Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets gereedschap... Wat nemen jullie mee? - Forum Wereldfietser

Fiets gereedschap... Wat nemen jullie mee?

Vraagje; Wat nemen jullie nou allemaal mee als je op een fietsreis gaat? Je kan namelijk nooit álles meenemen :roll:
Een erg belangrijke vraag daarbij is, voor wat voor vakantie?

Een fietstocht rond de wereld over onverharde paden door niemandsland vraagt nu eenmaal heel wat anders dan een weekendje Nederland over verharde fietsroutes.

Renaat
JevL schreef:Vraagje; Wat nemen jullie nou allemaal mee als je op een fietsreis gaat? Je kan namelijk nooit álles meenemen :roll:
Zoekfunctie al geprobeerd? Als het met voordehandliggende zoektermen niet lukt, probeerd dan eens 'paklijst'. Er is al enorm veel geschreven over dit onderwerp.

Succes gewenst,

Carl
Gebruik de zoek functie van dit forummaar eens
Maar inbussleutels , cassette afnemer ,plakspullen en kettingpons en als je gaat vliegen ook nog een steeksleutel 15 voor je pedalen zijn wel het belangrijkste
Gebruik de zoekfunctie van dit forum maar eens
Maar inbussleutels , cassette afnemer ,plakspullen en kettingpons en als je gaat vliegen ook nog een steeksleutel 15 voor je pedalen zijn wel het belangrijkste
- Reserve spaken in de goede maat.
- Achterpat
- binnenbanden (3)
- plakspul
- bandenlichters
- imbus sleutels + steek sleutels (alleen de benodige maten)
- quick link
- crankafnemer voor een hollowtech crank (dat ding weegt toch niets)
- spakenspanner
- pompje
- smeermiddel

En dat voor zo'n vier weken vakantie.

wat dus niet:
- cassette afnemer
- buitenband (monteer nieuwe of bijna nieuw voor vertrek)
- ketting + cassette (idem met buitenband, zorg dat deze voor vertrek goed is)
bergbeklimmer schreef:- Reserve spaken in de goede maat.
- Achterpat
- binnenbanden (3)
- plakspul
- bandenlichters
- imbus sleutels + steek sleutels (alleen de benodige maten)
- quick link
- crankafnemer voor een hollowtech crank (dat ding weegt toch niets)
- spakenspanner
- pompje
- smeermiddel

En dat voor zo'n vier weken vakantie.

wat dus niet:
- cassette afnemer
- buitenband (monteer nieuwe of bijna nieuw voor vertrek)
- ketting + cassette (idem met buitenband, zorg dat deze voor vertrek goed is)
Een spaak kan je toch niet vervangen zonder cassette afnemer?
JevL schreef:
bergbeklimmer schreef:- Reserve spaken in de goede maat.
- Achterpat
- binnenbanden (3)
- plakspul
- bandenlichters
- imbus sleutels + steek sleutels (alleen de benodige maten)
- quick link
- crankafnemer voor een hollowtech crank (dat ding weegt toch niets)
- spakenspanner
- pompje
- smeermiddel

En dat voor zo'n vier weken vakantie.

wat dus niet:
- cassette afnemer
- buitenband (monteer nieuwe of bijna nieuw voor vertrek)
- ketting + cassette (idem met buitenband, zorg dat deze voor vertrek goed is)
Een spaak kan je toch niet vervangen zonder cassette afnemer?
een NBT2 weegt ook niet veel en je kunt wel een spaak aan de cassette kant vervangen. http://www.m-gineering.nl/nbt.htm
Ik heb als ik in de buurt rond rij een fietsgereedschapje mee waar de meeste dingen opzitten (dus imbus enz)

Verder weg gaan een pompje en plakset mee. Ga ik echt op reis gaan er reserve onderdelen, cassette verwijderaar, losse spaken en een spaakspanner mee.
Tiereps, ducttape, boutjes, seamseal. Alles in beperkte mate.
jezus,... wat is zo'n forum toch handig.

ik nam nooit een cassette afnemer omdat ik dat teveel vond wegen. Ik ging er vanuit wel een fietsenmaker te kunnen vinden die het gereedschap zou hebben. De spaken waren als backup plan als toevallig de goede maat niet aanwezig zou zijn. Ik ga gelijk zo'n NTB2 bestellen.
Ik heb altijd een kettingpons bij me. Ook ander fietsers blijgemaakt.
Ik rij met Rohloff, dus heb geen cassette-ellende. Spaken insteken kan bij Rohloff altijd en de kans op spaakbreuk is bij Rohloff zowiezo veel lager.

