Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helinox Chair One - Forum Wereldfietser

Helinox Chair One

Ergens halverwege de groene weg naar de middellandse Zee zat ik moe maar voldaan uit te rusten op mijn Helinox Chair One. Een vol pannetje pasta weggewerkt, een koud en en lokaal flesje bier in mijn rechterhand, ik leunde achterover, ik voelde mijn vermoeide bovenbeenspieren en ik hoorde KNAK!!. Bij nadere inspectie was de achterpoot wat doorgebogen. Mijn gewicht kon het toch niet zijn met ruim 82 Kg :? De resterende week nog steeds op het stoeltje kunnen zitten, maar niet meer zo ontspannen als voorheen. Nu maanden later heb ik de importeur gebeld. Ik werd netjes te woord gestaan. Het beste was het verhaal en een foto op te sturen vanwege garantie. Als het goed is krijg ik een een nieuwe aluminium stok ter vervanging. Ik hou jullie op de hoogte. Zijn er meer gevallen bekend dat die stokken doorbuigen of breken? Max gewicht is volgens hen tot 140Kg.

Afbeelding
DSC_0282 by go-far, on Flickr

Afbeelding
DSC_0281 by go-far, on Flickr

Afbeelding
DSC_0283 by go-far, on Flickr

Patrick
Ik heb hem zelf nu een jaar. Niet intensief gebruikt. Ik denk zo een 30 dagen maximaal.

Ik weeg rond de 90 kilo maar ik let er zelf wel op waar ik de stoel neerzet. Oftewel ik zit het liefst op een gelijke vloer. Let jij hier ook op, of zet je de Helinox gewoon overal neer ongeacht het terrein en gaat erop zitten?

Plof je erop of ga je er voorzichtig inzitten? Ik het tweede, waarna ik wel lekker aan het bewegen ben in de stoel.
Het ziet er wel apart uit. Hoe kan zo'n korte braam er aan komen? Ik neem aan dat de stokken meer dan 2 cm overlap hebben, dus veel langer dan de braam?
Leon
Ik kan me voorstellen dat zo'n soort braam kan ontstaan wanneer de verbinding belast wordt op het moment dat de ene buis niet goed op de andere buis zit maar slechts een klein stukje in elkaar geschoven zijn.
Aan de andere kant past dan het dekje niet goed...

Maarten
@relative : het stoeltje stond op een harde en vlakke ondergrond, ik ga er ook rustig op zitten. Het stoeltje was te duur in aanschaf om er zo met mijn volle gewicht in te ploffen

@Leon en @Maarten: inderdaad vreemd dat zo'n kleine/korte braam zo kan ontstaan. Ik kijk altijd goed dat alle stokken volledig in elkaar zijn geschoven. Je krijgt sowieso het zitgedeelte niet over de stokken wanneer de stokken niet volledig in elkaar geschoven zijn.

De laatste foto is niet geheel getrouw aan de situatie toen het gebeurde. De braam/verbogen stukje heb ik zo gedraaid voor de foto zodat de servicedesk van helinox kon zien om welke stok het gaat. De braam zat eigenlijk aan de rugzijde, wellicht compressiekrachten?

Patrick
Pat schreef:Ik kijk altijd goed dat alle stokken volledig in elkaar zijn geschoven. Je krijgt sowieso het zitgedeelte niet over de stokken wanneer de stokken niet volledig in elkaar geschoven zijn.
Het kan simpelweg de hoek zijn vanuit waar jij de foto hebt genomen, ik heb de stoel zelf niet dus kan geen foto vanuit dezelfde hoek schieten om te vergelijken.

Maar kijken we naar de volgende afbeeldingen:

http://www.unterwegs.biz/shop_pictures/498729_69708.jpg
https://www.bigagnes.com/resources/prod ... ir1-zm.jpg
http://nswskc.files.wordpress.com/2012/ ... 24x957.jpg

Wat opvalt bij al deze stoeltjes is dat de bovenste buis weggeschoven wordt in de onderste buis op meerdere cm's boven de overgang van net (ruggedeelte) naar dicht (zitvlak).

Op de foto welk jij hebt geschoten imponeert het alsof deze overgang echter net op dit niveau, of zelfs mogelijk nog iets lager dan deze overgang zit.

Met andere woorden:
1. Of de hoek vanuit welk de foto is genomen geeft slechts de illusie van dit hoogteverschil;
2. Of de bovenste buis zit slechts een klein stukje in de onderste buis geschoven.

