Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Zorgverzekering/verplicht verzekerd? - Forum Wereldfietser

Nieuwe Zorgverzekering/verplicht verzekerd?

Ik vermoed dat er meerdere mensen op dit forum zich af hebben gevraagd of ze premie zouden moeten betalen voor de nieuwe zorgverzekering die aanstaand jaar in gaat, als ze het hele jaar weg zijn. Ik heb aan het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport de volgende vraag gesteld, en kreeg bijbehoren antwoord. Doe er je voordeel mee.


Groet,
Peter.

Vraag:
L.S.,

Aanstaande januari wordt de nieuwe zorgverzekeringswet van kracht en op Uw
voorlichtingssite lees ik ondermeer:

Verzekeringsplicht:
U woont in Nederland of u betaalt hier loonbelasting. U bent dan verplicht
een zorgverzekering af te sluiten.

Hiermee wordt het grootste deel van de Nederlandse bevolking afgedekt,
maar zoals altijd zijn er weer de uitzonderingen. Mijn vraag gaat in dit
geval over de verplichting van verzekering als ik mezelf niet in Nederland
bevindt. Heeft U antwoord op de volgende vragen?

1) Als ik een jaar stop met werken en dat jaar niet in Nederland ben maar
b.v. op wereldreis (een kaldender jaar lang), dan betaal ik dus geen
loonbelasting. Ben ik dan in de zin van de wet woonachtig in Nederland en
dus verplicht verzekerd?

2) Als het antwoord op vraag 1 is dat ik verplicht verzekerd ben, kom ik
dan in aanmerking voor de zorgtoeslag? Ook als ik daar in reguliere
omstandigheden niet voor in aanmerking kom?

3) Als ik toch na b.v. 8 maanden terugkom en dus weer in Nederland woon en
misschien weer een baan vind en dus weer loonbelasting ga betalen, ben ik
dan premie verschuldigd voor het hele jaar of alleen de maanden dat ik
weer in Nederland ben?

Antwoord:
Vanaf 1 januari 2006 zijn o.a. alle Nederlandse ingezetenen verplicht zich te verzekeren in het kader van de Zorgverzekeringswet. Indien iemand voor een aantal maanden een wereldreis gaat maken blijft hij gedurende de reis ingezetene van Nederland, waardoor men verplicht is om een zorgverzekering te sluiten bij een zorgverzekeraar die de Zorgverzekeringswet uitvoert naar keuze. Indien men geen zorgverzekering afsluit wordt u door het College voor zorgverzekeringen een boete opgelegd.

Op welke prestaties men op grond van de Zorgverzekeringswet recht heeft, is afhankelijk van de gekozen polis.
Daarnaast heeft men, op grond van de Europese socialezekerheidsverordening 1408/71 (de Verordening) in de EU/EER-lidstaten en op grond van de bilaterale socialezekerheids Verdragen in de verdragslanden, recht op zorg die tijdens het tijdelijk verblijf medisch noodzakelijk wordt.

Uitschrijving uit de gemeentelijke registers is op zichzelf geen reden om niet langer uit te gaan van "wonen naar de omstandigheden beoordeeld". Als daarvan sprake is, is iemand AWBZ-verzekerd en daarmee verzekeringsplichtig. Het gaat er om of iemand het middelpunt van zijn maatschappelijk leven in Nederland heeft. Dit wordt bepaald door juridische (o.a. verblijfstitel), economische (inkomen, studiebeurs, belastingplicht) en sociale (lidmaatschap vereniging, familieband) factoren. Deze factoren dienen in zijn geheel te worden bezien. Geen van de factoren is op zichzelf doorslaggevend.

U blijft dus verzekeringsplichtig in Nederland en betaalt dus het hele jaar door premie. Dat u eerder terug zou komen heeft dus geen invloed op de premie die u in Nederland betaalt.

De EU/EER landen zijn: België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland,
Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, IJsland, Zweden en Zwitserland.

De Verdragslanden zijn: Bosnië-Herzegovina, Kaapverdische Eilanden,
Kroatië, Macedonië, Marokko, Servië-Montenegro, Tunesië en Turkije.

Het antwoord op uw tweede vraag is als volgt. Ook als u in het buitenland verkeerd, kunt u in aanmerking komen voor zorgtoeslag.U komt als volwassene in aanmerking voor zorgtoeslag als:
* U alleenstaande bent met een toetsingsinkomen tot 25.000 bruto. U heeft maximaal recht op circa 400 euro zorgtoeslag per jaar.
* U samen met anderen een huishouden vormt en uw toetsingsinkomen maximaal 40.000 euro (afgerond) per jaar bedraagt. U heeft maximaal recht op circa 1.150 euro zorgtoeslag per jaar.
Een zorgtoeslagformulier kunt u aanvragen bij de Belastingdienst: 0800-0543. Openingstijden: maandag tot en met donderdag van 8:00 tot 20:00 uur, vrijdag van 8:00 tot 17:00 uur.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dat klopt inderdaad allemaal. Helaas ben je verplicht verzekerd ook al maak je geen gebruik van de zorg. Bedenk wel dat de kosten meevallen als je ::

zorgtoeslag aanvraagt en dat je na een jaar je no claim terug gestort krijgt.
Snel rekensommetje : (bedragen zijn nog niet officieel bekend gemaakt)

premie :: 1050
- zorgtoeslag :: 400
- no claim :: 250
totaal :: 400 / 12 = 33.33 per maand

Nog steeds veel geld voor niks natuurlijk...

