Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DRINGEND... Welke pedalen raden jullie aan? - Forum Wereldfietser

DRINGEND... Welke pedalen raden jullie aan?

Hallo!

Ik ben momenteel met mijn vriendin van Ushuaia tot Santa-Cruz (Bolivia) aan het fietsen. Tijdens de laatste etappe is de lager van mijn pedaal afgebroken, bijgevolg kwam het geheel er gewoon af. Gelukkig was ik net 40km voor een (relatief) grote stad toen dit gebeurde. Ik heb hier nieuwe pedalen gekocht, maar deze zien er van zeer bedenkelijke (chinese) kwaliteit uit :D

Binnen enkele weken krijg ik echter bezoek van iemand die uit België reservestukken kan meebrengen: Handig!

Ik ben dus op zoek naar een niet te zware, hele stevige pedaal (geen klikpedaal).

Alvast bedankt

¡Ciao!

Wouter
Hallo Wouter,

mag ik je adviseren om SHIMANO SPD PD-T420 pedalen te nemen.
Een SPD binding op één zijde en op andere zijde is dit pedaal lekker vlak waardoor dit pedaal meerdere mogelijkheden heeft.
Bovendien is Shimano overal verkrijgbaar, zowel in Nederland als België.

Succes en véél plezier in Bolivia!!

Hartelijke groet,
Frits
Wat voor soort pedaal had je. Beviel dat. Met wat voor schoenen rij je. Belangrijke informatie voor het maken van een keuze

Ronald van der Perk
Tenzij Wouter wijzigingen heeft aangebracht rijdt hij nog met de standaard pedalen van een VSF Tx 400 (model van vorig jaar als mijn geheugen juist is). VP 196 aluminium volgens de website.

Ze gebruiken geen klikpedalen en patagonië is nat en stoffig, dus lijken mij platform pedalen met industrielagers aangewezen.

Sommige chinese brol houdt het overigens wel even vol, dus geen stress :-).

Misschien de Wellgo pedalen zoals op de travelmaster als alternatief? http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1187 Ook Tecora heeft wel wat alternatieven.
Ik rij al jaren met deze :
http://www.decathlon.be/alu-freeride-pe ... 44912.html
Ze zijn écht zéér goed.
En Shimano pedalen moet ik nooit meer. Binnen de kortste keren zijn de lagers kapot.
En wil je ooit klikpedalen, koop dan de Speedplay frog.
Bedankt voor jullie reacties,

Klopt Enrice :wink: , Het is wel het oudere model van 2-3 jaar geleden, de T400 dus. Tot zover zeer tevreden, enkel de pedalen dus.

Wij rijden beide op halfhoge gore-tex wandelschoenen AB. Al zal dit in de toekomst hopelijk evolueren naar Teva´s. Er stonden idd de standaard pedalen op en tot voor kort was ik daar best tevreden mee.
Met normaal schoenen vind ik deze platform pedalen wel prettig >> http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1187

Ze krijgen bij mij heel snel een beetje speling maar daarna houden het redelijk vol.

Paar 1 hebben het rond 10,000 reiskilometers vol gehouden tot dat ik niet meer vertrouwden om op reis te gaan.
Paar 2 rond 12,000km.

Niet super veel kilometers vind ik maar ze hebben het best zwaar en ik wissel ze liever op tijd dan dat ze stuk gaan ergens in de woestijn......
eenzame schreef:En Shimano pedalen moet ik nooit meer. Binnen de kortste keren zijn de lagers kapot.
Misschien even een beetje tegengas geven hier: ik rij nu reeds 64.000km (voornamelijk woon-werk) met dezelfde Shimano PD-MX30 pedalen (helaas niet meer verkrijgbaar vrees ik). Topspul. Ik heb er na 25K-30K wat vet ingegooid omdat er een tik in zat. Sindsdien geen geluid en geen problemen meer. Hopelijk kan ik met datzelfde paar nog de 100K halen, dat zou fantastisch zijn.
Aniphys schreef:
eenzame schreef:En Shimano pedalen moet ik nooit meer. Binnen de kortste keren zijn de lagers kapot.
Misschien even een beetje tegengas geven hier: ik rij nu reeds 64.000km (voornamelijk woon-werk) met dezelfde Shimano PD-MX30 pedalen (helaas niet meer verkrijgbaar vrees ik). Topspul. Ik heb er na 25K-30K wat vet ingegooid omdat er een tik in zat. Sindsdien geen geluid en geen problemen meer. Hopelijk kan ik met datzelfde paar nog de 100K halen, dat zou fantastisch zijn.
Ik heb met shimanopedalen ook nog nooit probelemen gehad. Meestal is het mechanisme na 30.000 km door het vele in- en uitklikken, ik klik in elke afdaling uit, en het fietsen met plaatjes op de niet-spd-kant flink versleten.
Wel heb ik meerdere malen last gehad van verdwijnende stofdopjes; buitenlandse valuta moesten uitkomst brengen.

