Dat lijkt niet te werken:
SWOV Cognos PowerPlay van de vervoerswijzen bij schedelfracturen die met een helm voorkómen kunnen worden (dus geen schedelbasisfracturen). Trein en vliegtuig staan er niet bij. Wel "overig", met vanaf 2006 t/m 2009 het indrukwekkende aantal van 0.
Ga ik verder uitsplitsen naar ongevallen zonder motorvoertuig (Gaele kwam immers met een Volkskrant-artikel waarin bepleit wordt voor het dragen van een helm ter voorkoming van schedelletsel bij enkelvoudige fietsongevallen bij de categorie 55+), dan zijn er van 1993 t/m 2009 welgeteld 0 levensbedreigende ziekenhuisopnamen geweest, 5 kritieke en 208 zware. Bij zowel de bromfietsers als de voetgangers, alsmede bij de auto-inzittenden lag het aantal opnamen van "kritieke" gewonden ongeveer op het dubbele.
Oftewel, gebaseerd op deze cijfers is het dubbel zo belangrijk om voetgangers en automobilisten aan de helm te krijgen dan fietsers.
(Maar dan laat ik "zwaar" letsel dus buiten beschouwing, waar het weer net andersom is.)
Nog een reden om een fietshelm niet te dragen is de verhoogde kans op nekletsel. Vanaf 1993 t/m 2009 zijn er 2325 mensen met nekletsel van "matige" aard in het ziekenhuis geholpen. Door het dragen van een helm is de kans daarop groter, maar kan ook de ernst ervan verhogen. Er staat in de tabel geen percentage mensen die een fietshelm droeg.
Ik vraag me nu dus af op welke cijfers de beste man zich baseert.
SWOV, welke nauw samenwerkt met VeiligheidNL, levert andere cijfers dan de mening in het Volkskrant-artikel impliceert.