Additionally, paste this code immediately after the opening tag: thailand en laos - Forum Wereldfietser

thailand en laos

Hallo,

Graag zou ik willen informeren of dit veilig is om daar alleen rond te fietsen, of dat je beter altijd met 2 man bent als je daar wil gaan fietsen.

Ik zou 2 routes van AWOL combineren ( de onthaasting en noord thailand en laos), heeft iemand deze routes al gedaan en wat vonden jullie hiervan?

En is het in deze landen nodig om de fiets op de kamer mee te nemen of hebben ze hier gewoonlijk veilige plaatsen om de fietsen te plaatsen?

Bedankt,

Rafael
Mijn Thailand ervaring in 2012:
- Ik fietste alleen en ik beh me geen moment onveilig gevoeld. Ik heb nog een paar meer solo reizigers gesproken. Het woord onveilig is nooit ter sprake gekomen.
- Ik voelde me vaak een rondreizende bezienswaardigheid. Net zoals het land een bezienswaardigheid voor mij was, was ik ook een bezienswaardigheid voor de Thai.
- Mijn fiets kon ik doorgaans stallen op een veilige plek. Opslagruimte van een hotel of tegen het hek van mijn balkon/ballustrade.

Ik ga dit jaar (december) weer naar noord-Thailand en een stuk van Laos. Mijn route is nog niet bekend. Daar denk ik nog steeds over na.
Begin van dit jaar heb ik solo de AWOL-route door Noord-Thailand & Laos gefietst. Erg mooie tocht en goed te doen. Wel langdurig klimwerk in stukje zuidelijk van Luang Prabang, maar als je de tijd neemt kom je overal. Onveilig heb ik me nergens gevoeld.

Wio
Dag Rafael,

Het is ondertussen een jaar of 10 geleden toen ik zonder geplande route in Noord Thailand en Laos rondfietste.
Ik vond het veilig. En ik heb niet mijn fiets in een hotelkamer gezet.
In iets grotere steden is het meer opletten.
En vooral Laos was geweldig. Het grote niets. Rivieren en bergen.

Leuk dat je gaat.

Gr.
Betty
Heb al een aantal jaren Thailand en Laos gedaan, ook via de AWOL.
Oa noord Thailand en Laos, prachtig
Het is volkomen veilig en je wordt wordt door de AWOL prima voorbereidt op deze
trips
Geniet er van

Dirk
Of het volkomen veilig is, weet ik niet. Er is in Thailand georganiseerde misdaad net als in heel veel landen.

In de drie maanden dat ik daar rondfietste, vaak in mijn eentje, heb ik niets naars meegemaakt. Ook niets gehoord van andere reizigers, behalve dan diegene die in Vang Vieng zijn geweest. Daar kun je vrijwillig slingerend aan een touw je dood tegemoet gaan, zegt men. Ik ben om Vang Vieng heen gefietst.

Stap niet op een Python zoals ik bijna deed in een NP.

Sjirk
SjirkM schreef:Of het volkomen veilig is, weet ik niet. Er is in Thailand georganiseerde misdaad net als in heel veel landen.

In de drie maanden dat ik daar rondfietste, vaak in mijn eentje, heb ik niets naars meegemaakt. Ook niets gehoord van andere reizigers, behalve dan diegene die in Vang Vieng zijn geweest. Daar kun je vrijwillig slingerend aan een touw je dood tegemoet gaan, zegt men. Ik ben om Vang Vieng heen gefietst.

Stap niet op een Python zoals ik bijna deed in een NP.

Sjirk
Vang Veng heb ik wel gedaan, het is een dorp met veel toeristentische mafkezen(westerlingen) die drugs gebruiken , drinken en TV kijken.
Als je daar doorheen kijkt ,ligt het aan een prachtige rivier met indrukwekkend rots partijen, het overnachten is er iets duurder dan de rest van Laos.
Zo ie zo is de route van Luang Prabang naar Ventiane geweldig , wel pittig klimmen

