Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koolstop-remblokjes, maar welke van de 40+ modellen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koolstop-remblokjes, maar welke van de 40+ modellen?

gartnl schreef: En Kool Stop zelf maakt er ook geen groot verschil in: http://www.koolstop.com/english/v_type.html
Enkel als je de website van Kool-Stop verkeerd leest, kan je tot die conclusie komen. (Als is 'groot' natuurlijk relatief, maar je url bewijst eerder dat jij de website slecht leest.)

Renaat
Mijn advies: neem de Salmon. Die is het beste in de regen, en dat is nu net de meest kritische situatie. De rest van de discussie over kleurtjes is dan overbodig.
Wim
Revanho schreef:
gartnl schreef: En Kool Stop zelf maakt er ook geen groot verschil in: http://www.koolstop.com/english/v_type.html
Enkel als je de website van Kool-Stop verkeerd leest, kan je tot die conclusie komen. (Als is 'groot' natuurlijk relatief, maar je url bewijst eerder dat jij de website slecht leest.)

Renaat
Consumententrouw en geloof is een groot goed. En ik lees heel goed tussen de regels..

Wim: ik fiets meest droog, dus neem ik de standaard. Bij regen rem ik dan wel wat zachter om blokkeren te voorkomen.
gartnl schreef: Consumententrouw en geloof is een groot goed. En ik lees heel goed tussen de regels..
Als wilt zeggen dat Kool-Stop liegt, zeg dat dan gewoon maar probeer er geen vage doekjes om te winden.

Als je dat beweert, is het overigens ook leuk als je het zou kunnen onderbouwen. (Dat is sowieso fijn bij beschuldigingen.)

Renaat
gartnl schreef:Wim: ik fiets meest droog, dus neem ik de standaard. Bij regen rem ik dan wel wat zachter om blokkeren te voorkomen.
De Salmon blokjes van Koolstop remmen onder alle omstandigheden uitstekend, zelfs in de regen. En daar laten andere (kleur) blokjes, ook van Koolstop! wel eens mindere prestaties zien. Ik heb de Salmon het hele jaar door op de remmen zitten.
Zelf heb ik het idee dat de velg ook minder slijt vergeleken met de standaard blokjes of samengestelde blokjes. En minder lawaai. Ik ben er tevreden mee.

Groet,

Arno
Het probleem in de regen is niet dat de rem dan blokkeert, maar dat hij niet meer remt. Dus inderdaad Salmon voor alle omstandigheden.
Wim
Ik gebruik blokjes van SwissStop. Momenteel groene (GHP), binnenkort de nieuwe, blauwe (BXP). Tot grote tevredenheid. En de website is héérlijk simpel.

.tsooJ
Wim schreef:Het probleem in de regen is niet dat de rem dan blokkeert, maar dat hij niet meer remt. Dus inderdaad Salmon voor alle omstandigheden.
Wim
Daar heb ik me al eens over verbaasd: mijn beide fietsen met gewone koolstop remmen prima in de regen. De remkracht is wel moeilijker te doseren, blokkeren ligt op de loer: het moment waarop je door de waterfilm gaat is vrij abrupt. Maar niet remmen, zoals bij die schuurblokken van Shimano, daar heb ik nog nooit last van gehad.
Het zal wel iets met de velgen te maken hebben? Of omdat ik er geen begrenzer op heb?
De doseerbaarheid van een rem hangt vooral af van de kwaliteit van het ontwerp en de uitvoering. Een goedkope rem met ruime toleranties in de fabricage heeft speling, en remt alleen als je hard knijpt. Hetzelfde geldt in nog sterkere mate voor de remgrepen. Dit is een van de redenen waarom ik graag Magura velgremmen heb. Die zijn echt beter te doseren. Shimano V brakes met de losse XT grepen zijn in mijn ervaring ook goed. Die begrenzers haal ik er altijd gelijk af: je voelt niet meer wat je doet. Overigens is dit ook een voordeel van cartridge schoentjes: die zijn net wat stijver.
Wim
Revanho schreef:
gartnl schreef: Consumententrouw en geloof is een groot goed. En ik lees heel goed tussen de regels..
Als wilt zeggen dat Kool-Stop liegt, zeg dat dan gewoon maar probeer er geen vage doekjes om te winden.

Als je dat beweert, is het overigens ook leuk als je het zou kunnen onderbouwen. (Dat is sowieso fijn bij beschuldigingen.)