In normaal nederlands heet het oplichting om iemand te dwingen een verzekeringpremie te betalen, terwijl er niets verzekerd wordt.

Gerd

GerdC schreef:In normaal nederlands heet het oplichting om iemand te dwingen een verzekeringpremie te betalen, terwijl er niets verzekerd wordt.

Gerd

Oplichting? Onnodig?


Wat doen jullie als jullie een ernstig ongeluk krijgen in het buitenland?
Blijven jullie dan in het buitenland en bekostigen alles zelf of reken je er dan op dat je je kunt laten terugvliegen naar nederland en verzorgen in een nederlands ziekenhuis?
Volgens mij is het een systeem gebaseerd op solidairiteit, ook ik betaal al jaren zonder er gebruik van te maken. Dat doe ik graag omdat ik weet (athans dat hoop ik) dat ik er gebruik van kan maken op het moment dat ik het nodig heb.

Blanche schreef:
GerdC schreef:In normaal nederlands heet het oplichting om iemand te dwingen een verzekeringpremie te betalen, terwijl er niets verzekerd wordt.

Gerd

Oplichting? Onnodig?


Wat doen jullie als jullie een ernstig ongeluk krijgen in het buitenland?
Blijven jullie dan in het buitenland en bekostigen alles zelf of reken je er dan op dat je je kunt laten terugvliegen naar nederland en verzorgen in een nederlands ziekenhuis?
Volgens mij is het een systeem gebaseerd op solidairiteit, ook ik betaal al jaren zonder er gebruik van te maken. Dat doe ik graag omdat ik weet (athans dat hoop ik) dat ik er gebruik van kan maken op het moment dat ik het nodig heb.
Gelukkig een genuanceerde reactie. Ik vind dat je inderdaad gelijk hebt Blanche.
Al is het wel zo dat een ongeluk begaan in het buitenland, terwijl je een reisverzekering hebt, ten laste komt van die reisverzekering. Een gewone reisverzekering zal proberen dit zoveel mogelijk te verhalen op de ziektekostenverzekering. Een globetrottersverzekering weet (wist) dat je daarnaast geen andere verzekering hebt en zal dat zelf betalen.

Hier zit echter één grote adder onder het gras. Stel voor dat je arbeidsongeschikt raakt of dat je een ziekte krijgt (diabetes, etc) tijdens je reis waarbij je ziektekosten enorm omhoog gaan. De gewone basisverzekering krijg je zonder meer maar alle extra modules niet. En juist bij een chronische ziekte ben je afhankelijk van die extra modules (fysio, enz). Gelukkig gaan sommige maatschappijen daar wel flexibel mee om maar velen ook niet. Wanneer je al verzkerd bent én je behoudt de extra modules dan loop je bij thuiskomst financieel veel minder gevaar.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik dat zelf tijdens mijn wereldreizen niet heb gedaan en de gok heb genomen. Daar kwam bij dat het toen onmogelijk was om ziekenfonds verzekerd te zijn zonder inkomen en een particuliere verzekering mij veel te duur was. Nu met die zorgverzekering is het moeilijker om ervan af te komen maar dat heeft natuurlijk ook 2 kanten.

Groet,
Marco

Ik wil geen reclame maken en heb ook geen vergelijking gemaakt met andere maatschappijen, maar ik zag toevallig dat bij FBTO de buitenland-uitbreiding van de basisverzekering slechts ruim € 32,= per jaar kost. Daaronder vallen dan ook nog preventieve (malaria)medicijnen en vaccinaties.
Gerd

Vorige week heb ik de polis van IZA (VGZ) binnengekregen. Voor de basispolis hoef je niet in Nederland te wonen om er gebruik van te maken. Als je ziek wordt in het buitenland kun je in alle redelijkheid (vergelijkbare kosten met NL) van je verzekering gebruik maken.

Voor de aanvullende pakketten geldt dat je niet langer dan 365 dagen in het buitenland mag zijn om er gebruik van te maken. Wil je langer weg dan 1 jaar dan wel goed je tandenpoetsen en je warming-up en cooling-down serieus nemen. :)

Wat interessant is hoe de reisverzekeringen met ziektekostendekking zich aanpassen. Volgens mij moet hiervan de premie flink omlaag gaan. Of snap ik het nou helemaal niet meer? :?

Sjirk

In de krant stond nog deze link, waar je je reisplannen kunt invullen en je verteld wordt welke consequenties die hebben bij verblijf in het buitenland voor langere tijd:

https://www.oomverzekeringen.nl/basisverzekering/

Ha fietsers,

Op deze link is ook de nodige info over de basisverzekering + wereldreis te vinden:

http://www.tnfsh.nl/goto.lp?target=deni ... erzekering