Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Door Parijs, of toch niet - Forum Wereldfietser

Door Parijs, of toch niet

Altijd leuk, met een fietsroute-boekje en kaarten alvast de volgende trip bestuderen. Dit jaar de voor mij eerste lange tocht gefietst (naar Basel). Aankomend jaar de St Jacobs route. De eerste etappe kan er gekozen worden tussen een route over Parijs/Orleans of die over Chartres. Beide spreken mij wel aan. Parijs vanwege met je fiets onder de eifeltoren staan en .... ja de grote stad doorfietsen met al zijn mooie gebouwen. Nadeel, het stedelijke drukke.
Wie heeft er ervaring met dit gedeelte van de route; aanrader of niet en beter de landelijke route over Chartres.

Fietsgroet,

PjerDuLac
Hoi, Pjer Du Lac

Met het door Parijs fietsen heb ik veel ervaring zie pagina mijn site;

http://kleurrijkleven.webklik.nl/page/sportprestaties

Ook dit jaar fietste ik twee maal door Parijs, voor het eerst op een GPS track. Ik fietste oa van Parijs naar Chartres-Nantes-La Rochelles en terug naar Parijs.

De kathedraal van Chartres is zeer de moeite waard maar de Notre Dame is mijn favoriet. En ja in Parijs fietsen is geweldig. Op de GPS was ik nog nooit zo snel door Parijs zonder verkeerd te fietsen.
Mocht je nog niet onder de Eiffeltoren gestaan hebben met je fietsje dan is het een must! :wink:

Afbeelding

Houdt er wel rekening mee dat je een nachtje in Parijs moet vertoeven, De Camping in Versailles is erg duur!

Henk

kunst en fietswerk
pjerdulac schreef:Nadeel, het stedelijke drukke.
Is het antwoord op je vraag ook niet sterk afhankelijk van je fietservaring in drukke en fietsonvriendelijke steden en hoe je je voelt in stedelijke hectiek? Voor sommige is het een gevaarlijke nachtmerrie, anderen genieten er van. (Ik behoor eerder tot de tweede categorie.)

Renaat
Door Parijs fietsen is echt geweldig. Zeker doen! En de Tour St.-Jacques niet missen natuurlijk.
pjerdulac schreef:Aankomend jaar de St Jacobs route. De eerste etappe kan er gekozen worden tussen een route over Parijs/Orleans of die over Chartres. Beide spreken mij wel aan.
Gewoon allebei doen! :) Ik reed in 2011 de hoofdroute van de Jacobsroute heen (incl. Col du Somport), en de alternatieven (dus over Lugo, St-Jean-Pied-de-Port, Royan en Parijs) terug. Ik had (de omgeving van) Chartres niet willen missen, maar vond ook Parijs geweldig. Vanuit het zuiden sta je eigenlijk vrij plotseling in hartje Parijs, hoewel ik het fietspad door het park over de hogesnelheidslijn nog niet zo heel vanzelfsprekend te volgen vond. En een klein nadeeltje was dat ik er in Parijs achter kwam dat de routebeschrijving in noordelijke richting eindigt bij het Gare de l'Est, want 'daar kun je op de trein stappen' volgens het boekje. Je zuster, daar heb ik dat hele eind niet voor gefietst! Gelukkig was het verbazend makkelijk de stad uit te komen door het Canal St. Martin te volgen; alleen zo hier en daar een beetje gokken langs welke kant van het kanaal je het beste kunt rijden.

