Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties gevraagd: Wenen, Praag, Nederland en ertussen - Forum Wereldfietser

Suggesties gevraagd: Wenen, Praag, Nederland en ertussen

Vanavond even met Mevr. vd Veek gezeten om te kijken wat we volgend jaar gaan doen. Ja, ik begin altijd vroeg :roll:
We zijn al naar zuid, west en noord geweest. Dus nu maar een keer naar het oosten.
Het stukje wat we hebben uitgekozen gaat als volgt:

We starten in Wenen. Mijn oma komt er vandaan, maar zelf ben ik er nog nooit geweest.

Vanuit Wenen gaan we via ring 4 naar Brno. Met nog even wennen aan die onuitspreekbare namen.

Vanuit Brno is een verbindingsroute naar Praag.

En vanuit Praag gaan we via de route 'Fietsen naar Praag' terug naar Nederland. En dan nog een stukje naar Baflo.


Misschien kun je me helpen met de volgende vragen:

1. Hoe kan ik het beste met de fiets in Wenen komen? Gezien de tijd kan er niet fietsend heen en ik wil niet vliegen.

2. Hoe zijn de campings in Tsjechie?

3. Heb je, gezien de route, nog tips of links voor mij waar ik eigenlijk even naar zou moeten kijken?

Alvast bedankt, ook namens Mevr. vd Veeke.
HansvanderVeeke schreef:1. Hoe kan ik het beste met de fiets in Wenen komen? Gezien de tijd kan er niet fietsend heen en ik wil niet vliegen.
Dat kan dan het beste per trein, citynightline naar München en dan de volgende ochtend München-Wenen. Of misschien in jouw geval beter via Duitsland (Leer?) richting München. Even kijken bij http://www.bahn.de wat de gunstigste route is. Ik ben ooit via Münster rechtstreeks naar Wenen gegaan. En dit jaar van Salzburg in twee dagen terug naar Nederland met de boemel (Bayern ticket en Quer-Durchs-land ticket, voor 38 euro pp tot de grens).
Met de trein via Hanover in 16 uur. In Wien West is een goede rustige camping, die bij de Donau is een stuk drukker al zal je daar meer fietsers tegenkomen.

Niet te missen natuurlijk de binnenstad en het paleis van Sissi (Schönbrunn) (vlak bij Wien West-bahnhof) met de tuinen. Zorg wel voor een GPS of een goede kaart ook al zijn er ook in de stad fietsroutes, het is er erg druk en de Wiener hebben altijd haast tenzij ze koffie drinken of op een terrasje zitten.

Over de route kan ik weinig zeggen, je zal in de buurt van de Donau flink wat meer fietsers tegenkomen, Campings heb ik tussen 1992 en 2000 alleen maar zien verbeteren dus denk dat dat wel snor zit.
De campings in Tjechie (ik heb ze allemaal gezien :roll: ) zijn :
- meestal met een overdekte gemeenschappelijke keuken inclusief gasfornuis, koelkast e.d. Erg handig.
- rustig en saai en ongezellig
- groen, het regent genoeg
- erg goedkoop
- qua sanitair wel ok. Niet zo net als in Duitsland maar nog wel ok
- vaak met een goedkoop restaurantje/vetput erbij
- per camping is alles natuurlijk anders, bovenstaande is mijn gemiddelde indruk
voor Praag -Wenen is ook een mooi autoluw alternatief de "Praag-Wenen Greenway".
Zelf gefietst , mooi traject. Via de (engelse)site zijn oa kaarten te bestellen, en als ik me nog kan herinneren is de route zelfs bewegwijzerd.


Ben
ben huve schreef:voor Praag -Wenen is ook een mooi autoluw alternatief de "Praag-Wenen Greenway".
Zelf gefietst , mooi traject. Via de (engelse)site zijn oa kaarten te bestellen, en als ik me nog kan herinneren is de route zelfs bewegwijzerd.


Ben
Ben,

Klinkt goed. Heb je wat nadere info? En heb je die gefietst met de GPS? Want dan heb je vast ook een track ervan.

Update: via Google vind je deze site http://www.pragueviennagreenways.org/index.html
Waar een deel van de route in boekjes te downloaden is. Ziet er erg goed uit, ik denk dat de plannen hieraan aangepast worden.
Het Tsjechische stuk van 'fietsen naar Praag', en dan met name het westelijke stuk ervan, heeft verschrikkelijk slecht asfalt (vind ik). Zo slecht dat 20 km/u in een afdaling al snel is. Kinderkopjes met asfalt eroverheen en dan 100x gerepareerd, dus wel zonder gaten maar met duizenden hobbels. Ik kan me niet herinneren ooit op zo'n vervelend asfalt te hebben gereden.
In Duitsland rij je stroomafwaarts langs diverse rivieren. De Werra is de 'bejaardenfietssnelweg' in het hoogseizoen. Moet je van houden. Wel volop campings en fietsenmakers, en mooie dorpjes/omgeving.
De 'afkorting' langs Eisenach is zeker korter maar ook zeker niet sneller. Zeer technische mountainbikeroute die uitdagend is. Wel erg mooi door het bos.
JaapG schreef:Het Tsjechische stuk van 'fietsen naar Praag', en dan met name het westelijke stuk ervan, heeft verschrikkelijk slecht asfalt (vind ik).
Wij troffen in het westen van Tsjechië, in 2008, juist heel veel nieuw asfalt. Misschien was je er eerder?

