Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe is jullie ervaring met een fietsmaatje cq. reisgenoot? - Forum Wereldfietser

Hoe is jullie ervaring met een fietsmaatje cq. reisgenoot?

De afgelopen week heb ik hier regelmatig oproepen gelezen. Wellicht is het leuk om ook eens het resultaat te mogen lezen van een gedane oproep naar een fietsmaatje. Hoe was de kennismaking, hoe ging fietsen samen, ontstond er een bepaalde (fiets)klik, was er naast het fietsen ook een gezamenlijke interesse? Botste het al na een paar ontmoetingen? Het is toch een kwestie van geven en nemen. Begrepen jullie elkaar? Was het een groepje of waren jullie met z’n tweeën van dezelfde sekse?

Het lijkt mij leuk om dat ook eens hier te mogen lezen voordat ik een oproep ga plaatsen.

Hartelijke groet,
Frits
Lijkt mij een interssant onderwerp.
Zelf heb ik hier geen ervaring mee.
Ik heb er goede ervaringen mee. Heb me huidige vriendin opgelopen via zo'n advertentie (al zat er nog wel bijna een jaar tussen de relatie en de vakantie). Volgens mij heb je toch op zijn minst wel een interessante avond als je wat afspreekt via zo'n oproepje. Je deelt toch alvast wel de hobby.

Wij wereldfietsers zijn toch allemaal kei gezellige makkelijke leuke mensen, nietwaar. Baat het niet dan schaadt het toch zeker ook niet.
Roeland schreef:Heb me huidige vriendin opgelopen ......
Klinkt als een enge ziekte, dat zal vast niet de bedoeling zijn! :lol:
Ik heb zelf ook een oproep geplaatst hier. Heb nog niks gehoord (op een reactie van iemand na die mijn oproep erg leuk vond maar niet aan mountainbiken deed en heel ver weg woonde). Ik woon dan ook wel in een lekker "afgelegen" deel van Nederland.

Volgens mij hangt het ook wel een beetje van de leeftijd af of er veel of weinig reacties komen. Ik ben hier op het forum aan de jonge kant als je de rest leest :D
Ventie schreef:De afgelopen week heb ik hier regelmatig oproepen gelezen.
Het lijkt mij leuk om dat ook eens hier te mogen lezen voordat ik een oproep ga plaatsen.
Hartelijke groet,
Frits
Deed jaren geleden hier en op de vakantiefietsers.be diverse oproepen. Kreeg slechts twee reacties. Ondertussen ging ik 5 maal met iemand op reis. Vier maal iemand van het andere geslacht. Dat viel telkens reuze mee. De laatste jaren reageerde ik zelf op een advertentie. Want ik denk dat het moeilijk is iemand te vinden die net dat wil doen als in je voorstel en dan ook nog eens op dat tijdstip. Ik denk dat een vage planning het best is.
Kennismaking? In een paar geval bezoek aan huis. Dit jaar slechts een paar mails met afspraken vlucht en zo. Uiteindelijk een foto opdat ik ze op de luchthaven toch zou vinden. Viel super mee. Er was bij mij wel telkens wat twijfel, nieuwsgierigheid. Maar dat zie ik als deel van het avontuur. Op voorhand samen fietsen, deed ik nooit.
Hallo ik heb hier een keer een reactie gegeven en wat mij hier op valt is.
Als een vrouw een oproep plaatst er allemaal een soort aasgieren zijn, dan komen er een 10 tal reacties het is natuurlijk een goede zaak.
En als een mans persoon een advertentie plaatst is er bijna niemand die er op reageert.
gr jaap
japiekraai schreef:Als een vrouw een oproep plaatst er allemaal een soort aasgieren zijn, dan komen er een 10 tal reacties het is natuurlijk een goede zaak.
Ben ik volkomen met je eens Jaap.

Hartelijke groet,
Frits
Ervaring met een fietsmaatje/reisgenoot?
Wisselend - soms ruzie maar vaker leuk. We hebben nog steeds niet onze relatie verbroken :lol: Jeetje wat een vraag - wat wil je hiermee bereiken - geen enkel antwoord zal je een garantie bieden op een leuke reis. Elk mens is anders dus ook elke samenreis verbintenis. Doe eens wild - plaats een oproep, ga een weekend samen fietsen en dan op reis als het klikt. En als het onverwacht toch niet leuk is, dan reis je alleen verder. So what....
Met mijn fietsmaatje ben ik volgend jaar 40 jaar getrouwd :D
dik5 schreef:Met mijn fietsmaatje ben ik volgend jaar 40 jaar getrouwd :D
maar iets zegt me niet via dit forum :D (alvast gefeliciteerd :P )
@Dik5: wij ook ... (al hadden we toen andere, nu klassieke (?) fietsen) ..
Volgens mij is het antwoord vrij simpel;

Als je een reisgenoot vindt dan kan dat alle kanten opgaan is mijn ervaring. Zowel positief als negatief. Er is geen pasklare voorspelling van de uitkomst van je gezamenlijke vakantie. Ook als je de eerste keer met vrienden op vakantie gaat of familie of je partner kan het weleens heel anders zijn als dat je van te voren had kunnen bedenken.

