Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mtb banden op 28 inch velgen? - Forum Wereldfietser

mtb banden op 28 inch velgen?

Onlangs heb ik een tweedehands Stevens x6 met velgremmen en 28 inch wielen gekocht. Deze wil ik gebruiken om fietstochten mee te maken en om af en toe een mtb / offroad parcours te doen. Mijn huidige banden 28 inch schwalbe cx com 28 x 1,35 rijden niet lekker door ruw terrein. Welke banden kan ik aanschaffen? Of is het beter en of mogelijk een extra setje wielen aan te schaffen. En past dit dan wel? Ik kijk uit nar de reacties, hartelijk dank!
rikfietst schreef:Onlangs heb ik een tweedehands Stevens x6 met velgremmen en 28 inch wielen gekocht. Deze wil ik gebruiken om fietstochten mee te maken en om af en toe een mtb / offroad parcours te doen. Mijn huidige banden 28 inch schwalbe cx com 28 x 1,35 rijden niet lekker door ruw terrein. Welke banden kan ik aanschaffen? Of is het beter en of mogelijk een extra setje wielen aan te schaffen. En past dit dan wel? Ik kijk uit nar de reacties, hartelijk dank!
smart sam
Er zijn zoveel merken goede banden voor ATB-gebruik. Op m'n oude Gary Fisher zaten Bontragers, op m'n nieuwe ATB zitten Continentals (Race King). Die laatsten doen het vooralsnog goed, ondanks m'n slechte (beperkte) ervaring met Conti TourRide banden.
Het is het handigste om te kijken welke ondergrond je vooral tegen zult komen en daar de band op af te stemmen qua opbouw en profiel.
Veldrijfietsen hebben ook 28 inch banden. Als je frame geen brede banden toelaat is dat je oplossing. Passen er wel brede banden op, dan kun je kijken in de hoek van de 29-er banden, dwz voor mountainbikes met 28 inch wielen.
Wim
Wim, volgens mij -IS- de CX Comp een veldrij-band van Schwalbe.
Maar inderdaad, meten = weten wat betreft de vraag of het past. Mocht het passen, dan scheelt het wel een heel stuk grip op boomwortels en 'float' op zacht zand (natuurlijk helemaal als je dan je voorvering uitzet, maar ik ga ervan uit dat de techniek wel in orde is). In maat 622 is 52mm een vaker gebruikte breedtemaat dan de 54mm in maat 559. (Tenzij dat verschil alweer achterhaald is; ik houd het niet meer zo bij, aangezien ik inmiddels zo'n 13 jaar op 622 rijd in de bossen en op ander ruw terrein.)
Dugast :D. Maar of die draadbanden hebben? Als je die niet kan/wil betalen dan Challenge. Verder wat Robertjan zegt: banden aanpassen aan het terrein.
Bedankt voor de reacties! Ik bedoel eigenlijk of er wel mtb / offroad banden zijn voor 28 inch velgen. Kan ik dan de zogenaamde 622 standaard aanhouden?
Heb je dan de reacties wel goed gelezen? Lijkt me toch allemaal duidelijk nu.
rikfietst schreef:Bedankt voor de reacties! Ik bedoel eigenlijk of er wel mtb / offroad banden zijn voor 28 inch velgen. Kan ik dan de zogenaamde 622 standaard aanhouden?
Ik zou vooral de fiets checken op binnenbreedte van voor- en achtervork. Ik heb het idee dat niet alle bandbreedtes in die Stevens X6 passen. Als je Stevens X6 afbeeldingen googled zie ik wel Smart Sams gemonteerd, waarschijnlijk in de kleinere breedtematen (37mm-42mm-47mm).
Dank!! De pagina was niet ververst, dat maakte dat ik de reacties niet heb gezien alvorens nog een vraag te stellen. Ik ga er een aantal proberen om zo op een breder profiel te kunnen rijden.
Ik rijdt op dezelfde fiets met dezelfde wensen.

Heb gekozen voor Travel Contacts 37-622. Voor mij de ideale middenoplossing: Grip zat en lichtlopend. Naar gelang de toepassing, pas ik wel de luchtdruk aan (weg 7 bar, daarbuiten 5-6), ideaal!
Je zoekt mountainbike banden voor 622 velgen? Nou bij Schwalbe vind je: Hans Dampf, Racing Ralph, Nobby Nick, Furious Fred, Rocket Ron, Hurricane, Sammy Slick, CX Comp, Smart Sam, Rapid Rob. Nog meer? Ik denk dat de reden dat je dit zelf niet vind, ligt aan het feit dat je nog met bandaanduidingen zit van vóór 1980. inch-maten is historie, en voor sommigen jeugdsentiment, maar het is vooral onduidelijk en niet eenduidig. Forget it en denk metrisch. Vergeet ook dat een groot aantal van de genoemde banden zullen passen. Ze passen niet, kleine kans dat een band breder dan 42mm past tussen de liggende achtervork. :(
Meten is weten natuurlijk, maar het zou wellicht kunnen dat er een dikkere band in past na het verwijderen van het spatbord...?
Nee, het gaat om de liggende achtervork, niet om het spatbord. Iedere bikemotion loop ik met een schuifmaat langs de stands.
Ik denk niet dat er veel ruimte in je achtervork is om echte mtb banden te montern, maar meten is weten. Misschien dat de cx comp 28x1,5 nog past, anders is de cx pro een optie, die heeft een wat grover profiel.
steks schreef:Ik denk niet dat er veel ruimte in je achtervork is om echte mtb banden te montern, maar meten is weten.
Je hebt wel wat reserve nodig, anders loopt de zaak na een ontmoeting met een steen en bij kracht zetten aan en sta je bij een gebroken spaak muurvast. (al kan dat ook met de standaard banden)
Leon
Wat ik daar nog wil aan toevoegen:
toen ik een klein jaar terug overstapte van MTB naar een toerfiets (Stevens Avantgarde liet), wou ik ook perse MTB-banden erop om wat tractie te hebben offroad (gras en zo...)...
Schwalbe mondials bleken niet te passen, het werden Continentals Travelcontact 622x42.

Hoe meer profiel je banden hebben, hoe gemakkelijker vette klei e.d. meegenomen wordt en hoe sneller de ruimte tussen band en spatbord volgeraakt. Bij mijn laatste tochtje naar de Ardennen, hebben een 400m modder, me later die dag toen bij wegenwerken er nog wat kleine steentjes bijkwamen, een kwartier aan de kant gehouden, peuterend met een takje om de aangekoekte massa eruit te krijgen. Dat is dan wat peuteren, brokjes vallen eruit, rijden, nee, brokjes geraken opnieuw vast, nog niet goed, opnieuw peuteren, rijden,... niet onoverkomelijk, maar toch ambetant, vooral als je fiets volhangt met bagage.

Hoezeer ik ook fan ben van schone profielen, is mijn enthousiasme ervoor (bij een fiets met spatborden) toch al flink getemperd.

Met een grover profiel moet je volgens mij ook een grotere spatie aanhouden tussen band en vaste delen: grotere objecten (stenen) zullen gemakkelijker worden meegenomen.