Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote fietsbeltopic :: tring of ping - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Het grote fietsbeltopic :: tring of ping

Als er ruimte is ga ik meestal zonder bellen voorbij. Bij ouderen merk ik namelijk vaak dat bellen als er ruimte is vaak de volgende reactie geeft: I.p.v. dat er gewoon rechtdoor gefietst wordt probeert de desbetreffende senior over z'n/ haar schouder te kijken om te zien wie er belt met als gevolg een beweging naar links. Weg ruimte die ik graag wilde gebruiken om te passeren met als gevolg dat ik soms stevig moet remmen terwijl ik zonder te bellen gewoon had kunnen passeren.

Als ik bel is het met een niet altijd even goed werkend 'ting' belletje. Maar wel met een handig kompasje op de bel. :D
In China kon je tringen of pingen tot je een ons woog - niemand reageerde.
Maar wij verdenken China dan ook van collectieve doofheid.

In Nederland durf ik al niet meer te bellen bij groepjes jongeren - je weet dat je dan uitgescholden wordt. Oudjes in Nederland kunnen geloof ik hoge tonen niet horen dus eigenlijk zou je een bel met een diepe bastoon moeten hebben :wink:
Helemaal eens met iceman. Graag wat verdraagzaamheid voor elkaar. Hij die zonder zonden is...........
k_a_r_e_l schreef:Ik roep gewoon "tring tring". Werkt altijd als de puber geen oordopjes in heeft.
Precies, en als ze dan nog niet aan de kant gaan, gewoon een duwtje in de goede richting geven. Als ze dan beginnen te schelden, gewoon in de rem knijpen, omkeren en even een hartig woordje babbelen. Als ze met meerderen zijn is het ook nog leuke mikado en domino-steentje spelen. Zijn ze vaak binnen de kortste keren stil, tenzij ze echt slootonderzoek willen doen natuurlijk ;). Wat ook leuk is, is als tegemoetkomend verkeer niet op tringen/bellen/waarchuwen reageert. Bijvoorbeeld als schoolgroepen in rijen van drie dik op je af komen. Gewoon niet aan de kant gaan en recht op de groep af fietsen, afstappen en even je fiets dwars op de weg zetten, echt hilarisch.
Gelukkig komt dergelijk chagrijn weinig voor :).
Ga nooit tijdens het rijden andere fietsers aanraken, duwen of porren, of zelfs doen alsof.
iceman schreef:Ik verbaas me er bij dit soort onderwerpen altijd over hoezeer bepaalde 'wereldfietsers' zich blijkbaar ergeren aan medefietsers. Er wordt wat afgefoeterd op scholieren die met zn drieen naast elkaar rijden, op 'bejaarden' die doof zijn en niet snel genoeg opzouten met hun electrische fietsen (waarmee ze bovendien geen van allen fatsoenlijk om weten te gaan), op mensen die niet opletten omdat ze naar muziek luisteren (belachelijk natuurlijk) etc.
Veel hypocrisie naar mijn idee, want wie van deze wereldfietsers heeft er zelf nooit met 3 naast elkaar gefietst in de middelbare schooltijd? Gingen deze voorbeeldige wereldfietsers altijd achter elkaar fietsen? En als deze wereldfietsers zelf 'bejaard' zijn gaan ze zeker achter de geraniums zitten? Of blijven ze liever actief? Ik durf te wedden dat veel van deze wereldfietsers ooit zelf een electrische fiets zullen rijden als er van hun gespierde fietserskuiten weinig meer over is dan dunne kippenpootjes en bovendien hun conditie verder fietsen dan naar de Appie Happie niet meer toelaat.
Hoe erg is het om even in te houden (kwestie van stoppen met trappen), desnoods te vragen of je er even langs mag, te bedanken en dan lekker in volle vaart verder te jakkeren? Nee, dat is volgens een aantal wereldfietsers onmogelijk. Liever een bejaarde de stuipen op het lijf jagen müet desnoods een alarmpistool of gewoonweg a la Abdoesjaparov passeren. Ik noem dat geen 'wereldfietsers' maar 'egotrippers' :twisted: .

En tring of ping maakt mij geen pepernoot uit. Als men het de eerste keer niet hoort, dan bel ik gewoon nog een keertje. Ik lig daar niet wakker van.

Dirk
Ik kan mij hier prima in vinden,maar ja ik kom al zo,n beetje in de doelgroep die hier als oud en doof benoemd wordt :oops: :|
Jonathan schreef:Ga nooit tijdens het rijden andere fietsers aanraken, duwen of porren, of zelfs doen alsof.
Dat dacht ik ook. Een slechte val kan wel eens een laatste val zijn.

Renaat
Revanho schreef:
Jonathan schreef:Ga nooit tijdens het rijden andere fietsers aanraken, duwen of porren, of zelfs doen alsof.
Dat dacht ik ook. Een slechte val kan wel eens een laatste val zijn.

