Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Einzelgangers??? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Einzelgangers???

Afbeelding
sjacka schreef:Ik ben nog maar kort lid van dit forum en het valt me op dat er bij heel veel onderwerpen ruzie/onenigheid ontstaat over de meest lullige onderwerpen/details.
Zou dit komen omdat veel (wereld)fietsers toch een beetje eigenwijze einzelgangers zijn?
Als nieuwkomer hou ik me verder buiten de discussie die nu ontstaat :D
Het voorgaande gelezen hebbende ga ik maar even terug naar de originele vraag, hoewel de rest van het topic wellicht het meest treffende antwoord heeft geleverd op de vraag. :)

Los van het forum kan ik uit eigen ervaring zeggen dat zelfs wanneer je met z'n tweeën reist je als wereldfietser na een x-aantal maanden inderdaad trekjes van een, lang niet altijd sympathieke, einzelgänger krijgt. Bij ons gebeurde na ongeveer tien maanden. We merkten dat we niet meer enthousiast reageerden op nieuwe dingen en neerbuigend begonnen te reageren op het enthousiasme van andere reizigers.
Bijvoorbeeld: We zitten in Laos wat te drinken met andere reizigers die net een paar weken onderweg zijn. Ze zien voor het een brommer waarop een varken achterop vastgebonden ligt. Ze zijn verbaasd, enthousiast, geschokt; kortom, ze snuiven de cultuurverschillen totaal in zich op. Vervolgens horen we allebei dat we tegen ze zeggen:"Oh, dat is nog niets. Wij hebben al brommers met vier varkens gezien."

Die keer hoorden we het allebei. We hebben er nadien over gesproken en we waren geschokt dat we blasé geworden waren en ook nog eens onaangenaam richting anderen. Tegelijkertijd waren we blij dat we het herkenden en dat we onszelf dus konden bijsturen. Dat is misschien het geluk van samen reizen. Wie waren wij dat wij neerbuigend moesten doen over het enthousiasme/ geluk van anderen?!

Onderweg zijn we meer dan één fietser tegen gekomen die dit gedrag in extreme mate vertoonde; totaal in z'n eigen wereld met z'n eigen regels en standaarden. Iedereen die niet aan hun standaarden voldeed was gek, een fascist, een watje... You name it.

Dus ja, zelfs wanneer je vertrekt als redelijk normaal sociaal functionerende mensen kan het zijn dat je na verloop van tijd toch trekjes van een einzelgänger gaat vertonen, ook als je samen fietst.

Maarten
Maarten & Line schreef:Los van het forum kan ik uit eigen ervaring zeggen dat zelfs wanneer je met z'n tweeën reist je als wereldfietser na een x-aantal maanden inderdaad trekjes van een, lang niet altijd sympathieke, einzelgänger krijgt.
Het merendeel van de forumdeelnemers is dan ook geen wereldfietser. Was dat wel zo, dan bleef het hier heerlijk rustig aangezien al die einzelgänger geen enkele behoefte aan alle discussie zouden hebben. :wink: Ik vind het wel eens een beetje zielig voor de wereldfietsers, hun forum gekaapt door vakantiefietsers die mee willen profiteren van hun kennis. Ik weet zo goed dat dat zo werkt, omdat ik zelf zo'n meeliftende vakantiefietser ben. Dat ik en anderen hun voordeel doen met de op dit forum aanwezige kennis kan dan nog weinig kwaad. Ik zie ook wel mensen die na maanden van anderen voorschrijven hoe het allemaal moet de foto's posten van hun eerste weekendje kamperen. Enige terughoudendheid lijkt me op zijn plaats als je geen enkele ervaring hebt met vakantie- dan wel wereldfietsen.

Volgens mij is het dus eerder zo dat er, in de woorden van de topicstarter, bij veel onderwerpen ruzie ontstaat omdat veel forumdeelnemers _geen_ wereldfietsers zijn. Afgezien daarvan vind ik dit forum in het algemeen redelijk meevallen. Zegen en probleem van het Internet vind ik dat het zo toegankelijk is, ook voor mensen die amper toegerust zijn om zich schriftelijk uit te drukken; bijvoorbeeld het verschil tussen 'het is' en 'ik vind' niet begrijpen.

