Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op naar St-Petersburg - Forum Wereldfietser

op naar St-Petersburg

Hey hey,

mijn vriendin en ik plannen een fietsreis naar St-Petersburg, in juli-augustus-september 2006.
We denken aan een periode van 2 - 2,5 maand ongeveer.

Onze route zou onder meer door Oost-Duitsland, Polen, Etsland, Litouwen en Letland gaan. Heeft iemand ervaring met deze landen? Fietsbaar? Veilig? Kaarten beschikbaar? Visum nodig?

Om enigszins de afstand te beperken, denken we eraan om tijdens de heenreis (vanuit Gent, Belgie) de trein te nemen naar Berlijn. Weet iemand prijzen hiervan en is het mogelijk om fietsen mee te nemen op deze treinen?

Voor de terugreis denken we eraan om een ferry te nemen in St-Petersburg of Helsinki (of toch daar in de buurt ergens) naar Zuid-Denemarken of Duitsland of zo. Zodat we dan terug kunnen fietsen via Denemarken en Nederland.
Heeft iemand tips omtrent deze ferry?

Onze ervaring tot nog toe?
Een reis van 1 jaar in 2004 doorheen Latijns-Amerika, waarvan 6 weken per
''snert''-fiets :evil: door Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaraqua en
Costa Rica. (Onze rugzak was erop gebonden !)
En drie weken doorheen Bretagne in 2005 op ''goede fietsen'' en ''met fietszakken''! Hahahaha. :lol:


Alle reacties zijn welkom. bedankt alvast.

Bjorn en Even
bjorn schreef:Hey hey,

mijn vriendin en ik plannen een fietsreis naar St-Petersburg, in juli-augustus-september 2006.
We denken aan een periode van 2 - 2,5 maand ongeveer.
Da's erg lang, zo ver is St. Petersburg helemaal niet
Onze route zou onder meer door Oost-Duitsland, Polen, Etsland, Litouwen en Letland gaan. Heeft iemand ervaring met deze landen? Fietsbaar? Veilig? Kaarten beschikbaar? Visum nodig?
Oost-Duitsland bestaat niet meer. De resterende landen zijn voor EU-burgers prima te befietsen, zonder visum. Alleen voor het stukje door Rusland is een visum nodig. Om het visum te verkrijgen is een uitnodiging uit RUsland nodig. Kaarten zijn eveneens prima te verkrijgen, m.n. via de Litouwse fietsersbond. Rond nieuwjaar zie ik de buitenlandsecretaris van hun nog, dus ik kan hem nog het e.e.a. vragen voor je.
Om enigszins de afstand te beperken, denken we eraan om tijdens de heenreis (vanuit Gent, Belgie) de trein te nemen naar Berlijn. Weet iemand prijzen hiervan en is het mogelijk om fietsen mee te nemen op deze treinen?
Voor ee normale fietser moet deze afstand in iets meer dan een maand te doen zijn, jullie hebben dus alle tijd. Desondanks, als je het toch wil ;), via Berlijn is prima mogelijk. Ik adviseer de nachttrein vanuit Keulen, neemt fietsen mee. 2x overstappen vanuit Gent (Luik en Aken).
Voor de terugreis denken we eraan om een ferry te nemen in St-Petersburg of Helsinki (of toch daar in de buurt ergens) naar Zuid-Denemarken of Duitsland of zo. Zodat we dan terug kunnen fietsen via Denemarken en Nederland.
Heeft iemand tips omtrent deze ferry?
De ferry is erg luxe en neemt zonder problemen fietsen mee. Gewoon te bestellen via het reisbureau.

Ivo

Goedemorgen Ivo,

- we dachten zo dat we 1000km op een maand willen/kunnen fietsen. Niet teveel op een dag, soms ook eens wat ter plaatse blijvend hangend waar mogelijk...
Ik gok dat St-Petersburg ongeveer op 2800km van ons afligt?
En dan moeten we natuurlijk nog een stukje terugfietsen ook...
Toch tijd genoeg, zeg je?

- Het zou inderdaad tof zijn, moest je je Litouwse connectie eens bevragen. Alvast bedankt.

- Je spreekt van de ferry te bestellen in het reisbureau. Waar bedoel je dat dan exact en heb je weet van prijzen?


Alvast bedankt voor de vlugge reactie.

Groetjes uit Kuala Lumpur. :shock:

Bjorn

Hoi Bjorn,

Bij de landeninformatie op deze site vind je ook veel informatie over de landen waar jij het over hebt.