Renaat
Dit wordt een volledig off-topic antwoord ..
Het gaat niet om beschuldiging. Koolstop doet wat iedere fabrikant doet. Noem mij cynisch, maar sinds het fietsen zo'n vlucht heeft genomen ( en nog steeds neemt zo lijkt het ) is het assortiment overal idioot toegenomen. Het is een luxe-markt geworden. Artikelen met minimale verschillen worden de hemel ingeprezen als nog beter/moderner/hight tech/speciaal etc.
En hoe meer adjectieven, hoe hoger de prijs en korter de levensduur ;-)
Maar als je kijkt naar wat het oplevert is het de vraag of het allemaal wel zo zinvol is. Met een shirt van 90 euro fiets ik niks harder dan met een shirt van 8 euro van de Lidl. En ze zijn allebei gemaakt van PET-flessen en de stof komt uit dezelfde fabriek in China.
Vroeger had je twee soorten fietspompen: goeie en slechte. Nu maakt SKS een hele reeks met kleine verschillen en allemaal een andere prijs. Terwijl ze net zo makkelijk 1 goede pomp met een gemiddelde prijs kunnen maken.
Fietsframes hebben een winkeltijd van maximaal 1 jaar, dan zijn er weer allemaal nieuwe modellen. Een graad stijler, een mm dikker etc. Voor de gewone sterveling totaal niet van belang.
Het zotste en beste voorbeeld is het geloof ik met SimSom: overgenomen door Rema, die de merkbekendheid nu uitbuit door een groot rek blisterverpakkingen neer te zetten waar alle prijzen verdubbeld zijn. Terwijl ik de TipTop produktlijn gewoon bij onze oosterburen voor een fractie van de prijs kan kopen, en ze daar toch echt prima hun band kunnen plakken.

Fabrikanten onderbouwen hun claims op ook nog op geen enkele manier. Glimmende folders en prachtige infographics, maar nergens echte informatie. Zie de diverse testen van banden en kettingen: er lijkt geen enkele relatie tussen claims en werkelijkheid.

En vanuit deze benadering kijk ik ook naar de koolstop blokjes. De verschillen zijn minimaal. Technische informatie ontbreekt totaal. Het ene blokje is ' great for all weather conditions ' en het andere ' will give you good performance in all weather conditions '. Zoek de verschillen!
Haha, helemaal mee eens.
Je vergeet overigens de lijsten met voordelen va elk artikel.
(er zijn uiteraard geen nadelen)
Leon
Was de waarheid maar zwart wit, dan kun je discrimineren. Zalm met tricolore is erg lekker, voor mij de tricolore remblokjes die vanzelf zwart worden in het gebruik.
gartnl schreef:En vanuit deze benadering kijk ik ook naar de koolstop blokjes. De verschillen zijn minimaal. Technische informatie ontbreekt totaal. Het ene blokje is ' great for all weather conditions ' en het andere ' will give you good performance in all weather conditions '. Zoek de verschillen!
Tja wat wil je.
Eerst moesten we alleen werken en kopdicht, toen moesten we opeens ook nog daarover praten (rondom 10) en gelukkig zijn, daarna kwam de vrijetijds maatschappij met VUT e.d, daarna moesten opeens alle vrouwen ook verplicht werken (arbeids paticipatie), daarna mannen en vrouwen door tot 67 en daarbij (!) sinds kort tevens hulpbehoevenden in de vrije tijd gaan verzorgen. O ja, en vooral meer belasting gaan betalen want de multinationals ontwijken dit massaal.

Sinds enkele weken MOETEN we ook extra gaan consumeren. Bedrijven voorzien in die plicht/behoefte door allerlei idd onzinproducten/variaties, met bijbehorende onzin-slagregels, op de markt te brengen. Vaak pure fraude zoals bij geitenkaas; foto's van die geiten in de wei terwijl die beesten 100% in een stal staan. Daarvoor nemen ze bedenkers in dienst met MBA Master bla bla opleidingen die e.e.a. verzinnen en een bonus krijgen als het allemaal lukt.
Tja, geachte lezer, misschien bent u zelf ook wel zo'n figuur en koopt u van de bonus eens een lekkere dure fiets.

Je kan alle al dan niet vermeende onzin-fietsspullen zelf eerst gaan testen maar dan ben je 100 jaar en miljoen euro verder. Het beste werkt het lezen van ervaringen/testen forums/fietsbladen. Vandaar dat ik o.a. dit forum en vooral Duitse fietsbladen graag lees.

Testen in de Duitse bladen zoals TOUR en Bike wezen uit dat hoe zachter de remblok hoe makkelijker de verontreinigingen uit deze remblok er uit trillen waar door de remblokken zich minder als schuurmiddel gedragen en velgen langer mee gaan, echter de blokken korter. You make your choice and you pay the money.

TOUR (2012-3) heeft 15 verschillende merken/types racefietsblokken getest incl Koolstop Triple Compound, de Dual Compound, en de Salmon. Het gaat te ver om alle testmeetresultaten hier op te schrijven maar er bleek wel degelijk verschil in deze 3 Koolstop types.

