Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken?

AB schreef:Goede tip.... lijken mooie pedaaltjes voor de langzaam rijdende toerist die in de overgang zit tussen platform en spd.
Toeclips pedalen worden ook nog steeds gemaakt; bieden ook veel vrijheid aan schoenkeus 8)

Afbeelding
gios schreef:Ik lees hier de hele tijd..reflexen afleren. Jongens, het menselijk ras heeft in miljoenen jaren evolutie deze valreflexen verfijnd.
Mocht je een bron voor deze stelling hebben dan ben ik zeer geïnteresseerd.
Mocht je gelijk hebben dan zijn vele miljoenen judoka's en andere vechtsporters al van kinds af aan genept en moet er een andere oorzaak zijn waardoor sommige mensen ongelooflijk sukkelig vallen.
Leon

Ik heb nu maar even wat opgezocht; het klopt aardig met wat ik uit herinnering opdreunde: http://nl.wikipedia.org/wiki/Valbreken
Michael W schreef:
AB schreef:Goede tip.... lijken mooie pedaaltjes voor de langzaam rijdende toerist die in de overgang zit tussen platform en spd.
Toeclips pedalen worden ook nog steeds gemaakt; bieden ook veel vrijheid aan schoenkeus 8)

Afbeelding
Ik heb heel vroeger ook wel met toeclips gefietst (met zo'n plaatje met horizontaal uitsnede onder de schoen die in de rand van je pedaal viel), maar kan me het voordeel niet meer herinneren. Bij deze pedalen is het een simpelere achterwaartse beweging om los te komen ipv een zijwaartse bij de klikkers? Is dat het voordeel?
Leon schreef:
gios schreef:Ik lees hier de hele tijd..reflexen afleren. Jongens, het menselijk ras heeft in miljoenen jaren evolutie deze valreflexen verfijnd.
Mocht je een bron voor deze stelling hebben dan ben ik zeer geïnteresseerd.
Eeuuhh....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest

:P
AB schreef:Bij deze pedalen is het een simpelere achterwaartse beweging om los te komen ipv een zijwaartse bij de klikkers? Is dat het voordeel?
Volgens mij een mooie tussenoplossing voor fietstoeristen die ook af en toe wat willen bekijken. Je zit vast maar niet té vast, je kan met nagenoeg alle schoenen met een stevige zool erop fietsen dus zit je niet vast aan die spd-schoenen of fiets-wandelschoenen, en als je een keer valt schiet je er meestal vanzelf uit. Ga je stevig klimmen dan trek je ze gewoon ff wat vaster. Ook een voordeel is dat je voet op een vaste plek op je pedaal zit net zoals bij spd.
gios schreef:
Leon schreef:
gios schreef:Ik lees hier de hele tijd..reflexen afleren. Jongens, het menselijk ras heeft in miljoenen jaren evolutie deze valreflexen verfijnd.
Mocht je een bron voor deze stelling hebben dan ben ik zeer geïnteresseerd.
Eeuuhh....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest
:P
Dat is niet genoeg. Hoe kan het dan dat baby's die geen opvoeding krijgen meestal niet overleven? De overlevende hebben meestal ouders die hun kinderen meegeven wat noodzakelijk is, en dat is bij mensen en mensapen best veel.
Als ouder doe je er dus goed aan je kind voor te breiden op de huidige wereld. Door gewoon je kind laten verongelukken kweken we op den duur een beter ras, maar dan moeten wel de omstandigheden voor de soort hetzelfde blijven. Die omstandigheden veranderen echter rap, de fiets is er nog maar net iets meer 100 jaar.
Op judo dus. En zwemles trouwens ook, want ook dat is er nog niet ingeëvolueerd ondans talloze slachtoffers. Sterker nog: het is er uitgeëvolueerd.

Leon
Leon schreef:Ik lees hier de hele tijd..reflexen afleren. Jongens, het menselijk ras heeft in miljoenen jaren evolutie deze valreflexen verfijnd. Mocht je een bron voor deze stelling hebben dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Eeuuhh....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Survival_of_the_fittest
:PDat is niet genoeg. Hoe kan het dan dat baby's die geen opvoeding krijgen meestal niet overleven? De overlevende hebben meestal ouders die hun kinderen meegeven wat noodzakelijk is, en dat is bij mensen en mensapen best veel.
Als ouder doe je er dus goed aan je kind voor te breiden op de huidige wereld. Door gewoon je kind laten verongelukken kweken we op den duur een beter ras, maar dan moeten wel de omstandigheden voor de soort hetzelfde blijven. Die omstandigheden veranderen echter rap, de fiets is er nog maar net iets meer 100 jaar.
Op judo dus. En zwemles trouwens ook, want ook dat is er nog niet ingeëvolueerd ondans talloze slachtoffers. Sterker nog: het is er uitgeëvolueerd.
Leon
topic evolutie in een notendop
tijd voor airbags, oordopjes en een mod on steroids
Het in- en vooral uitklikken is zoals hierboven aangegeven vooral een kwestie van een soort "natuurlijke reflex" opbouwen/aanleren.