Dirk
Hoi Rafael,
Helemaal eens met alle anderen.
Wij hebben wel altijd geprobeerd onze fietsen binnen te stallen en anders met een
kabel aan een hek.
Geniet ervan, Noord-Thailand en Noord-Laos zijn prachtig om te fietsen.
(het westen, oosten en zuiden van die landen ook trouwens :) )
José
Hallo, nog een vraag , is het nodig om op voorhand te reserveren voor de overnachtingen of is er altijd voldoende ruimte in het volgende dorp waar je naartoe fietst?
Als je op voorhand wil reserveren is dit dan genoeg om dit gewoon de dag op voorhand te doen en te vragen aan het hotel waar je die nacht overnacht of kan je dit beter langer op voorhand doen?
Heb vroeger al wel meer gewoon gefietst tot ik ergens overnachting vond, maar dit is misschien niet zo handig als de plaatsen verder uit elkaar liggen en regelmatig volgeboekt zouden zijn. (was bijna altijd buiten seizoen dus overnachting was nooit een echt probleem, maar weet niet echt of ik in Thailand en Laos echt buiten seizoen zit of dat dit daar misschien wel het seizoen is)

Bedankt voor de huidige info , maakt de keuze tussen alleen gaan en iemand zoeken die mee wil al iets makkelijker.

Rafael
rafael schreef:Hallo, nog een vraag , is het nodig om op voorhand te reserveren voor de overnachtingen of is er altijd voldoende ruimte in het volgende dorp waar je naartoe fietst?
Als je op voorhand wil reserveren is dit dan genoeg om dit gewoon de dag op voorhand te doen en te vragen aan het hotel waar je die nacht overnacht of kan je dit beter langer op voorhand doen?
Heb vroeger al wel meer gewoon gefietst tot ik ergens overnachting vond, maar dit is misschien niet zo handig als de plaatsen verder uit elkaar liggen en regelmatig volgeboekt zouden zijn. (was bijna altijd buiten seizoen dus overnachting was nooit een echt probleem, maar weet niet echt of ik in Thailand en Laos echt buiten seizoen zit of dat dit daar misschien wel het seizoen is)

Bedankt voor de huidige info , maakt de keuze tussen alleen gaan en iemand zoeken die mee wil al iets makkelijker.

Rafael
Wanneer vertrek je? In Thailand kunnen accommodaties waar normaal gesproken ruimte zat is rond Thaise feestdagen en Oud en Nieuw wel eens vol zitten: complete Thaise families of grote vriendenclubs huren dan een heel resort. Je kunt dan het beste een paar dagen vooraf bellen. De telefoonnummers staan in het routeboekje. Voor alle overige dagen is dat niet nodig. Overigens kom je vooral in plaatsen waar weinig buitenlandse toeristen komen, alleen maar fietsers en échte ontdekkers.
In plaatsen in Thailand en Laos met meer toeristen is een uitgebreid aanbod aan accommodaties.
Ik vond het wel handig om de eerste en laatste paar dagen vooraf te reserveren met booking.com. Zo weet je dat je na je vlucht direct naar een hotel kan en eventueel missende bagage kan daar heen worden gestuurd. Onderweg heb ik nooit iets vooraf gereserveerd. In sommige dorpjes was wel eens een hotel vol maar nooit dat alle hotels vol zaten. Er was altijd wel een guesthous met vrije kamers.
zelfde ervaring als bergbeklimmer
Bedoeling zou zijn om rond half januarie te vertrekken voor ongeveer 2 maanden afhankelijk van wat er uit de bus komt op het werk.
Ik zette in die landen mijn fiets of op de kamer, of ergens in het gebouw. Lukte altijd.

Wie weet was in het openbaar ook wel veilig, maar voor mijn gemoedsrust was dit veeeeel beter. Ik raad het iedereen aan.
rafael schreef:Bedoeling zou zijn om rond half januarie te vertrekken voor ongeveer 2 maanden afhankelijk van wat er uit de bus komt op het werk.
Je zit wat betreft volle accommodaties rond Thaise feestdagen gunstig.
6 december is de verjaardag van de koning;
10 december is de dag van de grondwet;
1 april is Chakri-dag
13 -15 april is Songkran.
Valt een Thaise feestdag in het weekend, dan krijgen de Thai de aansluitende werkdag(en) een vrije dag.

