden op de Reschenpass, waar die Reitsma-route over gaat. Wat een enorme deceptie zeg! Totaal geen echt pas-gevoel;
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.
Geef mij maar de Splügenpass van Paul Benjaminse met echt klimwerk in de eenzaamheid, met de plostelinge overgang van het overgeoganiseerde Zwitserland naar het losse Italie zonder Tiroler fratsen.
Daarna volgt een spectaculaire afdaling.
Overigens is de route van Paul Benjaminse de eerste, enige echte route naar Rome.
Als je toch persé over de Reschenpass denkt te gaan vanwege het minder zwaar zijn kun je beter vanaf de Donau de Via Claudia Augusta nemen.
Zelf in 2008 Reitsma gereden via Verona en Siena. Schitterend.
Reschenpas is geen spectaculaire klim. De laatste kilometers zijn vals plat over vriendelijk alpenlandschap met weilanden/koeien enz. NA de grens ga je het hoogste punt over, hierna sterk dalend van het ene naar het andere meer in Italië, Zuidtirol om precies te zijn, inderdaad een regio met een combinatie van Duitstalige en Italiaanse cultuur. Je gaat hier door kleinere plaatsjes als Glurns, Mals, Laas, Schlanders. Allemaal rustige vriendelijke stadjes met mooie cultuur en zonder grote pretenties. De opmerking over kots-kitsch is ongenuanceerd en in mijn mening ook zeer zeker niet van toepassing op die omgeving.

Vóór de Reschenpas leidt Reitsma over de Arlbergpas (bijna van Splugenpaskaliber), het teleurstellende st. Anton, en vanaf Landeck een wondermooi traject langs de schilderachtige plaatsjes Prutz, Ried en Pfunds in Oostenrijks Tirol.

De Splugenpas heb ik nog niet gereden, staat wel hoog op het verlanglijstje. Maar het lange stuk door noord zwitserland en het langere (dan Reitsma) stuk door de Povlakte, zijn dat ook wel aanraders in Benjaminse?

De opmerking dat Benjaminse de eerste enige echte route naar Rome heeft geschreven zal velen de wenkbrauwen doen fronsen. Niet iedereen, vooral niet degenen die zich er beginnend op oriënteren, is op de hoogte van de negatieve concurrentiestrijd tussen de twee heren. Beiden claimen dat ze als eerste op het idee zijn gekomen om een fietsroute naar Rome te maken. Benjaminse vindt of vond dat Reitsma zijn route daarom nooit had mogen uitgeven, andersom is dit niet zo (geweest).

Op zich niet relevant voor de consument, en Hilver schreef zojuist: over smaak valt niet te twisten, doch wanneer een van beide routes hier wordt afgekraakt kun je je afvragen of een persoonlijke voorkeur voor een van beide heren (klein wereldje) hier ook een rolletje in speelt.
javb2812 schreef:doch wanneer een van beide routes hier wordt afgekraakt kun je je afvragen of een persoonlijke voorkeur voor een van beide heren (klein wereldje) hier ook een rolletje in speelt.
Dat is heel netjes uitgedrukt, maar het is meestal maar één persoon die zich hier ongenuanceerd mee inlaat (ik noem geen namen) onder de noemer "wie heeft de oudste rechten". Volgens mij was "Fietsen naar Toscane" er veel eerder dan de route naar Rome van Paul B. Hans Reitsma was altijd al van plan om Fietsen naar Toscane later door te trekken naar Rome en dat heeft hij op een gegeven moment ook gedaan. Waarom ook niet; nu heeft de Romefietser keus uit 2 verschillende routes net zoals de mensen die naar de Middellandse Zee willen. Dat het voor beide auteurs in de verkoop scheelt is logisch en daar zal bij één van de twee wel de schoen wringen. Maar om te pas en te onpas de route van Hans R. hier af te kraken is natuurlijk niet bevorderlijk voor zijn eigen geloofwaardigheid 8)