Carl
Carl schreef:Het merendeel van de forumdeelnemers is dan ook geen wereldfietser.
O help, krijgen we die discussie weer ...

Dat het forum slechts gekaapt is door vakantiefietsers vind ik onzin. Ik ken een aardig aantal fietsers die meer dan de halve wereld hebben bereisd die veel aan dit forum hebben gehad, en nog. Dat het verwegfietsersgehalte daalt lijkt me wel waar. Uiteraard komt dat omdat de 'echte' wereldfietsers aan het fietsen zijn :wink:

Overigens bestaat de doelgroep van de vereniging uit fietsers die zelfstandig op pad gaan en daarbij minimaal één overnachting doen. Let wel: dit is watik me herinner van interne discussies een paar jaar geleden.
In de statuten staat: "Wereldfietsers zijn reizigers die de wereld per fiets willen ontdekken en verkennen". Het woordje willen is daarbij niet voor niets gezet: je hoeft nog niet gefietst te hebben om wereldfietser te zijn, de serieuze intentie is voldoende.
arnob schreef: Ik glimlach als er een opmerking verschijnt dat bij de blijde boodschap van een nieuw ontdekt hotel aan de ander kant van de wereld wordt vermeld iemand anders aangeeft dat de fruitboom op het binnenplein nu rijpe vruchten moet hebben....[knip]
Al met al is dit forum voor mij een wereldhaven, vol informatie, afwisseling, genoegens en ergernis. Het decor verandert maar dat doe ik ook. Tot mijn genoegen.
Hoi Arno,
je wordt op je wenken bediend. In Yunnan zijn de vruchten rijp. :)
Carl schreef:Ik vind het wel eens een beetje zielig voor de wereldfietsers, hun forum gekaapt door vakantiefietsers die mee willen profiteren van hun kennis....
Ondanks het feit dat Line zich nog steeds geen echte wereldfietser voelt 'ze doet maar alsof zegt ze zelf', reageer ik nu maar even als echte wereldfietser ;)

Het maakt me helemaal niets uit dat liefhebbers in welke vorm dan ook, of ze nu vakantiefietser, wereldfietser of dromer van fantastische fietsavonturen zijn hier actief zijn. Ik vind het juist leuk wanneer er nieuwe leden hier enthousiast komen vertellen over hun eerste tochtje met een onhandig volumineuze slaapzak in een vuilniszak onder de snelbinders. Dat ze dan willen weten hoe ze een foto moeten toevoegen geeft helemaal niets.
Wanneer echte wereldfietsers zuur zouden reageren en verongelijkt zouden zijn omdat hun forum gekaapt zogenaamd gekaapt zou worden bewijst dat enkel dat wereldfietsers in plaats van een brede open blik op de wereld juist een nauwe zielige blik op de wereld krijgen. Ik hoop dat dit niet zo is.

Daarbij; waar moeten al die enthousiaste verweggistanfietsers met hun verhalen en kennis naar toe wanneer er niemand nieuwsgierig is naar hun ervaringen en kennis? :P
Iedereen op het podium tijdens de wereldfietsbeurs voor een lege zaal?
Ach ja wat maakt indruk. Vakantiefietser of Wereldfietser voor mij ligt het in de zelfde orde als Sporten of Bewegen.
Sporten of bewegen... misschien dat we daar eens wat zinnigs over kunnen zeggen :lol: .
Reizigers die zich openstellen voor andere culturen hebben meestal een sterke eigen identeit opgebouwd, je moet immers zelfs stevig in je schoenen staan om culturele verschillen die je ziet te kunnen plaatsen. Bovendien moet je ook de durf hebben om het vertrouwde achter te laten en in een andere omgeving te springen. Ik ben er dus van overtuigd dat de meeste forumgebruikers een relatief sterke persoonlijkheid met een duidelijke visie hebben.

