Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen' - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

'Fietser vanaf 55 jaar moet een helm dragen'

131 berichten
Rutger schreef:Mijn ervaring (ik heb als journalist soms een e-bike geprobeerd) is dat boven de 20 - 25 km ik geen enkele trapondersteuning meer ondervond dus het is geen opgevoerde brommer he?
Het probleem zit 'm ook niet zozeer in hoge snelheden, maar in de lagere snelheden (op-/afstappen, wegrijden, inhouden bij verkeerslichten, etc.). Daar gaan veel cursussen ook juist op in.
Met een helm op heb ik het gevoel dat een groot deel van het fietsplezier mij ontnomen wordt
Een tamelijk egocentrische reactie.
Als door een helmplicht (voor een nader te bepalen categorie) een aantal levens kan worden gered, dan ben ik bereid om me aan die plicht te onderwerpen.
Overigens draag ik al meestal een helm als ik fiets. En ik ben even vrij als zonder.
Dat komt goed uit. Onder voetgangers en inzittenden van motorvoertuigen zijn namelijk meer slachtoffers met hoofdletsel dan onder fietsers. Gelukkig is Jan bereid een helm te dragen als hij over straat wandelt en als hij in de auto zit. :D
Robertjan schreef:Dat komt goed uit. Onder voetgangers en inzittenden van motorvoertuigen zijn namelijk meer slachtoffers met hoofdletsel dan onder fietsers. Gelukkig is Jan bereid een helm te dragen als hij over straat wandelt en als hij in de auto zit. :D
Wat dacht je van een helmplicht in de trein of in het vliegtuig? :lol: :lol:
Dat lijkt niet te werken: SWOV Cognos PowerPlay van de vervoerswijzen bij schedelfracturen die met een helm voorkómen kunnen worden (dus geen schedelbasisfracturen). Trein en vliegtuig staan er niet bij. Wel "overig", met vanaf 2006 t/m 2009 het indrukwekkende aantal van 0.

Ga ik verder uitsplitsen naar ongevallen zonder motorvoertuig (Gaele kwam immers met een Volkskrant-artikel waarin bepleit wordt voor het dragen van een helm ter voorkoming van schedelletsel bij enkelvoudige fietsongevallen bij de categorie 55+), dan zijn er van 1993 t/m 2009 welgeteld 0 levensbedreigende ziekenhuisopnamen geweest, 5 kritieke en 208 zware. Bij zowel de bromfietsers als de voetgangers, alsmede bij de auto-inzittenden lag het aantal opnamen van "kritieke" gewonden ongeveer op het dubbele.
Oftewel, gebaseerd op deze cijfers is het dubbel zo belangrijk om voetgangers en automobilisten aan de helm te krijgen dan fietsers. :wink: (Maar dan laat ik "zwaar" letsel dus buiten beschouwing, waar het weer net andersom is.)

Nog een reden om een fietshelm niet te dragen is de verhoogde kans op nekletsel. Vanaf 1993 t/m 2009 zijn er 2325 mensen met nekletsel van "matige" aard in het ziekenhuis geholpen. Door het dragen van een helm is de kans daarop groter, maar kan ook de ernst ervan verhogen. Er staat in de tabel geen percentage mensen die een fietshelm droeg.

Ik vraag me nu dus af op welke cijfers de beste man zich baseert. :roll: SWOV, welke nauw samenwerkt met VeiligheidNL, levert andere cijfers dan de mening in het Volkskrant-artikel impliceert.
Jan Eleveld schreef:
Met een helm op heb ik het gevoel dat een groot deel van het fietsplezier mij ontnomen wordt
Een tamelijk egocentrische reactie.
Als door een helmplicht (voor een nader te bepalen categorie) een aantal levens kan worden gered, dan ben ik bereid om me aan die plicht te onderwerpen.
Overigens draag ik al meestal een helm als ik fiets. En ik ben even vrij als zonder.
Ja natuurlijk is dit egocentrisch,so what
Fietsen is meestal een solo bezigheid en doe je voor je eigen plezier.
En als ik op mijn kop val, eigen schuld ,dikke bult.
En als ik op mijn kop val, eigen schuld ,dikke bult.
Ook tegen het dragen van gordels in de auto waarschijnlijk...

