Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor Slovenië? - Forum Wereldfietser

Tips voor Slovenië?

Ondermeer door de informatie op deze site, zijn wij enthousiast geworden over Slovenië. Evt. in combinatie met bijvoorbeeld Kroatië of Hongarije.
Reisverslagen van andere fietsers zijn echter maar mondjesmaat te vinden.

Wie heeft in Slovenië gefietst en heeft tips? Naar welke gebieden moeten we ze zeker gaan, en wat kunnen we beter laten liggen?
Wij zoeken vooral mooie natuur en rustige, redelijk begaanbare wegen. Klimmen: graag, maar we kennen onze grenzen (fietskar, aanhangfiets...).

Alvast bedankt!

Sandra

Hoi Sandra,

Ik heb heel veel informatie over slovenie, omdat we er zelf afgelopen jaar gefietst hebben. Een reisverslag heb ik nog niet, aangezien ik daar nog mee bezig ben.
Ik kan je van alles vertellen, maar wat wil je precies weten?
Een ding kan ik je wel vertellen, ga niet naar de kust. Drukke wegen, hele grote drukke campings, en je kan niet echt langs de zee fietsen. De rest van het land is erg mooi. Soms heel erg zwaar fietsen.
Neem vooral de "gele"wegen, de allerkleinste "witte" wegen zijn heel slecht te vinden. Slechte bewegwijzering.
Campings zijn vooral langs de hongaarse grens erg duur. (veel thermecampings). Wat wil je allemaal nog meer weten, vraag maar raak.

Groet Anoiuk

Hoi Anouk,

Bedankt voor je reactie! De kust zullen we zeker laten liggen; afgelopen zomer hebben we in Frankrijk o.a. 200 km langs de kust gefietst en we hadden aardig 'de balen van' de drukte die een kuststrook nu eenmaal vaak met zich meebrengt.

Wat concretere vragen:
- Hoe zag jullie route er (globaal) uit?
- Als je de route opnieuw zou fietsen: wat zou je dan zeker opnieuw doen, en wat zou je laten liggen?
- Je schrijft dat het soms erg zwaar was. Dat kwam door het klimmen neem ik aan? Omgeving Triglav of ook in de rest van het land?

Ben benieuwd, bedankt alvast!

Sandra

Gregor is de man van Slovenie. Hij is er geboren en getogen, fietst daar regelmatig en kent het land op z'n duimpje.
Mocht je met hem in contact willen komen, laat het me dan weten d.m.v. een e-mail naar rena@wereldfietser.nl

Groet, Rena :wink:

Hoi Sandra,

Onze route die we gefietst hebben, hadden we niet van te voren uitgestippeld, maar we hebben per dag bekeken waar we heen fietsten.
Dit was onze routen:
Startpunt Villach, via de noordkant van slovenie: Jesenice-Kamnik - Maribor Murska Sobota richting Hongarije. In Hongarije zijn we naar boedapest gefietst, en terug. Bij Lendava het land weer ingekomen, richting Ptuj, hierna naar het zuiden van Slovenie, naar Novo Mesto. Van Novo mesto naar Ljubljana, richting de kust (portoroz) via Postojna. Van Portoroz omhoog richting Trieste, en via Nova Gorica aan de westkant van het langs weer omhoog via het soca dal.

Als we opnieuw slovenie door zouden fietsen, dan:
Zou ik de Wurzenpas niet meer over fietsen na een lange fietsreis (erg zwaar).
Zou ik geen hele kleine wegen uitzoeken. De iets minder kleine wegen zijn ook heel goed te fietsen, en een stuk beter bewegwijzerd.
Zou ik de stad Maribor laten liggen (geen camping, kleine ongezellige stad).
Zou ik niet meer naar de kust gaan.

Wat ik absoluut weer zal doen:
Ljubljana bezoeken: Hele leuke stad met een goedkoop jeugdhotel midden in het centrum.Geen grote stad, maar heel makkelijk doorheen te fietsen).
Verder zou ik alles hetzelfde doen, het is een prachtig afwisselend land, met hele vriendelijke mensen en een hele mooie natuur.