Campings in Tsjechië waren in mijn herinnering dikwijls groot en niet bepaald gericht op tentkampeerders.

Frank
HansvanderVeeke schreef: (..)En vanuit Praag gaan we via de route 'Fietsen naar Praag' terug naar Nederland. En dan nog een stukje naar Baflo.
Misschien kun je me helpen met de volgende vragen:
(..)
2. Hoe zijn de campings in Tsjechie?
(..)
Eind juli-begin augustus van dit jaar fietste ik vanuit Dresden naar Praag en via de omgekeerde Fietsen naar Praag weer terug naar Nederland, zoals jij dat ook van plan bent.
Tsjechië heeft veel aan de infrastructuur voor fietsers gedaan. Helaas is een deel ervan door de overstromingen in juni van dit jaar behoorlijk beschadigd. Heel treurig omdat langs de Elbe/Labe het fietspad net nieuw was opgeleverd. Maar goed, hiervan zul je geen last hebben.

Opvallend vond ik dat de bewegwijzering, ook voor fietsers, behoorlijk goed is. Er ontbreekt hier en daar wel een bordje maar daar kom je wel uit. Wat er over de wegen gezegd wordt, klopt. Wanneer je denkt over glad asfalt te rijden, bega je een levensgevaarlijke vergissing. Je moet steeds bedacht zijn op gaten in het wegdek.

Ik vond de campings prima. Zorg dat je je fiets altijd veilig binnen kunt stallen. De Tsjechen zijn heel behulpzaam daarbij. Überhaupt vond ik de mensen die ik onderweg ontmoette enorm vriendelijk. Ik werd vaak staande gehouden voor een praatje. Een collega-fietser meende dat het kwam dat ik een solo-fietseres ben en dat dat als exotisch wordt beschouwd. Hoe het ook zij, van de verhalen dat Tsjechen moeilijk benaderbare en gesloten mensen zijn, is mij niets gebleken.

Een misschien onnodige waarschuwing: ik vond Praag in de periode dat ik er was verschrikkelijk. De stad was overspoeld door toeristen die als zombies, vaak beneveld van de vele goedkope alcohol, door straten stampten als in een soort onverwachte demonstratie. De meeste Pragers ontvluchten de luchtverontreinigde stad dan ook in de zomer en zijn te vinden in hun datsja's elders, bijvoorbeeld in het prachtige Westen van Tsjechië waar je ook doorheen fietst. Gevraagd naar wanneer hun stad wel wat rustiger is en minder toeristisch: in februari met lage temperaturen.
Zelf vond ik Plsen een aangename stad. Veel cultuur en veel rustiger met een C aan een meertje buitengaats. Hetzelfde geldt voor Cheb.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Hi Hans,

Leuk, wij hebben afgelopen vakentie in ongeveer dezelfde regionen gefietst en heb 3 tips voor je:
- een betaalbare overnachting in Wenen vind je in de moderne jeugdherberg Wien Brigittenau, een mooie 2p kamer voor euro 50 en met de tram voor de deur ben je zo in de binnenstad.
- in Wenen wordt de opera die binnen wordt opgevoerd (voor iedereen een betaalbare plaats) ook buiten vertoond op een groot scherm. Heel bijzonder! Kan je van de opera genieten zonder je nette pak mee te zeulen.
- als je houdt van iets lezen over de regio waar je fietst kan ik je Dier, bovendier aanraden van Frank Westerman. Een boek over de geschiedenis van de Lipizaner paarden en daarmee de geschiedenis van Europa in de 20ste eeuw. Tot m'n verrassing bleek het boek veel raakvlakken te hebben met de route van onze fietsvakantie. Daarnaast is het ook nog eens een mooi boek!

De eerder aangegeven slechte wegen in Tsjechie op de route fietsen naar Praag kan ik niet beamen. Tsjechie heeft een uitgebreid fietsroute netwerk, goed bewegwijzerd, over rustige wegen.

