Additionally, paste this code immediately after the opening tag: problemen met polyester t-shirt (stinken) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

problemen met polyester t-shirt (stinken)

gatverdamme! 2 weken???!!!! jij bent gek! die antibiotica ga je nodig hebben in het m-o.

Hoi!

Antibiotica? Die bacterien gaan na twee weken gewoon dood van de stank :)

Maar zonder dollen, ik heb dat T-shirt twee weken overdag gedragen tijdens mijn wandeltocht in Schotland en Ierland en hij rook nog redelijk fris. Dat kan je van een polyester shirt zeker niet zeggen. Die moest ik na 4 gletscherdagen in de Alpen alweer wassen. Dus ik vind het echt een aanrader voor als je licht wilt reisen.

Maar naar het warme Jordanie neem ik nog een t-shirt extra mee, anders worden na twee weken zelfs de kamelen bang van me :)

whisky

Vier dagen een shirt dragen zonder wassen is voor mij niet haalbaar, laat staan twee weken! :shock: Misschien dat die whisky wat veroorzaakt, welke drink je? :D

Hi Sprironski!

Als het even kan de 60% caskstrength van Laphroig en anders de 16 jaar oude Lagavulin. Dood alles :-)

Proost!

Whisky

Hoi Whisky,

Het zal aan die Laphroaig liggen, een paar glazen 15yr. hebben me ooit bijkans gedehydreerd! Ik heb nu een Laphroaig Quartercask staan en die vind ik een stuk sappiger (en lekkerder).
Die Lagavulin 16yr. is ook één van mijn favorieten, daar heb ik nu bovendien een 57.9 Caskstrength van staan (kan bijna niemand drinken :lol: ), maar wellicht zijn mijn oksel-bacteriën resistent geworden... :wink:

Deze heerlijk frisse discussie herinnerde mij aan een vraag uit de wetenschapskwis van 2003:
Wat bij mij echter wel heeft geholpen zijn de moderne kunststofvezels waarin zilver is verwerkt. Dat zilver remt de groei van de verantwoordelijke bacterieën
Stel dat je om mee te trouwen mag kiezen tussen een prins (of prinses, voor de heren) in een zilveren gewaad op een zwart paard, een prins in een gouden gewaad op een wit paard of een prins in titanium op een bruin paard, met welke prins moet je dan trouwen als je er één zoekt die fris ruikt?

Antwoord: die met het zilveren gewaad want zilver doodt inderdaad bacterien die de nare luchtjes veroorzaken. Vanwege die werking van ziler wordt het ook gebruikt om water mee de reinigen tot drinkwatergebruik.

Zo steek je weer wat op.....
Succes allemaal met de zweetshirtjes!

whisky schreef:Na goede ervaringen met merinowollen wandelsokken te hebben opgedaan heb ik een lekker dun merinowollen Tshirt gekocht van Icebreaker.
Erg duur maar met 1 shirt doe ik twee weken voordat die in de was moet.
In de zomer is hij lekker koel als buitenste laag en in de winter lekker warm als basislaag. Hij kriebelt niet en hij ziet er nog leuk uit ook. Kan je gewoon in je ondergoed over straat :)

Dit is hem: http://www.icebreaker.com/our-clothing/ ... .aspx?p=70

Dus voor mij geen kunstvezels meer direct aan mijn lijf.

Fiets de wereld,
Whisky
Hallo whisky,

Weet je toevallig hoeveel dat Icebreaker-hemd weegt? Dit in de geest van 't grammen-jagen.

carolien schreef:Als wij mensen ons zweet zouden moeten opvangen dan waren we wel geboren met een zweet hemd.
En al wij mensen bedoeld waren om te fietsen, werden we wel met wielen geboren? :roll:

Hoi,

Voor de grammenjagers onder ons: de Icebreaker Bodyfit 260 Tech Top weegt 370 gram, maatje medium.
Hij is eigenlijk bedoeld als basislaag in de winter of herfst dus hij is wat dikker en dus zwaarder. Ik heb altijd maar twee shirts bij me, de Icebraker voor overdag en en een simpel Odlo synthetisch dingetje voor 'snachts. Die paar extra grammen merk ik dus niet.

