Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisgezel België-Nepal Voorjaar '14 - Forum Wereldfietser

Reisgezel België-Nepal Voorjaar '14

Dames en heren,

Ik ben een 24-jarige jongen uit West-Vlaanderen en wil in februari/maart '14 met de fiets vertrekken naar Nepal. Ik ben echter nog op zoek naar een reisgezel. Ik wil vooral kamperen, en voor mij is de reis het doel: m.a.w. ik wil op weg ook wel iets bezoeken. De exacte route staat open voor discussie.

Liefhebbers om mij te vergezellen?
Pbtje :D
eveneens pbtje.

Piet
Dag Hesfretter, Pim en Cabonga.

Strak plan! Ik heb dezelfde interesses en een gelijkaardig plan.Ik trek er ook op uit maar vertrek vanuit Tashkent. Nepal is ook één van mijn doelen. Daarna fiets ik door naar warmere oorden. Wanneer denken jullie in Centraal-Azië te zijn?

Lijkt me leuk om stukken samen te rijden...
Fietsers,

Door omstandigheden gaat mijn fietstocht niet door, dus ik zoek ook geen reisgezel meer... Mijn excuses voor het vullen van het forum.

Veel fietsgenot!

Pieter
Sta mij toe dit hier even te kapen!

Ik speel ook al een tijdje met de route België-Nepal in mijn hoofd. Misschien kunnen we anders wel de gelijkgezinden hier of ergens anders verzamelen en eens kijken of er iets van kan komen. Eventueel met een soort van facebook groep of iets anders dat daarvoor handig is. Voor mij zou het eerder wel voor 2015 zijn...Maar als er nu al meerdere mensen zijn die in 2014 gaan rijden zou ik wel eens durven meegaan :) Ik heb alleszins zo het gevoel dat er in Europa wel meerdere mensen zijn die van deze route dromen, maar die het plan uiteindelijk niet uitvoeren omdat ze niet alleen willen rijden (of uiteindelijk alleen rijden).

Ik zou vooral graag via Kazachstan en Kirgizië naar daar rijden, en ik rijd het liefst onder het motto pack light go fast :)

Verzamel de troepen!
Ik zou zeker geïnteresseerd zijn. Echter, ik heb grofweg alleen de tijd van 16 februari tot 16 mei, en gezien de afstand (ongeveer 10.000 km?) lijkt me dat misschien wat te kort. Eventueel zou ik 2 weken eerder kunnen vertrekken door een examenaanvraag via internet te doen ergens in een internetcafé onderweg. Welke route had je in gedachten? Kazakhstan en Kirgizië staan beide zeer hoog op mijn lijstje trouwens.

Wat korte dingen over mezelf; 21 jaar, 4de jaars student te Nijmegen, weinig ervaring met meerdaagse fietstochten, maar rij wel regelmatig tochten van 100+ kilometer in de weekenden om te trainen voor reizen als deze.
Ik denk dat februari tot mei nog wat vroeg is om deze route te rijden, niet? Ik denk dat het dan overal nog veel kan sneeuwen en erg koud zal zijn. Polen, Kazachstan of Kirgizië zijn volgens mij bijvoorbeeld niet echt aan te raden in die periode tenzij je wil gaan snowboarden ofzo (waar ik op zich ook nog voor te vinden zou zijn) :) Maar inderdaad, ik denk dat deze route toch wel zeker 4 maand zou duren. Althans met al de mogelijke problemen onderweg. Het is bijvoorbeeld nog steeds niet zo evident om Tibet door te steken. Ik ken iemand die begin Juli is vertrokken dit jaar, en volgens mij vertrekken de meeste niet echt vroeger dan half April of iets...

Over mijzelf; Ik ben 25 jaar, net afgestudeerd en ervaring met tochten tot 500km
Hoi,

Ben zeker geïnteresseerd om mee te denken en liefst rijden. Het lijkt me erg leuk om van Nederland/België naar Azië te fietsen. De deur dicht trekken naar China fietsen... . Maar ik speel met het idee om na Azië naar Z-Amerika te trekken. Vandaar dat ik mijn route in Tashkent wil starten en dan met goed weer door de Pamir en Himalaya te fietsen.