En gebruik google eens...

Stap een reisbureau binnen...

Of moeten we de reis voor je boeken? :lol:

Succes met jullie fietsreis, ziet er veelbelovend uit!

El & El

fietsjunks schreef:Hoi Bjorn,

Bij de landeninformatie op deze site vind je ook veel informatie over de landen waar jij het over hebt.
Sorry, maar de landeninformatie Rusland is gedeeltelijk incorrect, voor de Oekraïne staat er op een plek zelfs klinklare nonsens.

bjorn schreef:Goedemorgen Ivo,

- we dachten zo dat we 1000km op een maand willen/kunnen fietsen. Niet teveel op een dag, soms ook eens wat ter plaatse blijvend hangend waar mogelijk...
Ik gok dat St-Petersburg ongeveer op 2800km van ons afligt?
Ik schat het op iets van 2500km. 1000km/maand is extreem weinig. Je moet je bedenken dat vrijwel de gehele route naar St. Petersburg vlak is. Voor een normale fietser wordt vaak 2500km/maand als norm gehouden, de vlotte fietser doet dat in 3 weken.
En dan moeten we natuurlijk nog een stukje terugfietsen ook...
Toch tijd genoeg, zeg je?
Je wilde toch met de ferry terug? Dan kom je tot in Rostock. Vanaf Rostock gaat er een nachttrein (voor 29 Euro) naar Keulen, dan ben je al bijna thuis.
- Je spreekt van de ferry te bestellen in het reisbureau. Waar bedoel je dat dan exact en heb je weet van prijzen?

Gewoon binnenwandelen en vragen naar de ferry. Deed ik ook, kostte me rond de 300 Euro heen en terug.

Ivo Miesen schreef:Sorry, maar de landeninformatie Rusland is gedeeltelijk incorrect, voor de Oekraïne staat er op een plek zelfs klinklare nonsens.
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Ga naar de landeninfo, geef aan wat er niet goed aan is en kom met de goede info. :lol:

Sjirk

Ivo Miesen schreef:Ik schat het op iets van 2500km. 1000km/maand is extreem weinig. Je moet je bedenken dat vrijwel de gehele route naar St. Petersburg vlak is. Voor een normale fietser wordt vaak 2500km/maand als norm gehouden, de vlotte fietser doet dat in 3 weken.
Ik vind dat rijkelijk veel. Ik beschouw mezelf als een gemiddelde vakantiefietser die dagetappes tussen 70 en 120 km per dag fietst en regelmatig ergens een dagje blijft om te relaxen en dingen te bekijken, en het totaal in een maand ligt dan nooit veel hoger dan 1000-1200 km, of dat nu in Spanje, Thailand of Mexico is. Ik heb het idee dat dat voor de meeste vakantiefietsers geldt maar misschien zit ik er heel erg naast?

Beste Bjorn en Even,

1.) Begin met de aanschaf van de informatiebrochure van de Fietskaart Informatie Stichting (FIS) over de Euroroute R1 Berlijn - St. Petersburg. Kost 7,50 Euro en bevat heel veel praktische tips en routeinfo.
2.) Het Poolse traject van deze R1 is in zijn geheel opgenomen en gedetailleerd beschreven in Masuren per Rad van uitgeverij Kettler Prijs 15,90 Euro
3.) Bovenstaande gidsen en evt. ook kaarten zijn eenvoudig te bestellen op mijn website www.fietsgidsen.nl (zie onder oost-Europa en fietskaarten.

Succes met de voorbereiding
Luc

Ik ben tijdens mijn laatste fietsvakantie in Polen begonnen met het volgen van de R1. Na enkele dagen ben ik ermee gestopt. Ik vond de gekozen wegen veelal te druk met - met name - vrachtauto's. Er bleken ruimschoots voldoende rustige landweggetjes te zijn met veel minder (vracht)verkeer. Weliswaar was het asfalt op deze landweggetjes wat slechter (veel craquelé), maar ja, je kunt niet alles hebben.
Gerd