TOUR-eindoordeel Koolstop Salmon: Sehr Weich und felgenschonend, insgesamt ausgewogen Leistungen bei Trockenheit und Nasse. Verschleisst aber recht schnell. Dat Marten Gerritsen als deskundige/gebruiker een fan is van Koolstop Salmon lijkt mij ook wel van belang.
Eric op de Fiets schreef:Was de waarheid maar zwart wit, dan kun je discrimineren. Zalm met tricolore is erg lekker, voor mij de tricolore remblokjes die vanzelf zwart worden in het gebruik.
Koolstop Triple compound was volgens TOUR (2012-3) inderdaad "Der Testsieger in diesem Vergleich"

Prestaties hetzelfde als Koolstop Salmon op 2 dingen na: Triple Compound remde nat iets beter en slijt iets minder terwijl hij, net als de Salmon, de maximale (gunstige) punten kreeg voor velgslijtage.

Maargoed, zelf koos ik dus voor de maximaal zachte/slijtage gevoelige Salmons.
Roadster schreef:slijtage gevoelige Salmons.
Grappig. Dat terwijl Kool Stop of Kool-Stop (afhankelijk van waar je op hun website kijkt) hier bekend is geworden omdat de (eerst grijze en daarna zwarte) blokjes zo hard zijn waardoor er weinig rommel in de velg blijft hagen waar door blokjes en velgen lang mee gaan.
Leon
Roadster schreef: Triple Compound remde nat iets beter en slijt iets minder terwijl hij, net als de Salmon, de maximale (gunstige) punten kreeg voor velgslijtage.
Ergens is dat onlogisch. Triple is zwart + salmon + grijs ( uit de kleurtjesreeks ).
Salmon remt beter in nat weer zeggen ze, maar dat maakt maar 1/3 van het blokje uit. Je vraagt je af hoe het dan kan dat minder salmon beter remt? En minder Salmon toch minder slijtage oplevert. Als je de resultaten op een rijtje zet dan blijkt eigenlijk dat hoe groter het aandeel standaard compound, hoe beter het is ...
Ook vreemd: de referentie in de test is de Shimano variant, die hier toch meestal als te hard voor de velg en matig remmend wordt gezien.
Leon schreef:.... Dat terwijl Kool Stop of Kool-Stop (afhankelijk van waar je op hun website kijkt) hier bekend is geworden omdat de (eerst grijze en daarna zwarte) blokjes zo hard zijn waardoor er weinig rommel in de velg blijft hagen waar door blokjes en velgen lang mee gaan. Leon
Je hebt deze materie niet goed begrepen want het is helaas zo dat OF de blokken gaan lang mee OF de velgen, en bij HARDE blokken gaat de velg juist KORTER mee. Belangrijkste is dat vooral de redenering achter deze materie kennelijk nog niet tot je doorgedrongen is, terwijl deze globaal best wel logisch, simpel en makkelijk te onthouden is.

Genoemde racefietsremblokken TOUR-test, 2012-03, laat zien dat het in de stand der techniek anno hedo dus nog steeds zo is dat harde remblokken, de bekende standaard Shimano R55C3, langer meegaan en de velgen korter. E.e.a. vergeleken met de zachte, sehr Weich, Koolstop Salmon waar het omgekeerde het geval is. Er valt nog wel wat te nuanceren, zo zijn er veel verschillende type/merken velgen, dus ook vaak verschil qua reactie op verschillende omstandigheden en blokken, maar het algemene beeld wat te halen valt uit laboratorium-testen is dat zachte blokken korter mee gaan dan harde.

Het is dus ZEKER niet zo dat kortweg 'blokjes zo hard zijn ....waardoor blokjes en velgen langer meegaan' Zoals eerder in deze draad opgeschreven is het zo dat juist in ZACHTE remblokken uiteindelijk minder vuil blijft hangen waardoor uiteindelijk minder velgslijtage. Maar hier voor de duidelijkheid nog even een originele Duitse laboratoriumtekst uit Bike 1998-12

Dreckpartikel setzen sich im Belag fest und reissen Aluminiumspane aus der felgenoberflache, die sich zusatzlich im Belag festsetzen konnen. Dies geschieht besonders bei ungeeigneten Belagmisschung. Damit nimmt der Felgenverschleiss rapide zu.

Der Trick besteht nun darin, den Bremsgummi so weich zu machen , dass er Fremdkorper quasi schluckt. Durch das Abrubeln des Belags ergibt sich dann ein guter Selbstreinigungseffect. Lieber 5 Bremsklotze weggeschliffen als eine Felge. "

Eigenlijk zijn er dus TWEE toverbegrippen

1 Zachte remblokken
2 Zelfreinigend effect remblokken
Roadster schreef:Je hebt deze materie niet goed begrepen want het is helaas zo dat ...
Ja, daar sta ik na meer dan 40 jaar fietsen met de mond vol tanden ... :roll: :?:
Leon
@Leon: Rest hier de vraag: vormen die ... hier nu een beletselteken? :wink:
arnob schreef:@Leon: Rest hier de vraag: vormen die ... hier nu een beletselteken? :wink:
:) Een teken, geen beletsel.