Niet alleen het triglav gebergte is zwaar. Hier is vooral de Vrisic pass zwaar. 25 haarspeldbochten. 9km 14% klimmen. De weg door het soca dal is heel goed te fietsen, niet klimmen en erg mooi.
Eigenlijk heb je overal hele zware stukken. Stukken waar je lange stukken moet klimmen, maar ook grotere wegen waar steeds klimmen tussen de 10 en 18% zijn. Dit is in het hele land zo. Ik dacht op een gegeven moment: Er is hier geen kilometer vlak land.

Als je gaat: Koop een goede kaart. Wij hadden een kaart, waarop campings en wegen stonden die er niet allemaal waren.

Mocht je nog meer willen weten, dan hoor ik het wel.

Groet Anouk

Hoi
Ik heb in de zomer van 2002 een rondje in Slovenie gefietst, voor de route zie deze kaart

Ik (we) zijn in Murska Sobota begonnen en linksom gegaan; 2 weken onderweg geweest, zo'n 1000 km.

Zoals Anouk al zei, ga niet naar de kust (hier zijn we dan ook niet geweest). Persoonlijk vond ik de noordkant erg mooi, Logarska Dolina (net boven Luce) en de Julische Alpen. De weg door de Soca valley is erg mooi!

Het oosten van Slovenia is iets minder aantrekkelijk, al hoewel het wijngebied in de buurt van Ptuj ook wel leuk fietsen.

Slovenia kan pittig fietsen zijn en de zomers zijn er over het algemeen warm (Sunny Side of the Alpes zoals ze het zelf noemen). Maar een mooi land, niet groot en toch afwisselend en erg vriendelijke bevolking.

groet
Anneke

Ik dacht ook dat het in Slovenie over het algemeen warm was in de zomer.
We hadden de eerste week 37 graden, en daarna wisselend tussen 16 en 23 graden. Overdag over het algemeen droog, maar elke avond regen en onweer. Nou moet ik wel zeggen, het was de slechtste zomer ooit volgens de Slovenen.
Ik ben het met anneke eens betreft de noordkant van het land, dat vind ik ook het mooiste gedeelte van het land.
De vrisic pass vond ik ook schitterend.

Bedankt voor de uitvoerige reacties, hier kunnen we echt wat mee!
Vanmiddag maar eens een kaart kopen, dan kunnen we alle genoemde plaatsen opzoeken. Wellicht komen dan weer nieuwe vragen, en dan meld ik mij weer hier.

Bedankt!
Sandra

Toch nog een vraag:
Op een ander forum werden we gewaarschuwd voor de automobilisten. Hoe is jullie ervaring daarmee? Was er trouwens veel autoverkeer op jullie fietsroutes?

Sandra

Ik vond de automobilisten juist heel vriendelijk.
Ze halen je ruim in, en als je een berg aan het beklimmen bent. dan zwaaien en toeteren ze naar je.

Ik vond dat het in het algemeen niet druk was op de weg.
Bij de kust dan wel, en naar Maribor toe, maar verder was het over het algemeen rustig.
De grote wegen waren iets drukker, maar hier hoef je in princiepe amper over te fietsen. Alle andere wegen waren rustig met niet veel autoverkeer.

Anouk

Ik heb geen hinder ondervonden van automobilisten. Wel is het natuurlijk het beste om de drukke wegen (dikke rode wegen op mijn kaart = de doorgaande wegen in Slovenie) te vermijden. Af en toe is dit niet altijd mogelijk, en zijn andere routes of niet aangegeven met borden of staan slecht vermeld op de kaart. Lokale bevolking weet raad, zelfs als je er zelf niet om vraagt :wink:

Drukte van verkeer vond ik dus wel meevallen...

Anneke

baartmns schreef:Toch nog een vraag:
Op een ander forum werden we gewaarschuwd voor de automobilisten. Hoe is jullie ervaring daarmee? Was er trouwens veel autoverkeer op jullie fietsroutes?

Sandra
Op mijn tocht door de Italiaanse Dolomieten heb ik ook een paar dagen Slovenië aangedaan. De verkeersdrukte viel me reuze mee in vgl met de Italiaanse wegen. Ook werd er veel gefietst.

Afbeelding
routekaartje

Link naar mijn verslag:
http://home.wanadoo.nl/moh/2002/index.html

Nog wat andere links:
http://www.mtbslovenia.net/an/povezave.htm
http://kremen.arso.gov.si/NVatlas/ewmap.asp interactieve atlas van Slovenië