Additionally, paste this code immediately after the opening tag: problemen met polyester t-shirt (stinken) - Forum Wereldfietser

problemen met polyester t-shirt (stinken)

Hoi allemaal

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die polyester fietskleding gebruiken?
Heeft er iemand van jullie ook last van dat als je ze gebruikt hebt en in de wasmachine hebt gewassen met normaal wasmiddel en wasverzachter dat ze dan nog stinken, :mrgreen: vooral in de okselstreek? En wat is jullie oplossing? Ander wasmiddel (bij mij werkte het niet)? Een Klazien uit Zalk methode met een mengsel van allerlei huishoud middeltjes? Heet wassen?
Ik gebruik dit shirt elke week als ik naar de fitnis ga en wordt dan ook elke week uitgewassen in de wasmachine, ik gebruik deo voordat ik ga sporten, maar het shirt stinkt dus al als het uit de wasmachine komt

Dank voor uw hulp!

Gebruik je wel deo? :lol:

Hoi Gijs,
Dat was vroeger inderdaad een enorm probleem. Vooral onderkleding had dat erg. Met de nieuwe materialen moet dat zijn opgelost. Wel is het zo dat de doorlooptijd van een polyshirt vaak iets korter is dan die van een katoenen versie.......kwa geur dan:)

Groet,
Marco

Waarschijnlijk was je het shirt op 30 graden zoals wordt aanbevolen in het wasvoorschrift, in principe is dit goed maar je kunt proberen het op 40 te wassen. Kies dan wel altijd een 'kreukherstellend- fijn' programma. (Kunsstofvezels worden week tgv de warmte en moeten om kreukvorming tegen te gaan aan het eind vd hoofdwas langzaam in temperatuur worden teruggebracht.)
Een andere oorzaak kan verouderd wasmiddel zijn: enzymwerking gaat dan achteruit. (altijd afgesloten bewaren)

Succes
Harry

harry-fietsenaar schreef:... je kunt proberen het op 40 te wassen.
Pas bij 60 graden worden de sinkbeesten echt gedood. Het kan bij de meeste kleding veel minder kwaad dan het niet meer dragen. En het hoeft niet elke keer. In de zon drogen is ook beter dan in het donker, want UV-licht is ook goed tegen beesten.
Leon

Het is niet goedkoop, maar wel errug goed. Koop een shirt van Merino-wol van Icebreaker. Enerzijds kun je dat gebruiken als eerste laagskleding (dus als vervanger van Craft, Helly Hansen, Odlo etc.). Anderszijds kun je dat gebruiken als gewone kleding. Het voordeel: Pas na tien dagen flink zweten begin je iets te ruiken! Mijn Craft kleding heb in de wilgen gehangen. :lol: En jeukt het? Ik, als fanatieke wol-hater, heb er geen last van. Al moet ik wel zeggen dat de gedachte soms de meester is van mijn gevoel. (vergelijk het maar met ingewanden eten. Het smaakt goed, tot je er achter komt dat je darmen aan het oppeuzelen bent) :roll:

Het leven is niet fris, en het leven op de fiets nog minder. Desalniettemin, het is vreemd. Want wat je ruikt zijn niet de bacteri?n, maar de walgelijke stofjes die ze van door jou uitgescheiden kostbaarheden maken. En deze producten laten zich meestal wel wegwassen. Dus ik moet zeggen, vreemd dat het direct uit de wasmachine nog stinkt. Gebruik je voldoende zeep? Afijn, als je eventuele persistente microben toch het leven zuur (hum, zout dus eigenlijk) wilt maken, kun je eens proberen de kleding in zout water te weken. Vinden ze niet leuk, en volgens mij kan het meeste textiel er wel tegen (zo niet, dan is het voor de fiets toch niet zeer geschikt, getuige de zoutkorsten die je van je rug kunt schrapen na warme dagen). Of het veel uitmaakt is een tweede, want hoe je het ook wendt of keert, je draagt die gasten altijd bij je, en zodra je het shirt aantrekt is de kolonisatie alweer begonnen. En ja, bij de heerlijke omstandigheden die onder de gemiddelde mensenoksel heersen...