Misschien nog een tip: misschien eens kijken naar andere kliksystemen, ik heb ervaren in ruim 10 jaar cyclocross- en mtb wedstrijden rijden, dat de shimano-spd pedalen zeker met een wat "lompere"schoen weleens haperen zeker in modderige omstandigheden.
Rij nu met Time attack en daarvoor met Look quartz, klikken beter in en uit dan shimano vind ik (maar dat is ook maar een mening).
Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken!
Wim schreef:De vraag is natuurlijk wel wat voor soort fietsen dit dan is: racefietsen, mtb'en?
Ik doe voornamelijk aan racefietsen (weliswaar geen echte racefiets, maar een vergelijkbare "fitnessbike"), op de fiets heb ik 105 spd-sl pedalen gemonteerd. De klikpedalen vind ik heerlijk om mee te fietsen en bied me zeker ook voordeel.
Over het algemeen klik ik ook meestal preventief uit als ik bijvoorbeeld bij een stoplicht of stopstreep kom. De pedalen staan al op hun lichtste stand.
1e keer was het probleem dat ik midden in een hele steile klim terug schakelde en de ketting eraf liep. Doordat de klim zo steil was sta je in een keer stil en val je als een baksteen om, wellicht dat de meer ervaren klikpedaal rijder in zo'n situatie wel nog zijn voet uit het pedaal krijgt.

De val van twee weken terug is denk ik meer te danken aan dat ik een beetje 'gehaast' aan het rijden was, mede dankzij de App strava en mijn 'competitie drang'. Ik was op onbekend terrein en waarschijnlijk wil ik dan onbewust niet mijn gemiddelde omlaag halen door ergens af te stappen en de situatie in kaart te brengen. Dus twee weken terug een smal en steil paadje ingeslagen wat niet zo slim was, waarschijnlijk de twijfel toegeslagen en ben ik stilgevallen. Heb me nu dus ook voorgenomen om alleen op bekend terrein op snelheid te fietsen en de langere ritten als ontspannen toerritjes te zien.

Wat betreft de valtechnieken, ga ik toch eens kijken naar onze judo vrienden en wellicht thuis op de matras (met de gordijnen dicht zodat niemand het ziet :P ) wat vallen oefenen.
Michael W schreef:Volgens mij een mooie tussenoplossing voor fietstoeristen die ook af en toe wat willen bekijken. Je zit vast maar niet té vast, je kan met nagenoeg alle schoenen met een stevige zool erop fietsen dus zit je niet vast aan die spd-schoenen of fiets-wandelschoenen, en als je een keer valt schiet je er meestal vanzelf uit. Ga je stevig klimmen dan trek je ze gewoon ff wat vaster.
Volgens mij is loskomen uit een (goed afgesteld) klikpedaal, zeker van een multidirectioneel type, aanzienlijk makkelijker dan loskomen uit een toeclip. En onder het rijden aan riempjes zitten wurmen lijkt mij haast een garantie op vallen, zeker voor onervaren fietsers.

Overigens ben ik wel benieuwd hoe (soort fiets, soort wegdek enz.) de topicstarter dan fietst (en of dat echt pas sinds anderhalf jaar is, of wordt bedoeld sinds anderhalf jaar vakantiefietsen of op een racefiets of mountainbike?) - en ook hoe de brokkenpiloten onder de antwoorders dat doen. Mensen die gemiddeld elk jaar een val maken, of vinden dat vallen nu eenmaal bij fietsen hoort... Dan hoort vallen wat mij betreft net zo onlosmakelijk bij lopen. Bij mountainbiken of in groepen fietsen zal het risico groter zijn maar iemand die op redelijke wegen vakantie- of huistuinenkeukenfietst kan heus jaren zonder valpartij.

Groeten,

Carl
Een racefiets is, net als een mountainbike, lekker licht. Bij het vallen zou je dan ook de zogenaamde "judorol" kunnen gebruiken. Dat heb ik met succes vele keren bij het mountainbiken toegepast, bijv. op het moment dat een helling tóch te steil bleek te zijn en uitklikken geen optie meer was (voor enige reflex is er dan ook te weinig tijd).
Met een fiets met volledige bagage lijkt het me lastiger, maar met een lichte bagage achterop de drager/zadelpen zal het waarschijnlijk ook nog toepasbaar zijn.
Demo: vanaf 2:10 min. is het fun:

Zo'n mat is geen tegelvloer, maar heel erg zacht is anders.
Ligstuur nemen, dan lig je al voordat je valt. Mocht je wel vallen dan tijdens de val je ligstuur nog steviger vastklemmen, voorkomt een reflexbeweging om je val met je handen te breken (moet je niet frontaal vallen natuurlijk :)). Zo ben ik eens in het donker gevallen; reed zijdelings tegen een stoeprand op en viel zo snel dat ik geen tijd had om mijn handen van het ligstuur te nemen. Op de grond had ik nog steeds het ligstuur in mijn handen. Wel wat schaafplekken en gescheurde kleren, maar geen botbreuken. Helm was toen wel handig geweest (aangezien ik geen helmdrager ben en denk dat ik nooit ga vallen).
Vraag eens bij de huisarts een vitamine D check.
Ondanks veel buiten kun je een behoorlijk tekort hebben, een tekort kan in relatie staan met snel wat breken.
Ik vind in het filmpje van Leon vooral dat meisje een goede techniek hebben: de arm is als het ware een geleider waar omheen ze haar lichaam draait. Zo heb je eigenlijk vrijwel geen moment dat je met een klap op de grond terecht komt.
Bij een verkeerslicht wordt het wel lastiger met de trottoirband, paaltjes en auto's om je heen. Indien mogelijk in het zachte gras uitvoeren (als daar tijd en mogelijkheid voor is).
Het allerbeste is niet vallen. Wellicht die klikpedalen afschaffen daartoe.
Vallen kan het minste kwaad als je zoveel mogelijk rolt en je hoofd beschermt.Best lastig met fietsen, ik weet daar geen oefening voor. Ik heb zelf wel valoefeningen gedaan bij vechtsporten, maar zie zo gauw niet voor me wat men daarmee kan op de fiets.

Verder: stel dat jij wel heel makkelijk wat breekt. Dan zijn je botten misschien niet zo sterk. Dat zou ik bespreken met een arts. Wie weet kan er dan beter voor je botten/gezondheid gezorgd worden.

Verder kun je overwegen een helm te nemen. Dat beantwoordt je vraag eigenlijk niet, maar je zou er wel wat aan kunnen hebben.
Het schijnt dat dronken mensen de minste kwetsuren overhouden aan valpartijen... Maar om nu overmatig drinken aan te moedigen... ;)

Veel valpartijen ontstaan en/of worden verergerd door angst en gespannen reacties, wat na iedere valpartij weer erger wordt. Ga desnoods weer een beetje vertrouwen opbouwen met normale platformpedalen i.p.v. klikpedalen.

Vaak trekt men in een schrikreactie de voet omhoog, i.p.v. de hak ontspannen naar buiten te draaien en daardoor gaat het uitklikken juist moeilijker. Wen jezelf aan om je hak direct richting de grond te draaien. Zo trek je jezelf niet onnodig vast in het kliksysteem en ben je eerder met je voet bij de grond.
Christophorus schreef:Het schijnt dat dronken mensen de minste kwetsuren overhouden aan valpartijen...
Het lijkt me een leuke voor Mythbusters :lol:
Leon schreef:
Christophorus schreef:Het schijnt dat dronken mensen de minste kwetsuren overhouden aan valpartijen...
Het lijkt me een leuke voor Mythbusters :lol:
Eenig idee hoe ze Buster dan dronken gaan voeren 8) ?
spurlie schreef:1e keer was het probleem dat ik midden in een hele steile klim terug schakelde en de ketting eraf liep. Doordat de klim zo steil was sta je in een keer stil en val je als een baksteen om, wellicht dat de meer ervaren klikpedaal rijder in zo'n situatie wel nog zijn voet uit het pedaal krijgt.
Dit is natuurlijk gewoon pech.

Je staat natuurlijk vrij snel stil, maar je ligt natuurlijk niet meteen op de grond.

De eerste reactie als je gaat vallen moet zijn om je zwaarte punt (je romp dus) zo snel mogelijk naar beneden te brengen. Jezelf dus zo snel mogelijk naast je fiets en richting de grond manoeuvreren. En de klap uiteraard niet met gestrekte, maar met gebogen arm opvangen.

Ten slotte is fietsen natuurlijk de leukste sport, maar ook zeer eenzijdig. Je traint de rest van je lichaam nauwelijks. Als je er dan niets naast doet dan blijft de rest van je lichaam onderontwikkeld.

Ikzelf doe aan fitness om het lichaam wat sterker te maken. En dat geldt zelfs voor de fietsbenen, want ook al wordt er onder racefietsers over sterke benen gesproken: ècht sterk worden ze pas als je er in de sportschool reps met 150 kg mee uitvoert.
spurlie schreef:Dus twee weken terug een smal en steil paadje ingeslagen wat niet zo slim was, waarschijnlijk de twijfel toegeslagen en ben ik stilgevallen. Heb me nu dus ook voorgenomen om alleen op bekend terrein op snelheid te fietsen en de langere ritten als ontspannen toerritjes te zien.
Dus de tweede keer was ook al ten gevolge van een steile klim. Misschien moet er de volgende keer een waarschuwingslampje bij je gaan branden als je zo steil gaat klimmen.