Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Casas Particulares in Cuba en andere vragen - Forum Wereldfietser

Casas Particulares in Cuba en andere vragen

De groepsreis van de SNP naar Cuba gaat niet door. Ik heb besloten om dan maar zelfstandig te gaan fietsen. Ik twijfelde eerst, maar heb toch informatie gekregen die mij over de streep heeft getrokken.
Waar ik op zoek naar ben zijn leuke casas particulares om te overnachten. Er komen er steeds meer. Er zijn diverse websites, maar ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Wie kent leuke adresjes die ik niet mag missen?
Als je een leuk adres krijgt, zou je dat kunnen reserveren, maar daar heb je eigenlijk niets aan. In Cuba werkt het namelijk zo dat ze altijd je reservering aannemen, maar bij aankomst blijkt die casa steevast vol en dan duikt er altijd wel een vriend op die ook een casa heeft en daar kom je dan terecht. Voor iets meer geld (5 CUC of zo), want die vriend moet commissie betalen. Ondertussen ben je wel een uur verder. Zo werkt dat daar negen van de tien keer. Ter plekke rondkijken en zelf naar binnen stappen (niet met een "amigo" van straat die een adres weet) is net zo makkelijk en minder frustrerend, wil ik maar zeggen.
Cuba is verder een geweldig fietsland, trouwens.
El Balcon in Vinales is een absolute aanrader!
Lekkere drankjes, heerlijk eten (zie Douwe aan de dis in de video), leuke mensen en natuurlijk een lekker balkon om op te zitten :D

Veel plezier Bert!



Bron
Bert, wel dezelfde periode op Cuba? We zijn er vanaf 13-12 en houden ons blogje vast wel n beetje bij.. mochten we wat tegenkomen wat de moeite waard is zetten we daar dan wel op.. wrapties.waarbenjij.nu
Wie weet komen we elkaar nog ergens tegen.. we vliegen op Havana (vv), mocht je ergens anders op vliegen dan kunnen we zeker tips uitwisselen!
In ieder geval veel plezier toegewenst..
Met Peter de Rijk eens: reserveren heeft geen zin; is geen enkele garantie dat er op het gereserveerde moment iets vrij is............echter positief (of naief) als ik ben, heb ik het toch anders ervaren als Peter: als je bij een CP aankomt; gereserveerd of niet en dat was vol, werd er altijd een oplossing gevonden en er werd een ander CP gevonden.
Theo B schreef:Met Peter de Rijk eens: reserveren heeft geen zin; is geen enkele garantie dat er op het gereserveerde moment iets vrij is............echter positief (of naief) als ik ben, heb ik het toch anders ervaren als Peter: als je bij een CP aankomt; gereserveerd of niet en dat was vol, werd er altijd een oplossing gevonden en er werd een ander CP gevonden.
Moest jij dan geen CUC-tjes extra betalen voor de bemiddeling?
Ha Bert,

Ik had meer het idee dat het als volgt ging:
CP Maria zit vol maar zorgt ervoor dat je bij bevriende casa Antonio een plekje krijgt in de wetenschap dat de volgende keer als Casa Antonio vol zit deze met de gast naar CP Maria stapt. Bij elke CP kreeg je ook weer een visitekaartje mee voor de volgende plaats. Heb ook nooit de indruk gehad dat bij de tweede CP (nadat de eerste vol was en deze mensen zorgden dat je in die tweede terecht kon) meer geld kwijt was (bv die bemiddelingskosten).
Maar nogmaals.....misschien ben ik wel naief
Het is al weer even geleden (2008) dat wij hebben gefietst op Cuba voor verslag en info over fietsen op Cuba en Casa Particulaires zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 202008.htm
voor meer fietsvakantie Cuba zie ook:
http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... 0Cuba.html

