Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn eerste solo- fietsreis en het smaakt naar meer! - Forum Wereldfietser

Mijn eerste solo- fietsreis en het smaakt naar meer!

Ik ben een vrouw van 50.
25 jaar geleden was mijn laatste fietsvakantie ervaring
Toen nog op een lompe Kyoto fiets volgeladen met bagage, te zware tent, te groot matje.
Zo heb ik nog eens met een vriendin 2 weken in Hongarije gefietst.
Daarna kwam het er niet meer van, vriendinnen kregen kinderen en gingen met hun eigen gezinnen op stap.
Ik ben jaren niet meer echt weg geweest, soms een week in het najaar naar Portugal en later met singlereizen, maar dat laatste is al helemaal niet mijn ding.

Dit jaar ging een kennis van mij in zijn eentje naar Santiago fietsen en dat zette me aan het denken, solo fietsen, dat kon natuurlijk ook.
Aan de ene kant leek het me ideaal, en aan de andere kant vond ik het doodeng
Voorzichtig ging ik fietsspullen verzamelen en kocht ik via Marktplaats een sportfiets ( batavus cheyenne), tassen, en een lichtgewicht matje
Niet dat ik gerichte plannen had maar heel stiekem in mijn achterhoofd....
De grote vraag bleef toch of ik het in mijn eentje aandurfde.

Toen gebeurde er iets vreselijks, de kennis die ging solo-fietsen kreeg na 6 dagen in Noord Frankrijk een hartstilstand en overleed.
Op de een of andere manier was dat voor mij het duwtje in de rug om mijn plannen definitief te gaan uitvoeren.

Als proef ben ik in juli eerst van Haarlem naar Texel gefietst. Daar woont een vriendin van mij,
2 dagen kamperen bij de boer, en daarna weer naar huis gefietst.
Achteraf misschien iets te ver voor een eerste keer en ik vond het best zwaar.
Het viel me allemaal niet mee en ik was niet overtuigd dat dit leuk was.
Na die 3 dagen heb ik een ruimere tent via Marktplaats gekocht en uiteindelijk ook nog een andere fiets ( retro koga traveller uit '86 in prima staat)

Ik heb besloten om toch door te zetten en 21 augustus ben ik vertrokken richting Groningen, via de LF 20.
Een vriendin van mij kampeerde in Midwolda dus dat was mijn einddoel.
De eerste dagen voelde ik me nog ongemakkelijk en heb ik in mijn hoofd heel wat afgepraat met de overleden kennis en vanaf de 2e avond kreeg ik er lol in.
Het weer was geweldig, het alleen kamperen en fietsen ging me steeds beter bevallen.
Ik fietste tussen de 75 en 95 km per dag, en genoot enorm van alle afwisselende landschappen.

De eerste dag fietste ik van Haarlem naar Lelystad, de tweede dag van Lelystad naar ergens bij het Tjeukermeer, de derde dag naar Roden in Drenthe en de 4e dag naar Midwolda.
Na 2 dagen in Midwolda mistte ik het alleen reizen en ben ik verder gefietst naar Lauwersoog en daarna naar Leeuwarden en met de trein weer terug.
Helaas was de tijd toen op, anders was ik graag weer via Stavoren en Hoorn naar Haarlem gefietst.

Eenmaal thuis moest ik echt weer wennen en was ik ook heel trots en blij dat ik gegaan was.
Toen het vorige week zo warm werd heb ik alles weer ingepakt en ben ik nog 2 dagen naar een camping aan zee gegaan (Langevelderslag) en ben ik een dag op en neer naar Scheveningen gefietst.
Achteraf ben ik enorm blij dat ik doorgezet heb, het biedt zoveel nieuwe mogelijkheden
Ben nu al aan het bedenken waar ik volgend jaar heen zou willen want dat ik weer in mijn eentje ga fietsen, dat is een ding wat zeker is.
mooi verhaal!
Ik hoor het wel meer van mensen dat ze het leuk vinden alleen te fietsen , en dat is nu net wat ik toch wel minder leuk vind aan fietsreizen, dat alleen zijn....
je legt makkelijker contacten das waar maar toch....vind ik het leuk om te kunnen kletsen onderweg , zeker tijdens het kamperen.....met gelijkgezinden onderweg zijn lijkt me toch zoveel leuker ....
Helaas in mijn familie/vriendenkring hebben ze amper van een fiets gehoord laat staan dat ze ermee op vakantie zouden gaan.....
ik start in het voorjaar ook terug met vakantie fietsen en het zal ook alleen zijn vermoedelijk.....
Alleen mijn dochter ziet het wel zitten om mee te gaan fietsen, deed ze vroeger ook al met mij, alleen zal het niet altijd gemakkelijk zijn om onze vrije tijd op elkaar af te stemmen, maar kortere trips zal ik zeker met haar doen, de langere die ik aan het plannen ben zal alleen zijn......
Mooi verhaal...

