Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies Koga Terraliner 1990 als trekking model - Forum Wereldfietser

Advies Koga Terraliner 1990 als trekking model

Dag Mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik wil graag zelf een trekking fiets bouwen. Nu heb ik een Koga Terraliner frame uit 1990 gratis op de kop getikt.
Ik zou graag advies willen of het hiervoor een geschikt frame is. Ook zit er op het frame een bepaalde constructie die ik niet ken en ik was benieuwd of deze constructie niet te zwak is voor bagage op de achterdrager. Hieronder heb ik er een foto van geplaatst.
Alvast bedankt.

Afbeelding
Ik heb dezelfde Terraliner gehad en ben er doorheen gezakt tijdens een fietsvakantie in Engeland. Framebreuk bij de achterpads. Gelukkig kunnen laten lassen en ben er mee thuis gekomen. Koga heeft uit coulance mij een Signature frame met 50% korting geleverd. Zij vertelden mij dat de Terraliner niet sterk genoeg is voor een fietsvakantie met volle bepakking.

Kees
De constructie zal niet het punt zijn. Ik heb meerdere fietsen gehad met een dergelijk detail en die zijn geen van alllen hieraan overleden.
Het frame op het plaatje lijkt wel compleet afgeleefd. Leuk klusobject als kapstok voor oude reserveonderdelen of zo. Als je wilt fietsen zou ik liever beginnen met iets dat nog niet 95% van zijn levensduur heeft gehad.
Leon
Hier nog even een foto van de breuk.

Afbeelding
Leon schreef:De constructie zal niet het punt zijn. Ik heb meerdere fietsen gehad met een dergelijk detail en die zijn geen van alllen hieraan overleden.
Het frame op het plaatje lijkt wel compleet afgeleefd. Leuk klusobject als kapstok voor oude reserveonderdelen of zo. Als je wilt fietsen zou ik liever beginnen met iets dat nog niet 95% van zijn levensduur heeft gehad.
Leon
Er is al begonnen met het schuren van het frame, dus vandaar dat het zo uitgeleefd eruit ziet. Heeft iemand enig idee hoe je kan testen of het frame sterk en stabiel is?
Kees Kuijper schreef:Hier nog even een foto van de breuk.

Afbeelding
Dat is niet mis! Dat risico wil ik niet lopen. Ik denk dat ik er maar een mooie singlespeed van ga maken dan.
Leon,

aan wat ziet u dat het frame het "gehad" heeft? De foto toont maar een klein deel van het frame en ietwat ontbrekende verf....
Oké, veel kosten aan een héél oud frame zou ik ook niet doen. Maar het kan uiteraard goedkoop met wat "kunst en vliegwerk" en een beetje technische kennis/ handigheid, maar dan moet je wel bereid zijn om de beperkingen van het resultaat te aanvaarden.
Dit kan leuk zijn, zo ken je de goede en de minder goede kanten van uw fiets en leer je bij. Veel geld zit er niet in, zodat je ook niet bang moet zijn dat de fiets snel gestolen wordt. Hoeveel onder ons zouden het "super de luxe" en van het "beste van het beste" nodig hebben? (ik geef toe, daar droom ik ook van)

Mijn fietsen zijn oud maar ze brengen me waar ik moet zijn. Mijn vermoedelijk 40- jarige stalen "Main d'Or" kocht ik 20 jaar geleden voor +/- 12 €. Na enkele jaren ontmantelde ik hem omdat ik een tweedehandse Villiger Cabonga (Avaghon) kocht voor het zwaardere werk. In juni laatsleden moest ik in 2,5 dagen in Ost-Friesland (D) staan, zowat 480 km van mijn thuis. De Cabonga met marathon banden leende zich daarvoor niet wegens te traag. Ook mijn ouwe E. Merckx racefiets (zonder bagagedrager) kon ik hiervoor niet gebruiken. Dus ben ik aan het knutselen gegaan en de Main d'Or met onderdelen van o.a. ook andere fietsen terug opgebouwd. Ik reed er 914 km mee in 5,5 dagen. De voldoening is dan des te groter omdat je het zelf opbouwde en... het kostte me enkel een binnenband, wat nieuw vet in de lagers voor en achter en in trapas (en leerrijk knutselwerk). Een prof. Brooks zadel kreeg ik vroeger van iemand en kon ik voortijdig inrijden.
De fiets heeft wel zijn beperkingen: 10 versnellingen 46/52 en 14-16-18-21-24. , waarvan ik de 52 nooit gebruikte. De bergen moet ik er niet mee in.... goed voor wat "plat pays" , desnoods met wat tegenwind :lol:

Ter verduidelijking.... ik weeg 63 kg en probeerde de bagage - met tent- beperkt te houden. De spaken vlogen me niet rond de oren al was het een budgetwiel van de eerste "volwassenen" fiets van mijn inmiddels gehuwde dochter.
't is maar zoals je het bekijkt....