Harry
Mijn reis komt naderbij en ik heb de volgende vragen:
1) Gisteren kondigde R. Castro aan dat de CUC, de speciale munteenheid naast de Peso voor toeristen, gaat verdwijnen. Weet iemand al het fijne: wanneer en wat de gevolgen zijn?
2) Kan ik in Cuba gemakkelijk een Cubaans SIM-kaartje kopen en zo ja waar en wat kost het?
3) Er is een speciale bus waarin fietsen meekunnen door de tunnel onder de monding van de haven. Waar zijn de opstapplaatsen voor deze bus? Moet ik vooraf reserveren. Zo ja waar kan dat?
4) Wie kent de volgende accommodaties in het uiterste westen: Península de Guinahacabibes
Villa Laguna Grande;
Villa María La Gorda (Dikke Maria) http://www.villamarialagorda.com ;
Villa Cabo San Antonio.
Bij de laatste heb ik wat vraagtekens bij eten en drinken. Er schijnt iets van een kleine cafetaria te zijn, maar die zou slecht beperkt open te zijn en ook de keuze zou erg mager zijn. De dichtsbijzijnde winkel is op 77 km.
Is het de moeite waard om naar dit eenzame schiereiland te fietsen?
Hoi ome Bert!

3) Toen wij er een aantal jaren geleden waren - had de buschauffeur er die dag geen zin in. De boot daar kom je niet op met je fietstools want ze zijn bang voor een herhaalde kaping en vlucht naar de VS. Omfietsen is dan het devies. Tip als je van Havana naar richting het vliegveld in Varadero fietst ... niet doen. Het is een van de weinige drukke wegen en het stinkt er vanwege de olie boringen.

2) Destijds bestond er ook een telefoon scam - je wordt dan gebeld in Cuba en ze houden je heel erg lang aan de lijn. Het lijkt of er een bekende belt waarmee je geen contact krijgt. Zodra je thuis bent, volgt een dure rekening. Of het nu nog zo is weet ik niet. Er werd destijds voor gewaarschuwd op het Cuba Forum. Een tip trouwens voor tips.

Vermijd trouwens de casa in Mantanzas - er was er destijds maar een en ik ben de naam kwijt. Hij ligt op een hoek, bij een soort plein/parkje. Het is de enige casa zijn met personeel in Cuba. Het personeel is bijzonder brutaal, s'ochtends dronken, zet je af en ik heb gehoord van mensen dat ze ook spullen stelen.

Voor meer vragen - je kent mijn e mail ...

Fransje
Fransje schreef:Tip als je van Havana naar richting het vliegveld in Varadero fietst ... niet doen. Het is een van de weinige drukke wegen en het stinkt er vanwege de olie boringen.
Ja, dat is deze weg:

Afbeelding

Wij fietsten van Varadero naar Havana, daar was het nog niet druk maar dichter bij Havana veranderde dat inderdaad drastisch. Overigens zou ik niet zo een-twee-drie een alternatief weten voor het traject Varadero-Havana. Tot op een kilometer of dertig voor Havana was het best aangenaam fietsen.
Komt me bekend voor. Ach ja, het hoort erbij en is ook onderdeel van het land.
bert sitters schreef: 3) Er is een speciale bus waarin fietsen meekunnen door de tunnel onder de monding van de haven. Waar zijn de opstapplaatsen voor deze bus? Moet ik vooraf reserveren. Zo ja waar kan dat?
Er is ook een veerboot iets landinwaarts, zie Google Maps (Lanchita de Casablanca). Die boot hebben wij in 2008 genomen (verslag). Alle bagage werd daar om een of andere reden op wapens en contrabande gecheckt.
peter de rijk schreef: Er is ook een veerboot iets landinwaarts, zie Google Maps (Lanchita de Casablanca). Die boot hebben wij in 2008 genomen. Alle bagage werd daar om een of andere reden op wapens en contrabande gecheckt.
Yep en bij het zien van een fietstool mag je hem inleveren of niet mee :cry:
Op vraag drie, ik heb het nog even opgezocht: Er is een busramp speciaal voor fietsen en brommers vlak bij het Monument voor Maximo Gomez. De weg heet Cuba Tacon en de bushalte bevindt zich tegenover Cafe Lucero. Je wacht tot dat er eentje langs komt reserveren lijkt me niet mogelijk. Bij mij (vorig jaar) kwam er vrij vlot een opdagen. Het verblijven in een Casa had voor mij de voorkeur boven dure "staatshotels" verder kun je daar ook prima eten.