Wordt het niet te koud in de bergen als je eerst van bij ons naar ginder moet fietsen?

Groeten,

Dennis
Zeker ook interessante plannen Dennis!

Voor de Pamirs is inderdaad de beste periode April tot Augustus, maar voor Tibet begint bijvoorbeeld de beste periode in September, en de regio in en rond de Tien Shan in China/Kazachstan/Kyrgyzië is blijkbaar ook goed te doen September-Januari. En voor Nepal is de beste periode toch ook ergens tussen September en December volgens mijn boekje
Volgens mijn kennis zitten er bijvoorbeeld op deze moment redelijk wat fietsers in Kyrgizië die op het punt staan om via China/Tibet Nepal binnen te rijden, dus ik vermoed dat het daar nu dan wel nog een redelijk goede periode is... Al zijn er wel die daar al wat langer aan het wachten zijn dan dat ze hadden gepland door problemen met de aanvraag van een chinees visum en protestacties in Tibet die wat roet in het eten gooien
Dag Samsam,

Bedankt voor de info. Over welk boekje heb je het? Lijkt me handig.

Als ik goed begrijp wil jij fietsen langs Oost-Europa en langs de noordkant van de Zwarte en Kaspische zee?

Pack light = niet kamperen?

Op verharde wegen in Azië en de Balkan fietste ik tussen gemiddeld 100-150km/dag maar ik weet niet hoe dit zit bij onverhard en moeilijkere omstandigheden. 10000km in 4 maanden lijkt op papier haalbaar maar ik heb er geen idee van of het in de praktijk ook zo zal zijn. Ik kan me voorstellen dat het ook leuk is om een aantal dagen ter plekke te blijven... . Als ik op 4-5maand in Nepal geraak is dit voor mij wel een optie. Ik zou graag 5 maanden Z-Amerika overhouden...
Beste Dennis,

Het boekje waarvan ik spreek is "Mountaineering in remote areas of the world" van Alun Richardson, enkele jaren geleden te vekrijgen in de K2 in Antwerpen. Dus totaal geen boekje over fietsen wel, maar daar staat zo een uitgebreide tabel in met de perioden van het jaar die het meest geschikt zijn om te gaan klimmen in deze landen. En uiteraard zijn de periodes die geschikt zijn voor te klimmen ook de beste periodes om daar te fietsen (geen sneeuw en regen en dergelijke...).

Ik zou inderdaad liefst langs de noordkant van de Zwarte en Kaspische zee rijden zoals ik het nu zie, aangezien ik voor de welbekende redenen liever niet via Iran, Irak en Afghanistan/Pakistan rij... Al zijn er blijkbaar wel nog redelijk wat fietsers die elk jaar die route nemen? Maar persoonlijk interesseren die landen mij wat minder dan Kazachstan en het noorden. Ook ben ik zelf niet echt te vinden voor bijvoorbeeld Indië, daar lijkt het mij iets te druk enz (al kan het ook wel zijn dat ik niet genoeg weet over deze landen en dat dat vooroordelen zijn) .

Met pack light go fast bedoel ik zeker wel kamperen maar alles zo licht mogelijk, lichte tent en dergelijke, ik ben persoonlijk eerder fan van iets lichter te gaan, veel comfort is voor mij minder belangrijk. Maar dat kiest iedereen zelf natuurlijk.

die ene persoon waarvan ik spreek is op 13 Juli vertrokken en zit nu ongeveer net in China denk ik, zat onlangs even in Bishek vast om zijn chinees visum te regelen. Als ik mij niet vergis zijn die visum toestanden en toegang krijgen dikwijls hetgeen waar je wat geluk met moet hebben, maar ik ben geen expert.

Kortom, op 4-5 maand in Nepal geraken lijkt mij zeker te doen. Of het nu nog op tijd is om alles voor te bereiden zodat er in 2014 nog kan vertrokken worden dat weet ik niet goed. Voor mij is 2015 ook een optie...

Tof alleszins dat er nog mensen met interesse zijn!
4 maanden lijkt mij inderdaad een stuk realistischer. Vooral ook omdat het me niks lijkt te moeten haasten in zulke prachtige landen. En vooral door de Pamir/Tien Shan/Himalaya wil je niet op een schema van 120 km per dag rijden denk ik.