Veel plezier met de voorbereidingen.
Grappig die verschillende meningen over het asfalt. Ach ja, ieder zijn eigen comfortgrens denk ik dan maar. Overigens was ik er dit jaar en heb inderdaad ook hele mooie, nieuwe, gladde fietspaden gezien. Maar helaas ook veel slechte asfalt-over-kinderkopje wegen.
Ik, en met mij enkele andere fietsers, waren vanwege de kwaliteit van de wegen blij als we weer eens onverhard konden rijden.....
Nog een opmerking over de bewegwijzering, in een aantal gevallen is die pas na (of kort na) de werkelijke afslag. Dus niet zoals wij gewent zijn voor de afslag. Ik heb daardoor 1 maal de beklimming van een heuvel 2 maal gedaan omdat ik dacht een bordje gemist te hebben. (dit is dus pre GPS tijdperk). Als een route is aangemerkt als wandelpad, vergeet het dan maar met de fiets. Met een lege MTB lukt het misschien, kom niet vertellen dat je niet gewaarschuwd bent.
Beste Hans,

Zoals een paar anderen hier al hebben opgemerkt is fietsen erg populair in Tsjechië en er is veel infrastructuur. We hebben in 2009 een zelf bedacht rondje Tsjechië gedaan over kleinere wegen en zo af en toe lokale fietsroutes (kaartje gevraagd bij vvv, andere fietsers gevraagd of gewoon bordjes gevolgd). Het asfalt op de kleinere wegen is wisselend maar zelden echt slecht. De fietsroutes in de bergen zijn soms wat ruig (gericht op mountainbikes). Maar er zijn veel mogelijkheden en je hoeft niet persé een langeafstandsroute te volgen. Het loont ook om af te wijken van de routes. Er zijn veel oude kasteeltjes en stadjes te vinden die verrassend mooi zijn.

Alle campings waar wij op gestaan hebben waren redelijk kleinschalig, betaalbaar en met veel gezamenlijk faciliteiten (keuken, huiskamer). Veel Tsjechen kamperen met een mini-trekkerstentje (toen in elk geval). Soms matig sanitair en erg basic, maar soms ook alles nieuw en modern. Saai vond ik de campings niet maar dat is misschien een kwestie van smaak. Vaak kan je in een eenvoudig zaakje bij de camping een biertje drinken of wat eten.
We hadden een overzichtskaart met 'alle' campings. Handig maar niet geheel betrouwbaar. Soms moesten we behoorlijk zoeken en een paar keer konden we de camping echt niet vinden. We hebben elke dag ruim op tijd een plekje gevonden maar begin met zoeken voor je echt moe wordt.
Handig om te weten; sommige buitenzwembaden zijn tegelijk camping. Je staat dan overdag op het veldje tussen de badgasten.
Veel plezier op deze mooie tocht
Hans,

Tip voor een mooi natuurgebied iets ten noorden van Brno (Brunn, in goed Duits), Moravsky Kras. Hierzo een link naar de Tsjechische Wikipedia; http://cs.wikipedia.org/wiki/Moravský_kras . Lastig te lezen maar Google Translate is geduldig. Wel een leesbare kaart en links waar je wellicht iets aan hebt.

MVG,

Johan Koning
Hallo Hans,

wat je ook kan doen (heb ik vorig jaar gedaan):
- boek bij treinreiswinkel of Deutsche bahn een ticket naar Passau.
-Volg dan een stuk de donau tot st Martin in muhlkreis, dan naar het noorden naar Frymburk, Cesky krumlov, cesky budejovice naar Praag via een grote rivier (ben de routenaam even kwijt, maar het is een rivierenroute waar een boekje van te koop is). Er zijn genoeg campings, maar in maart/ april nog vaak gesloten hebben we gemerkt (bv. http://www.kempukrumlova.cz/kontakt/ ). In toeristische steden als cesky krumlov zijn iigv ook pensions en guesthouses.
In Praag heb je ook een stadscamping in het noorden van de stad.
- Vanaf praag zijn wij toen naar de grens in noord tjechie gereden via eigen route, en toen routeboekjes van de oder- neisse en spree- route. Een supermooie tocht al met al, eindigend in Berlijn (en met trein terug).
Er zijn overal goedkope treinopties langs deze route, dus als je eens een stukje over wilt slaan...

Hopelijk heb je hier iets aan?
Iedereen bedankt voor de suggesties. Ik heb er best veel aan gehad. Soms aan de details, maar ook in grote lijnen. Zoals ik al aangaf gaan we de route omleggen via de Greenway.

Suggesties over campings, sights-to-see en andere tips blijven welkom, evenals linkjes naar reisverslagen of andere info.
Hierbij nog de route die ik gereden heb van Passau naar Berlijn via Praag, gewoon ter inspiratie;
http://www.routeyou.com/route/view/1359 ... r-route.nl

Linkt een aantal routeboekjes/ bestaande routes aan elkaar, oa
Moldauradweg;
http://www.mozaiekreizen.nl/tsjechie/ro ... of-passau/

de Oder Neisse radweg: http://www.oder-neisse-radweg.de/
en de spree radweg:
http://www.spree-radweg.de/