Veel voorpret gewenst,

Carl
ik reed meerdere malen per fiets naar Parijs. Deels omdat ik de Somme streek zo mooi vind en historisch interessant (1°WO). Het er naar toe rijden doe ik altijd zonder boekje. Ik zoek zelf kleine wegen. C'tjes en D's. (Routes communales en départementales, geen N's). Het moeilijkste is Parijs (langs het noorden) binnen of buiten te rijden langs rustige wegen. Ik maak hiervoor telkens een (lange) omweg via het Canal de l'Ourcq.
Fietsen in Parijs is aangenaam. Er zijn, alles in acht genomen, veel fietsvriendelijke wegen. Beter dan Brussel maar vergelijk het niet met Amsterdam :) .

http://www.linternaute.com/paris/sortir ... lables.pdf

Overnachten kan in de enige camping van Parijs: Camping Indigo, Bois de Boulogne.
http://www.campingparis.fr/
Er is vanaf de camping een navette (bus) naar het dichtste metrostation (fietsen niet toegelaten op bus). Toch interessant daar fietsen/wandelen op late uur door het Bois de Boulogne niet aangeraden is. :)

Piet
Ik heb nooit door Parijs gefietst maar weet van andere steden wel dat het leuker, gemakkelijker en fijner is om dwars door het centrum te gaan dan vrijwel net zoveel of zelfs meer kilometers te maken door de industriezone's, buitenwijken en langs en over allerlei snelwegen die steden omzomen.
Ik begrijp wel dat die route over Chartres flink ten westen van Parijs blijft?
Leon
Ik vond fietsen in Parijs erg leuk. Alleen linksaf slaan vond ik ivm voorsorteren in het begin lastig. Ook rotondes vond ik in het begin lastig maar na een paar keer ging het prima.

En Parijs binnenfietsen vanaf het noorden via het fietspad langs Canal De L'ourcq is prima te doen.
Ken het fietsen door Parijs alleen van de Velib, de openbare huurfietsen. Geweldige systeem, en ook een geweldige ervaring om door de stad heen te fietsen. Kan me herinneren dat er ook best een aantal fietspaden/routes waren, kun je volgens mij ook een kaart van kopen.

Roef
IN 2006 ben ik vanaf de zuidkant via de St Jacobsroute door Parijs gereden. Dat was nog op de kaart zonder GPS. Van het zuiden uit kun je tot aan de periferique parallel rijden door groenstroken langs de TGV spoorbaan. Kenmerkend waren de vele slalomhekjes bij kruisende wegen. lastig met een ligfiets, lijkt me.

Het laatste stuk naar de Notre Dame ging over de busbaan die ook als fietsstrook geldt. Prachtige, de geuren in de vroeg ochtend van de net geopende winkeltjes, hangen me nog in de neus. Het was een interval sprint van stoplicht naar stoplicht, en ik genoot ervan. Ik zat om 7 op de fiets en stond om 10 bij de ND. Het was dus wel nog een hele tour.

Het noorden de stad uit was wat lastiger, daarna was het nog een halve dag rijden tot ik weer een camping gevonden had. Bij elkaar een zeer lange dag, die zeker de moeite waard was.

De camping in het zuiden lang trouwens vlak bij een treinstation van waaruit je een dagje de tourist kunt uit hangen. Staat vast in het route boekje.
Als je van Parijs houdt, vooral doen. Het is een unieke ervaring. Onderschat de afstanden binnen deze metropool niet, ik kwam er relatief laat aan en dan valt het tegen hoe ver het nog is. Er is trouwens ook een prima camping in de buurt van het Chateau de Vincennes.
Fietsen door Parijs betekent druk verkeer en af en toe toe even zoeken maar is goed te doen. Neem je plaats in op de brede en drukke boulevards als was je op vier wielen, de automobilisten laten je dan voor, bijv met afslaan.
Ik zou wel een hotel of B&B aanraden want met name de camping in het Bois de Boulogne is vrij waardeloos voor een tent (kleine modderplek) en duur (25 euro voor 1 persoon met tent en fiets).
De route heen langs het kanaal is heel lang, en af en toe wat lastig te berijden (staat vh wegdek), de route richting Zuid verrassend lieflijk door parkachtige gegoede buurten. Maar de Chartres route lijkt me ook niet te versmaden, daar gaan de meeste fietsers heen. Ikzelf wilde na dagen velden en dorpen even wat grootstedelijke afleiding...
De camping in het Bois de Boulogne is véél dichter gelegen dan deze van het chateau de Vincennes. Overigens is de prijs ook goedkoper.
Voor 25 euro kan je in Parijs nergens meer slapen, tenzij onder een brug.
Andere mogelijkheid is misschien
http://www.3ducks.fr/fr-rates.php
maar daar heb ik geen ervaring mee.
pjerdulac schreef:Altijd leuk, met een fietsroute-boekje en kaarten alvast de volgende trip bestuderen. Dit jaar de voor mij eerste lange tocht gefietst (naar Basel). Aankomend jaar de St Jacobs route. De eerste etappe kan er gekozen worden tussen een route over Parijs/Orleans of die over Chartres. Beide spreken mij wel aan. Parijs vanwege met je fiets onder de eifeltoren staan en .... ja de grote stad doorfietsen met al zijn mooie gebouwen. Nadeel, het stedelijke drukke.
Wie heeft er ervaring met dit gedeelte van de route; aanrader of niet en beter de landelijke route over Chartres.