Verkeersveiligheid is (ook) een collectieve opdracht, dus een verantwoordelijkheid van de overheid. Om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen worden dergelijke maatregelen ingevoerd, waarbij het effect groter wordt naarmate meer mensen zich er aan houden. Eigenwijsheid past niet in dit plaatje, integendeel, dat wordt met hoge boetes de kop in gedrukt.
Jan Eleveld schreef: Verkeersveiligheid is (ook) een collectieve opdracht, dus een verantwoordelijkheid van de overheid. Om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen worden dergelijke maatregelen ingevoerd, waarbij het effect groter wordt naarmate meer mensen zich er aan houden.
Maar de vraag blijft waarom je geen helm zou dragen als voetganger en/of in de wagen?

In welke mate men mensen tegen zichzelf moet beschermen en op welke manier een overheid om moet gaan met mensen die zich aan vermijdbare risico's blootstellen is stof voor uren discussie.
Maar wat vaak vergeten wordt is dat mensen die geen gordel dragen ook een gevaar vormen voor mogelijke medepassagiers. Dus de gordeldracht voor mensen die niet alleen in de wagen zitten is daarmee niet te vergelijken met helmdracht van fietsers.

Bovendien blijft ook de vraag open staan of een helm echt een wezenlijke bijdrage levert in de reductie van het aantal ernstig gewonde of dode fietsers. Veel mensen lijken dat op hun gevoel met een heel sterke ja te beantwoorden, maar ook dat lijkt me niet zo'n vaststaand gegeven.
En als we het over een helmplicht hebben dan lijkt het me helemaal duidelijk dat de nadelen aanzienlijk groter zijn dan de voordelen.

Renaat
Eemh, dat was geen vraag maar een opmerking van mijn kant. :wink:

Zou je gaan kijken naar het risico per afgelegde kilometer (wat erg populair is onder 'deskundigen'), dan voorspel ik dat voetgangers er minder goed uitkomen dan fietsers. Om 'makkelijker' iets te kunnen roepen 'vergeet' men dan deze vertaalslag te maken.
Ook voorspel ik dat bij uitsplitsing per wegcategorie, provinciale wegen, net als snelwegen, onder voetgangers opeens erg veilig zijn. :lol: (Ook zo'n trucje welke 'deskundigen' graag toepassen.)
Jan Eleveld schreef:
En als ik op mijn kop val, eigen schuld ,dikke bult.
Ook tegen het dragen van gordels in de auto waarschijnlijk...

Verkeersveiligheid is (ook) een collectieve opdracht, dus een verantwoordelijkheid van de overheid. Om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen worden dergelijke maatregelen ingevoerd, waarbij het effect groter wordt naarmate meer mensen zich er aan houden. Eigenwijsheid past niet in dit plaatje, integendeel, dat wordt met hoge boetes de kop in gedrukt.
Ben niet tegen het dragen van autogordels,die draag ik ook altijd,deze hinderen ook nauwelijks.
Als je in grote groepen op een racefiets rijdt lijkt mij een helm zelfs verstandig,kwestie van risico inschatten.
eenzame fietser schreef:Afgezien van wel of geen helm (die discussie hebben we nu wel gehad) vind ik dit (wederom) pure leeftijds d i s c r i m i n a t i e. Wat gaat dit eindigen?
dat is het echter niet, als je op een bepaalde oudere leeftijd komt in dit geval de grens gesteld aan 55 jaar, dan gaat je reactie vermogen wat achteruit en heb je dus kans om wat minder snel te reageren. ik ben het er zeker mee eens dat fietsers vanaf 55 een helm moeten dragen, ik zie het al aan de vader van een vriend van mij .die is 60 en is vroeger zelfs prof wielrenner geweest in belgie, kan dus echt wel fietsen die man en fietst nu nog elke dag, ook op zijn gewone fiets.. maar de laatste jaren heeft hij al 3 keer in het ziekenhuis gelegen omdat hij met de fiets in het verkeer door een auto werd geschept. dit was alle keren door zijn onoplettentheid, dus het bewijs is er wel.. ik fiets zelf ook hele dagen en als ik ouderen tegenkom op de fiets dan zie ik ook vaak al dat ze veel trager zijn en reageren dan mij,als je ouder bent dan word je minder scherp, dus ik vind de helmregel voor ouderen geheel terecht ,puur uit een stukje zelfbescherming
drestar schreef:... ik zie het al aan de vader van een vriend van mij .die is 60 en is vroeger zelfs prof wielrenner geweest in belgie, kan dus echt wel fietsen die man en fietst nu nog elke dag, ook op zijn gewone fiets.. maar de laatste jaren heeft hij al 3 keer in het ziekenhuis gelegen omdat hij met de fiets in het verkeer door een auto werd geschept. dit was alle keren door zijn onoplettentheid, dus het bewijs is er wel..
Tjongejongjonge, wat een bewijs 8)

