Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afstellen VP-A52 a-head balhoofd. - Forum Wereldfietser

Afstellen VP-A52 a-head balhoofd.

Vrijdag jl. is mijn VSF TX-1000 afgeleverd door de pakketdienst. Deze heb ik besteld bij "14-gang.de" in Duitsland vanwege de ruime korting die ik niet kon laten lopen. Allemaal goed gegaan maar de fiets is waarschijnlijk linea recta doorgestuurd zoals ie van de fabriek kwam en ik heb een en andere zelf, voor zover ik er verstabd van heb, zo goed mogelijk afgesteld. Er lijkt nog wat speling op het balhoofd (a-head VP-A52) te zitten. een balhoofd dat volgens mij niet echt standaard is. Het is me niet duidelijk hoe dit af te stellen. In de manual bij de staat er ook niets over :(

Graag een tip.

Thx.
De twee bouten die de stuurpen van buiten om de stuurbuis van je vork klemmen losmaken. Dan kun je met de inbusbout aan de bovenkant het lager afstellen. Je kunt het balhoofdlager ook alleen maar afstellen als de rand van de stuurpen iets boven de binnenbalhoofdbuis uitsteekt. Is het afstellen gelukt, draai dan de bouten om de stuurpen weer aan. Veel mensen die nooit een ahead balhoofd gezien hebben draaien eerst de stuurpen vast, maar dan kun je het balhoofd niet meer stellen.
Wim
Zie Wim's omschrijving - hij was me voor.
Staat er wel spanning op de spaken?
Leon
Leon schreef:Staat er wel spanning op de spaken?Leon
Niet echt een antwoord maar geen spanning is ook spanning. Hoe bepaal je trouwens wat de juiste spanning bij een bepaalde velg icm spaken is, er is weinig info over te vinden of ik zoek verkkerd.
Wim schreef:De twee bouten die de stuurpen van buiten om de stuurbuis van je vork klemmen losmaken. Dan kun je met de inbusbout aan de bovenkant het lager afstellen. Je kunt het balhoofdlager ook alleen maar afstellen als de rand van de stuurpen iets boven de binnenbalhoofdbuis uitsteekt. Is het afstellen gelukt, draai dan de bouten om de stuurpen weer aan. Veel mensen die nooit een ahead balhoofd gezien hebben draaien eerst de stuurpen vast, maar dan kun je het balhoofd niet meer stellen.
Wim
Bedankt Wim, maar in mijn geval zie ik geen inbusbout aan de bovenkant van de stuurbuis. Daarom ook de vraag. Misschien dat de "ring" met inkepingen boven het lager versteld kan worden maar dan is er speciaal gereedschap voor nodig lijkt het wel. Morgen maar even goed kijken of ik iets over het hoofd zie.

NB. Het is mogelijk met een snelspanner het stuur hoger te zetten, iets wat je normaal niet kan met a-head balhoofd heb ik begrepen
Leon schreef:Zie Wim's omschrijving - hij was me voor.
Staat er wel spanning op de spaken?
Leon
Uiteraard, maar ik kan niet nagaan of het wiel echt goed gespaakt is. Er zitten in ieder geval geen spaken los en bij "tokkelen" van de spaken zijn er geen sterke onderling afwijkende tonen te horen. Ik neem aan dat het een gewoon machinaal gespaakt wiel is. Zal de gemiddelde fietsenmaker ook wel niet veel meer aan doen bij aflevering van de fiets denk ik. Misschien bij een servicebeurt na een paar 100 km.
OK, nog even over dat balhoofd. Ik heb ontdekt dat die hoogteverstelling gaat middels een Speedlifter. Zie hier voor een montagefilmpje: http://www.youtube.com/watch?v=6ujgPMTLjQc Als ik het goed begrijp stel je hier dus het balhoofd af met een moer onder de Speedlifter, eigenlijk net als bij een traditioneel balhoofd. Aan de bovenkant zit dan geen inbusbout. Ik moet zeggen dat je hiermee wel gelijk het gemak van de ahead constructie kwijt bent. Een traditioneel balhoofd lijkt me dan een heel wat simpeler manier om hetzelfde te bereiken.
Wim
ahead schreef:Er zitten in ieder geval geen spaken los
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoel of er wel iets van 120 à 140 kgf op staat in plaats van de helft of zo.
Leon
ahead schreef:Bedankt Wim, maar in mijn geval zie ik geen inbusbout aan de bovenkant van de stuurbuis.
Zie je geen inbusbout als je de situatie bij het pijltje van boven bekijkt?
Afbeelding
Leon
Lijkt er op van niet (afbeelding van de site van de fabrikant):

Afbeelding
Deze foto komt inderdaad overeen met de "constructie" op mijn fiets.

Bedankt voor alle antwoorden. Het is is me nu een stuk duidelijker geworden.
Leon schreef:
ahead schreef:Er zitten in ieder geval geen spaken los
Dat bedoelde ik niet. Ik bedoel of er wel iets van 120 à 140 kgf op staat in plaats van de helft of zo.
Leon
Ja, dat zou ik eigenlijk ook wel wat precieser willen weten maar ik heb helaas geen spaakspanningsmeter. Volgens mij zijn er alleen geen heel grote afwijkingen want dat zou te horen moeten zijn bij het "aanslaan" van de spaken (lage spanning=lagere toon).