Dankzij mijn tandriem heb ik ook geen kettingpons nodig. Slechts een reserveriem van zo'n 80 gram en een inbussleuteltje.

Pedalen hoeven niet altijd met een steeksleutel 15 op en af gedraaid worden. Vaak kan er aan de binnenkant een inbus 8 in en die zitten in menig mini toolkitje. Scheelt weer een zware steeksleutel.

Bijna alles aan mijn fiets kan gerepareerd worden met dit ultralichte titanium tooltje van Leatherman. Ik hoef alleen maar de nodige bitjes uit te zoeken.

http://www.leatherman.com/product/Mako_Ti

Afbeelding
Shane schreef:Afbeelding
Tools
Zoiets inderdaad. Plus nog wat boutjes, ringetjes, een stukje spaak (om de missing link los te maken), houten wasknijper (om de bajonetsluiting van de Rohloffkabels te sluiten), spaken, velglint. Bij een lange reis nog buitenband (want we rijden op 28"), setjes remblokjes (hoogstwaarschijnlijk overbodig).
Verder hadden we nog wat reserve-onderdelen voor de brander enzo bij ons.

Wat hebben we onderweg van andere fietsers geleend of gekocht? Zadelvet en een scherpe tang om schakelkabel mee op maat te knippen. (Eigenlijk niet te vinden in China.)
Ik mis in alle antwoorden een goede volwaardige tool. Wel zwaar, maar het heeft me in veel pechgevallen enorm geholpen.
Kees Kuijper schreef:Ik mis in alle antwoorden een goede volwaardige tool. Wel zwaar, maar het heeft me in veel pechgevallen enorm geholpen.
Het probleem met "tools" (wat in het Engels het doodgewone woord voor gereedschap is, dus verwacht niet dat ook een engelssprekend persoon je meteen begrijpt) is dat ze vaak of meestal juist niet volwaardig zijn ten opzichte van "gereedschap".
Christophorus schreef:Pedalen hoeven niet altijd met een steeksleutel 15 op en af gedraaid worden. Vaak kan er aan de binnenkant een inbus 8 in en die zitten in menig mini toolkitje. Scheelt weer een zware steeksleutel.
Vaak echter zitten pedalen zo vast dat je met je inbussluetel niks klaarkrijgt. Dus moet je thuis eerst de pedalen los en weer vast maken en niet te lang op reis gaan als je het met de inbussleutel wilt doen. Menige conussleutel is ook redelijk geschikt om een pedaal in incidentele gevallen te (de)monteren. Let op de maten die je nodig hebt.

Que inbussleutels vind ik het altjid de vraag of de grote inbussleutel voor de cranckbouten mee moet; deze knaap weegt erg veel. Een verloopbit naar een iets kleinere inbus zou qua krachten wel mogelijk zijn, maar zijn die er?
Leon
Kees Kuijper schreef:Ik mis in alle antwoorden een goede volwaardige tool. Wel zwaar, maar het heeft me in veel pechgevallen enorm geholpen.
Ik heb ook een 'multitool', maar die gebruik ik steeds minder. Niet dat die vaak niet werkt maar er zit van alles op dat ik voor mijn fietsen nooit nodig heb (b.v. bepaalde maten inbussleutels) en wat er wel opzit is dan ook zelden optimaal. Met een doordachte keuze van los gereedschap heeft men minder gewicht mee als met een zware multitool en heeft men beter werkend gereedschap.

Renaat
Zolang ik fiets in Europa neem ik niet meer mee dan:
- reserve binnenband
- pomp (waarmee ik ook echt mijn band op kan pompen :-))
- bandenplakspul en banden lichters
- twee reserve remblokjes
- inbusboutjes (de driehoek en nog twee hele kleintjes)
- een mini-schroevendraaiertje
- paar tie-wraps en stukje ducttape
- en oh bij keukenspullen zit zwiterszakmes

Voor ingewikkelde dingen zoals gebroken spaken (nooit gehad), cassettes en naven zal ik op zoek moeten naar fietsenwinkel oid (bv de landbouwmachinewinkels in Frankrijk repareren uitstekend fietsen). Maar eerlijk gezegd nooit nodig gehad. Gewoon vooraf fiets goed laten onderhouden.

Groeten nins
nins schreef:Zolang ik fiets in Europa neem ik niet meer mee dan:
- reserve binnenband
- pomp (waarmee ik ook echt mijn band op kan pompen :-))
- bandenplakspul en banden lichters
- twee reserve remblokjes
- inbusboutjes (de driehoek en nog twee hele kleintjes)
- een mini-schroevendraaiertje

Gewoon vooraf fiets goed laten onderhouden.
Precies, minus de reserve-remblokjes en plus reserve rem/versnellingskabels 8)