Als je voor de Onthaasting kiest zou ik wel vooraf contact opnemen met het Mut Mee Guest House in Nong Khai. Er zijn zat guesthouses in Nong Khai, maar Mut mee is echt leuk, óók voor alleen-reizenden, gelegen in een sfeervolle tuin aan de Mekong. Dit guesthouse is erg gewild en zit regelmatig vol. Nong Khai ligt bij de belangrijkste brug over de Mekong naar Laos. http://www.mutmee.com

Houd er wel rekening mee dat in maart de temperaturen fors gaan oplopen.
@ Bert, Mut Mee Guesthouse in Nong khai! Het was een droom daar. Zou er niks tegen hebben nog eens terug te gaan.
Janneke V schreef:@ Bert, Mut Mee Guesthouse in Nong khai! Het was een droom daar. Zou er niks tegen hebben nog eens terug te gaan.
Ha die Janneke,

Wat belet je?
bert sitters schreef:
rafael schreef:Bedoeling zou zijn om rond half januarie te vertrekken voor ongeveer 2 maanden afhankelijk van wat er uit de bus komt op het werk.
Je zit wat betreft volle accommodaties rond Thaise feestdagen gunstig.
6 december is de verjaardag van de koning;
10 december is de dag van de grondwet;
1 april is Chakri-dag
13 -15 april is Songkran.
Valt een Thaise feestdag in het weekend, dan krijgen de Thai de aansluitende werkdag(en) een vrije dag.

Als je voor de Onthaasting kiest zou ik wel vooraf contact opnemen met het Mut Mee Guest House in Nong Khai. Er zijn zat guesthouses in Nong Khai, maar Mut mee is echt leuk, óók voor alleen-reizenden, gelegen in een sfeervolle tuin aan de Mekong. Dit guesthouse is erg gewild en zit regelmatig vol. Nong Khai ligt bij de belangrijkste brug over de Mekong naar Laos. http://www.mutmee.com

Houd er wel rekening mee dat in maart de temperaturen fors gaan oplopen.
Bedankt voor de tip.
Zal ik zeker bekijken, natuurlijk wel moeilijk op voorhand exact te zeggen wanneer je daar langst gaat komen, en als je op voorhand reserveert hang je vast aan je reservatie :(
rafael schreef:
bert sitters schreef:
rafael schreef:Bedoeling zou zijn om rond half januarie te vertrekken voor ongeveer 2 maanden afhankelijk van wat er uit de bus komt op het werk.
Je zit wat betreft volle accommodaties rond Thaise feestdagen gunstig.
6 december is de verjaardag van de koning;
10 december is de dag van de grondwet;
1 april is Chakri-dag
13 -15 april is Songkran.
Valt een Thaise feestdag in het weekend, dan krijgen de Thai de aansluitende werkdag(en) een vrije dag.

Als je voor de Onthaasting kiest zou ik wel vooraf contact opnemen met het Mut Mee Guest House in Nong Khai. Er zijn zat guesthouses in Nong Khai, maar Mut mee is echt leuk, óók voor alleen-reizenden, gelegen in een sfeervolle tuin aan de Mekong. Dit guesthouse is erg gewild en zit regelmatig vol. Nong Khai ligt bij de belangrijkste brug over de Mekong naar Laos. http://www.mutmee.com

Houd er wel rekening mee dat in maart de temperaturen fors gaan oplopen.
Bedankt voor de tip.
Zal ik zeker bekijken, natuurlijk wel moeilijk op voorhand exact te zeggen wanneer je daar langst gaat komen, en als je op voorhand reserveert hang je vast aan je reservatie :(
Als je de Onthaasting doet, bereik je Nong Khai op je eerste fietsdag. :wink:
Ben net terug uit Thailand en in het gedeelte waar ik voornamelijk geweest ben, isaan ongeveer het gebied tussen Udon Thani, Loei en de Mekong, zijn meer slaapplaatsen dan het op eerste gezicht lijkt.
Ik heb een rondje om Nong Bua Lamhu gemaakt en telde daar al een stuk of 8 resorts, nog 2 of 3 in aanbouw en dan zijn er minimaal 2 hotels. En dat in een stadje dat voor de lonely planet niet meer dan 1 alinea waard is.
Die 'resorts' zie je bij, meestal aan de rand van, heel veel iets grotere dorpen. Zeker langs de Mekong. Het zijn niet de grote luxe vakantieparadijzen waar je aan denkt bij de naam resort maar meestal niet meer dan een paar kleine bungalowtjes met niet mer dan een bed, douche, toilet en tv. Tegenwoordig wel vaak airco maar in januari is die niet echt nodig. Prijzen zo'n 250 - 500 baht afhankeijk van de locatie.
Enige nadeel is dat in de kleinere plaatsen het woord resort vaak alleen in het thai op het uithangbord staat. (en de vertaling van google translate klopt niet)
De fiets kun je meestal wel binnen zetten en anders weten ze wel een plekje om 'm te stallen.
Nee, ook op solotochten heb ik me nooit onveilig gevoeld.