Even over de foto, ik keek er naar en rook het meteen weer, een geur ervaring die je niet snel vergeet!
bert sitters schreef:1) Gisteren kondigde R. Castro aan dat de CUC, de speciale munteenheid naast de Peso voor toeristen, gaat verdwijnen. Weet iemand al het fijne: wanneer en wat de gevolgen zijn?
De Volkskrant meldt vanochtend dat deze actie meer dan een jaar gaat duren. De koersen van beide munten zullen naar elkaar toegroeien totdat ze gelijk zijn en dan wordt het één Cubaanse munt.
Wie kent de volgende wegen op Cuba?
1) María la Gorda naar Cabo Francés ( in het uiterste westen);
2) Playa de Girón naar Jagua? ( bij Cienfuegos);
3) La Coloradas via Cabo Cruz naar Pilón (zuidkust in het oosten);
4) Baconoa naar Caimanera (bij de Amerikaanse basis Guantánamo);
Zijn deze wegen redelijk te fietsen?
Ik heb een hekel aan slechte gravelwegen: vooral met hellingen.
Haha, sorry, maar misschien heb je toch een iets verkeerde indruk van Cuba. Alles tot in de puntjes uitwerken, is leuk als voorbereiding, maar mijn ervaring (ik was er begin vorig jaar): alles gaat anders dan je denkt. De wegen zijn bijna overal slecht. Naar Caimanera fietsen, mag niet. Ik heb het geprobeerd, maar het werd echt niet toegestaan. Het is er zwaar beveiligd. Je hebt toestemming nodig om er te komen en dat had ik netjes twee weken van tevoren geregeld, maar er bleek (heel gek) iets fout te zijn gegaan en vervolgens moest ik twee nachten in Guantanoma wachten (aanvankelijk drie tot vier, maar met lang discussiëren kun je soms wat bereiken). Toen was het nog een heel gedoe om een taxi naar Caimanera te regelen, want chauffeurs gaan niet heel graag langs de beveiliging (je moet echt door drie posten ofzo), dus velen vragen de hoofdprijs. Bij aankomst bleken we de enigen in het hotel! Niet zo gek :).
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 857&type=3

Casa's regelen gaat heel makkelijk, iedereen kent elkaar. Je kunt gewoon ergens binnenstappen (inderdaad niet naar mensen op straat luisteren, over het algemeen) en als je het niets vindt, ga je verder. Een paar leuke casa's vind je in een artikel dat op mijn pagina staat:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 857&type=3

Gravelwegen zijn er niet trouwens. Sommige directe wegen - die worden gebruikt voor de langeafstandsbussen - hebben een redelijke asfaltlaag, ga je daar iets af, dan kom je al gauw gaten tegen.
PS: Wij hadden de bus die door de tunnel gaat (richting Havana) net gemist... Vervolgens hebben we een taxibusjes aangehouden, waar onze twee fietsen inkonden. Was niet echt ideaal, want het is daar heel erg druk. Vanuit Havana is het wel gemakkelijk te doen, taxistands genoeg.
bert sitters schreef:Wie kent de volgende wegen op Cuba?
1) María la Gorda naar Cabo Francés ( in het uiterste westen);
2) Playa de Girón naar Jagua? ( bij Cienfuegos);
3) La Coloradas via Cabo Cruz naar Pilón (zuidkust in het oosten);
4) Baconoa naar Caimanera (bij de Amerikaanse basis Guantánamo);
Zijn deze wegen redelijk te fietsen?
Ik heb een hekel aan slechte gravelwegen: vooral met hellingen.
2) Was in 2010 strak plat asfalt tot aan de kust, Playa Larga. Daar zijn zasas. En je kutn er bij dag en dauw met bootges het moeras op, vogels kijken. Dag ervoor boeken. Er zijn HEEL VEEL muggen -de locals vluchten naar binnen. Ook veel krabben, als de zon niet schijnt.
Als je naar PLaya Giron verder gaat: tijdens paaiseizoen (in elk geval in mei) van die krabben steken die met tienduizenden tegelijk de weg over zodra het niet meer heet is. Ik hoop dat je kevlar banden hebt. Gewone auto's krijgen er lekken banden Mijn Marathons gelukkig niet.

De weg van Playa Larga naar PLaya Giro kan via de kortste route: gravel door de middle of nowhere. Loopt parallel aan de zee, al zie je die niet altijd. Vrijwel geen dorpen, huizen, wat dan ook. Ergens is een kruising. Daar RECHTS aanhouden. Ik ben daar 30-40 km omgefietst nadat ik die verkeerd had opgevat.

In Playa Giron zijn er casas.

NB als ze edificio zeggen, bedoelen ze een flat. Die zijn daar meestal laag. Nuttig om te weten als je routebeschrijvingen krijgt.