Overigens is vind ik ervaringen van minder dan 20.000 km zinloos, zo lang gaan baggerpedalen op mijn stadfiets ook mee. Die 64.000 is wel cool 8)

Leon
Ik vind de saint pedalen van shimano ook heel goed(http://www.futurumshop.nl/shimano-pd-mx ... e-shopping)

Deze staan nu 6000 km op men fiets en voelen voor mij beter als de pedalen van welgo, en dacht dat ze iets lichter zijn in gewicht maar vind de gegevens van wellgo niet op het internet.
Dan zal ik de slechte Shimano modellen uitgekozen hebben zeker?
Bij mij zat er telkens na maximum een 5000km speling/tikken in
de pedalen.
vb dit modelleke: Shimano PD-A530
Ik heb ook slechte ervaringen met Shimano.
De eerste set was in een seizoen (max 4000 km) al aan gort. Deze werden onder garantie vervangen. Met dit tweede paar hetzelfde probleem. Voor mij geen Shimano meer. Ik heb de standaard (merkoloze) pedalen er maar weer opgezet.
Ergon pedalen.
windinderugfietser schreef:Ergon pedalen.
Die zou ik nu juist niet nemen. Wel een groot platform maar ze bieden maar weinig grip. Zeker wanneer je wat modder onder je schoenen hebt zitten is de grip nul.
En van die Ergon pedalen zijn iets teveel reviews te vinden waarin de lagers het nog tijdens de review hebben opgegeven.
Merci voor de reacties!

Ik denk dat het de Wellgo´s zullen worden. Als ze tijdig leverbaar zijn tenminste. Iemand een idee waar deze in/rond het Antwerpse te vinden zijn in een winkel?

Stormachtige groeten vanuit Patagonië!
De Specht in Berchem levert Santos, dus zou probleemloos die pedalen moeten kunnen leveren. Als je googled vind je ze ook op fiets-onderdelen-online.nl, maar daar vind ik (nl van bericht hier op het forum) meerdere recensies van met problemen.

iBike in Wilrijk kan tegenwoordig ook heel wat leveren, dus op aanvraag misschien daar ook te bestellen. (volgens mij in de winkel enkel BBB spul)

Wel betrouwbaar lijkt me:
http://www.kurbelix.com/products/Fahrra ... -Paar.html (heb ik alvast nog geen problemen mee gehad)

(als alternatief zou je ook deze kunnen nemen: http://www.rose.nl/artikel/wellgo-pedal ... _info_tabs iets zwaarder maar lijkt me vergelijkbaar qua kwaliteit en zijn iets goedkoper.
Aniphys schreef:
eenzame schreef:En Shimano pedalen moet ik nooit meer. Binnen de kortste keren zijn de lagers kapot.
Misschien even een beetje tegengas geven hier: ik rij nu reeds 64.000km (voornamelijk woon-werk) met dezelfde Shimano PD-MX30 pedalen (helaas niet meer verkrijgbaar vrees ik). Topspul. Ik heb er na 25K-30K wat vet ingegooid omdat er een tik in zat. Sindsdien geen geluid en geen problemen meer. Hopelijk kan ik met datzelfde paar nog de 100K halen, dat zou fantastisch zijn.

Ook mijn pedalo's en gaan flink goed mee. Zou er geen ander willen. Wel nog 'maar' 18000 km :-)
Heb std Santos platform pedalen zoals vernoemd in de link van Bike4Travel.
Met wandelschoenen of ander schoeisel met enig profiel glij je daar niet snel af door de inbusboutjes die erop zitten als prikkers. 't zijn alleen wel martelwerktuigen voor je schenen en kuiten :?

Inmiddels gaan ze 25.000km mee en slechts 2 keer voorzien van een likje vet. rechts vertoond iets meer speling dan links maar ze fungeren nog goed. De oranje reflectoren die erop zitten zijn naar mijn idee slechts voor de foto want 3 van de 4 lagen de eerste vakantie er al af ergens op een hoogvlakte in Noorwegen.

De wellgo platform pedalen lijken er wel aardig op als ik 't plaatje zo zie.

succes met je keuze en goede reis.
De wellgo pedalen in Santos uitvoering hebben rvs onderdelen, de standaard wellgo's niet-rvs. Welke beter zijn ligt aan de omstandigheden, bij veel vocht (regen, plassen etc.) gaat de rvs versie langer mee. Met veel vet en/of geen vocht is de gewone versie ook prima.
Info van de vakantiefietser.nl: Wellgo pedalen. Precies dezelfde die op de Santos fietsen zitten, dus met RVS asjes erin en industrielagers.