Renaat
De schoolgroepenterreur is eigenlijk het omgekeerde van het wielerpelotonterreur. De ene groep neemt bezit van het fietspad met 5km/h, de andere groep neemt bezit van het pad met 35km per uur. Heel soms kom je wel eens van die schoolgroepen tegen die in rijen van drie fietsen. S'ochtends vroeg in het donker is dat op sommige paden met tegenliggend fietsverkeer best wel gevaarlijk. Vooral als een straatweg aan beide kanten een fietspad heeft en het betreffende groepje aan de verkeerde kant van de weg fietst tegen de heersende hoofdstroom in. Het komt best wel vaak voor dat dergelijke groepen voor gevaarlijke situaties zorgen louter door de stoerigheid en onverschilligheid van sommige pubers. Dergelijke pubers soms een duwtje in de goede richting geven is alleen maar een goede waarschuwing (als ze na tig belletjes/tringeltjes/stemgeluiden nog niet aan de kant gaan). Net als met het opvoeden van kleine kinderen, als ze niet willen horen, dan moeten ze maar voelen, anders leren ze het nooit.

En nee, het is geen duw met als doel ze te laten vallen, gewoon even een greep en duwtje in de nek zodat ze goed schrikken en een keer beseffen dat ze niet in hun eentje het fietspad bevolken. Nu snap ik ook wel dat dat allemaal niet forum-politiek -correct is om te zeggen, maar toch, soms wil je gewoon die pubers bij hun lurven grijpen zodat ze eens een keer voelen dat ze het hele fietspad versperren. Overigens als je mensen van de fiets wilt duwen met als doel ze te laten vallen zijn er wel betere trucjes dan een ruggesteunend duwtje.

Heb je wel eens een mtb toertocht gereden? Daar wordt nog vaker geduwd en gedouwd dan in een wedstrijd. Stukjes singletrack en dan nog al die atb-toeristen die willen inhalen. Leer je wel meteen een goede stuurtechniek. En de adrenaline maakt je automatisch een stuk assertiever.
Scholieren een duw geven vind ik toch niet helemaal netjes. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je zoiets doet.

En het komt ook wel eens voor dat ik iemand een duwtje geef of even tegen de schouder leun. Maar dat is meer uit veiligheid. Als ik een duo inhaal op een plek waar dat makkelijk kan en niet hoef te bellen (en dus ook niet gebeld heb), komt het weleens voor dat de linker fietser plots naar links uitwijkt. Net als ik ernaast zit. Om te voorkomen dat ik de berm in moet dan maar even beetje duwen. Ik kan dan vaak nog net met mijn rechterhand de schouder pakken. Het is ook niet echt duwen maar eerder zachtjes contact om te laten 'voelen' dat er iemand naast ze zit. Bijna altijd verontschuldigt de andere fietser zich dan.
bergbeklimmer schreef:Scholieren een duw geven vind ik toch niet helemaal netjes. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je zoiets doet.
Het komt maar een hele enkele keer voor, maar toch, ben er niet rouwig om, om ze zo nu en dan even flink aan te pakken. Slingerend het hele fietspad bezetten is immers ook niet netjes. Bij geen gehoor van achter opkomend is de schouder dan wel mijn favoriete target. Daarnaast, ik kan me nog wel tegenover dat onverschillig "gespuis" verdedigen, maar er zijn ook heel veel mensen die dat niet durven en/of kunnen, maar zich wel door die groepen geïntimideerd voelen en diep van binnen ook wel wat tegengas zouden willen geven.

Tegemoetkomende twitterende en slingerende pubers die driekwart van de weg bezetten komt net zo vaak voor (misschien wel vaker, want ze denken vaak dat je als tegemoetkomend verkeer ze wel voorrang en ruimte geeft). Dat zijn vaak wel momenten dat ik me voor de zekerheid even iets breder maak en nog genoeg ruimte over houd om uit te wijken. Bij protest en gescheld gewoon in de rem en omkeren, dan zijn ze meestal best wel geïntimideerd. Net als bij blaffende honden, gewoon geen angst tonen en zo nu en dan hard terug grommen. Zo doe je dat met pubers.
AB schreef:
bergbeklimmer schreef:Scholieren een duw geven vind ik toch niet helemaal netjes. Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je zoiets doet.
Het komt maar een hele enkele keer voor, maar toch, ben er niet rouwig om, om ze zo nu en dan even flink aan te pakken. Slingerend het hele fietspad bezetten is immers ook niet netjes. Bij geen gehoor van achter opkomend is de schouder dan wel mijn favoriete target. Daarnaast, ik kan me nog wel tegenover dat onverschillig "gespuis" verdedigen, maar er zijn ook heel veel mensen die dat niet durven en/of kunnen, maar zich wel door die groepen geïntimideerd voelen en diep van binnen ook wel wat tegengas zouden willen geven.