Hoi allemaal

Bedankt voor de tips! ik heb het shirt al warmer gewassen, dit lijkt te helpen. Verder heb ik het nu 2 dagen buiten hangen en ben aan het kijken of dat werkt. Het shirt is gemaakt van 100% polyester, ik heb ook shirtjes van de Lidl, van het merk Coolmax. Deze shirtjes hebben gewoon niet zo veel last van die stank die er aan blijft hangen na het uitwassen. Het zal wel een materiaal eigenschap zijn verwacht ik. Ik begrijp dat er shirtjes zijn met duurdere materiaalen. Mijn nood is nog niet zo groot dat ik andere duurdere shirtjes aan ga schaffen.

Groetjes Gijs
Beste Dames,

Ik heb alleen maar "deskundige heren" gehoord.

Staan jullie met je "mond vol tanden" over deze deskundigheid OF kan ik ook nog "echte" vrouwelijke deskundigheid tegemoet zien? :wink:

Schorpioen. :mrgreen:

Brrr, die blote benen, mag dat wel?

Hoi Gijs,

Stank in shirtjes heeft ook te maken met wat je eet, trouwens! Ehh, stank en wat er aan te doen. Polyester vraagt om problemen, inderdaad hooguit één dag, daarna stinkt het de tent uit. Coolmax is de naam van een bepaalde vezel, zou goed vocht afvoeren en nooit broeierig aanvoelen (maar dat valt best tegen), het stinkt echter niet minder. Wat bij mij echter wel heeft geholpen zijn de moderne kunststofvezels waarin zilver is verwerkt. Dat zilver remt de groei van de verantwoordelijke bacterieën. Odlo Effect is zo'n shirt. Kost € 40,- ,voelt werkelijk nooit klef aan, droogt snel, werkt echt goed als zweethemd, en begint pas na drie dagen te rieken. Deze zomer had ik ze mee, en eerlijk gezegd heb ik niet meer dan die twee shirtjes nodig gehad!

Hoi,

Met de reden dat die polyester shirts snel stinken heb ik veel met katoen gefietst.

Volgende maand fiets ik door India, dit keer twee coolmax shirts mee van de firma ALDI, ben benieuwd hoe het bevalt.

John.
Tja, het mooie dus van die sneldrogende zweetshirtjes is dus... Dat ze snel drogen!
Al deze shirtjes zijn dus makkelijk even door wat water heen te halen. De kampioen in wasbeurten verdragen is Patagonia. Werkt wat zweetafvoer betreft net zo goed, of volgens velen nog beter, dan Odlo en aanverwanten. Maar ik weet toevallig dat de coating van Patagonia (ja, daar praat je dan echt ook over) vele wasbeurten meer kan verdragen. Dus voor een erg lange trip is Patagonia aan te bevelen (nee, ik heb geen aandelen).
Ik had zelf zo'n t-shirtje al een paar dagen aan in de jungle van Bolivia. Dus bij een restaurantje voor stond een waterkraan. Ik dus na het eten zo voor de ogen van de dame van het restaurantje m'n t-shirt uit, spoelen onder de kraan tot er (optisch) schoon water vandaan kwam, aangetrokken, en een half uurtje later was 'ie zó droog, dat het zweet er alweer enigszins in begon te trekken! (Dus van kletsnat naar kurkdroog binnen een half uur, bij tropische temperaturen :wink:.)
Nu gebruik ik het shirt nog steeds, en het werkt nog als nieuw.
Het motto dus: eens in de paar dagen gewoon even door een bak water heen halen (worden die Ortlieb's ook eens voor een ander doel gebruikt!), uitknijpen, en afhankelijk van de temperatuur en het weer kun je die 's nachts of overdag buiten hangen (de wind helpt ook altijd goed: rijwind bijvoorbeeld :wink:). Zeep is dan niet eens nodig, althans niet bij mij waarbij m'n oranje shirt door de stof grijs was geworden...

zal ik als vrouw dan ook maar wat toevoegen aan de discussie?

Tja, wat een wijsheid onder de mannen! ben onder de indruk! doe mij zo'n man!

