Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsnavigatie Osmand - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

fietsnavigatie Osmand

127 berichten
Maar wil ook weten waar op dat moment ben met een puntje op me kaart :)
Kan namelijk wel google maps gebruiken als het goed is.

Kan tot nu toe nog geen osmand/track op me sd kaart vinden. Wel osmand zelf enzo Moet nog ff verder zoeken wat ik fout doe...
Pipopopo schreef:Maar wil ook weten waar op dat moment ben met een puntje op me kaart :)
Ook daar heb je geen internet voor nodig. Gewoon de GPS aanzetten en Osmand kaart tonen. Dan geeft dat puntje wel aan waar je bent. Als als je dan nog niets ziet druk je even op de optie "waar ben ik"
Pipopopo schreef: Kan namelijk wel google maps gebruiken als het goed is.
Kan wel een aanvulling zijn maar heb je niet echt nodig.
Pipopopo schreef: Kan tot nu toe nog geen osmand/track op me sd kaart vinden. Wel osmand zelf enzo Moet nog ff verder zoeken wat ik fout doe...
Kijk dit even door dan kom je er hopelijk wel uit. Is wel iets gedateerd maar basis is gelijk gebleven. Mocht de map "tracks" nog niet staan in de map "Osmand" dan kun je die gewoon aanmaken.
Ik wil Osmand offline gaan gebruiken voor een tochtje naar Duitsland. Alle kaarten zijn gedownload en de navigatie doet zijn werk, maar de voice-ondersteuning is erg arm. De enige gesproken woorden die langskomen zijn getallen en "first, second en third".
"fifty" lijkt gesproken te worden bij nog +/- 350 meter voor de afslag, maar er blijven genoeg onduidelijkheden. Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is voor anderen, en of er iets aan te doen is.
Jafeth schreef:Ik ben benieuwd of dit herkenbaar is voor anderen, en of er iets aan te doen is.
Ik gebruik altijd de Osmand-nightly.apk . Kan dus zijn dat ie afwijkt van de officiele versie van de market.

Osmand adviseert om een TTS (Text tot speech) stembegeleiding te kiezen ipv ingesproken stemmen. Dat heb ik nu ook. Je kunt op je Android een aantal spraak instellingen wijzigen. (bij mij: Instellingen>Spraak in en uitvoer>Instellingen tekst naar spraak) Op de market zou je SVOX (Jan) eens kunnen installeren en vervolgens als standaard in stellen. Daarna in Osmand kiezen voor nn-tts als stembegeleiding. Het grappige van die TTS is dat je dat ook kunt gebruiken om bv e-books voor te laten lezen. Als je bv FBreader installeert en een e-book (meestal epub formaat) opent kun je via de menuknop>Meer> Speak+ een book laten voorlezen. Of je al fietsend naar een ebook kunt luisteren en ook Osmand je aanwijzigingen kunt laten geven weet ik niet. ;-)
Poosje weg geweest waardoor ik nog niks met osmand heb kunnen doen.
Ik heb op de link geklikt waar veel goede info op staat.
Voordat ik de reitsmaroute wil plaatsen in osmand vraag ik me 1 ding af.

Kan dit met de gratis versie of moet ik perse osmand kopen?
En kan dit alleen als ik eerst de map italie compleet download?

Ik ga in Italie fietsen volgende week met de reitsmaroute boekjes,
maar vind het handig om wat achter de hand te hebben :)

Alvast bedankt!
Pipopopo schreef:Poosje weg geweest waardoor ik nog niks met osmand heb kunnen doen.
Ik heb op de link geklikt waar veel goede info op staat.
Voordat ik de reitsmaroute wil plaatsen in osmand vraag ik me 1 ding af.

Kan dit met de gratis versie of moet ik perse osmand kopen?
En kan dit alleen als ik eerst de map italie compleet download?
Ik zou zeggen... gewoon de gratis versie proberen en kijken of het werkt. Ik vermoed dat het prima werkt. Zelfs zonder downloaden van Italie maar ... die zou ik er gewoon bij nemen. Mocht dat niet werken dan kun je de nightly versie downloaden en installeren op je android (wel even in smartphone aangeven dat je onbekende bronnen mag installeren)
Op het Googleforum heb ik eens voorgesteld om de vrij beschikbare data van adressen in NL in Osmand op te nemen. Harry van der Wolf heeft dat in 1 week voor elkaar gekregen. Petje af.
Ik heb de online NL "handleiding" bijgewerkt voor de liefhebber.
Hallo PeeWee, dank voor je handleiding. Die kwam zeer van pas. Ik heb me inmiddels aardig in OsmAnd verdiept. Een tip nog: ik zou bij het stukje over hoogtelijnen expliciet neerzetten dat je aparte databestanden moet downloaden, voor hoogtelijnen en eventueel voor relief. Alleen de hoogtelijnenplugin installeren is niet voldoende. Ik heb een tijd gezocht voordat ik daar achter kwam.

