Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Malaria profilaxe zuid China - Forum Wereldfietser

Malaria profilaxe zuid China

Vanaf half april gaan wij 3 maanden fietsen in zuid China we beperken ons tot de provincie Yunnan, al groot genoeg om er drie maanden lekker rond te fietsen. Onze GGD raadt ons aan malaria profilaxe te slikken in de vorm van lariam. Voor het deel zuidelijk van Kunming wat grotendeels onder de 2000 ligt kan ik mij dat voorstellen, maar is het gebruik van lariam ook nodig in het noordwestelijk deel van Yunnan dat grotendeels boven de 2000 meter ligt? Ik heb altijd begrepen dat malariamuggen niet op deze hoogte voorkomen.
Paul Snoeij schreef:Vanaf half april gaan wij 3 maanden fietsen in zuid China we beperken ons tot de provincie Yunnan, al groot genoeg om er drie maanden lekker rond te fietsen. Onze GGD raadt ons aan malaria profilaxe te slikken in de vorm van lariam. Voor het deel zuidelijk van Kunming wat grotendeels onder de 2000 ligt kan ik mij dat voorstellen, maar is het gebruik van lariam ook nodig in het noordwestelijk deel van Yunnan dat grotendeels boven de 2000 meter ligt? Ik heb altijd begrepen dat malariamuggen niet op deze hoogte voorkomen.
Dit hangt ook mede van de temperatuur af en de vochtigheid. In april is de hete tijd en daarna de regentijd. Ideale omstandigheden voor de zoembeesten: ook op die hoogte.
Ik zou de profilaxe dus maar slikken. Vraag wel nog wel bij de GGD goed na of Malerone een alternatief is. Malerone is duurder en je moet het vaker slikken, maar heeft minder kans op bijwerkingen dan Lariam.
Hoe zit het tegenwoordig met malaria in Zuid China en met name Yunnan ten noorden van Kunming? Is het echt nodig om in oktober nog aan de pillen te gaan?

Maarten
Omstandigheden kunnen zich altijd wijzigen. Vraag advies bij de GGD of bij een bij het LCR aangesloten arts of medisch advies- en vaccinatiebureau voor rezen naar de tropen: http://www.lcr.nl
Belangrijkste is voorkomen dat je wordt gestoken.
-Muggen worden al actief als de schemering inzet.
-Draag witte shirtjes en witte sokken. Muggen beginnen vaak van onderen te steken.
-Smeer je goed in. Deet minimaal 40% is nog altijd het mest effectief.
-Laat als je buiten eet of 's avonds een biertje drinkt een anti--muggenspiraaltje aansteken onder de tafel.
-Muggen zijn dol op bezwete lichamen.
-Muggen komen op parfum en after shave af.
-Kijk of je kamer muggenvrij is en laat zo nodig spuiten.
-Kijk of alles goed sluit en en geen gaten in de horren zitten.
-Muggen houden niet van een stevig draaiende fan of van airco.
Maarten: ik kom dit tegen over je vraag.
http://www.vaccinatiesopreis.nl/malaria-china/

groetjs, Yvon
Wat leuk als je op je eigen vraag inmiddels antwoord weet uit ervaring.
Wij hebben inderdaad in 2010 3 maanden in Yunnan gefietst. Tijdens onze reis hebben we met twee verschillende artsen gesproken over voorkomenden ziekten in Yunnan en met name over malaria.
Advies slik geen rommel die je lichaam vergiftigen zolang je niet duidelijk in de grensstreken van Laos of Birma komt. bovendien is een groot deel van Yunnan ruim boven de 2000 meter en daar komt de malariamug niet meer voor. Wat ook meespeelt, volgen een van de artsen uit Shangri La, de Chinese overheid wil geen toeristen die in China malaria oplopen en lig je in het geval dat snel een een prima uitgerust hospitaal.

In elk geval heel veel fietsplezier in Yunnan wij hebben genoten.

Groet,

Paul Snoeij