Tegemoetkomende twitterende en slingerende pubers die driekwart van de weg bezetten komt net zo vaak voor (misschien wel vaker, want ze denken vaak dat je als tegemoetkomend verkeer ze wel voorrang en ruimte geeft). Dat zijn vaak wel momenten dat ik me voor de zekerheid even iets breder maak en nog genoeg ruimte over houd om uit te wijken. Bij protest en gescheld gewoon in de rem en omkeren, dan zijn ze meestal best wel geïntimideerd. Net als bij blaffende honden, gewoon geen angst tonen en zo nu en dan hard terug grommen. Zo doe je dat met pubers.
Hè. Ab ,je bent toch zelf ook wel jong geweest hoop ik :wink:
dik5 schreef:
Hè. Ab ,je bent toch zelf ook wel jong geweest hoop ik :wink:
Maar natuurlijk, en toen ben ik ook terechtgewezen, en die goede traditie geef ik graag door :).
Heb jarenlang fietstraining gegeven aan groepen pubers. Er was één hoofdregel en dat was verkeersveiligheid. En aangezien er maar één de "baas" was, konden ze meteen vertrekken als ze die hoofdregel veronachtzaamden ;). Gelukkig ook veel lol met die trainingsgroepen gehad hoor, pubers zijn over het algemeen schatjes. 8)
Ik roep gewoon "tring tring". Werkt altijd als de puber geen oordopjes in heeft.
Ik houd het op ding dong roepen.
Als dat niet help de ping van mijn bel en als dat echt niet helpt een tuut van mijn airzound. De laatste alleen op het aleralleralleraller laatste moment.
Als medefietsers mijn bel niet horen, dat gebeurt mij ook wel eens, dan vraag ik of ik even langs mag. Dit doe ik ook met scholieren en dat leidt vrijwel altijd tot leuk reacties. En ik fiets met een lach weer verder. Ik vind het leven veel minder ergernisvol als ik mensen zie als, mmm, mensen en niet als obstakels die uit de weg moeten als ik dat wil omdat ik daar recht op heb. Maar ja, in mijn jeugd ben ik dan ook nooit terechtgewezen.
Wie het eerste opzij gaat is ook een strijdje met volwassen fietsers hoor.
Een fietspad te krap voor twee keer twee. Je komt elkaar tegen en om het gezellig te houden moet je samen inschuiven. Maar wie begint zich smal te maken ik of zij. Ik krijg ook het idee, o die grijze kopies die oudjes gaan wel opzij. :lol: Maken ze geen aanstalten ga ik nog meer op links rijden moet je kijken hoe snel ze iets achter elkaar gaan rijden. :lol: Maken wij ons smal blijven zij lekker breed lekker fietsen zo zit een mens in elkaar.
SjirkM schreef:Als medefietsers mijn bel niet horen, dat gebeurt mij ook wel eens, dan vraag ik of ik even langs mag. Dit doe ik ook met scholieren en dat leidt vrijwel altijd tot leuk reacties. En ik fiets met een lach weer verder. Ik vind het leven veel minder ergernisvol als ik mensen zie als, mmm, mensen en niet als obstakels die uit de weg moeten als ik dat wil omdat ik daar recht op heb. Maar ja, in mijn jeugd ben ik dan ook nooit terechtgewezen.
Kijk dat is ook mijn stijl. :)
En met een welgemeende "danke" er achteraan. :)
Leven en laten leven. :wink:
multiwgb schreef:Wie het eerste opzij gaat is ook een strijdje met volwassen fietsers hoor.
Een fietspad te krap voor twee keer twee. Je komt elkaar tegen en om het gezellig te houden moet je samen inschuiven. Maar wie begint zich smal te maken ik of zij. Ik krijg ook het idee, o die grijze kopies die oudjes gaan wel opzij. :lol: Maken ze geen aanstalten ga ik nog meer op links rijden moet je kijken hoe snel ze iets achter elkaar gaan rijden. :lol: Maken wij ons smal blijven zij lekker breed lekker fietsen zo zit een mens in elkaar.
Zo zitten sommige mensen in elkaar ja. Jij vraagt waarschijnlijk in een volle trein ook aan oudjes/grijze koppies of ze even voor je op willen staan, en snel een beetje graag :wink:
Dirk
Niks tring, ping en discussies voeren! Gewoon hard fietsen en vertrouwen op het doppler effect.

En... aan iedereen en alles ergeren is wel de meest zinloze tijdsinvulling als je aan het fietsen bent, if you ask me...
iceman schreef:
Zo zitten sommige mensen in elkaar ja. Jij vraagt waarschijnlijk in een volle trein ook aan oudjes/grijze koppies of ze even voor je op willen staan, en snel een beetje graag :wink:
Dirk
Ik druk me misschien niet goed uit Dirk, kijk even in mijn profiel. :lol:
Nee ik vraag aan niemand op hij/zij voor mij wil gaan staan. Als we het fatsoen zouden hebben, ja hoeveel jaren moeten we terug, zouden ze aan mij vragen of ik wil zitten. In plaats daarvan zetten ze hun tas op de vrije zitplaats en dan hopen ze dat ik, of wij samen, niet de brutaliteit heb om te vragen of die tas ergens anders kan staan. :lol:
indien men problemen ondervind met het passeren van andere fietsers kan men er ook voor kiezen 's avonds laat / 's nachts te gaan fietsen. Dan zijn er doorgaans geen andere fietsers.