peter de rijk schreef:
Ivo Miesen schreef:Ik schat het op iets van 2500km. 1000km/maand is extreem weinig. Je moet je bedenken dat vrijwel de gehele route naar St. Petersburg vlak is. Voor een normale fietser wordt vaak 2500km/maand als norm gehouden, de vlotte fietser doet dat in 3 weken.
Ik vind dat rijkelijk veel. Ik beschouw mezelf als een gemiddelde vakantiefietser die dagetappes tussen 70 en 120 km per dag fietst en regelmatig ergens een dagje blijft om te relaxen en dingen te bekijken, en het totaal in een maand ligt dan nooit veel hoger dan 1000-1200 km, of dat nu in Spanje, Thailand of Mexico is. Ik heb het idee dat dat voor de meeste vakantiefietsers geldt maar misschien zit ik er heel erg naast?
Ik denk ook dat de afstand van 2500km/maand wel heel optimistisch geschat is. In mijn vorige (en eerste fietsvakantie) hadden we 1600 km op 3 weken, dus dan komt het ongeveer neer op 2000km/maand en we vonden dit nog iets te snel om alles te zien wat we wilden zien. Een schatting van 1500-1800 km/maand lijkt me daarom veel realistischer.

Ik heb in het verleden vaak tochten georganiseerd voor groepen met heel varierende ervaring/conditie. Toch kwam ik vaak op 80-100km per dag, 1000km was makkelijk haalbaar in 2 weken, zelfs met regelmatig bezichtigen van steden. Alleen gaat er nog een stuk bovenop, inclusief stedenbezichtiging.
Ik zou zeker adviseren niet te lang in het eerste stuk te blijven hangen. M.n. ten noordoosten van St. Petersburg, in de Republiek Karelië, zijn heel veel mooie plekjes te ontdekken. Routes zijn ook makkelijk. De fietsclub 'Baltische Ster' uit St. Petersburg heeft wat routes liggen. Oorspronkelijk gebruikt voor randonneurstochten maar qua terrein ook prima geschikt voor vakantiefietsers. Check even op www.balticstar.spb.ru. Michail Kamentsev (e-mail zie deze website) spreekt goed Engels. Hun route rondom het Ladogameer heb ik verleden jaar als randonneurstocht gereden, hun route tussen St. Petersburg en Petrozavodsk ziet er heel goed uit. Als je persé niet meer dan 1000km per maand wilt rijden dan kun je idd beter het stuk tot aan de Poolse grens voor een andere keer bewaren en juist het latere (en interesantere) stuk rijden als je er nu de tijd voor hebt.
Verder wil ik je ten sterkste aanraden om ten zuiden van het Peipsi-meer te rijden en niet ten noorden. De streek ten noorden (rond Köhtlje-Järva en Narva) is ernstig vervuild en lelijk (vergelijk met de Sambrevallei). Ten zuiden van het Peipsimeer kun je verder via mooie steden als Novgorod rijden. Evt. zou je St. Petersburg niet met de fiets maar met de trein kunnen doen, vanaf een locatie ten zuiden hiervan. Tallinn bezichtigen kan dan op de terugweg, met de trein/bus vanuit St. Petersburg en de boot vanaf Tallinn.

Ivo Miesen schreef:Voor een normale fietser wordt vaak 2500km/maand als norm gehouden.
Pdon?
Leon

Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:Voor een normale fietser wordt vaak 2500km/maand als norm gehouden.
Pdon?
Leon
Ik bedoelde: altijd weer leuk om te lezen dat ik niet tot de grijze massa van normale mensen behoor :wink:
Leon

Leon schreef:
Leon schreef:
Ivo Miesen schreef:Voor een normale fietser wordt vaak 2500km/maand als norm gehouden.
Pdon?
Leon
Ik bedoelde: altijd weer leuk om te lezen dat ik niet tot de grijze massa van normale mensen behoor :wink:
Leon
:lol: :lol:

Wat ik gaarne hier aan toevoeg:

Wel eens een normaal mens ontmoet?....


En...


Beviel het?.....

:wink:

SjirkM schreef:
Ivo Miesen schreef:Sorry, maar de landeninformatie Rusland is gedeeltelijk incorrect, voor de Oekraïne staat er op een plek zelfs klinklare nonsens.
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Ga naar de landeninfo, geef aan wat er niet goed aan is en kom met de goede info. :lol:
Ik heb inmiddels de landeninformatie Rusland een fors stuk aangevuld. Ik kijk wel wat de modjes ervan maken, en of me dan nog wat extra info te binnen schiet ;)