Verder nog wat algemene vragen:

- Mijn HTC One X+ blijkt het ruim 6 uur vol te houden met het scherm continu aan. Dat is flink lang, maar niet genoeg voor een fietsdag. Nu hoeft het scherm niet de hele tijd aan te staan, maar als ik het uitzet wordt het scherm meteen gelockt. Ik zou eigenlijk een knopje willen hebben om het scherm op zwart te zetten, waarna b.v. met een druk op het scherm meteen weer OsmAnd te zien is. Bestaat een dergelijke functie in OsmAnd, of kent iemand een app of widget die dat kan?

- In december ga ik in Thailand fietsen. Osmand biedt twee opties: Thaise plaatsnamen, of Engelse plaatsnamen. Maar de Engelse namen zijn fonetische versies van de Thaise namen. Chiang Mai wordt "echiiyngaihm". Weet iemand of er nog andere opties zijn?
Er zijn apps die de nabijheidssensor gebruiken als aan-uit schakelaar. Smart Screen On Pro bijvoorbeeld. Lijkt op het ene toestel beter te werken dan het andere.

Frank
nvt
eindgebruiker schreef:Hallo PeeWee, dank voor je handleiding. Die kwam zeer van pas. Ik heb me inmiddels aardig in OsmAnd verdiept. Een tip nog: ik zou bij het stukje over hoogtelijnen expliciet neerzetten dat je aparte databestanden moet downloaden, voor hoogtelijnen en eventueel voor relief. Alleen de hoogtelijnenplugin installeren is niet voldoende. Ik heb een tijd gezocht voordat ik daar achter kwam.
Bedankt voor de feedback. Ik heb het aangepast.

Je wens om met scherm uit te navigeren begrijp ik. Op mijn Acer kan ik door het kort drukken op de aan/uit knop het scherm uit zetten en dus navigeren op stem instructies. Het scherm aanzetten kan ook maar dan moet ik telkens toch even snel mijn ontgrendelcode intikken. De tips van Frank en Peterv zou ik eens uit moeten proberen. Je kunt natuurlijk ook je scherm vergrendeling er tijdelijk afhalen.

Je vraag over thaise tekens kan ik niet beantwoorden. Je kunt het eens proberen op het osmand Forum.

Succes
eindgebruiker schreef:In december ga ik in Thailand fietsen. Osmand biedt twee opties: Thaise plaatsnamen, of Engelse plaatsnamen. Maar de Engelse namen zijn fonetische versies van de Thaise namen. Chiang Mai wordt "echiiyngaihm". Weet iemand of er nog andere opties zijn?
Ik heb me in Oekraïne en Marokko gered met Osmand ingesteld op plaatselijke plaatsnamen. Dan moet je enige tientallen letters leren, maar daarna kun je dus ook de wegwijzers lezen en eenvoudige opschriften herkennen. En ook na je trip kun je indruk maken met je vermogen vreemde schriften te lezen :)
@peterv: Dank voor de tip, dat komt in de buurt. De lock wil ik erop houden, maar dus niet als Osmand draait. Helaas werkt Smart Lock bij mij niet (Android 4.2.2). Als de app "Accessbility (sic) Services" wil inschakelen klapt ie eruit.

@ReinierLamers: De lokale taal leren kan zeker geen kwaad, ga ik ook proberen, maar Thais heeft 76 tekens :roll:
Iemand die sinds de update ook problemen heeft met voice import? Mijn Eva doet het niet meer... :wink:

Evert
nvt
nvt
peterv schreef:
PeeWee schreef:Je kunt natuurlijk ook je scherm vergrendeling er tijdelijk afhalen.
Hoe doe je dat? Bij mijn weten moet je minimaal swipen om te ontgrendelen vanuit de standby-stand.
Ik kan bij mijn Acer via Beveiliging>Schermvergrendeling kiezen voor: Geen, Vegen, Face Unlock, Stemontgrendeling, patroon, PIN en Wachtwoord. Ik neem aan dat jij met swipen "patroon" bedoelt maar dat is niet nodig als je vergrendeling er af haalt.
evert86 schreef:Iemand die sinds de update ook problemen heeft met voice import? Mijn Eva doet het niet meer... :wink:

Evert
Ik heb net ook de nieuwe Osmand geinstalleerd en toen bleek dat mijn voice (standaard en-tts) het niet meer deed. Ik heb toen de settings nagekeken maar alles stond goed. Toen maar de telefoon opnieuw opgestart en ziedaar.... het werkt weer.
evert86 schreef:Iemand die sinds de update ook problemen heeft met voice import? Mijn Eva doet het niet meer... :wink:

Evert

Misschien komt het doordat Eva een nieuwe heeft. Freek, meen ik.