In Schotland, Ierland, de Alpen en op andere koelere/koude wandel- en fietstoeren (-10C tot 20C) heb ik hem zowel als basis- en buitenlaag gebruikt.
Bij hogere tempertaturen heb ik nog geen ervaring met dit shirt maar ik denk dat voor de zomer de Skin 200 Mondo beter geschikt is.
http://www.icebreaker.com/our-clothing/ ... .aspx?p=54

Wat mij vooral bevalt bij het fietsen zijn de duimlussen, blijven de mouwen lekker op de plaats en is er als je hem als buitenlaag draagt geen schoorsteeneffect. En voor de klimmers onder ons is hij door die duimlussen ook erg geschikt.

Whisky
carolien schreef:zal ik als vrouw dan ook maar wat toevoegen aan de discussie?

Tja, wat een wijsheid onder de mannen! ben onder de indruk! doe mij zo'n man!

Ik ben natuurlijk een erg intimiderende vrouw dus het kan zijn dat ik een uur in de wind stink (zonder het zelf te merken) maar dat niemand het waagt dat te melden.

jongense! wasse!
Ik ben OOK onder de indruk! 8)

Schorpioen :mrgreen:

Ik fiets hier in de hiite van Thailand in een wit katoenen T-shirt. Stinkt niet na het wassen en wit weerkaast de felle zon. Katoen, gewoon doen!!!!!!

Hoi!

Katoen in de tropen ja, katoen in Schotland nee. Hangt af van het reisdoel.

Whisky

bert sitters schreef:Ik fiets hier in de hiite van Thailand in een wit katoenen T-shirt. Stinkt niet na het wassen en wit weerkaast de felle zon. Katoen, gewoon doen!!!!!!
Persoonlijk vind ik wit een onhandige kleur, lastig schoon te houden / krijgen.
Bert, wat voor een wasmiddel gebruik jij???

Tot gauw,


John.

een zwat t-shirt ziet er alleen maar schoner uit dat is ie natuurlijk niet als jij hem niet goed gewassen hebt!

en waar laat je je stenen in een gewoon t-shirt??? zakjes erop genaait?
Ook ik als vrouw heb last van die stinkende t-shirts (alle kleuren: wit, zwart, blauw. Synthetisch, maar ook katoen!)
Heet wassen helpt niet, wat wel helpt om geen spray-deodorant maar een creme-deodorant te gebruiken.
Verder heb ik net tips gelezen over soda:

Voor recente vlekken en geurtjes kan je natriumbicarbonaat gebruiken (baking soda):

- ofwel maak je een pasta van water en baking soda. Daarmee smeer je de transpiratievlek in (meestal onder de oksel), een uur of langer laten inwerken en daarna wassen zoals gewoonlijk

- ofwel voeg je een kopje baking soda toe aan het wasmiddelenbakje van de wasmachine. Eventueel de machine halverwege even stopzetten om te laten inweken.

Voor oudere vlekken gebruik je azijn:

Los de azijn op in zo warm mogelijk water, afhankelijk van de wasvoorschriften op het etiket. De verhouding azijn tov water is 1 op 4. Laat inweken, liefst een hele nacht. Daarna wassen zoals gewoonlijk en indien mogelijk aan de lucht laten drogen. Indien het hardnekkige vlekken en/of geurtjes zijn kan het zijn dat je dit nog eens moet herhalen.

oftewel ordinair maagzout/zuiveringszout, baking soda in het Engels. In Amerika en Engeland is het wijd verspreid en gemakkelijk te vinden. Bij ons moet je iets meer moeite doen, maar sommige supermarkten hebben het wel. Het is te vinden bij de bakproducten, in een strooibus van het merk Cérebos.



Natriumbicarbonaat is een licht alkalisch mineraal (pH 8.1, 7 is neutraal) en werkt daarom heel goed als ontgeurder voor zure geuren, zowel in water als uit de lucht.



Enkele voorbeelden van gebruik in het huis zijn:



het neutraliseren van geuren zoals urine, braaksel en rot fruit uit tapijten en zetels: op de te behandelen plaats strooien, laten inwerken, en opzuigen.
ontgeurder voor de koelkast: gewoon een open potje met baking soda in de koelkast plaatsen. Het zal ongewenste geurtjes wegnemen gedurende 1 à 2 maanden.
het elimineert recente zweetgeuren en de geur van chemicaliën in nieuw textiel tijdens het wassen. Voeg tot een kopje baking soda toe aan het wasmiddelenbakje en was zoals gewoonlijk. (opgelet: geen azijn toevoegen – zie punt 5)
Het is een excellent zacht, niet-krassend schuurmiddel voor de keuken en de badkamer. Gewoon een beetje op een vochtige spons of doekje strooien en vegen maar. Ik gebruik het zo o.m. altijd voor de glazen legplanken in de koelkast. Maar je kan het ook gebruiken op werkbladen, tegels, bad, wastafel, oven, roestvrij staal... Het werkt goed en zonder krassen ! Wel altijd even naspoelen met water !
Toiletreiniger in combinatie met azijn. Geen bruistabletten voor het toilet meer nodig. Giet azijn in het toilet en voeg wat natriumbicarbonaat toe. Door de chemische reactie tussen de twee, begint het te bruisen en te broebelen. Laten inwerken, even met de borstel erdoor en klaar.
Dezelfde combinatie kan je ook gebruiken om de afvoer in de keuken en de badkamer te onderhouden. Het gebroebel houdt de leiding schoon en je hebt geen nood meer aan vieze chemische ontstoppers. Gewoon zuiveringszout in de afvoer gieten gevolgd door azijn, even laten bubbelen, daarna naspoelen met heet water. Als de leiding echt verstopt zijn, heb je zwaardere middelen nodig, maar dat komt later.




Ik denk dat ik dit maar eens ga proberen. Ik hoop dat dit een oplossing is!

Werkt dat ook tegen de geurtjes van Marco Geurts?

Ik had m'n zinnen eigenlijk op shirtjes van Icebreaker gezet. Vanwege de goede zweet-afvloeiïng, en de koude/warmte-circulatie. Maar men vertelde mij gisteren bij een fietsenzaak over Löffler-shirtjes.
Men liet mij 2 stukjes drijfnat (zo onder de koude kraan vandaan) materiaal op m'n handen voelen. Het één van Löffler-materiaal, en het ander van 'normaal' katoen. En het Löffler-materiaal voelde inderdaad minder koud aan.

Maar heeft er iemand hier praktijk-ervaring met Löffler-kleding? Ze zijn in ieder geval een stuk betaalbaarder dan de Icebreaker-producten.

Gr. Marco

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee en ik ben aan het sparen voor een Icebreaker Techtop en leggings.
Ik wil in ieder geval geen 100% synthetisch ondergoed meer. Stinkt erg snel en voelt niet lekker aan.

Nadeel van wol is dat het langzamer droogt, groot voordeel is dat het goed vocht opneemt en ook als het nat is nog comfortabel draagt en warm is en niet al na 1 dag stinkt.

Die mengmaterialen (polyamide met wol etc, Transtex bij Löffler (Polypropyleen met KATOEN) hebben vooral het voordeel dat ze sneller drogen en iets sneller het vocht opnemen en dat naar de buitenlaag transporteren.
Maar het nadeel van stinken hou je natuurlijk gewoon door de gebruikte kunstvezels hoewel dat bij polypropyleen minder is.
Als ik het zo lees lijkt het erop dat Löffler's Transtex vooral goed is voor bij warmer weer. Voor bij kou zou ik voor iets met wol gaan . Wol isoleert nu eenmaal beter dan katoen.
Oh, en hoe ruikt een katoenen T-shirt na een dagje zweten? :shock:

Ook heb ik gemerkt dat bij vrieskou het 3 lagen concept niet meer optimaal werkt. Waarschijnlijk omdat zweet in de koude lucht moeilijk verdampt en dus op de huid blijft liggen. Heb je een natte met zweet verzadigd shirt, brrr.
Dan is 100% wol beter. Neemt overdag het vocht op tijdens de inspanning en 'snachts droogt het dan (meenemen in de slaapzak of onder de slaapzak).

Maar misschien zijn de Löffler's Transtex wel erg fijn bij mooi weer en veel wasgelegenheden onderweg....

Fiets de wereld (hopenlijk snel met wollen ondergoed),
Whisky

bert sitters schreef:Katoen, gewoon doen!!!!!!
Inderdaad. Gewoon een katoenen shirtje van de Hema of iets dergelijks. Neemt je zweet lekker op en daar kun je zo een maand of meer in fietsen zonder te wassen. Althans dat is mijn ervaring.

Samuel

hoi, en hier is nog een dame! Het voedsel dat je eet is inderdaad een factor. Vermijd zwarte stof, zwart houdt de geur meer vast. Vaak (genoeg) de oksels wassen met desinfecterende 'zeep' zonder parfum EN vooral met koud water!