Op gegeven moment wil je alleen maar in je uppie op reis, helemaal doen waar je zelf zin in hebt, geen mening verschillen en je pauzes nemen wanneer en hoelang je zelf wil.
Ik vind het zelfs lastig om met anderen te fietsen, alhoewel ik met mijn dochter heel erg veel plezier gehad heb op de fiets. Maar ja, dat is een vader dochter relatie.

Ben net terug van een tochtje door Frankrijk en dat is me super goed bevallen. :wink:


Henk

kunst en fietswerk
Henk, dat is precies wat mij ook zo aanspreekt,
In mijn eentje kan ik urenlange gesprekken voeren dus saai is het niet :lol:
Het is heerlijk om alles zelf te kunnen bepalen, je kan zelfs gedurende de dag nog besluiten om ergens anders heen te gaan!

Wat betreft contacten leggen, dat was echt minimaal.
Het was in het naseizoen en meestal stond ik alleen op de tenten- of trekkersveldjes
Ik dacht dat ik dat vreselijk zou vinden maar ik vond het eigenlijk wel prima, vermaakte me met mijn ipad savonds (lezen, internetten, nieuws volgen).

Overdag maakte ik vooral veel foto's van de prachtige lege landschappen en ik zocht vooral routes uit die niet door steden gingen.
Dan lijkt Nederland opeens zo leeg, zelfs in het westen!

Ik ben 7 jaar geleden gestopt met drinken en ben sindsdien niet meer zo van het verplichte sociale 'gedoe' en de volgende dag ging ik toch weer verder.
die 2 dagen samen met een vriendin waren ook meer dan genoeg :D

Voorlopig houd ik het nog wel op fietsen in Nederland en evt België of Duitsland
Maar wie weet durf ik later ook nog eens verder te gaan.
Abri schreef:... veel foto's...
:o Nu heb je het magische woord gezegd! Waarwaarwaar? Die willen we natuurlijk zien!

Fijn dat je het toch naar je zin gehad hebt, ondanks je aanvankelijke bedenkingen. Pas maar op - straks wil je nog de grens over en dan is het einde zoek! :wink:
(Maar ook Nederland is prachtig - dat heb je al ontdekt.)

Groetjes,

Carl
Hoi,

Ja, fantastisch he, solo-fietsen (klinkt ook net wat lekkerder dan in je eentje fietsen). Bevalt mij ook uitstekend. Ik ben drie jaar geleden in Nieuw-Zeeland wezen fietsen (6 weken), vorige zomer van NL naar de middellandse zee over de Groene Weg (4 weken onderweg). Beide fantastische tochten/reizen en ze smaken zeer zeker naar meer!! Veel fietsreisplezier!
Groet, Petra.
allee hup, ik hoor het al, ik ben blijkbaar dan toch weer een uitzondering ....
geef mij toch maar wat leuk gezelschap hoor, al zal het uiteindelijk toch wel alleen fietsen worden op uitzondering van de vakanties met mijn dochter.

enne.....sommige mensen kunnen in hun eentje blijkbaar urenlange gesprekken voeren hmmmm dat gaat mij niet lukken, ik ben niet het type dat tegen mijn fiets praat :D
johnny-vs schreef:allee hup, ik hoor het al, ik ben blijkbaar dan toch weer een uitzondering ....
Dat valt wel mee. Gelukkig en daarom is er het forumdeel reisgenoten gezocht (ook op de Belgische website waar Robertjan al naar wees) en ontmoeten veel fietsers op WF-bijeenkomsten vaak medefietsers en worden daardoor op ideeën gebracht en zijn samen gaan fietsen.
Leon