toch maar eventjes het frame na het scheuren goed controleren op beschadigingen
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
Die lug ziet er heel merkwaardig uit: is dit gelijmd alu?
Wim
Vorige maand ben ik met een Terraliner uit +- 1999 naar de Noordkaap gefietst. Qua bepakking wel redelijk licht gehouden en het gewicht verdeeld over voor- en achtertassen. Geen enkel probleem gehad met de fiets! Maar goed, jouw frame is natuurlijk wel acht jaar ouder...
Volgens mij heeft de vorige eigenaar hem al klaar gemaakt om te spuiten.
Vandaar dat de verf er niet goed uitziet.
Als dit een gelijmd alu frame is zou ik nog eens goed nadenken.
Wim
Wim schreef:Als dit een gelijmd alu frame is zou ik nog eens goed nadenken.
Wim schreef:Die lug ziet er heel merkwaardig uit: is dit gelijmd alu?
Daar ziet het inderdaad naar uit. Volgens de 1990 catalogus (pagina 14)(http://www.koga.com/koga/linkservid/C0F ... howMeta/0/) is het frame opgebouwd uit een mix van een Altrex Alloy 6000 hoofdframe met een Hardlite FM-1 (chromoly) voor- en achtervork. Ik zou er hier en daar eens een magneet tegenhouden zodat je weet wat je effectief in handen hebt.

Terraliners zijn door de jaren heen uit verschillende materialen geproduceerd.
  • 1990 - Altrex Alloy 6000 + Hardlite FM-1
  • 1991 - Altrex Alloy 6000 + Hardlite FM-1
  • 1993 - terraliner alloy / terraliner Hardlite FM-1 / terraliner carbolite
  • 1995 - Hardlite FM-1
  • 1996 - Hardlite FM-1
Ik zou een Hardlite FM-1 versie verkiezen als ik de keuze had.

Greetz,
Bram
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb met jullie advies ervoor gekozen om niets verder met het frame te doen en op zoek te gaan naar een ander frame. Hopelijk kom ik een keer een mooie randonneur tegen. Dat lijken mij wel geschikte modellen toch?
Dan heb ik nog een kleine vraag over de betrouwbaarheid van oude frames. Hoe betrouwbaar zijn oude frames, wat is eigenlijk de houdbaarheid als je het voor trekking wilt gebruiken?
Frames slijten niet van het liggen of staan (behalve in vochtige ruimtes) maar van (zwaar) gebruik. Een levensduur van 100000 km is niet raar voor een goed frame. Carbon en gelijmd alu zijn andere gevallen, en alu kan slijtage hebben op de schroefdraden van diverse nokjes. Een verbogen derailleur hanger is bij alu ook veel ernstiger dan bij staal.
Wim
Ik denk dat er voor de houdbaarheid van frames niets zinnigs te zeggen is.
De leeftijd is waarschijnlijk het minst belangrijke.
Wel wat het heeft meegemaakt .
Het 20 jaar oude frame van mijn oud Koga met zeer veel vlieguren en tochten met bagage is nog in een prima conditie, maar heeft wel veel gebruiks sporen.
Natuurlijk is een controle op de stijfheid en eventuele scheurtjes rond de lugs wel belangrijk.
in theorie en bij normaal gebruik kan een frame oneindig mee.

Dirk
Mijn koga frame die op dit forum werd afgedaan als 'onder de trein gelegen' doet het na al die jaren nog prima, gebruik je gezonde verstand en ga anders langs bij iemand met verstand van zaken, van alleen wat foto's kun je niet zo veel zeggen.
Fatsoenlijke (TIG) gelaste stalen Terraliner frames van Koga, van recenter datum (vanaf eind jaren negentig?), zijn prima te gebruiken als trekkingfiets. Weet ik uit ervaring.
Je kunt er vaak meerdere van vinden op Marktplaats, voor redelijke prijzen tussen de 300 en 400 eur, met wat geluk heb je er ook gelijk wat prima onderdelen bij. ('k heb die van mij een ruim jaar geleden ooit zo verkocht).
cabonga schreef:Leon,
aan wat ziet u dat het frame het "gehad" heeft? De foto toont maar een klein deel van het frame en ietwat ontbrekende verf....
Niet wetend dat er al aan begonnen was te schuren vond ik dat de fiets er uit zag alsof hij in een ver land aan een touw achter de bus meegesleept over een onverharde pas.
Wim schreef:Frames slijten niet van het liggen of staan (behalve in vochtige ruimtes) maar van (zwaar) gebruik. Een levensduur van 100000 km is niet raar voor een goed frame.
Afhankelijk van je gewicht en ondergrond is 20.000 km in sommige gevallen ook al iets om heel trots op te zijn. Of ik heb met 5 à 10 stalen stadsfietsen achter elkaar pech gehad.
Leon
fietsert schreef:Fatsoenlijke (TIG) gelaste stalen Terraliner frames van Koga, van recenter datum (vanaf eind jaren negentig?), zijn prima te gebruiken als trekkingfiets. Weet ik uit ervaring.
Je kunt er vaak meerdere van vinden op Marktplaats, voor redelijke prijzen tussen de 300 en 400 eur, met wat geluk heb je er ook gelijk wat prima onderdelen bij. ('k heb die van mij een ruim jaar geleden ooit zo verkocht).
+1
Mijn vrouw fietst al sinds 1998 tot volle tevredenheid op een Terraliner.. (volledig staal, herenmodel, 'kaal' gekocht en zelf dragers op gezet en hele basic spatbordjes)
TerraLiners staan bij bosjes op Marktplaats, en met een beetje geduld en creatief zoeken ("terralijner", "terra liner", "teraliner", "teralinner", etc.) kun je ze soms voor dumpprijzen op de kop tikken.

Lees hier waar op te letten bij het kopen van een tweedehandsje: http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm.

.tsooJ