Hoe zit het momenteel met reizen door Tibet? Voor wat ik weet is het alleen mogelijk onder begeleiding van een gids, of is daar recent verandering in gekomen?

Edit: één of twee jaar later gaan zie ik eigenlijk ook meer zitten. Dit voorjaar is toch wel heel erg snel, en komt mij dus persoonlijk ook niet zo goed uit. Bovendien heb ik gelezen dat de visumplicht voor Kazakhstan en Tajikistan wel eens zou kunnen verdwijnen binnenkort.
Tip voor allen die een zelfde soort reis plannen:
Het kan een goed idee zijn om de reis te plannen aan de hand van steden waar veel expats wonen.
Bijvoorbeeld: vaderlief woont momenteel in Atyrau, Kazakhstan, waar veel fanatieke fietsers wonen (want wat moet je anders als je daar woont?). Kan een goede overnachting, rustdag (of juist niet) en gezelschap opleveren.
@estegeman: Zeer interessante tip! Een lijstje aanleggen met contactgegevens van zulke personen is alvast een extra puntje op mijn "to do lijstje" voor deze plannen.


@SH: Ivm Tibet heb je denk ik gelijk. Het is ofwel een gids betalen, ofwel een omweg maken van ongeveer 3000/4000 km om toch via China Nepal binnen te geraken.
Weet je al in welk jaar je zou willen gaan SamSam?
Zoals de zaken er bij mij nu persoonlijk voorstaan zeg ik 2015 of 2016. Ik kan dat natuurlijk niet met bloed ondertekenen :) Op deze moment ben ik net afgestudeerd, en is er buiten geld en een grondige voorbereiding niets dat mij in de weg staat, maar niemand kan natuurlijk de toekomst voorspellen. Wie weet heb ik tegen volgend jaar een vaste job, een huis om af te betalen en 5 vrouwen en 10 kinderen (bij wijze van spreken). Misschien moeten we toch nog maar snel in 2014 gaan :P

Neeja, ik ben mij er van bewust dat een datum/jaar vastleggen voor zoiets niet al te evident is, en zeker niet met meerdere personen met elk hun eigen leven. Maar hier contacten leggen met gelijkgezinde zielen lijkt mij toch misschien al een extra stap in de goede richting.

Hoe zie jij het SH-? Wanneer zou jij graag deze tocht doen?
Heel begrijpelijk, in een jaar kan er een hele hoop veranderen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor mij.

Het liefste zou ik in 2015 een grote tocht gaan maken. Ik heb al wel iemand gevonden die misschien de Pamir Highway mee zou willen fietsen dat jaar, maar diegene toonde vooral interesse vanwege het avontuur, hij heeft nog nooit verder dan 50 km gefietst en heeft ook niet de juiste fiets voor een dergelijke tocht. De kans dat dat doorgaat schat ik dus niet zo hoog in. Dat jaar zou het wel moeilijker zijn langer dan 6 weken vrij te krijgen, omdat ik dan net met een nieuwe studie ben begonnen. 2016 studeer ik af, dus dan heb ik wel ruimer de tijd. In 2015 zou ik het misschien bij een kortere tocht moeten houden. (4000 km max).
Dag SamSam en SH,

Lijkt me inderdaad niet slecht om info uit te wisselen. Mijn planning is sowieso een jaar weg in de periode 2014-2015. Ijzer smeden wanneer het heet is! Vrouwen en kinderen kunnen nog even wachten.

Ik moet wel zeggen dat de voorbereiding niet evident is. Er zijn zo veel dingen om rekening mee te houden: route, visums, klimaat, alles thuis in orde brengen, verzekering,materiaal,... .

Online vind je zo veel info en meningen (te veel in mijn ogen) dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb nu eerder het idee om niet te veel te plannen, enkel de eerste maand(en) en dan zien hoe het loopt. Leer ik het meest van...

Ik denk er nu aan om in Istanboel te vertrekken en "langs onder" naar de stans te rijden.

SH al een idee wanneer je de Pamir in 2014 wil fietsen? Ik passeer er sowieso ergens tussen mei en augustus...

Groeten,

Dennis