Maar als je sowieso gaat, met reisgenoot of alleen dan heb je niets te verliezen. Als het niet werkt ga je onderweg toch uit elkaar. Even goede vrienden.

grt Patrick
azucar schreef:Maar als je sowieso gaat, met reisgenoot of alleen dan heb je niets te verliezen. Als het niet werkt ga je onderweg toch uit elkaar. Even goede vrienden.
Tenzij je met zijn tweetjes een tent, kookspullen, gereedschap en reserve-onderdelen deelt, wat ik persoonlijk nu juist één van de weinige voordelen van samen fietsen vind; dat je niet alles alleen hoeft mee te slepen...

Carl
Frans & Dieuwertje schreef:En als het onverwacht toch niet leuk is, dan reis je alleen verder. So what....
azucar schreef:Maar als je sowieso gaat, met reisgenoot of alleen dan heb je niets te verliezen. Als het niet werkt ga je onderweg toch uit elkaar. Even goede vrienden.
Zo makkelijk is het niet. Want wat als je in een land bent waar een vrouw in haar eentje niet veilig is, laat je haar dan gewoon aan haar lot over? En als iemand onervaren is of bij bv expeditie/wintertochten in onherbergzame gebieden laat je hem/haar toch ook niet alleen?
Zelf zoek ik bv een reismaatje voor lange kanotochten, wil oa in Groenland tussen ijsbergen dobberen en langs Noorse fjorden peddelen en ook hier moet je op elkaar kunnen vertrouwen want solo kan dan levensgevaarlijk zijn.

En mijn ervaringen met een man als reismaatje zijn over het algemeen heel leuk maar .. ze kunnen zich ook gedragen als idiote macho's en willen dan bv steeds als eerste boven/aankomen, of krijgen een romantische blik in hun ogen en gaan glazig naar je staren, of willen graag je slaapzak delen en worden vervelend, of gaan je overdreven beschermen en veroorzaken zo problemen, of hebben thuis een jaloerse partner die zit te piepen ... dus nu worden bij mij eventuele toekomstige mannelijke reismaatjes wat zwaarder gewogen. En dat is natuurlijk jammer.
En ben nu twee keer met een vrouw op reis geweest: we kregen naar mijn idee meer aandacht (kan leuk/handig/irritant zijn) maar verder geen enkel probleem.
Dus mannen, gedraag je een beetje! :wink:
ik heb nog niet veel gereisd maar wat ik ervan vind voor de trips die ik al deed is dat voor mij alleen reizen met de fiets heel saai is, het hoeft geen 10 man te zijn maar een fietsmaatje man of vrouw is wel zo leuk , voor mijn gevoel dan, en soms heel handig ook ....
Hoi

Zelf ben ik een man van 46, en heb 1 x gereageerd op een vrouw (ook plm 40 zoiets) voor fietsen "in de buurt"/ dagje uit, en 1 x een reactie gehad van een man op een reis die we samen wilden maken.

Beiden via dit forum dus ze zullen dit ook misschien wel lezen, maar ik ben positief hoor !
2 x ben ik dus op stap geweest. Met haar is het bij 1x gebleven, het ging mij iets te langzaam en qua vriendschap zat er ook niet meer in denk ik, met hem was het heel gezellig maar we hadden niet hetzelfde tempo.
Ik ben nu eenmaal een snelle rijder en houd het wel 8 uur achter elkaar vol ..
Met hem wilde ik een reis van 1 week a 10 dagen maken, maar toch heb ik afgehaakt na goed nadenken.

Toch ben ik toch maar alleen op pad gegaan, en onderweg heb ik weer een ander ontmoet (man van 15 jaar jonger) > hij fietste als een bezetene ! Als ik op mijn snelst ging was het hem net genoeg ... maar wel enorm gelachen en veel terrasjes gezien met veel Belgische pinten 8)

Ik denk dat ik gewoon "ga" een volgende keer en wel zie wie ik tegenkom ! je ziet er echt zat overal !! dat vertrouwen moet je hebben ! Ik denk persoonlijk dat ik met een man eerder kan lachen eerlijk gezegd. Met een vrouw hangt er wat mij betreft soms wellicht een spanning van moet je iets met/van elkaar ? Dat voelt niet gemakkelijk, ik denk ook niet voor de vrouw. En zo nee > dan kan je wellicht net zo goed met een man op stap die fietsen rapper, alhoewel ik ook niet van macho haantjes houd.