Of dat de oorzaak is van de botsingen weet ik niet. De reacties van forumleden kan je indelen in de typische vier types mensen (wie teambuilding zaken heeft gevolgd kent ze :-) ): je hebt de rationeel, analytische mensen: die beantwoorden de vraag met cijfers of gegevens en doen opzoekingen, de emotioneel analytische mensen, die antwoorden vanuit hun eigen kader en refereren daarbij naar regels of artikels die ze hebben gelezen. Dan zijn er nog de emotioneel creatieve mensen: die zullen een antwoord formuleren uit hun eigen ervaringen. En als laatste de rationeel creatieve die een antwoord geven dat niet ingaat op de details maar over het concept.

Veel van de botsingen op dit forum doen zich voor door de verschillende denkpatronen van mensen. Enkel door te erkennen dat andere mensen op een andere manier denken en er een andere mening op kunnen nahouden kan je conflicten vermijden. Zelf tracht ik (zeker voor technische vragen) het bij één antwoord te houden, wat mij betreft vragen de meeste topic starters om meningen. Die krijgen ze dan van verscheidene mensen, en het is dan aan de TS om te kijken welke antwoorden hen het meest aanspreken. Een discussie tussen antwoorders leidt zelden tot meerwaarde.

Ik betwijfel of het wereldfietser forum een unicum is qua botsingen, ik denk wel dat de meeste forumleden de capaciteit hebben op op een serene manier te discussiëren. En ik hoop dan ook dat dat gebeurt, want ik moet de mensen die er zich de laatste tijd aan ergeren gelijk geven: oeverloos discussiëren en persoonlijke opmerkingen beginnen maken kan wat mij betreft echt niet.
Leon schreef:
Carl schreef:Het merendeel van de forumdeelnemers is dan ook geen wereldfietser.
O help, krijgen we die discussie weer ...
Nou, nee, dat hoop ik niet. Die hebben we al gehad, geinteresseerden verwijs ik naar de zoekfunctie. En naar de kop bovenaan: Vereniging voor fietsreizigers. Wat ik probeerde te zeggen - en dat nog wel met een knipoog, die had men toch wel gezien hè? - is dat deelnemers op dit forum niet verward moeten worden met het beeld van 'de' wereldfietser als een eenzelvige autonome avonturier. Zo die al bestaat.

Carl
Bij een einzelgänger stel ik me ook een alleenreizende fietser voor. Wat ik op mijn tochten door Europa tegenkom, is het denk ik 60% duo's, 30% solo's en 10% gezinnen.
Ik ben ten eerste benieuwd of deze verhouding bij anderen hier bekend voor komt?

Ten tweede is een forum bij uitstek een plaats om meningen te poneren en ja, die zijn wel eens tegengesteld. Het ontbreken van het sociale glijmiddel van beleefdheden uit het echte leven maakt het misschien soms wat polariserend af en toe.
Dit heeft m.i. niets te maken met eigenwijsheid van fietsers of het feit of iemand einzelgänger is of niet.

Zelf ervaar ik dit als een beetje conservatief maar verder vriendelijk forum.
Maarten & Line schreef:Daarbij; waar moeten al die enthousiaste verweggistanfietsers met hun verhalen en kennis naar toe wanneer er niemand nieuwsgierig is naar hun ervaringen en kennis? :P
Iedereen op het podium tijdens de wereldfietsbeurs voor een lege zaal?
Ik zie dat je het precies eens bent met wat ik zeg. :) Fijn dat er verweggistanfietsers zijn die op het podium willen vertellen en hun expertise willen delen. Goed dat minder ervaren mensen in de zaal kunnen zitten en hun vragen kunnen stellen. Inderdaad ook geweldig als mensen vertellen over hun eerste tocht met dat luchtbed in die vuilniszak achterop. Minder handig is het als je nog nooit meer dan een dagtocht hebt gereden en op het podium klimt om te verkondigen dat iedere fietser het beste af is met een vuilniszak onder zijn snelbinders. En andersom vind ik ook niet erg aangenaam; stellig beweren dat het niet kan met een vuilniszak, maar dat het per se moet op een fiets van het merk X met tassen van merk Y. Ik denk dat veel onenigheid uit de laatste twee scenario's voortkomt.

Carl