En alle mensen boven de 55 die niet 3x in het ziekenhuis belanden hebben gewoon extreem veel geluk? :wink:
Ik ben bijna zo oud en ik vind dat ik dat zelf mag bepalen. Als ik een boodschapje doe of naar mijn werk fiets, dan zet ik dus geen helm op. Als ik een langere tocht op mijn vakantiefiets rij, dan zet ik wel een helm op. Op mij gewone fiets is de snelheid een stuk lager.

Willen ze soms dat ouderen minder gaan fietsen? Alsof dat geen levens kost.
Michael W schreef: En alle mensen boven de 55 die niet 3x in het ziekenhuis belanden hebben gewoon extreem veel geluk? :wink:

die fietsen niet :wink:
Ben nu 59 en de laatste 4 jaar 15.000km gefietst, bij steile afdalingen en druk verkeer zet ik mijn helm op. Ter geruststelling van andere 55plussers nog steeds niet gevallen en de ca. 80.000km voor mijn 55ste ook niet.

Ik vindt sommige reacties in deze discussie behoorlijk stigmatiserend, door de aanname dat alleen leeftijd bepalend zou zijn voor je reactievermogen.

Gerrit
GerritH schreef:Ben nu 59 en de laatste 4 jaar 15.000km gefietst, bij steile afdalingen en druk verkeer zet ik mijn helm op. Ter geruststelling van andere 55plussers nog steeds niet gevallen en de ca. 80.000km voor mijn 55ste ook niet.

Ik vindt sommige reacties in deze discussie behoorlijk stigmatiserend, door de aanname dat alleen leeftijd bepalend zou zijn voor je reactievermogen.

Gerrit
Ja gewoon niet stigmatiseren. En dat van die 55 jaar is heel stigmatiserend. Ook weer een vraag waarom juist 55 jaar plus? Dit gaat toch nergens over. Helmplicht krijg je in Nederland toch niet ingevoerd. Net als verplichte gordels in de trein. En iedereen is zelf oud en wijs genoeg om te ervaren of het wel of niet verstandig is om een helm te dragen.
Een deel van de nuancering begint bij het lezen van het eerste bericht. Er wordt gelinkt naar een artikel waarin een veiligheidsbelangenvereniging zelf aangeeft dat 55+'ers een helm moeten gaan dragen.
Je mag dat met een flinke korrel zout nemen. Je mag er ook conclusies uit trekken. Maar nog nergens is de suggestie gewekt dat er binnenkort een helmplicht zou gelden, ook niet na een bepaalde leeftijd.
De term 'een helm moeten gaan dragen' suggereert toch echt een verplichting...
Nog even een nuancering:

De bron VeiligheidNL geeft zelf aan wie hun opdrachtgever is:

Maar we werken ook regelmatig in opdracht van bedrijven en instellingen.
Om u een idee te geven:
Voor een fabrikant van helmen verzamelden we specifieke letselinformatie. Dat leidde tot een veiliger product.


http://www.veiligheid.nl/over-veilighei ... achtgevers

Gerrit
Rutger schreef:En iedereen is zelf oud en wijs genoeg om te ervaren of het wel of niet verstandig is om een helm te dragen.
Interessante formulering ...