Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 28mm panaracer tourguard banden op mijn racefiets - Forum Wereldfietser

28mm panaracer tourguard banden op mijn racefiets

Omdat ik comfort tijdens het fietsen steeds belangrijker vindt heb ik vandaag mijn 23mm bandjes vervangen door 28mm panaracer tourguard banden. Zojuist een proefritje gemaakt en wat verschil. Waarom heb ik mezelf 20 jaar zitten pijnigen op 23mm bandjes op 9 bar.
Ik ken dat gevoel... ik wil niet meer minder dan 28 mm.
Heb Vittoria 28 mm op m'n snelle randonneur en Challence 32 mm op de nog snellere randonneur.

Id. een zeer groot verschil, ook op de snellere fiets een wereld van verschil zeker op de langere ritten.

Henk

kunst en fietswerk
sjacka schreef:Waarom heb ik mezelf 20 jaar zitten pijnigen op 23mm bandjes op 9 bar.
Waarom zoek ik de routes op waar wandelen, trekken, sleuren, duwen, hangen, tieren en vloeken eerder voor de hand liggen dan optioneel zijn...? :wink:
Je boft dat de 28 mm paste, want dat zal niet erg ruim geweest zijn. De versie zonder lekbescherming zou nog wat soepeler zijn geweest, en de 28 mm Grandbois vast nog weer fijner.
Ook ik ben een fan van bredere banden - zelf heb ik daarom inmiddels mijn oude racefiets vervangen door een veldrijfiets waarop ik 35 mm Pasela's zonder lekbescherming heb gemonteerd. Dat is niet alleen comfortabeler, maar geeft me ook meer mogelijheden op bospaadjes. Het was vanmiddag heerlijk.
Wim
Ik heb een vittorio racefiets Wim, misschien dat zij de banden een beetje meer ruimte gunnen! En helaas woon ik in Rotterdam, veel bospaadjes hebben wij hier niet. Op alleen asfalt is 28mm denk ik wel genoeg?
Graag monteerde ik voor deze winter een bredere band op m'n racefiets, Canyon CF model 2009, afmontage Durace.
Hoe kan ik weten of ik een 28 mm kan monteren?
woestijn5 schreef:Graag monteerde ik voor deze winter een bredere band op m'n racefiets, Canyon CF model 2009, afmontage Durace.
Hoe kan ik weten of ik een 28 mm kan monteren?
kwestie van opmeten. Ten opzichte van een standaard 23mm band wordt een 28 mm band precies 5 mm hoger. Dit moet dan passen langs de staande buis en door de remmen. De band is ook 5 mm breder; 2,5mm links en 2,5 mm rechts
Helaas is het niet zo simpel: de ene band is vrijwel precies de nominale maat (zoals de Pasela of de Grandbois), de andere is in werkelijheid veel smaller. En sommige banden zijn vooral breed, en andere vooral hoog. In principe past een echte 28 mm vaak nog wel onder remhoeven van 49 mm (zoals op moderne racefietsen) maar dan moet het frame wel zo zijn gemaakt dat de remblokjes tamelijk onderaan zitten in de hoeven. Dat vereist nauwkeurige productie. Daarom nemen bouwers van mindere frames vaak wat meer marge en ontwerpen ze het zo dat de blokjes halverwege de remhoef zitten. Dan zal een 28 mm band niet passen. Let ook op dat de situatie voor een achter nog wel wil verschillen.
Wim
Wim