Ik stink denk ik niet want heb hier nog nooit zo over nagedacht. Misschien stel ik het wassen niet zo lang uit maar dat lijkt me ook niet de oorzaak van het probleem bij de vragen steller. Bij mij is het shirt uit shirt in de was niet 2 keer aandoen (Nou ja is ook niet altijd waar op reis, maar goed: praktijk en theorie) Misschien moet die deo de deur uit. Ik krijg geen klachten en gebruik geen deo.
Ik ben natuurlijk een erg intimiderende vrouw dus het kan zijn dat ik een uur in de wind stink (zonder het zelf te merken) maar dat niemand het waagt dat te melden.

jongense! wasse!

Ha een vrouw! :wink:

Maar dat was bij voorbaat al onzinnig :shock: Mannen stinken nu eenmaal meer omdat ze gemiddeld drie keer zoveel zweten als vrouwen, deze laatsten zich in tegenstelling tot mannen onder de oksels vaak scheren (?), en ik meen ook nog dat het mannenzweet wat anders is van samenstelling.

Überhaupt vind ik dat over het algemeen vrouwen beter letten op hun persoonlijke hygiëne dan mannen. Als ik iemand kan ruiken is het tenminste meestal een man (bah, vies!) Maar àls een vrouw dan ook stinkt... :x
Laat niemand zich hierdoor aangesproken voelen, overigens. Het gaat er om dat het zweethemdenprobleem veel meer bij mannen dan bij vrouwen voorkomt. Volgens mijn bescheiden mening :lol: .

ik ga nog maar eens wat zeggen:

Ik heb het niet zo op zweethemden. Ik draag zo'n ding om het niet koud te hebben. Zodra het zulk lekker weer is dat ik ga zweten doe ik dat craft (ofzo) ding uit. Als wij mensen ons zweet zouden moeten opvangen dan waren we wel geboren met een zweet hemd. Dat wat betreft de zweethemden: niet te veel in zweten!

Maarja dat fietsshirt gedoe houd je toch. Maar niet te veel geld aan uitgeven (heb je geld over om een frisse en was poeder te kopen) en lekker na het fietsen een wasje doen!

Ik gebruik vaak ultra-dunne net zweethemdjes van Decathlon. Zijn wel een stuk duurder dan de Aldi ;)
Wat nog niet genoemd is is de manier van verpakken als je 'm niet aanhebt. Stinken van was wordt m.i. voor een deel veroorzaakt door het water- en luchtdicht opbergen van je reservekleding. Vooral kleding die je onderweg uitdoet is vaak ietwat bezweet. Berg je die weg op een volledig afgesloten plek (waterdichte tassen bijvoorbeeld) dan gaat het vanzelf stinken. Ik heb bewust gekozen voor ademende tassen (Karrimor of Bach) waarin ik de spullen die droog zijn én droog moeten blijven in waterdichte kanotassen (van Ortlieb) stop. Vochtig spul blijft buiten de waterdichte tassen en kan daarmee ademen en opdrogen.

Hmmm, misschien ietwat gewaagde uitspraak:

een onwelriekend persoonlijk luchtje?
Tsja als je al zo ver van de natuur staat dat je je eigen luchtje niet meer verdragen kan... :shock:

Ga dan niet op de fiets zitten maar lekker in een Hotelletje aan de Riviera met een airconditioning op 4.... :o :D :D

Hoi,

Bij mij stonk mijn polyester shirt ook al na twee dagen in de zomer. En in de winter voelde hij niet echt warm aan en stonk ook al snel.
Zelfs wassen op 60 graden verhielp dat probleem niet. Voor in je eentje niet zo een probleem maar als je wel eens samen onderweg bent is dat niet echt sociaal, vooral in een krappe tent. Daarom dus Roald :wink:

Na goede ervaringen met merinowollen wandelsokken te hebben opgedaan heb ik een lekker dun merinowollen Tshirt gekocht van Icebreaker.
Erg duur maar met 1 shirt doe ik twee weken voordat die in de was moet.
In de zomer is hij lekker koel als buitenste laag en in de winter lekker warm als basislaag. Hij kriebelt niet en hij ziet er nog leuk uit ook. Kan je gewoon in je ondergoed over straat :)

Dit is hem: http://www.icebreaker.com/our-clothing/ ... .aspx?p=70

Dus voor mij geen kunstvezels meer direct aan mijn lijf.

Fiets de wereld,
Whisky