Zoals Maarten en Leon ook al suggereren, lijkt het er dan ook gewoon op dat de buis niet voldoende doorgeschoven is (of kan worden indien deze klemt).
stef.l schreef:
Pat schreef:Ik kijk altijd goed dat alle stokken volledig in elkaar zijn geschoven. Je krijgt sowieso het zitgedeelte niet over de stokken wanneer de stokken niet volledig in elkaar geschoven zijn.
Zoals Maarten en Leon ook al suggereren, lijkt het er dan ook gewoon op dat de buis niet voldoende doorgeschoven is (of kan worden indien deze klemt).
Ik weet zeker dat ik de stokken goed in elkaar heb geschoven. Daar ben ik heel precies in. Ik probeer hier met de foto alleen maar de situatie te schetsen, in welke hoek de foto is genomen is volgens mij irrelevant. De stok die er van boven inschuift is 3,9 cm lang. Ik heb nog even naar de stok gekeken: Om dit soort schade te veroorzaken moet de stok ongeveer 0,6 cm in de onderste buis/stok steken. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de bovenste stok niet ver genoeg in de onderste zit; daarvoor zijn de elastieke koordjes gewoonweg te strak voor (net nog even de stoel van de zolder gehaald om te checken)

Patrick
Ik heb ook zo'n stoeltje, nog maar op 1 reis gebruikt en voorlopig tevreden. Er zijn natuurlijk veel mogelijk oorzaken mogelijk en ik denk dat het moeilijk is te achterhalen wat nu net gebeurt is.

Nog mogelijkheden: toch ergens een fabricage- / materliaalfout. De TS geeft aan nogal secuur te zijn, dus ik beschuldig niemand en reik gewoon nog een andere mogelijkheid aan: bij de stokken uiteen te schuiven, toch ook niet volledig uitgeschoven stokken en al een plooibeweging maken om de stokken ineen te klappen en zo al wat lichtjes verbogen. Door de volgende keer erin te gaan zitten is de druk dan teveel geworden...

Ik hoop gewoon dat de je een gratis stok kan ophalen en dat het daarmee gefixed is :D Succes
Pat schreef:
stef.l schreef:
Pat schreef:Ik kijk altijd goed dat alle stokken volledig in elkaar zijn geschoven. Je krijgt sowieso het zitgedeelte niet over de stokken wanneer de stokken niet volledig in elkaar geschoven zijn.
Zoals Maarten en Leon ook al suggereren, lijkt het er dan ook gewoon op dat de buis niet voldoende doorgeschoven is (of kan worden indien deze klemt).
Ik weet zeker dat ik de stokken goed in elkaar heb geschoven. Daar ben ik heel precies in. Ik probeer hier met de foto alleen maar de situatie te schetsen, in welke hoek de foto is genomen is volgens mij irrelevant. De stok die er van boven inschuift is 3,9 cm lang. Ik heb nog even naar de stok gekeken: Om dit soort schade te veroorzaken moet de stok ongeveer 0,6 cm in de onderste buis/stok steken. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de bovenste stok niet ver genoeg in de onderste zit; daarvoor zijn de elastieke koordjes gewoonweg te strak voor (net nog even de stoel van de zolder gehaald om te checken)

Patrick
Het was ook geen verwijt richting jouw :). Het valt gewoon op dat op de foto die jij hebt genomen deze overgang lager lijkt te zitten, maar kan heel goed gezichtsbedrog zijn.

Veelal zijn dit soort stoeltjes e.d. uitermate eenvoudig in opzet, zeker met koorden erin kun je eigenlijk niet anders dan op één manier in elkaar schuiven. Als bij jouw exemplaar echter bijv. de insteek van de ene buis op de ander te kort is, de diameter van de buis niet gelijk is over het traject, etc. dan kan dat mogelijk een oorzaak zijn voor een probleem als deze.
@stef.l : ik was alleen overtuigd van mezelf dat het niet aan mij lag wat betreft het kundig opzetten van mijn stoeltje; 100% zeker van mezelf ben ik nu niet meer gezien het een vermoeiende dag op de fiets was.

@Moos_1980: gelukkig heel snel gefixed - een week na mijn mailtje richting de importeur valt er precies vanmiddag een brief op mijn deurmat met zelfs twee nieuwe stokken!

Complimenten voor Nigor Net BV - de importeur van de Chair One.

Afbeelding
DSC_0308 by go-far, on Flickr

Inmiddels de stokken vervangen - ging heel makkelijk.
Dat ging snel - "draadje kan dicht" :wink:

Patrick
Hallo Pat,

Fijn dat het goed opgelost is. Wij hebben de stoeltjes nu 2 jaar en ongeveer 10 weken gebruikt en dat met > 90 kg. We letten wel goed om de stoeltjes goed vlak neer te zetten en goede verdeling over de 4 poten. Heerlijk stoeltjes.

Harry