Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem in vliegtuig AMS-BKK - Forum Wereldfietser

Tandem in vliegtuig AMS-BKK

Beste wielerfanaten,

In oktober 2013 start ik een bijzonder project onder de naam 1bike2stories. Ik ga gedurende een half jaar op een tandem door Zuid-Oost Azië fietsen en nodig daarbij locals en vrijwilligers uit om op de tandem mee te fietsen voor het goede doel! Over de verhalen onderweg ga ik een interactief blog bijhouden.

Een voorwaarde is natuurlijk dat de tandem mee gaat het startpunt van de reis: Bangkok. De laatste tijd heb ik actief gezocht naar informatie over het meenemen van een tandem in het vliegtuig maar het bleek al snel dat kosten en voorwaarden hiervoor zeer uiteen lopen per maatschappij. Om deze reden wil ik graag vragen naar actuele ervaringen.

Mijn tandem heeft een gewicht van ca. 26 kg maar daar komt nog gewicht van de verpakking bij, ca. 4,5 kg. Daarnaast neem ik normale bagage mee, max. zo'n 12 kg.

Wie heeft ervaringen met luchtvaartmaatschappijen die rechtstreeks van Amsterdam naar Bangkok vliegen zoals KLM, China Airlines en EVA Air? Ik ben dan met name benieuwd naar:
- Het vervoerstarief van de tandem
- Voorwaarden aan gewicht en formaat
- Voorwaarden overige bagage
- Voorschriften voor verpakkingsmateriaal

Alvast bedankt voor het delen :D !
Er is al veel info te vinden op de site van de airlines, mn. De KLM
Een gewone fiets kost 100 euro enkele reis.. Voor de verpakking staat alleen beschreven dat het deugdelijk moet zijn .
Ik neem aan dat je tandem niet in een gewone fietsdoos past,dus moet je iets anders verzinnen
Over een tandem zal je niets vinden op de site,ik zou contact met ze opnemen.
Mogelijk dat andere tandem rijders al ervaringen hebben
Succes
Dirk
26 kilo voor een kale tandem is wel erg veel. Daar komt dan nog 5 kilo aan verpakking bij dat is dus 31 kilo! En dan nog 12 kilo gewone bagage.
Zou een goed verhaal maken van jouw plan en aangeven wat voor promotie je kunt genereren en daarmee naar de PR-manager van diverse airlines stappen
Volgens de KLM-site kun je met KLM/Air France wel een tandem meenemen, maar die mag dan inclusief verpakking maximaal 23 kg wegen. De kosten staan daar ook vermeld, maar dat is zo'n bizar ingewikkeld verhaal met eerste en tweede bagagestukken en zones en dergelijke dat ik me aan een uitspraak daarover niet waag.
Afgelopen weekend vernam ik dat Transavia makkelijk is in het meenemen van tandems. Singapore Airlines en Emirates schijnen er ook weinig problemen mee te hebben.

@Bert Sitters: 26 kilo voor een complete tandem (het gaat, zo weet ik, om een Sparta Twixion) is niet zo raar. Een Santos tandem met Rohloffnaaf, spatborden, Tubus dragers, Brooks zadels, klikpedalen, naafdynamo en verlichting weegt dat ook. De geadverteerde gewichten zijn altijd zonder pedalen, met lichte zadels, in de kleinste maat enz. enz. Kortom: behoorlijk vertekend.
Marten schreef:Afgelopen weekend vernam ik dat Transavia makkelijk is in het meenemen van tandems. Singapore Airlines en Emirates schijnen er ook weinig problemen mee te hebben.

@Bert Sitters: 26 kilo voor een complete tandem (het gaat, zo weet ik, om een Sparta Twixion) is niet zo raar. Een Santos tandem met Rohloffnaaf, spatborden, Tubus dragers, Brooks zadels, klikpedalen, naafdynamo en verlichting weegt dat ook. De geadverteerde gewichten zijn altijd zonder pedalen, met lichte zadels, in de kleinste maat enz. enz. Kortom: behoorlijk vertekend.
Met "erg veel" bedoel ik uit te drukken hoe luchtvaatmaatschappijen tegen gewicht aankijken.
Bedankt voor jullie reacties zover.

Wat ik het vreemde (lees: irritante) vind is dat er door verschillende medewerkers van dezelfde maatschappij soms verschillende antwoorden worden gegeven. Er is weliswaar altijd een beleid voor overbagage maar dat laat blijkbaar onverlet dat er ruimte is voor verschillende interpretaties van dat beleid.

Wat betreft Emirates, zij hanteren een relatief grote bagagevrijdom van 30 kg. voor ruimbagage en doen daarbij niet moeilijk over formaat. Echter kost iedere kilo die je daarna extra meeneemt € 45,- waardoor de prijs in mijn situatie alsnog fors oploopt.

KLM hanteert inderdaad een tarief van € 100,- per enkele reis voor een fiets die voldoet aan de restricties, dus max. 23 kg. incl. passende fietsdoos (176.5 X 23.0 X 101.5 cm). Is je fiets tot 32 kg. dan betaal je € 200,- per enkele reis. Het voordeel is hierbij wel dat de fiets als extra bagage wordt gezien en je hiernaast dus nog je normale bagage kunt meenemen (23kg.).

Wie heeft er ervaringen met andere maatschappijen richting Azië?
Het fietsen of bagage beleid is inderdaad per maatschappij verschillend maar ook afhankelijk van de medewerker die je treft. Bij mijn weten kost een fiets vervoeren naar Azie bij KLM 200 euro enkele reis (en geen 100). Mijn eigen ervaring was dat het gewoon gratis was omdat de dienstdoende medewerkster die ik trof bij inchecken haar regels niet zo goed kende. Zo vloog mijn fiets ook gratis mee van Madrid naar Amsterdam (ook KLM) terwijl ik op de heenweg wel had moeten betalen.

Van alle maatschappijen heeft Emirates waarschijnlijk de ruimste bagage limieten. Zij vliegen echter niet rechsstreeks maar je gaat via Dubai. Ik ga deze winter met Emirates vliegen en ik zou je zeker aanraden eend bij hen navraag te doen. Ik denk dat daar je kans van slagen groot is.
bergbeklimmer schreef:Het fietsen of bagage beleid is inderdaad per maatschappij verschillend maar ook afhankelijk van de medewerker die je treft. Bij mijn weten kost een fiets vervoeren naar Azie bij KLM 200 euro enkele reis (en geen 100). Mijn eigen ervaring was dat het gewoon gratis was omdat de dienstdoende medewerkster die ik trof bij inchecken haar regels niet zo goed kende. Zo vloog mijn fiets ook gratis mee van Madrid naar Amsterdam (ook KLM) terwijl ik op de heenweg wel had moeten betalen.
AF/KLM verandert regelmatig de voorwaarden voor het meenemen van fietsen.
Voor Bangkok was inderdaad een tijdje 200 Euro per enkele reis. Is al weer enige tijd gehalveerd naar 100 Euro. Kijk op de website naar de actuele situatie.
Wij zijn in januari vanaf Frankfurt naar Bangkok gevlogen met onze tandem.
Bij Gulf air kon onze tandem gratis mee. 32 kg, 190 cm bij 75 cm.

Gr Gerry