Als trouwens Eurovelo 5 (Via Romea Francigena) en/of Eurovelo 7 (The Sun Route) er ooit komen dan is er nog meer keus !!
Als er dan toch gevit moet worden op de concurrentie, kun je als gidsauteur beter je pijlen richten op de zwaar gesubsidieerde regionale toeristenbureaus, die de fiets als promotiemiddel hebben ontdekt en steeds vaker gratis hele boekwerken over fietsroutes over de toonbank schuiven, zoals van de Elberoute en de Donauroute in Oostenrijk en Slovenië. En dan zijn er nog al die uitgebreide internetverslagen van fietsreizigers, inclusief gps-track. En Tripadvisor, en Google Maps... Je kunt gratis aan alle benodigde info komen. Maar dit is natuurlijk een algemene trend in de hele reisboekenwereld, die een kolos als Lonely Planet al aan de rand van de afgrond heeft gebracht,
Ik kocht onlangs de boekjes van Benjaminse omdat ik die route in sept ga fietsen. Vnl omdat het stuk door Frankrijk mij meer trekt dan de route langs de rivier door D.
Wat de vete tussen beide heren betreft; het viel mij op dat zelfs in de inleidende tekst in de boekjes een zure opmerking staat in de richting van Reitsma (niet met name genoemd), ik vind dat teleurstellend en kleinzielig. Vervelend ook om als nietsvermoedende fietser ongewild in zo'n vete te worden betrokken, het bevordert het plezier in de fietswereld niet bepaald. Verder staat het iedereen vrij om met fietsroutes te komen, het is juist vreemd dat de fietser slechts keuze heeft uit twee routes.
Stel je voor dat vakantie-routes en bestemmingen geclaimd zouden worden door reisschrijvers. Het idee alleen al. Blijkbaar is het begrip gezonde concurrentie onbekend bij sommigen, en ontbreekt het gevoel van fietsers als collega's ipv concurrenten.
Ik zou zeggen: fiets en geniet!!
peter de rijk schreef:... kun je als gidsauteur beter je pijlen richten op de zwaar gesubsidieerde regionale toeristenbureaus, die de fiets als promotiemiddel hebben ontdekt en steeds vaker gratis hele boekwerken over fietsroutes over de toonbank schuiven, zoals van de Elberoute en de Donauroute in Oostenrijk en Slovenië.
En wat dacht je van dichter bij huis de zwaar gesubsidieerde "gratis" knooppuntenterreur waardoor er bijna geen leuke fietsgids meer verschijnt in NL. In mijn ogen een aardige verschraling in aanbod van mogelijkheden 8)
Ik ga ook met Benjaminse richting Rome.
Om tot een oordeel te komen heb ik veel fietsreisverslagen gelezen. Wat mij opviel was dat veel Reitsmagangers klaagden over de vaak lawaaige campings in de Rijnvallei, waar nogal wat treinen 's nachts doorheen denderden. Bij Benjaminse lijkt de route naar Basel me rustiger. Tot Florence volg ik Benjaminse, daarna mogelijk Reitsma, een beetje afhankelijk van de plek van het appartement dat mijn vrouw en dochter huren en mijn einddoel zal zijn.
ReinoudN schreef:Bedankt Bert; is de Benjaminse over het geheel gezien ook zwaarder of geldt dit alleen voor de pas? (ik heb eerder een voorkeur voor zwaar)
We hebben Benjaminse van Maastricht naar Cremona gereden en Reitsma van Landeck naar Rome (beide wel met een eigen twist via Zwarte Woud, resp Umbrie)

Qua zwaarte vond ik het vergelijkbaar, namelijk niet al te zwaar (vandaar ook de stukken eigen route). Maar Benjaminse had over het algemeen de mooiere route gevonden.
Ik ben drie keer naar Rome gefietst, 2 keer Benjaminse en 1 keer Reitsma ( toen nog over de Silvretta in plaats van de Arlberg) Beide routes zijn erg mooi, het gedeelte in Reitsma waar Bert laatdunkend over praat ( Zuid Tirol) is geweldig mooi en ook door Toscane geef ik de voorkeur aan Reitsma.
Doe ze allebei ! :D
Berts Sitters schreef:
De Reschenpass is meer vals plats naar een reeks van souvenirwinkeltjes, ijssalons en pizzeria's. Welkom in Italia! Wat een kots-kitsch.

Aanvullende reacties over dit onderwerp bevestigden mijn vermoeden al, kinnesinne!
Wie welk boekje heeft geschreven, wie claimt de eerste te zijn geweest, het interesseert me eerlijk gezegd niet. Ik wil gewoon lekker kunnen fietsen en vind het wel handig niet opnieuw het wiel uit hoeven te vinden. Dus volg ik een bestaande en gedocumenteerde route.

Zoals ik al in een eerdere posting aangaf ''Over smaak ga ik niet twisten''. Wat ik wel op prijs stel is objectiviteit in reacties op welke route dan ook. Begin augustus 2013 fietste ik met Reitsma naar Verona. Bij de Reschenpas heb ik blijkbaar niet de ''juiste'' route genomen. Ik fietste via een fraai fietspad aan de westkant langs de Reschensee. Bij het passeren van de Reschenpas heb ik daardoor blijkbaar iets gemist. Ik zag geen reeks souuvenirwinkeltjes, geen ijssalons, geen pizzeria's :( Kortom, de ''kots-kitsch'' wordt de fietser die de route van Reitsma volgt, bespaard!

Jan
Wij hebben in Mei dit jaar Benjaminse gefietst vanaf de Bodensee naar Rome.
Het is inderdaad lastig kiezen, maar we vonden de route prachtig. De Splugenpas was misschien wel een reden om voor Benjaminse te kiezen en vonden wij geweldig. Het was in mei overal (zelfs langs het Como-meer) erg rustig en konden op de typisch Italiaanse familiecampings langs de meren een plekje krijgen. In het hoogseizoen lijkt mij dit lastig worden. Na de Alpen, Italie in is een heel lange afdaling, na de meren de Appenijnen vonden wij wel het mooist. We hebben wel de variant langs de Povlakte genomen, via Bergamo en Mantova naar Modena. Veel dijkjes fietsen en volgens ons een goede keus. Voor Pistoia de route naar Lucca genomen, Vandaar naar Siena. Het stuk tussen Florence en Siena is erg mooi, maar ja, wel toeristisch.De hele route vanaf Splugen is met veel klimmen en dalen.
Hilver schreef:Wat ik wel op prijs stel is objectiviteit in reacties op welke route dan ook.
Precies, kritisch zijn mag, maar dit is gewoon een vete waarbij Bert S. zich opwerpt als opperspreekstalmeester van Paul B. en te pas en te onpas de route van Hans R. de grond in probeert te boren. Daar zijn voorbeelden genoeg van te vinden op dit forum.

Ik wijs de hh moderators toch maar nog even op hun eigen reglement.
5. Persoonlijke aanvallen
We tolereren geen persoonlijke aanvallen op ons forum.
~~