Hallo Bjorn,

Ik vind jullie plan een geweldig idee. Ik heb zelf deze route ook gefietst afgelopen zomer. Je fietsts door 6 interesante landen heen die veel meer verschillen dan je nu denkt. En het eindpunt St.Petersburg is natuurlijk zeer aantrekkelijk.
Er is een officiele uitgestippelde en bewijgwijzerde route, de R10 naar St.Petersburg. Die kun je op internet vinden en er is ook een uitgebreid routeboekje over te krijgen met allerlei tips. Zeker aanvragen en goed doornemen.
Maar ik heb zelf een mooiere en interessantere route uitgestippeld en gefietst. Wij (mijn vriend en ik) wilden namelijk persé ook Vilnius bezoeken (naast Riga en Tallinn) en door het Mazurische merengebied fietsen + daar in totaal ongerepte natuur kanoeën. Ook wilden er een "Hanze-tocht" van maken: zoveel mogelijk Hanzesteden bezoeken, want dat is het gemeenschappelijke verleden dat deze zo verschillende landen samen bindt. (Jij zou dan eigenlijk ook moeten starten in Brugge! Dat was namelijk de meest zuidelijke gelegen Hanzestad uit het hele Hanzeverbond). Wij zijn in Duitsland ook niet door het drukke Berlijn gegaan - volgens de R10 - maar langs de prachtige Oostduitse Oostzeekust.
Hieronder geef ik je de door ons gefietste route met overnachtingsadressen. Wij zijn met opzet niet met een tentje gegaan, want bij mensen thuis en in boerderijen is het veel leuker en interessanter. Er zijn adressen bij die onvergetelijk zijn; die heb ik met (!!!) aangekruist. Voor Tallinn en St.Petersburg moet je echt maanden vantevoren al een adres reserveren, want daar is het poepie-druk. O ja, wij hebben het eerste stuk met de trein gedaan: door West-Duitsland naar de Hanzestad Stralsund en zijn daar begonnen te fietsen. Nou, hier komen dan de adressen (gebaseerd op gemiddeld 80 km per dag)

Duitsland:
- Stralsund: Pension Cobi, Jacobiturmstrasse 15, tel. 03831 278288
- Zinnowitz: Pension Gellert, Glienbergweg 6, tel. 038377-40650
Polen:
- Gdansk: Widhold Wylegała, Wagneria 43 (!!!),
- Pasłek: Hotel Hoteli - ter plekke de weg vragen
- Lidzbark Warminski: Gosciniec Mysliwski, ul. Spółdzielców 2B, tel.7675259
- Ketrzyn: Zajazd pod Zamkien (bij het kasteel), tel. 089-7523117
- Ełk: Smetek apartementy, Pułaskiego 19, tel. 087-6211453
- Płaska (via VVV Augustov): Boederij Pokoje do Wynojecio, Plaska 86 (!!!)
Zeker doen: kanoën over de Czarna Hancza (boothuis bij Fraski)
Litouwen:
- Druskininkai: Viesbutis “Galia”, Mairono 3 tel. 370 313 60510,
- Vilnius: E-Guesthouse, sevcenkos gatve 16, tel. 2660730,
- Kaunas: via Litinterp B&B rooms, Gedimino gatve (-> Kaspu 53)
- Kedainiai Aroma Rex, Didžioji g. 52 Tel. 34768505
Letland:
- Pilsrundale: Straumeni , langs Lielupe river bij Ziedonic, tel. 9109388 (!!!)
- Riga : Radi un Draugi, Marstalu iela 1, tel. 7220372, www.draugi.lv
- Cesis: Priekili, Darza iela 2, tel. 4130457
- Valka: Oltra Elpa, Zvaigznu iela 12, tel. 4722280 (!!!)
Estland
- Tartu: B&B Hie, Hiie 10, tel. 7421236<o:p></o:p>
- Tallinn: ruim vantevoren reserveren via ‘Rasastra, Mere puiestee’ www.bedandbreakfast.ee
- Kásmu: Laane - ter plekke de weg vragen.
- Lüganuse: Puhkemaja Resthoude, tel. 5213866 / 3374660( !!!)
- St. Petersburg: ruim vantevoren reserveren via Homestay accomodation ‘Nota Bene Travel Co.Ltd.’ aryagin@nbportal.com (-> Pskovskaya bldg 5, app. 6) <o:p></o:p>

Ik kan je natuurlijk nog heel wat meer vertellen over deze prachtige tocht. Antwoord mij dan op: johnpeeters12@home.nl. Een hele fijne tocht toegewenst!