Ach het maakt niet uit > gewoon gaan ! Ik zou zeker eerst gaan fietsen en kennismaken. En dan moet je het beiden eens zijn of je gaat of niet na een paar nachtjes slapen. Succes ! :!:
Het feit dat je sowiezo meer mannen (of stelletjes) onderweg ontmoet is nu eenmaal dat het op de fiets gewoon afzien is en stoempen.

Tevens is het voor vrouwen alleen wellicht best lastig al die vervelende aandacht als ze alleen zijn, en niet al te veilig ? in sommige landen. die kunnen dan zeker beter in ieder geval samen gaan !

Mannen zijn nu eenmaal gedoemd alleen te reizen haha en s avonds met je lampje na een borrel op proberen je straal ergens heen te mikken zonder dat je op je voeten piest. het hoort er allemaal bij :wink:
andrew schreef:Het feit dat je sowiezo meer mannen (of stelletjes) onderweg ontmoet is nu eenmaal dat het op de fiets gewoon afzien is en stoempen.
Als je die stickers "man" en "vrouw" achterwege laat, kun je constateren dat er mensen zijn die van stoempen en afzien houden, mensen die meer introvert zijn en mensen die gezelschap nodig voelen vanwege de zekerheid of het sociale aspect, etcetera. In mijn vriendenkring, wat natuurlijk een verre van aselecte steekproef is, ken ik verschillende mensen die of een triatlon hebben gedaan of er voor aan het trainen zijn. Ze hebben allemaal lang haar en borsten.

Als je bang bent om ergens alleen te fietsen en iemand nodig denkt te hebben om je te beschermen, dan lijkt het me beter dat je een bodyguard inhuurt. Van een relatief onbekende reisgenoot mag je niet verwachten dat die de verantwoordelijkheid aan kan om jou te beschermen tegen de boze buitenwereld. Dan maar ergens anders fietsen. Maar ach, misschien zijn er veel "bodyguards" die zich gratis laten inhuren en misschien krijg daar het bijbehorende gedrag op de koop toe.

Wat ik erg leuk vond aan mijn reispartners tot nu toe, is dat ze zelfstandig zijn. We fietsen dan samen vanwege het sociale aspect. Mocht daar een kink in de kabel optreden dan was 1 van de oplossingen dat we uit elkaar gingen. Dat is een enkele keer gebeurd.

Sjirk
Leuke reacties Andrew!
andrew schreef: Ik denk dat ik gewoon "ga" een volgende keer en wel zie wie ik tegenkom !
Ja zo denk ik ook, maar om eerlijk te zijn vind ik het solofietsen toch wel erg prettig. Ben ook bang dat ik misschien te veel een solomens aan het worden ben en weet niet zeker of dat nou wel zo goed is, straks weet ik me namelijk niet meer aan te passen.
andrew schreef:Het feit dat je sowiezo meer mannen (of stelletjes) onderweg ontmoet is nu eenmaal dat het op de fiets gewoon afzien is en stoempen.
Tempoverschil was voor mij (en ben toch geen man) de reden om alleen te gaan fietsen. Kan me nl niet alleen heel vreselijk ergeren aan traaaaaaag fietsen maar ook over het laat uit je slaapzak kruipen, langzaam ontbijten, uren lopen tutten voordat je weg kan, onderweg overal stoppen, hier een broodje, daar een drankje en daar een ijsje, om vier uur alweer je tent opzetten en dan uitgebreid gaan koken en natafelen tot je helemaal gaar bent. Kreeg daar toch wel moordneigingen door.
En het kunnen afzien is zeker ook een ding: gewoon doorfietsen als het regent en niet gelijk naar een B&B rennen, die verdomde helling/berg pakken en niet meteen kreunend afstappen en gaan lopen, dus gewoon lachen als je eigenlijk heel hard wilt huilen. :wink:
Ik ben dus helemaal niet zo'n leuk mens om mee te fietsen en ben dan ook gedoemd tot vreselijke eenzaamheid. Zal ook zeker niet snel reageren op een oproep of er zelf eentje plaatsen, heb zo'n gevoel dat dat weinig zal opleveren. :)

Dus mijn wijze raad: weet wie je bent voordat je een oproep plaatst!