Fietsgroet,

PjerDuLac
Pier,

Zeker door Parijs gaan. Overnachten in Jardin de Paris, Rue Lucien Sampaix 30 tel 0142081974 prima hotelletje, met fietsplek en aardige lui, vlak naast route.(tel staat in boekje St Ja 1 verkeerd)Zorg dat je op zondagochtend tegen 7 uur zowel door als uit Parijs fietst, wat een hele aparte ervaring is. Niet speciaal om drukte te vermijden want de route door Parijs is niet druk. Robw
Er is een fietskaart van Parijs met alle fietsroutes.
Kijk bij Pied a Terre, de Zwerver of de Fietsvakantiewinkel.
Pjer,
Voor het geval dat je niet door Parijs gaat maar via Chartres (kathedraal!!), circa 10 km voor Chartres kom je door Meslay-le-Grenet met UNIEKE (in die zin dat zij letterlijk uniek zijn) dodendansen (Danse Macabre) frescos.
Toen ik daar 10 jaar geleden door kwam waren ze dat allemaal aan het restaureren en was alles gesloten. Ik heb de burgemeester kunnen overtuigen van mijn meer dan buitengewone (deels professionele) belangstelling. Kreeg een levensgrote sleutel en kon mijn gang gaan. Robw
Ik heb in 2002 vanaf Aéroport Charles de Gaulle naar Parijs gefietst, 17 km tot de Basilique de Sacre Coer. Overnacht in de jeugdherberg aan Rue Martre 107 in Clichy. Geen prbleem, er waren hier en daar al fietspaden op busbanen gerealiseerd. Ik weet niet precies waar de onderstaande foto is genomen, maar in ieder geval tussen Porte d'Asnières aan de Phériphérique en het plein l'Etoile Charles de Gaulle met de Arc de Triomphe. Juist dit plein is een zeer drukke rotonde waar maar liefst twaalf straten zonder verkeerslichten op uitkomen, toch heb ik daar met gemak mee rond gefietst, steeds tussen de razende auto's meedraaiend van baan wisselend naar binnen toe, totdat ik met m'n fiets onder de Arc de Triomphe stond. Echt een triomphe voor mij. Maar pas op voor geparkeerde auto's in gewone Parijse straten, waar de automobilist zonder achterom te kijken de linker portier opendoet! Ik heb over de Champs Elysées en onder de Eiffeltoren gefietst, mijn dag kon niet meer stuk!!! Gewoon doen!
Daarna nam ik de TGV van Gare Montparnasse naar Nantes, ook fiets mee.

Afbeelding
mooie fietskaart van Parijs is te vinden op de volgende Franse site:

http://www.geovelo.fr

tabblad : bicycles facilities
route kan je ook uitzetten

Grtz,

Piet